eten van insekten

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• eten van insekten

Insekten is een goede bron van eiwiten. Wie heeft er weleens overwogen om dat te eten ? Het zou goede aanvulling kunnen wezen op ons dagelijkse behoefte.
    In alle werelddelen, behalve Europa en Noord-Amerika, eten mensen vaak insecten. Dat varieert van een zakje gefrituurde mieren tot soep met bijen. Nederlanders komen meestal niet verder dan een per ongeluk verorberde spin in de slaap of bladluis op de spinazie.

Ook eten we massaal en onbewust schildluizen. Dit zijn insecten die gebruikt worden voor rode kleurstof. Roze koeken en rode M&M's zijn voorbeelden van eten met insecten.

Meelworm in de frituur

Bij insecten eten gaat het natuurlijk niet om die onbedoelde consumptie, maar om gerechten waarvan je weet dat er meelworm, sprinkhaan, mier of honingbij in zit.

Dat soort eten is hier tot nu toe nauwelijks te krijgen, maar daar moet volgens insectenexperts verandering in komen. Sterker nog, Nederland moet voorop lopen.

Het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedelkwaliteit investeert één miljoen euro in onderzoek door Wageningen Universiteit naar de toepassing van insecten in eten.

Net zo gezond als vlees

De voorhoede van fans vindt insecten lekker zacht van smaak. Maar zij roemen vooral twee andere voordelen: gezondheid en duurzaamheid.

Insecten leveren eiwitten, ijzer en vitamine A, B2 en D. Ze zijn daarmee vergelijkbaar met vlees van varken, kip of rund. Het vetpercentage is vaak lager en gunstiger van samenstelling. Dat betekent veel onverzadigd vet, zoals linolzuur.

De producten met insecten die nu ontwikkeld worden of nog op de markt komen, vallen echter vaak in de categorie snacks of snoep. Bijvoorbeeld gefrituurde borrelhapjes of meelwormen in chocola.

Meer pure, gezondere bewerkingen, zoals roosteren, leveren waarschijnlijk producten op waar Nederlanders zich (nog) niet zo gemakkelijk aan wagen.

Duurzame keuze

Insecten eten in plaats van rund, varken of kip levert milieuwinst op. Ten eerste is er voor het kweken van insecten veel minder landbouwgrond nodig. Ten tweede is de CO2-uitstoot flink lager.

Ten slotte hebben insecten veel minder voer nodig. Voor een kilo rundvlees is bijvoorbeeld drie keer zoveel voer nodig dan voor een kilo eetbare insecten. Er is dan ook minder mest.

Onderzoekers en insectenbedrijven ontwikkelen ook half-om-half producten. Kipgehakt vermengt met meelwormen voor snacks bijvoorbeeld. Zo worden de twijfelaars wellicht gemakkelijker over de streep getrokken.

Bronnen:
    een gladde aal blijft altijd glad.

waar kan ik ze kopen
    sq 130 / dl 175 / bp 100 / mp 70

you know they can't handle us like debbies does dallas

Comment

Originally posted by kojak View Post
      waar kan ik ze kopen

Dierenwinkel.

Voor mij geen insecten....moet er niet aan denken.
      ความพายายามอยู่ที่ไหน ความสำเร็จอยู่ที่นั้น

Comment

Originally posted by kojak View Post
        waar kan ik ze kopen
        Tering man jij bent snel met je vraag. Ik klik op plaatsenj en meteen kom jij

Kopen? ja goede vraag. In China zie je ze overal te koop. In Korea heb ik wel de zijde rups gezien en gegeten. Een zoete wejege smaak.

Comment

Originally posted by Ashley View Post
          Dierenwinkel.

Voor mij geen insecten....moet er niet aan denken.
          Meelwormen kan je idd kopen in de dierenwinkel, maar ik denk dat ze wel gestest moeten worden op ziektes.

Comment

ziggo internet is snel.. ik ga morgen dan maar het bos in..
            sq 130 / dl 175 / bp 100 / mp 70

you know they can't handle us like debbies does dallas

Comment

weet toch iedereen, ik heb al gefrituurde sprinkhaan en kever gegeten en levende meelwormen ook is. Smaak is niet slecht
              The iron never lies to you. You can walk outside and listen to all kinds of talk, get told you're a god or a total basterd. The Iron will always kick you the real deal. The Iron is the great reference point, the all-knowing perspective giver. Always there like a beacon in the pitch black. It never freaks out on me, never runs.
              Welcome To The Brotherhood Of The Iron!

Comment

Ik heb wel eens een geroosterde tarantula gegeten + een geroosterde sprinkhaan. Het smaakte allebei naar kip.

Comment

Eiwitrijke snack
                  Een insectensnack kan 30 tot 80 procent eiwit opleveren en sommige soorten, zoals rupsen en termieten, hebben bovendien een hoge calorische waarde. Zo levert het eten van één kilo sprinkhanen net zo veel op als het consumeren van 11 hotdogs, 6 pizza's of 5 Big Mac's. Bovendien is er heel wat minder voer nodig voor de productie van één kilo insecten dan voor het zelfde gewicht aan rundvlees. Anders gezegd, de conversie van plantaardig materiaal naar vlees is veel gunstiger bij insecten dan bij runderen. De cijfers Iiegen er dan ook niet om: voor elke kilogram rundvlees is 10 kilogram graanvoer nodig, terwijl 1,5 tot 3 kilogram boombladeren al voldoende zijn om een kilogram rupsvlees te 'oogsten'.

Insecten eten?

Ja, insecten eten. Veel mensen gruwelen ervan als ze eraan denken. Ze weten niet eens dat zij, net als hun ouders en voorouders, al hun hele leven insecten eten. Die beesten komen al eeuwen in ons eten voor. Tijdens het fruit plukken wordt het lelijke fruit (aangetast door insecten zoals vliegen en rupsen) apart gelegd. Van dat fruit worden allerlei etenswaren gemaakt, zoals appelmoes, sapjes enz. En je denkt toch zeker niet dat daar in zo'n fabriek personeel met pincetten zit, om al het ongedierte uit zo'n stuk fruit te plukken? Hahaha, die gaan gewoon hupsakee de molen in! Dat geldt niet alleen voor fruit, ook voor bijv. groenten en alles waar noten in voorkomen. Zelfs in die overheerlijke chocolade zitten fijngemalen insecten, dankzij de cacaoboon waar ze in wonen.
                  'Wat de boer niet kent, eet hij niet' is een typisch Hollandse uitdrukking, net als 'Wat niet weet, wat niet deert'. Dus laat de boer zich de frikandellen en kroketten prima smaken. Maar varkenshersens eten of ander restafval van vee en/of pluimvee, dat doen ze natuurlijk niet. Nou boertjes, die zitten dus in al die smakelijke snacks verwerkt. Je denkt toch zeker niet dat een kipburger van kipfilet gemaakt is?

Straks een zeer exclusieve snack?
                  Een kilo sprinkhanen is trouwens voordeliger dan een kilo vlees. En gezonder. Je moest eens weten wat er met vee uitgespookt wordt om de verdiensten op te krikken. Ze worden volgespoten en krijgen 'speciaal' voer. Om maar te zwijgen over al die vervelende ziekten. En vergeet het milieu niet. Zo'n sprinkhanenscheet en -hoop is minder milieubelastend dan die van een koe. Om over het overige milieubelastende afval maar te zwijgen. Insecten worden niet eerst geslacht en schoongemaakt om bijv. de ingewanden te verwijderen. Ben jij gek! Ze gaan gewoon het frituur in. Weer een paar fabrieken minder. Aan de andere kant is een sprinkhaan lastiger (uit) te melken. Leuk om te weten, anders hebben al die boeren straks niets om over te klagen. Kortom, de insect gaat het helemaal maken. Wat de niet-boeren betreft. Toch ben ik bang dat de verkoop mondjesmaat zal gaan verlopen. Het is net als zuinig omgaan met drinkwater. Ondanks alle campagnes spoelen we het toilet nog steeds met drinkwater door. Je zou kunnen overwegen om onder de douche in het afvoerputje te piesen. Dat zou al heel wat schelen in het verbruik en de zuivering. Maar ja, alleen het idee al hè : gatsie!
                  Last edited by kees; 04-06-2010, 20:56.

Comment

Gewoon verwerken in een eiwitpoeder...zou het dan wel proberen.
                    ความพายายามอยู่ที่ไหน ความสำเร็จอยู่ที่นั้น

Comment

Nou, ik doe dat nou ook he.
                      Ja ik wil wel niet maar het gaat vanzelf.
                      Vooral nu met die warmte.
                      Rijd ik op m'n fietsje en voor ik het in de gaten heb vliegt er een vlieg m'n strot in.
                      Op dat moment stik ik bekant en kan dan eigenlijk maar 1 ding doen,,,,slikken...

Comment

Meelworm zit geen smaak aan. Ze zeggen dat het naar beukenootjes smaakt, maar ik proef er niets aan.
                        Ik vind het net een smakeloze druif, als je erop bijt knapt die ook. Dat het nog bewoog was het enige wat ik vies vond, maar dat zit puur in je hoofd.

Comment

Originally posted by Ashley View Post
                          Gewoon verwerken in een eiwitpoeder...zou het dan wel proberen.
                          Dat zou zeker wel een goede idee.

Comment

Originally posted by Patricia86 View Post
                            Meelworm zit geen smaak aan. Ze zeggen dat het naar beukenootjes smaakt, maar ik proef er niets aan.
                            Ik vind het net een smakeloze druif, als je erop bijt knapt die ook. Dat het nog bewoog was het enige wat ik vies vond, maar dat zit puur in je hoofd.
                            Waarom at jij ze dan?

Comment

Kees je bent een viezerik.
                              Elke keer als ik je nu online zie moet ik aan die naakt foto van die 2 meiden denken waarvan 1 met hele dikke lippen en nu dit weer.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X