Cutschema, bodynet-proof?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Cutschema, bodynet-proof?

Mannen-broeders,

Voorstel topic is inmiddels aangemaakt dus mocht je denken "wie the f..."

Heb een cutschema opgesteld, dit is inmiddels versie 408. Heb er zelf een goed gevoel bij, maar hey - ik ben ook geen expert. Om te voorkomen dat ik een slechte start maak daarom het verzoek of jullie er een blik op zouden willen werpen. Aantal kcal: 2152, is volgens mij nog wel aan de lage kant, maar wat ik doorgaans at (o.a. geen ontbijt) lag een stuk lager. Eerst even wennen aan de grotere hoeveelheden lijkt me. Ik kan het mis hebben, hoor ik dan graag!

Maaltijd 5, avondeten, verschilt van dag of dag. Neem over het algemeen mager vlees/vis met groente. Aardappels en rijst laat ik achterwegen. Heb een gemiddelde ingevuld zodat ik de rest van de dag in de juiste verhouding binnenkrijg (ekv: 40/30/30)

Stats: 1.87m, 115,5 kg. Streven is 15% bf, zit momenteel diep in de 20%.

---maaltijd 1, 6:30 ------------------------
    halfvolle melk 400ml E: 13.6 KH: 18.4 V: 6.4
    Brinta 50gr E: 5.5 KH: 32.5 V: 1.1
    Banaan E: 0 KH: 30,0 V: 0
    Totaal: E: 19.1 KH: 80.9 V: 7.5 kcal: 467.1

---maaltijd 2, 09:45 -----------------------
    Magere kwark 225ml E: 21.4 KH: 5.6 V:0,2
    Amandelen 30gr E: 4.5 KH: 3.5 V: 13,5
    zoetstof (slimpie) 10ml E: 0 KH: 0 V: 0
    Totaal: E: 25.9 KH: 9.1 V: 13.7

---maaltijd 3, 11:45------------------------
    Kipfilet 250gr E: 57.8 KH: 0 V: 3.0
    Zilvervliesrijst 100gr E: 2.5 KH: 23.0 V: 0.9
    Broccoli 100gr E: 3.3 KH: 2.0 V: 0.2
    Totaal: E: 63.6 KH: 25.0 V: 4.1

---maaltijd 4, 14:30 -----------------------
    Totaal: E: 25.9 KH: 9.1 V: 13.7

---maaltijd 5, 17:30 ------------------------
    Avondmaal +/- 500cal E: 50.0 KH: 50 V: 11,5
    40/40/20 verhouding
    Totaal: E: 50.0 KH: 50 V: 11,5

---maaltijd 6, 22:00 ------------------------
    Tonijn in olijfolie 160gr E: 40.0 KH: 0 V: 11.8
    Totaal: E: 40.0 KH: 0 V: 11.8

Totaal alle maaltijden:
    E: 224.4 (42%)
    K: 174.2 (32%)
    V: 61.9 (26%)
    Kcal: 2152

edit: zie dat al mijn mooie spaties om het overzichtelijk te houden er automatisch uit geknald worden.

Helemaal vergeten te vermelden wat ik aan training doe ernaast!

Ma: Rippetoe + 20 min interval
    wo: jiujitsu 1,5 uur + Rippetoe
    do: judo 1,5 uur wedstrijdtraining
    vrij: Rippetoe (na jiujitsu lesgeven)

Rippetoe is omdat ik de laatste 2 jaar niet meer met een fatsoenlijk schema getrained heb. Doe het overigens zonder dips en chins. Wel de powerclean.

Comment

Ik heb er helaas nog niet veel verstand van maar ik zie wel dat je veel te weinig eet want volgens mij verbrand je superveel aan die trainingen en alles te zien. maar zou op meer meningen wachten

mzzls

Comment

ja je eet te weinig, heb je je behoefte berekend? daar 400/500 kcal onder zitten.

voor bed gaan toch kwark nemen of casseine-shake
        sochtends die eiwitten van brinta niet meetellen, ik zou er een schep whey doorheen smijten.
        na je training ook een whey erbij doen.

Ik denk dat het er wel aardig uitziet, je kan zefls nog iets lager in kh gaan en iets meer vet/eiwit

Maar ik zou toch ook wachten voor de experts want dan ben ik nog lang niet, maar dit is wat ik denk.

Comment

Of je eiwit nou uit brinta, uit whey, uit kip, uit een lolly, of uit een chocolaatje komt, je moet ze altijd meetellen! 1 gram eiwit is 4 kcal, als je op deze manier hier en daar een eiwitje maar niet meerekent, dan kan je op het eind van de dag zomaar met een verschil van 100 kcal zitten.
          How you like them apples?

Comment

maxime bedoelde denk ik dat je de eiwitten niet mee moet tellen bij je dagelijkse eiwit-inname (hoewel de meningen daar ook over zijn verdeeld), niet dat je de kcal niet mee moet tellen .
            "Just because you've always done it that way doesn't mean it's not incredibly stupid."

Comment

Erg blij met de snelle reacties. Als ik me niet vergis moet ik uiteindelijk tussen de 2700 en 2900 kcal uitkomen. Zit ik nu nog onder, ben ik mij zeker van bewust!

At eerst op ongeveer 1500 kcal, zonder ontbijt ( I know, slecht slecht!) Had her en der op het forum gelezen dat je je kcal inname niet ineens drastisch moet veranderen omdat dat ongustige effecten kan hebben. (eet nu dus al 700 kcal meer per dag dan een week of 2 geleden). Als ik de plank mis sla en sneller moet ophogen hoor ik het graag!

Voor wat betreft die kwark voor het slapen gaan, heb ik anderhalve week gedaan maar ging met een onwijs opgeblazen gevoel m'n bed in. Las dat tonijn een goed alternatief was - vandaar. Wederom, als ik het mis heb...

Comment

Beter dan niks! probeer casseine shakes anders, goedkoper en omdat het vloeibaar is misschien voel je je dan niet zo opgeblazen? (ook minder kcal in verhouding?) tonijn is beter dan niks maar casseine-eiwitten zijn een van de traagste eiwitsoorten die er zijn en dat heb je nodig als je gaat slapen.
                sneller ophogen is volgens mij niet goed, laat het rustig wennen, maar weer niet te rustig je wil wel snel resultaat zien denk ik.

ik ben trouwens ook wel benieuw wat je precieze bf is, laat dat eens meten, kun je meteen je resultaten bijhouden mbt spieropbouw en vetverbranding .

Zie je na een paar weken of je goed bezig bent en je alleen vet verliest ipv van spier
                Last edited by maxime; 03-09-2010, 12:14.

Comment

tsja ik heb zo'n electronische vetmeter gekocht een jaar of twee geleden, maar is een onding. Wil eigelijk ergens een huidplooi meting laten doen.. Apparaatje geeft iig 28% aan.

Voor wat betreft snel resultaat... Wil zo rond december toch wel rond de 105 zitten. Moet haalbaar zijn (ongeveer 3,5 kg per maand). Kga maar eens een meetlint opsnorren, buikomomtrek, weegschaal en KT-vordering bijhouden moet ik het momenteel mee doen.

Morgenochtend is mn wekelijks meetmoment, zal ik alles eens even hier op het forum neerpennen.

Comment

Originally posted by Pinada View Post
                    maxime bedoelde denk ik dat je de eiwitten niet mee moet tellen bij je dagelijkse eiwit-inname (hoewel de meningen daar ook over zijn verdeeld), niet dat je de kcal niet mee moet tellen .

havermout mag wel meegeteld worden, had ik laatst gelezen in een artikel.

Comment

vetten omhoog, mag gerust iets boven de 100
                      I don't eat steroids for breakfast, but thanx for asking

Comment

Originally posted by Ferster View Post

kcal behpeftelicht veel hoger dan 2150 kcal bij jouw dus daar nog ff wat opschroeven..
                        Stats: 1.87m, 115,5 kg. Streven is 15% bf, zit momenteel diep in de 20%.

--maaltijd 1, 6:30 --
                        halfvolle melk 400ml E: 13.6 KH: 18.4 V: 6.4
                        Brinta 50gr E: 5.5 KH: 32.5 V: 1.1
                        Banaan E: 0 KH: 30,0 V: 0
                        banaan eruit, brinta eruit, melk behouden naar 250ml waarbij je dat bij je isolaat shake toevoegd en daarbij een stuk kipfilet tot je neemt.

--maaltijd 2, 09:45 ----------------
                        kwark en zoetstof eruit noten behouden, voeg rijst/kipfilet erbij en dan heb je een mooie maaltijd

---maaltijd 3, 11:45-------
                        Kipfilet 250gr E: 57.8 KH: 0 V: 3.0
                        Zilvervliesrijst 100gr E: 2.5 KH: 23.0 V: 0.9
                        Broccoli 100gr E: 3.3 KH: 2.0 V: 0.2
                        opschroeven naar 200gram die broccoli en wat noten erbij

-maaltijd 4, 14:30 ---
                        als dit net voor het trainen is kwark eruit, kipfilet of biefstuk met rijst en noten is voldoende voor een training

-maaltijd 5, 17:30 ---------------
                        Avondmaal +/- 500cal E: 50.0 KH: 50 V: 11,5
                        40/40/20 verhouding
                        na het trainen, eiwitshake isolate met wat melk en rijst en wat noten evt nog tonijn/zalm

---maaltijd 6, 22:00 -------------
                        Tonijn in olijfolie 160gr E: 40.0 KH: 0 V: 11.8
                        500gram kwark. en tonijn eruit

Totaal alle maaltijden:
                        E: 224.4 (42%)eiwitten wat hoger gaan zitten
                        K: 174.2 (32%)KH gelijk laten blijven
                        V: 61.9 (26%)vetten omhoog
                        Kcal: 2152kcal omhoog

edit: zie dat al mijn mooie spaties om het overzichtelijk te houden er automatisch uit geknald worden.

lees dik gedrukte
                        Make it happen, shock everyone!

Comment

Thanks voor de tips, ga er mee aan de slag. Training is overigens tussen maaltijd 5 en 6. Dus wellicht dat ik wat moet schuiven met je aanvullingen? Werk van 07:00 tot 16:30 training valt tussen 19:00 en 22:00, hangt van de dag af.

Ironisch genoeg had ik 500gr kwark voor mn laatste maaltijd staan ipv de tonijn, maar dat had ik er uit gemieterd omdat ik dacht dat het overkill was ^^

Comment

veel van de suggesties van gain is pain vind ik persoonlijk niet beter als wat er nu staat. maarja dat is mijn mening.

Zorg iig dat je eerst eens in de komende weken op gaat bouwen naar je kcal behoefte. eet dan ook een week of twee op behoefte. Zo geef je je lichaam de tijd om je stofwisseling te herstellen (en als je het vrij rustig opbouwt valt het reuze mee met vettoename). En omdat je nu nog kcal aan het opbouwen bent, en je schema dus regelamtig wijzigt, zou ik gewoon je huidige schema hanteren en dit steeds aanpassen met hier en daar wat extra tot je op behoefte eet.

pas daarna zou ik een 500 kcal onder je behoefte gaan eten, en een definitief cut-schema gaan maken. dan je nieuwe schema uittesten (wat gebeurt er met lichaamsgewicht, en met de gewichten aan de stang tijdens de training).

en afhankelijk van deze factoren pas je hier en daar het een en ander aan. ik persoonlijk zou streven naar een 5 kilo lichaamsgewicht eraf in 8 weken. verlies je er maar 3 kilo in 8 weken. dan ga je je volgende cutcyclus (voor je die start ga je eerst even twee weken op onderhoud eten) een 200 kcal lager qua voeding.

Verlies je veel sneller gewicht en gaan je prestaties qua sporten significant achteruit (dus meer als jij acceptabel vind), dan is het wellicht slim om dan juist een 200 kcal meer te eten.

het is dus testen, aanpassen, testen aanpassen. en zo blijf je bezig. Tot je je doel bereikt hebt.
                            More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Wat zou een goed tempo zijn om het omhoog te gooien? per week, per twee weken?

Net even wat meetwerk gedaan:
                              Lengte 1.87m
                              Gewicht 115.3 (zelfde als vorige week, daarvoor wel wat afgevallen)
                              BF 29.9% (electronische meter in de hand, meet alleen bovenlichaam?)
                              Buikomtrek 117cm
                              Borstomtrek 121cm

Als ik dat in de Katch-mcardle formule gooi, en het BF% maar even voor waarheid aanneem kom ik op het volgende:

VVM: 81kg
                              BMR: 2120
                              Onderhoud: 3286

Training stats Rippetoe:
                              SQ: 75kg
                              BP: 95kg
                              DL: 100kg
                              Standing Military Press: 55kg
                              Powercleans: 60kg

Comment

Sidebar top desktop

Collapse