Verschil in voeding op wel en niet trainingsdagen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Verschil in voeding op wel en niet trainingsdagen

Omdat ik me steeds meer wil verdiepen in voeding heb ik nog wat vragen die ik niet elders heb kunnen vinden.

Wat ik me af vroeg is of je behoefte per dag verschilt in zowel calorieën als de individuele voedingsstoffen. Ik zal het even nader uitleggen. Stel je traint op maandag en donderdag, allebei in de avond. Die maandag kom je net uit het weekend waar je al een paar dagen niet hebt getraind. Het eten van veel eiwitten lijkt mij op deze maandag vóór je training respectievelijk minder belangrijk dan de kh welke je nodig hebt voor je energie tijdens je training.
    Immers er is geen herstel op dat moment dus je eiwit behoefte is meer voor onderhoud, meer heeft het lichaam niet nodig (let op dit is dus vóór de training, er na ligt dit natuurlijk anders).
    De dag/dagen er na heb je dan, lijkt mij, juist vooral de eiwitten nodig ipv kh, omdat je juist vooral rust en herstelt.
    Hetzelfde met calorieën, op dagen dat je traint heb je dan enkel je behoefte nodig waarbij je inspanning is meegerekend, anders heb je te veel binnen gekregen wat je niet verbruikt tijdens training of groei. De herstelmomenten hierna heb je juist wel meer nodig om te groeien.

Nu ben ik benieuwd of deze gedachtegang juist is. Ik denk dat dat voor mensen die 4 of 5 keer per week trainen niet van belang is, maar aangezien ik zelf meestal maar 2 keer in de week train, kwam ik op deze vraag.

Ik sprak laatst ook nog met een maat van me die ook aan kt doet. Hij had het over een verschil tussen eiwitten en proteïne. Eiwitten waren voor herstel en proteïne voor de groei. Naar mijn idee is dat gewoon onzin, maar dat kan ik fout hebben:P

Alvast bedankt

Eiwit = proteine. Eiwit is om te herstellen. Herstellen doe je niet alleen voor of na een training maar doe je constant afhankelijk van hoe groot die inspanning was. Hoe meer je kan herstellen, hoe meer gewicht je de volgende keer aan kan. Het is niet zo dat je eiwitten moet nemen ipv kh of andersom. Het is wel zo dat je gevoeliger bent voor koolhydraten rondom je training en dus hier meer kh kan eten.
    In college, a guy from another country told me that he had been "juicing" for a few years. He was a very poor thrower and it made me wonder just how bad he would be if he were "clean."

If I can drink water, sleep more, and eat normal and still defeat you while you're juicing hard, you probably don't have the aptitude. Sorry. Blame your genes. Dan John.

Comment

Ondanks dat je uit het weekend komt zit er maar een dag extra rust in vergelijking tot de donderdag. mocht je een pilsje gedronken hebben heb je die dag ook wel nodig. ivm je katabole status. op je trainingsdagen is idd je behoefte groter verder zie het verhaal van adon1s

Comment

Originally posted by adon1s View Post
        Eiwit = proteine. Eiwit is om te herstellen. Herstellen doe je niet alleen voor of na een training maar doe je constant afhankelijk van hoe groot die inspanning was. Hoe meer je kan herstellen, hoe meer gewicht je de volgende keer aan kan. Het is niet zo dat je eiwitten moet nemen ipv kh of andersom. Het is wel zo dat je gevoeliger bent voor koolhydraten rondom je training en dus hier meer kh kan eten.
        Vond dat verhaal van die maat van mij al zo stom klinken. Zal ik de volgende keer maar eens tegen hem zeggen

Ik bedoel het echter het niet zo dat je het ene weg kan laten voor het ander. Eerder dat de verhoudingen anders liggen. Maar eerste reacties lijken dus te zeggen van niet. ik zal eens op zoek gaan naar dat bericht van Adon1s.

Comment

ongeacht of je wel of niet traint: je eiwitten gewoon constant hoog houden. een 2.5g per kg lichaamsgewicht is een mooi uitgangspunt. Je lichaam is constant weefsel op aan het bouwen of af aan het breken, ongeacht of je wel of niet traint. Na een training zal je lichaam iets sneller en iets meer eiwitten gebruiken, maar meestal krijg je deze extra hoeveelheid eiwitten ook eenvoudig binnen via een eiwittenshake na de training, en een maaltijd met koolhydraten en eiwitten bij thuiskomst.

Op trainingsdagen kun je wat meer kcal nuttigen. deze kcal kunnen het beste voornamelijk uit koolhydraten komen. (vooral na de training kun je meer glycogeen opslaan. een grote glycogeen vooraad is op zichzelf al anabool).

op rustdagen kun je dan wat minder kcal nuttigen, en ook iets minder koolhydraten.

als je behoefte bijvorbeeld 3200 kcal is:
          kun je op trainingsdag: 3800 kcal, e250g, k450g, v110g
          op niet trainingsdag: 3200 kcal, e250, k300, v110
          More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

thanks dyno
            Men logica was dus niet helemaal juist dus blij dat ik het hier nog heb nagevraagd:P
            Ga dit proberen toe te passen in men schema!

Comment

moesten er nu strandslippers bij gezeten hebben had ik ze gekocht..
              On a long road to insanity.

SQ: 165kg BP: 125kg DL: 180kg

Comment

potdomme ga men topic eens niet lopen vervuilen:P

Comment

Originally posted by Knabbelnoot View Post
                  thanks dyno
                  Men logica was dus niet helemaal juist dus blij dat ik het hier nog heb nagevraagd:P
                  Ga dit proberen toe te passen in men schema!

Je logica klopte wel.
                  Je hebt na 2 rustdagen minder eiwitten nodig dan gelijk na- en op de dag gelijk na je training.
                  Na een paar rustdagen heb je eigenlijk alleen je onderhoudsniveau nodig. En dat geldt voor alles.

Maar beter is zoals Dynobet aangeeft om op de dag voorafgaande aan de training de carbs te laden voor extra anabole energie. En verder gewoon niet onder de 2,5 gr eiwit per kilo bw komen. De dag na de training mag je een stuk hoger zitten in eiwitten.
                  Na de training gelijk whey naar binnen werken halve liter met ca 40gr eiwitten, je mag daar een kleine dosering suikers bij of vooraf nemen. Enkele grammen dextrose of maltodextrine is genoeg.
                  1e Masters Superbody YBF 2011!
                  Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Originally posted by Knabbelnoot View Post
                    potdomme ga men topic eens niet lopen vervuilen:P

Wanneer krijgt die tommy nu eens een IP ban? En waarom staat die troep hier nog?
                    1e Masters Superbody YBF 2011!
                    Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

ja die dextrose neem ik ook tijdens men training meestal. Van te voren wat in men bidon, zou ev nog wat erna kunnen doen.
                      Maar men shake doe ik wat omhoog, want dat is nu maar kwart liter en 30 gr max. Ook maar gelijk in men schema er bij zetten.

Nu nog beetje kijken met die anabole status/energie/etc maar daar hebben we google voor

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                      X