naast carb cycling... nu ook protein cycling?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• naast carb cycling... nu ook protein cycling?

Interessant artikel wat ik tegenkwam over eiwitten. Redelijk goed uitgezocht en onderbouwt stuk waarin het interessante fenomeen eiwit cycling voorbij komt

De Waarheid Over Eiwit -- door burn - GezondheidForum.eu Gezondheid, Welzijn & Fitness.

Als je net denkt een optimaal eetschema te hebben
    Fear is the mind killer

wel redelijk oud van geruime 10jaar geleden.
    Maar zal het morgen door lezen ben benieuwd.
    Calisthenics / Street workout

Comment

voor zover ik weet zijn de meeste experts (ofwel mensen die ik zie als expert), het erover eens dat proteine cycling absolute bullshit is.

Ja, van de ene kant gaat je lichaam steeds minder efficient om met eiwitten, en zal deze makkelijker gaan gebruiken als brandstof. Terwijl de lichamen van mensen die heel weinig eiwitten eten zoals bijvoorbeeld vegetariers of veganisten juist heel efficient met de eiwitten omgaan.

Maar, Proteine cycling is niet effectief om dit fenomeen tegen te gaan. als je op bepaalde dagen of voor een bepaalde periode lager gaat zitten qua eiwitten, terwijl je van te voren een stuk hoger zat, dan is je lichaam op dat moment dus niet efficient en jij gaat daarnaast ook nog eens minder eiwitten eten. op dat moment zullen je gains minder goed zijn.

daarna is je lichaam iets efficienter, en als je dan weer je eiwiitinname verhoogt. dan zul je wellicht iets beetre gains hebben. maar netto is er dus geen verschil.

gewoon eiwitten hoog houden. klaar.
      More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

@ijsklok waar zie je aan dat het zo oud is dan? En ik moet nog steeds elke keer lachen om jouw signature elke keer dat ik hem zie

@dyno Het leek mij ook al dat als je standaard op 2,5 a 3 gr per kilo BW zit... je hoe dan ook goed zit.

Verder vond ik het vooral verfrissend om eens een artikel over eiwit opname en consumptie tegen te komen met enige bronvermelding/onderbouwing. dit is toch wel zo'n onderwerp waar vooral iedereen over schreeuwt, onderzoek wijst dit en dit uit, daarom doe ik zus en zo... maar nooit een referentie, nooit een onderzoek gequote.
        Fear is the mind killer

Comment

Although comprehensive data is lacking, it appears that the major adaptations to altered protein intakes take place fairly rapidly, within a number of days. In rats, this may be 3-7 days, in humans 9-12 days or slightly longer.

While more research is needed, it appears the the first proteins lost during protein deprivation are liver and other organ proteins. By the same token, during protein refeeding (or simply high protein feeding) it appears that liver proteins are the first to be synthesized.

With regards to the concept of protein cycling, while the general idea is somewhat logical, in that decreasing protein intake can cause a transient decrease in oxidation and turnover, there is little indication that there will be a net gain in body protein when protein intake is increased again. In the same way that liver proteins are the first lost, they will likely be the first regained. And by the time liver proteins have been rebuilt, rates of oxidation and turnover will have returned to normal, leaving the individual with no net gains.

Bron:
          Protein, Part 1 - Definitions and Technical Background by Lyle McDonald

Ik heb even part 1 gelinked (met verdere linnks naar part 2-3-4). in part 4 word dieper ingegaan op proteine cycling. wat ik hierboven gekopierd heb is de conclusie/samenvatting hiervan. Elk standpunt word onderbouwd met wetenschappelijke studies, en er word ook overal in de tekst naar verschillende studies doorverwezen, zodat je weet welke informatie hij uit welk onderzoek gehaald heeft.

als je de tijd hebt zou ik zowieso part 1-4 lezen. zeer interessant.
          Last edited by dynobet; 14-10-2010, 10:17.
          More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

proteïne cycling hoeft geen bullshit te zijn. De schrijven van het stuk ziet alleen de lager eiwitdagen te zwart-wit, net als de meesten cutten te zwart-wit zien.

De schrijver gaat er ten onrechte van uit dat een lage eiwitconsupmptie leidt tot speireiwit consumtpie.
            Wanneer treed dat op? Alleen als er een tekort ontstaat aan eiwitten (of energiebronnen). Waarom zou je dan de lage eiwitdagen niet houden op wat je nodig hebt? Waarom zou je onder je behoefte gaan zitten? Dat is niet per definitie de essentie van laag zitten.

De eiwitsynthese wordt idd flink verhoogd en houd tenminste 24 uur en soms zelfs tot wel 48uur aan. Maar bouwt in die tijd geleidelijk weer af.
            Dat zou betekenen dat je op dag 1, de trainingsdag genoeg zou hebben aan 2gr per kg VVM. Vanaf de training tot 24uur later, dag 2, heb je een verhoogde behoefte, dan zou je naar 3 of zelfs 4 gram kunnen gaan, de dag er na, dag 3, tot bijvoorbeeld max 3 gram.
            Dag 4 zou dan weer als dag 1 op behoefte zijn van 2gram.

Je past dus de eiwit consumptie aan aan de behoefte en de hoogte van de eiwitsynthese.

Ik denk dat er ook rekening gehouden moet worden met de hoeveelheid spieren dat je moet bijvoeden.
            Train je 10kilo VVM dan heb je minder extra nodig dan wanneer je 30kilo VVM intensief traint. Dat lijkt me logisch.
            Volgens mij wordt er ook nergens rekening gehouden met grotere behoefte door de organen en onwillekeurige spieren als je intensief traint.

Ook niet door Lyle Mc Donald denk ik.
            1e Masters Superbody YBF 2011!
            Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Hey dyno... wederom bedankt.
              Jij wordt langzaamaan mijn nummer 1 bron aan nuttige informatie rondom KT

Super artikel reeks. Ik was naar zoiets op zoek.
              Voor nu even gestrand halverwege deel 3 (ik word altijd zo slaperig van lezen op een computerscherm) Ander keer nog de rest lezen.

Hierin ook eindelijk eens een onderzoek/ onderbouwing naar de opname snelheid en retentie van een whey shake.
              Ik moet zeggen dat dit verhaal me sterkt in mijn overtuiging om voor de KT een shake te nemen en niet erna.
              Als ze testen dat op een nuchtere maag de amino's pieken na 60 minuten. En tot 3 uur na inname redelijk hoogblijven (ongeveer 2 uur goede retentie).

Aangezien ik nooit helemaal nuchter zal zijn van mijn lunch bij shake inname, inneem met melk, en zelfs dan... als het dan na een uur piekt... zit ik 3/4 in mijn workout. De piek blijft duren tot zeker nog anderhalf uur na mijn workout, en dan heb ik allang weer genoeg eiwitten binnen. Ook zonder shake.

Verder vooral goed hoe hij alle hypes/supplementen op hun plek zet. Zo fijn van dit soort grondige artikelen met onderzoeken en verwijzingen.
              Fear is the mind killer

Comment

Zooo... de rest van de reeks uit. Hij maakt wel echt grondig gehakt van proteine cycling

Ook van BCAA en a zillion andere supplementen inname bij KT trouwens.

Eindconclusie:
                Gewoon altijd lekker hoog in eiwitten blijven (train en rustdagen)
                Gewoon zoveel mogelijk uit eten halen. Caseine gaat altijd boven whey (behalve 's ochtends vroeg en rond training) Verder is alles uit kunstmatige eiwitbronnen niet superieur maar vaak juist inferieur aan gewone eiwitten uit eten.
                Alle specifieke animo's intake zijn dubieus qua effect op zijn best.
                Een teveel aan eiwitten kan geen kwaad. overschot leidt alleen tot verspilling... ze worden verbrand in plaats van gebruikt.
                Fear is the mind killer

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                X