Alles over eieren

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by jordy View Post
    Denk dat je dan wat door elkaar haalt. Lijkt me onmogelijk dat de hoeveelheid vergroot word wanneer je het ei kookt. Wel is het zo dat je de eiwitten beter opneemt als het verhit is dan wanneer je het ei rauw eet.
    Waar is dat op gebaseerd?
    Geniet, en drink met maten!

Comment

Originally posted by de sterkste ophaler View Post
      Waar is dat op gebaseerd?
      Dit staat op wikipedia:

Het eiwit in rauwe eieren heeft een biologische beschikbaarheid van 51%, koken verhoogt dit percentage tot circa 91%, wat betekent dat het eiwit van gekookte eieren tweemaal beter wordt opgenomen dan dat van rauwe eieren

Comment

Heeft te maken met biotine en avidine.

Beschrijving van de functie
        Biotine speelt bij mensen een belangrijke rol bij de vet- en suikerstofwisseling en de productie van vetzuren. Biotine is nodig voor de opname van vitamine C uit de ingewanden.
        Biotine heeft co-enzym-eigenschappen die het in staat stellen koolhydraten en eiwitten om te zetten in energie en deel te nemen in de productie van prostaglandinen uit essentiële vetzuren.
        Biotine is deco-factor (prosthetische groep) van de enzymencarboxylasen (specifieker: carboxy-transferasen). De werking van dit enzym zorgt ervoor dat in het organisme kooldioxide gefixeerd wordt.
        Andere belangrijke toepassingsgebieden van biotine zijn groei en herstelprocessen van de huid, het haar, de nagels, de zenuwen en het beenmerg. Om die reden wordt het vaak ingezet bij haaruitval en haargroeiproblemen. Het wordt soms in shampoos verwerkt, maar het effect daarvan is twijfelachtig, aangezien biotine niet door de huid wordt geabsorbeerd.

Voorkomen

Hoewel dieren het vermogen missen om biotine aan te maken, wordt het wel aangemaakt door micro-organismen en planten. Daardoor komt het in veel verschillende voedingsmiddelen voor, maar in het algemeen in lage concentraties. Er zijn maar enkele voedingsmiddelen die biotine in grote hoeveelheden bevatten, zoals koninginnengelei and bakkersgist.
        De beste natuurlijke bronnen van biotine in de menselijke voeding zijn orgaanvlees, zoals lever en nieren, evenals eierdooier en sommige groenten. Lever bevat ongeveer 1 mg/kg biotine. Fruit, de meeste groenten en (spier)vlees zijn slechte bronnen en bevatten slechts ongeveer 0,01 mg biotine per kg.
        Voor wat betreft groenten zijn peulvruchten, sojabonen, pinda's, bieten, tomaten, sla en wortelen goede bronnen, alhoewel de concentraties daar ook relatief laag zijn. Verder eieren, havervlokken en rijst.
        Opgemerkt moet worden dat het biotinegehalte van voeding kan variëren. Het wordt onder meer beïnvloed door factoren als plantensoort, seizoen en raffinage (in geval van granen).[1]

Biologische beschikbaarheid

De biologische beschikbaarheid van biotine varieert enorm, maar is gemiddeld genomen minder dan 50%. In sommige granen, zoals maïs, is de biologische beschikbaarheid bijna 100%, terwijl deze in andere granen, zoals tarwe, niet meer dan 5% is[1].

Synthese in de darm

Darmbacteriën kunnen biotine samenstellen, maar de synthese van deze vitamine kan worden aangetast door antibiotica en andere medicijnen.

Deficiëntie

Biotinetekort kan optreden bij het eten van grote hoeveelheden rauw ei, omdat ei-eiwit avidine bevat, dat aan biotine bindt en de opname daarvan in de darm blokkeert. Verhitting inactiveert avidine, waardoor bij consumptie van gekookte of gebakken eieren geen gevaar meer bestaat voor biotinedeficiëntie. Biotine bindt aan avidine en aanverwante eiwitten (streptavidine en neuravidine), met een affiniteitsconstante K van 1015 M-1.
        Een biotinetekort uit zich in huidverstoringen, haaruitval, zwakke nagels, bloedarmoede, depressies, vermoeidheid, spierpijn, verhoogde cholesterol, ontsteking van de tong, etcetera.

Samengevat: komt er op neer dat avidine de opname (gedeeltelijk) verhindert, terwijl wanneer het ei voldoende verhit word de werking van avidine niet meer van toepassing is en de opname van het ei dus vergroot word. Maar onthou dus, het verschilt alleen in de opname. De totale afgifte aan eiwitten van het ei blijft gewoon hetzelfde.

Hier nog wat:

Biotine is essentieel voor de vorming van eiwit. Dat is nodig voor de vorming en afzetting van keratine in de huid. Keratine is een bestanddeel van de hoornsubstantie in huid, vacht en nagels. Een chronisch biotinegebrek wordt dan ook het snelst zichtbaar aan de opperhuid. Symptomen zijn dof en/of droog haar, haaruitval, verhoorningsstoornissen, huidontstekingen, verdikking van de huid en jeuk.
        Een tekort kan o.a. optreden na inname van antibiotica, die de darmflora vernietigen of na het eten van rauwe eieren. In rauwe eieren zit avidine. Dit eiwit gaat met biotine zo'n sterke verbinding dat de biotine niet meer opneembaar is door het lichaam. Avidine is "onschadelijk" te maken door eieren eerst te koken. Er zijn ook verschillende andere stoffen, zoals geoxideerde vetzuren in voeders, die biotine kunnen binden of zelfs vernietigen.
        Owner of the Iron Playground.

Comment

Zijn de eiwitten die je uit een ei haalt snelle of langzame eiwitten? M.a.w. kun je beter 's ochtends of 's avonds een gebakken eitje eten?

Comment

Hoeveel eieren moet je eten totdat ik aan mijn dagelijkste behoefte van 139Gram eiwit kom?

Groeten

Comment

Originally posted by Stephan--l View Post
              Hoeveel eieren moet je eten totdat ik aan mijn dagelijkste behoefte van 139Gram eiwit kom?

Groeten
              139/aantal gram eiwit per ei
              "Just because you've always done it that way doesn't mean it's not incredibly stupid."

Comment

Ei met eigeel bevat iets van 6 of 7 gram.

Sterkte.

Tip: er bestaan meer dingen dan eieren waar eiwit inzit, daarnaast is je behoefte wel erg laag doe minimaal 2 gram per kg lichaamsgewicht.
                Best: Bench: 1 x 150 / Squat 1x 245 / Deadlift 1x 280.
                Go heavy or go home!

Comment

Originally posted by Rigest View Post
                  Zijn de eiwitten die je uit een ei haalt snelle of langzame eiwitten? M.a.w. kun je beter 's ochtends of 's avonds een gebakken eitje eten?
                  Ligt eraan wanneer je snelle/langzame eiwitten nodig hebt. Het eiwit in eieren verteerd in ongeveer 4 uur dacht ik

Originally posted by Stephan--l View Post

Groeten
                  20
                  22 jaar, 182 cm, 82 kg en 8,9% vet __________________________________________________ _________________________ Deadlift: 216 kg RDL: 5 x 200 kg FSQ: 115 kg PL SQ: 170 kg Benchpress: 115 kg

Comment

wat is beter in de cut dan een gekookte ei toch?? inplaats van een gebakken ei?? of kan in de cut een gebakken ei ook weining kwaat?

Comment

Originally posted by Tommyy View Post
                      Ik zie het al:
                      ei 100 gram rauw: 139 cal
                      eigeel 100 gram: 348 cal
                      eiwit: 49 cal 100 gram

Alleen van een gebakken ei begrijp ik ook niet.
                      Jammer want ik vind een gebakken eitje lekkerder

Comment

Originally posted by Crezi View Post
                        Jammer want ik vind een gebakken eitje lekkerder

Als het in je schema past gewoon pakken.
                        "Just because you've always done it that way doesn't mean it's not incredibly stupid."

Comment

ik eet nu 4eieren per dag in mijn schema hoelang mag je dit achter elkaar doen?? of maakt dat niks uit?

Comment

Originally posted by hendrie View Post
                            ik eet nu 4eieren per dag in mijn schema hoelang mag je dit achter elkaar doen?? of maakt dat niks uit?
                            Lijkt mij niks uit te maken, 4 eieren per dag zou toch echt wel het minimale zijn wat ik doorgaans aan eieren eet.

Comment

Ben ik één van de weinigen die geen eieren eet?......
                              Best: Bench: 1 x 150 / Squat 1x 245 / Deadlift 1x 280.
                              Go heavy or go home!

Comment

Originally posted by Shredmaster View Post
                                Ben ik één van de weinigen die geen eieren eet?......
                                Lijkt er wel op....ik eet 30-40 eieren per week.
                                ความพายายามอยู่ที่ไหน ความสำเร็จอยู่ที่นั้น

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X