Mijn vrouw bereikt plateau: vraag

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Mijn vrouw bereikt plateau: vraag

Ik heb een vraagje. Mijn vrouw is aan het cutten/afvallen geslagen.

Haar onderhoud ligt zo rond de 2250.

Eiwitten eet ze 2x lichaamsgewicht.

Op dit moment krijgt ze 1600 kcal per dag binnen, sport 5-6 keer per week (1 tot 1,5 uur) waarvan 4-5 keer kracht. 1x per week smokkeldag met vooral een flink ontbijt, lekker avondeten en verder wat kleine snacks hier en daar en misschien een roseetje.

Probleem: ze blijf al twee weken knetterhard hangen op hetzelfde gewicht en was vanochtend zelfs wat aangekomen.

Iemand tips dan wel adviezen? Ik vind het vrij lastig omdat mijn lijf echt totaal anders reageert. Twee dagen netjes eten en wat onder mijn onderhoud en ik begin af te vallen.

misschien even 2 weken op onderhoud of weekje boven onderhoud om meta weer op gang te brengen.
    sq 130 / dl 175 / bp 100 / mp 70

you know they can't handle us like debbies does dallas

Comment

Is haar activiteitsfactor meegerekend bij het berekenen van haar onderhoud?
      Dumbells build a bigger chest
      Barbells build a bigger ego

Comment

yup

1Sedentary 1742Kcal
        2Lightly Active 1996Kcal
        3Moderately Actvie 2250Kcal
        4Very Active 2504Kcal
        5Extreme Active 2758Kcal

op zich is het niet helemaal fair natuurlijk om 2250 te zeggen, aangezien ze eerder op 'very active' zit.

Weekje onderhoud is misschien geen gek idee, maar ik denk alleen niet dat ze daar aan wil.......

Comment

waarom niet? als ze daarna weer structureel afvalt moet ze het toch juist wel willen.
          sq 130 / dl 175 / bp 100 / mp 70

you know they can't handle us like debbies does dallas

Comment

ik denk dat de crux een beetje in het woordje 'als' zit......

Comment

Of psychologisch, het is goed een weekje onderhoud maar voor je gevoel gooi je een week weg.

Comment

Originally posted by Kevf View Post
                Weekje onderhoud is misschien geen gek idee, maar ik denk alleen niet dat ze daar aan wil.......
                Dan leg haar maar uit dat haar energiegebruik zich langzaam maar zeker aanpast aan de lage kcalinname en dan haar lichaam nu nog maar 1600 kcal gebruikt.

Ze heeft drei opties:
                - Op 1600 kcal blijven zitten en weken lang niet meer afvallen
                - Nog lager gaan, zodat haar hele metabolisme naar de klote gaat en ze spieren gaat verliezen, waardoor het afvallen nog moeizamer gaat en alles er slapper uit ziet
                - Of niet moeilijk doen en even 2 weekjes op onderhoud eten, waarbij je niet in gewicht aankomt en daarna weer lekker 8 weken kunt afvallen.

Die twee weken waarbij ze nu al niet af is gevallen, kon ze beter gebruiken voor 2 weekjes op onderhoud. Ze moet het natuurlijk zelf weten, maar de enige weg om weer af te vallen is 2 weekjes op onderhoud eten.

Comment

Originally posted by Misterfit View Post
                  Dan leg haar maar uit dat haar energiegebruik zich langzaam maar zeker aanpast aan de lage kcalinname en dan haar lichaam nu nog maar 1600 kcal gebruikt.

Ze heeft drei opties:
                  - Op 1600 kcal blijven zitten en weken lang niet meer afvallen
                  - Nog lager gaan, zodat haar hele metabolisme naar de klote gaat en ze spieren gaat verliezen, waardoor het afvallen nog moeizamer gaat en alles er slapper uit ziet
                  - Of niet moeilijk doen en even 2 weekjes op onderhoud eten, waarbij je niet in gewicht aankomt en daarna weer lekker 8 weken kunt afvallen.

Die twee weken waarbij ze nu al niet af is gevallen, kon ze beter gebruiken voor 2 weekjes op onderhoud. Ze moet het natuurlijk zelf weten, maar de enige weg om weer af te vallen is 2 weekjes op onderhoud eten.
                  Ligt het echt zo zwart wit? Er zijn natuurlijk wel meer dieten waarbij je laag in de kcal zit met daarbij voldoende onderhoud.

Maar goed ik ben natuurlijk bekend met het fenomeen dat je metabolisme zich aanpast aan het aantal kcal wat je binnen krijgt (bij grote tekorten). Vervelende is is dat ze in 6 weken tijd ruim 1,5 kg kwijt is. Dat is gewoon weinig, dus er zit een drempel om nu alweer voor onderhoud te gaan.

Maar de boodschap is helder, blij dat er hier iig concensus mee is.

Nu nog correct overbrengen.

Comment

'ik doe het niet'

zuchterdezucht.

De verklaring van een compleet inkakkend metabolisme klinkt op zich zeer plausibel. Persoonlijk denk ik dat UD2.0 haar goed zou doen om die constante prikkeling te houden. Maar alleen al bij het woordje 'loaden' gaat het fout....

ander vraagje: toch vind ik iets vreemd. Aantal kcal binnen eergisteren: 1500. Verbrand met cardio (2x hard gelopen) 1000.

Hoe kan je dan aankomen op 1 dag? (300 gram)

Comment

je lichaam gaat in overlevings modus. het krijgt te weinig voer en gaat zoveel mogelijk opslaan als vet. het lichaam is ingesteld op een aankomende hongersnood, want een lichaam kan niet functioneren op maar 500kcal.
                      5-6 weken sporten in de week is ook te veel van het goeie.
                      gewoon 3-4x in de week en kappen met cardio en paar 100kcal meer eten, maar nog wel net iets onder onderhoud.

Comment

ander vraagje: toch vind ik iets vreemd. Aantal kcal binnen eergisteren: 1500. Verbrand met cardio (2x hard gelopen) 1000.

Je begrijpt dat je die 1000 kcal ook bij het tekort moet meetellen? Dus ze heeft nu niet 1500 kcal ter beschikking, maar maar 500 kcal.

Comment

Originally posted by Misterfit View Post
                          Je begrijpt dat je die 1000 kcal ook bij het tekort moet meetellen? Dus ze heeft nu niet 1500 kcal ter beschikking, maar maar 500 kcal.
                          yup dat snap ik
                          ook dat je metabolisme dan inkakt, maar op 500 kcal 300 gram aankomen is hoe dan ook apart. In principe kan je gewoon niet aankomen van zo weinig kcal toch?

Het V-diet sta je bijvoorbeeld altijd op lage kcal icm veel eiwitten.

anyways ik vermoed dat haar metabolisme zich gewoon relatief snel aanpast en dat ze het meeste baat heeft bij een wisselend dieet. Maar ze wil echt pas op onderhoud als er nog 1,5kg af is......

praat tegen een muur

Comment

'ik doe het niet'

zuchterdezucht.

De verklaring van een compleet inkakkend metabolisme klinkt op zich zeer plausibel. Persoonlijk denk ik dat UD2.0 haar goed zou doen om die constante prikkeling te houden. Maar alleen al bij het woordje 'loaden' gaat het fout....

Denk dat ze zelf behoefte heeft aan iets complex, juist omdat ze zich dan voor kan houden dat ze discipline nodig heeft om door te zetten en het sowieso wel zal werken. Conclusie is gewoon dat wat ze nu doet niet werkt, je kunt wel eigenwijs zijn maar daar ga je nog steeds niet mee afvallen. Lager gaan in cal is sowieso geen optie, zoveel weet ze zelf ook wel, maar in haar ogen zal hoger gaan in cal averechts werken.

Laat haar anders eens nadenken over een high/low cal dieet, of laat haar ud2.0 doorlezen. Ze moet gewoon iets anders proberen dan hard calorien te schrappen. Zolang ze niet bang is om één dag te loaden zoals in ud2.0, wat denk ik echt een enorm klus gaat worden, want wat ik hier lees gaat ze dan gewoon wel de 50% dagen doen, maar zal ze de carb up skippen waardoor het hele dieet naar de tering gaat. Enige manier is om haar wat kennis bij te brengen m.b.t. cutten, zij weet nu alleen dat je clean en onder behoefte moet eten, that's it. Kennis zal haar in staat stellen zelf in te zien dat het anders zal moeten, in tegenstelling tot jij die haar moet vertellen dat ze meer moet eten.

Ze wil wel wat anders doen, maar ze moet eerst overtuigd worden dat in haar geval anders ook beter is. Verder zou ik anders een het t-nation forum doorspitten en dan de figure athletes sectie, kan ze zich waarschijnlijk een stuk beter mee identificeren dan bodynet.

Figure Athlete

En dan met name het diet & nutrition gedeelte

Figure Athlete

Moet wel even sceptisch lezen zoals altijd, maar misschien dat ze er wat aan heeft
                            The internet, SERIOUS business!

Fallus; nee dombo als je dit al niet snapt wtf heb je al die tijd gedaan op dit forum? ~Fal, ik zat voornamelijk in de jailbait topic

Comment

Jouw vriendin is met 5-6x sporten per week gewoon verry active. Haar onderhoud zal dan ook rond de 2500 per dag liggen.

hoe groter je kcal tekort, hoe sneller je lichaam zich aanpast aan de lagere kcal inname. Bij een tekort van 500 kcal, duurt dit vaak een 8-10 weken. Bij grotere kcal tekorten kan dit al na 4-6 weken gebeuren. Hoe groter het tekort, hoe sneller de aanpassing. (dit is ook logisch, want je lichaam ondergaat een sterkere bedreiging).

Jouw vriendin heeft een te groot kcal tekort. ze heeft namelijk een kcal tekort van 900-1000. terwijl 400-500 goed zou zijn. Juist als ze een meta heeft die zich snel aanpast, moet je heel goed oppassen dat je niet te diep gaat met cutten.

Ik ga yawgmoth gelijk geven met betrekking tot ud2 geven. Het is een dieet dat wellicht goed zou zijn voor je vriendin, maar ook ik ben bang dat ze de carbload niet gaat doen (en als ze het wel doet, dan flipt ze em als gewicht omhoog stijgt doordat glycogeen voorraden aangevuld worden). En juist dat zal de hele werking van het dieet teniet doen, en meer kapot maken dan dat het goed zal doen.

Of ze vertrouwt jou, en doet gewoon dat wat jij zegt. Of ze moet haar kennis gaan verbreden (dat de carbload bij ud2 bijvoorbeeld onder andere als doel heeft om de drop in metabolisme ongedaan te maken. en dat een tijdje op onderhoud eten hetzelfde doel heeft). want met wat ze nu doet, gaat ze niet verder komen. ze zal alleen maar verder haar meta verneuken, en niet goed afvallen/strakker worden.
                              -------------------------

Als ik haar zou begeleiden, dan zou ik het volgende doen:

Ten eerste hoeft ze niet zoveel te sporten. 3-4x per week is absoluut genoeg. doordat ze niet 5-6x pw sport, maar 3-4x pw zal haar behoefte omlaag zakken naar zoon 2250 kcal per dag.

Ze gaat dan twee weken 2250 kcal per dag eten. 3x per week zoon 60-75 minuten een goed fullbody schema (zie stickys) volgen. 1x per week een half uurtje cardio.

Na die twee weken blijft ze hetzelfde doen qua sport, maar ze verlaagt haar kcal inname naar zoon 1800 kcal. dit doe je 6-8 weken. dan weer 2 weken op onderhoud.
                              ------------------------------
                              More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X