Sporten + voeding + supplementen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Sporten + voeding + supplementen

Hallo,

Ik ben me de laatste tijd wat meer gaan verdiepen in de voeding. Momenteel sport ik op de volgende dagen (handbal, 1ste divisie):

Maandag: 1 1/2 tot 2 uur
    Dinsdag: 1 1/2 uur + 1 uur sportschool + 1 ½ uur gym (school)
    Woensdag: 1 uur spinning
    Donderdag: 1 1/2 tot 2 uur
    Zaterdag: Werken (redelijk intensief) + Wedstrijd

Zelf ben ik ongeveer 1.75 en weeg ongeveer 78 kg en ben 18 jaar. Mijn vetpercentage weet ik op dit moment niet.
    Ik wil met behulp van deze topic een voedingsschema maken, heb echter een paar vragen en zal mijn eigen bevindingen posten.

Mijn voedingspatroon is op dit moment niet ideaal en daarom wil ik een betere hebben, om toch van die laatste kilo’s af te komen. Dingen die ik dagelijks (veel) pak:

Drinken:
    - Water (2/3+ liter)
    - Melk (Bij de proteïne, halfvol)
    - Groene Thee (ongeveer 0.5 – 1 liter per dag)
    - Vruchtensappen (druiven etc.)
    - Fruitsmoothies

Eten:
    ’s ochtends + ’s middags:
    - 4 boterhammen (licht bruin) met kipfilet
    - Appel
    - Kleine snack (stroopwafel etc.
    ’s avonds:
    - Aardappels, vlees, groenten
    - Spaghetti
    - Vis etc.
    - Dessert

Verder gebruik ik op dit moment 2 supplementen namelijk:
    Proteine
    http://www.xxlnutrition.nl/XXL-Nutrition-M8/Whey-Isolaat-P270

Waxy Maize
    http://www.xxlnutrition.nl/XXL-Nutrition-M8/Waxy-Maize-P486

Nu heb ik dus een aantal vragen:
    1. Hoeveel calorieën moet ik dagelijks eten en dan hoeveel Eiwitten, Koolhydraten, Vetten etc. (Geeft voedingsbehoefte.tk een correcte uitslag?
    2. Wanneer kan ik het beste de supplementen innemen, in welke hoeveelheid? Ik train alleen ’s avonds, dit wil zeggen tussen 8 en half 11, op alle dagen met uitzondering van woensdag (van 7 tot 8). Nu heb ik gelezen dat het niet verstandig is om ’s avonds nog veel koolhydraten te eten i.v.m. vetvorming.

Welkom.

Je eet veel te weinig, ga om te beginnen eens sticky's lezen, succes.
    Blijf vooral je zelf, er zijn al zo veel anderen.

Comment

ja, en dingen als stroopwafels en desserts... zijn echt heel slecht. Heel veel KH en bijna geen nuttige voedingswaarde.

Je moet gewoon ff een eetschema maken als je wilt weten waar je staat en wat je moet doen. Pak een van de xls's die hier rond gaan en ga er lekker mee aan de slag
      Fear is the mind killer

Comment

Ik zal een eetschema gaan maken! zal eerst eens voor vetpercentage gaan kijken..

Verder eet ik inderdaad niet heel veel 's ochtends en 's middags. Brood vind ik niet heel lekker. 's avonds daarentegen eet ik wel veel. Een gevolg hiervan is echter dat ik al snel ga snoepen. Ook gaan we vaak in tussenuren (school) naar de supermarkt om bijvoorbeeld een zak chips, frikandel broodjes of iets anders te kopen. Dit probeer ik echter al te vervangen door bijvoorbeeld een smoothie of iets dergelijks

Comment

Update:

Ben al een heel eind met een voedingsschema in excel.
          In tabblad 1 heb ik mijn voedingsschema
          In tabblad 2 heb ik mijn (huidige avondeten) + volgende avondmalen
          In tabblad 3 heb ik mijn overzicht van het sporten
          In tabblad 4 heb ik mijn opmerkingen en vragen.

Ik zal kijken of ik ze morgen even kan posten

Comment

Drinken:
            - Water (2/3+ liter)
            - Melk (Bij de proteïne, halfvol)
            - Groene Thee (ongeveer 0.5 – 1 liter per dag)
            - Vruchtensappen (druiven etc.)
            - Fruitsmoothies

Eten:
            ’s ochtends + ’s middags:
            - 4 boterhammen (licht bruin) met kipfilet
            - Appel
            - Kleine snack (stroopwafel etc.
            ’s avonds:
            - Aardappels, vlees, groenten
            - Spaghetti
            - Vis etc.
            - Dessert
            dat rode zowieso schrappen en vervangen door gezond voedsel (fruit en groenten, vlees, vis, rijst, etc).

Ik zou jouw kcal behoefte inschatten op ongeveer 3300-3600 kcal. Maar aangezien je nu wellicht veel minder eet als die 3300 en je lichaam hierop is ingesteld, werkt je stofiwsseling wellicht niet optimaal. daarom zou ik eerst eens op gaan bouwen naar die 3300 kcal ofzo (stapjes van 100 kcal elke week verhogen. dus als je nu ongeveer dagelijks 2700 kcal eet. bouw je dit op naar 3300 kcal in 6 weken).

je stofwisseling werkt dan waarschijnlijk op volle toeren. je minderd dan terug naar een 2700 kcal. wellicht dat je nu gewoon afvalt en vet verliest met het etenvan 2700 kcal. Als het afvallen heel erg langzaam gaat (minder als 2 kilo per maand), kun je nog iets lager gaan qua kcal (100-200).

uiteindelijk moet je gaan kijken naar resultaten in het echte leven, en calculators kunnen je opzich wel enigzins in de juiste richting brengen, maar zijn niet altijd correct of accuraat.

Ik zou als je eenmaal die 3300 kcal eet, beginnen met een 3300 ofzo te eten voor een aantal weken. afhankelijk van wat er met je gewicht gebeurt, kun je dan iets meer of iets minder gaan eten. (verhogen of verlagen gewoon in stapjes van 100 kcal per week ofzo. tot je merkt dat je op een redelijk tempo vet verliest, maar prestaties goed blijven).
            More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Originally posted by dynobet View Post
              dat rode zowieso schrappen en vervangen door gezond voedsel (fruit en groenten, vlees, vis, rijst, etc).
              In hoeverre kan ik deze druivensap (zelf geperst van druiven) wel drinken en de fruitsmoothies die puur fruit zijn? Het is immers gewoon puur fruit, zonder toegevoegde dingen

Verder zal ik morgen mijn voedingsschema invoegen alleen ik vind het nogal moeilijk om mijn avondeten bij te voegen aangezien deze dagelijks anders is!

Bedankt voor het advies in ieder geval!

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
              X