Evil Carbs and Obesity

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

fructose kan in producten zitten zonder dat dit vermeld is.
    normale suiker zoals dit zit in talloze producten, bestaat voor 50% uit glucose en 50% uit fructose. Als er pure fructose inzit, dan staat dit overigens wel vermeld. vaak onder de naam vruchtensuiker (want dan denken mensen fruit is gezond dus dit ook).

maarja dat glas frisdrank, vruchtensap, dat koekje, die saus, je ketchup, etc etc etc. overal zit normale suiker in. en dus fructose.

oplossing is dan niet fruit minimaliseren. gewoon fructose inname uit de andere zooi minimaliseren.
    -------------------------

Ook het bepalen hoeveel fructose in een bepaald product zit is voor ons erg moeilijk gemaakt. neem bijvoorbeeld chocolade melk met 12g koolhydraten per 100ml.

de basis van chocomel is melk. daarin zit 5g lactose, en er is dus 7g suiker toegevoegd per 100ml. er zit dus 3.5g fructose per 100ml in.

bij een ander product zit er deels dextrose, deels sucrose (normale suiker), en deels fructose in (zonder specifiek te vermelden hoeveel van wat). en dan heb je nog geen idee.

daarom vermijd ik gewoon grotendeels alle producten met alle soorten suiker. muv na mijn training.
    More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Originally posted by dynobet View Post
      maarja dat glas frisdrank, vruchtensap, dat koekje, die saus, je ketchup, etc etc etc. overal zit normale suiker in. en dus fructose.
      Hmm toch niet zo slim dus om op mijn kalkoenfilet of vlees zo nu en dan tomatenketchup te doen, omdat het anders zo droog is .

Darn die meuk zit dus overal in zeg, muv magere zuivel volgens mij want dat is lactose..
      "Straight outta gym"

Comment

Jullie slaan wel het stuk over waarin er gezegd wordt dat suikers e.d. mogelijk zijn mits er voldoende vezels gegeten wordt. Vezels hebben een neutraliserend effect. Aangezien wij als sporters voldoende vezels binnen krijgen via rijst, brood e.d. kunnen we wat meer fructose weg werken zonder dat het meteen een probleem is voor de gezondheid.

Comment

heb het een tijdje gekeken net. Het hele technische verhaal kan ik toch niet onthouden dus daar heb ik niet echt op gelet:P Maar de hoofdzaken zijn wel interessant. Weet wel waar ik op ga letten als ik volgend jaar wil cutten Nu alvast voorbereiden door minder cola te drinken

Comment

Originally posted by Falstyr View Post
            Jullie slaan wel het stuk over waarin er gezegd wordt dat suikers e.d. mogelijk zijn mits er voldoende vezels gegeten wordt. Vezels hebben een neutraliserend effect. Aangezien wij als sporters voldoende vezels binnen krijgen via rijst, brood e.d. kunnen we wat meer fructose weg werken zonder dat het meteen een probleem is voor de gezondheid.
            in de bulk oke, maar als iemand gaat cutten gaat dit al niet meer op. Want in de cut probeer ik sowieso elke vorm van suiker te mijden en zit ik ook erg laag in mn carb/vezel-inname(alleen brinta in de ochtend en wat rijst in de avond, en de rest van de kh uit kwark, kip etc. is haast niks) waardoor je t neutraliserend ook kwijt raakt.

Trouwens thanx voor de bump, had deze topic nog niet doorgespit en moet zeggen dat ik er een stuk wijzer van ben geworden..
            I don't eat steroids for breakfast, but thanx for asking

Comment

vezels zitten ook in groenten. ik eet vooral in mijn cut veel groenten. kilotje per dag ofzo.
              More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

vezels zitten ook in groenten. ik eet vooral in mijn cut veel groenten. kilotje per dag ofzo.
                en dan heb je tenminste niet zo'n honger de hele dag
                "Straight outta gym"

Comment

Dit noem ik nou een goeie bump! Heel duidelijk en goed onderbouwd verhaal, thumbs up voor de Topic starter.

Comment

Even een bump, want ik heb gisteravond de 1,5uur video gekeken en ik heb toch wat vragen gekregen waarop ik hoop antwoord te krijgen.

Robert. H. Lustig heeft het over dat sporten niet bedoeld is om kcal te verbruiken/verbranden, maar om te voorkomen dat bepaalde voedingsstoffen worden opgeslagen als lichaamsvet oid.

Dit betekent toch juist dat doordat je kcal verbruikt deze kcal niet opslaat als vet, want hoe zou je anders kunnen afvallen als je al lichaamsvet hebt als sporten niet bedoeld zou zijn om kcal te verbruiken om lichaamsvet te verbruiken..

Dit is het gedeelte dat ik niet snapte aan de video en ik hoop dat ik hierop een antwoord kan krijgen van iemand.

Verder vraag ik mij af hoe je aan zo'n hoge 100-300g voedingsvezel inname zou moeten komen?

En wat voor soort koolhydraten zitten er in groente eigenlijk? Ikzelf eet namelijk toch zeker wel 1kg groente per dag als het niet meer is en wil dus mijn (tafel, riet, kristal, biet)suiker/sacharose en fructose/vruchtensuiker inname beperken, minimaliseren. Dus vraag ik me af welke groente ik moet proberen te vermijden als ik 1 kg aan groente en rauwkost eet elke dag. (Er van uitgaand dat er vast ook wel suiker en/of fructose in groente zit, want het zit ook in fruit namelijk..

Alvast bedankt voor enige reacties, antwoorden of een poging tot het meedenken.
                    "Straight outta gym"

Comment

Originally posted by Waterpoloboy View Post

Robert. H. Lustig heeft het over dat sporten niet bedoeld is om kcal te verbruiken/verbranden, maar om te voorkomen dat bepaalde voedingsstoffen worden opgeslagen als lichaamsvet oid.

Dit betekent toch juist dat doordat je kcal verbruikt deze kcal niet opslaat als vet, want hoe zou je anders kunnen afvallen als je al lichaamsvet hebt als sporten niet bedoeld zou zijn om kcal te verbruiken om lichaamsvet te verbruiken..

Ik denk dat hij dit bedoelt:

Sporten enkel om het feit dat je er kcal mee verbrand is natuurlijk onzin. stel jou zou niet sporten, en je verbrand als man 2500 kcal per dag. hoeveel kcal zou je dan eten wanneer je wilt afvallen? waarschijnlijk rond de 2000 (tekort van 500 kcal). Ga je op termijn veel lager qua kcal, dan heeft dit meestal geen positieve uitwerking (crashdieet).

stel nu dat je erbij gaat sporten (uurtje per dag). Je verbrand nu ipv 2500 een 3000 kcal per dag. Hoeveel kcal ga je nu eten per dag als je af wilt vallen? (2500?). Eet je bijv maar 2000 kcal, dan ben je met dit verbruik aan het crashen, en gaat dit ten koste van vanalles.

We doen bijv niet aan krachttraining omdat het kcal verbrand, maar we doen dit oa omdat het spiermassa opbouwt. dit opbouwen van de spiermassa gebeurt door allerlei processen te activeren in het lichaam. Dit activeren en uitvoeren van deze processen binnen het lichaam kost veel energie. Netto komt het hierop neer: We shuttelen kcal richting spiermassa, en daardoor is de kans kleiner dat kcal eindigen als vetmassa. het werkt dus in voordeel van je spier tot vet ratio binnen je lichaam (lichaamscompositie).

Als je puur kijkt naar kcal verbranding. dan is er geen voordeel tov meer sporten VS minder eten (het is netto exact hetzelfde qua energiebalans. waarom zou je dan uren en uren gaan sporten om een paar duizend kcal te verbranden???). Het zijn de processen die cardio en/of KT in werking zetten binnen het lichaam, die sporten interessant maken. (Spieropbouw, reactie van bepaalde hormonen op sport, kracht, cardiovasculaire gezondheid, emotionele belastbaarheid / gezondheid, en zo kun je een hele lange lijst maken).

Dit is het gedeelte dat ik niet snapte aan de video en ik hoop dat ik hierop een antwoord kan krijgen van iemand.
                      PS. Bijna alle groenten bevatten veel vezels (en vitamines/mineralen) en een zeer kleine hoeveelheid fructose. door de grote hoeveelheid vezels in groente, boeit die miniscule hoeveelheid fructose niet.

Comment

ik vraag me nu af waarom iedereen gewoon suikers blijft eten na het trainen!!??
                        “If you really want to do something, you will find a way; if you don't, you will find a excuse.”

Comment

Originally posted by maar7en8 View Post
                          ik vraag me nu af waarom iedereen gewoon suikers blijft eten na het trainen!!??
                          Omdat dat het enige moment is dat de suikers WEL nuttig zijn toch?

Mooie bumb trouwens, het was interessant om dit topic te lezen.

Comment

PS. Bijna alle groenten bevatten veel vezels (en vitamines/mineralen) en een zeer kleine hoeveelheid fructose. door de grote hoeveelheid vezels in groente, boeit die miniscule hoeveelheid fructose niet.
                            Ah hij bedoelt het dus in de zin van waarom zou je gaan sporten om af te vallen, als je ook kan afvallen door enkel minder te eten.

Ik hoopte al een reactie te krijgen van je . Okay, prima. Ik nuttig namelijk best vaak groente, peulvruchten met relatief veel carbs (lees 10-12g per 100g) zoals bruine bonen, doperwten etc. Ik wil dit al gaan minderen vanwege fructose daarin om wat vaker te kiezen voor low carb groente zoals spinazie, champignons, spruitjes etc, maar ik kan niet echt vinden hoeveel % van die carbs in groente suiker (dan wel fructose) als je 1-1,5kg per dag naar binnen werkt, maar volgens jou maken deze hoeveelheden niet uit, aangezien je een berg vezels samen met deze groente naar binnen werkt.
                            "Straight outta gym"

Comment

Originally posted by Waterpoloboy View Post
                              Ah hij bedoelt het dus in de zin van waarom zou je gaan sporten om af te vallen, als je ook kan afvallen door enkel minder te eten.

Ik hoopte al een reactie te krijgen van je . Okay, prima. Ik nuttig namelijk best vaak groente, peulvruchten met relatief veel carbs (lees 10-12g per 100g) zoals bruine bonen, doperwten etc. Ik wil dit al gaan minderen vanwege fructose daarin om wat vaker te kiezen voor low carb groente zoals spinazie, champignons, spruitjes etc, maar ik kan niet echt vinden hoeveel % van die carbs in groente suiker (dan wel fructose) als je 1-1,5kg per dag naar binnen werkt, maar volgens jou maken deze hoeveelheden niet uit, aangezien je een berg vezels samen met deze groente naar binnen werkt.
                              LOL, kijk uit dat je niet te veel groente eet!
                              als je je ergens geen zorgen over hoeft te maken is het wel om een teveel aan groente
                              “If you really want to do something, you will find a way; if you don't, you will find a excuse.”

Comment

Originally posted by maar7en8 View Post
                                LOL, kijk uit dat je niet te veel groente eet!
                                als je je ergens geen zorgen over hoeft te maken is het wel om een teveel aan groente
                                haha, ik ben er gewoon benieuwd naar en probeer het allemaal beetje op een logisch rijtje voor mezelf te krijgen, want zelfs aan groente uit blik of een pot is soms/vaak suiker toegevoegd en die moet ik dan proberen te vermijden zeg maar.
                                "Straight outta gym"

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X