Brood

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Brood

Ik eet gemiddeld 7 tot 8 boterhammen per dag, bij het ontbijt en lunch.
    Volkoren brood met veel granen en minder zout.
    Maar ik lees toch vaak dat veel brood niet goed is, teveel koolhydraten en te zout?
    Soms eet ik op mijn werk in plaats van brood dikke volkoren crackers, maar hoeveel zal dat schelen.......
    's avonds eet ik weinig tot geen koolhydraten uit zetmeel(meer), soms zilvervliesrijst of volkoren pasta, maar dat is gemiddeld 2 keer per week. Meestal gewoon kip of vis en groente met een salade.
    Kortom, is brood eten nu wel of niet goed en zijn er nog suggesties?
    "Bodybuilding is a long term commitment and you won’t get the results you want over night. "

Je moer smorgens juist wel KH eten en verder op de dag minder tot de maaltijd voor je trainen en daarna nog een keer en dan niet meer.

Brood is ook JUNK en heeft een hoge glycemische index, voor mij geen brood maar alleen maar rijst enz.
    Face your demons...........

Comment

Originally posted by Kevin72 View Post
      Brood is ook JUNK en heeft een hoge glycemische index, voor mij geen brood maar alleen maar rijst enz.
      Bruine rijst dan toch, neem ik aan?

Op mijn werk is dat niet altijd te doen, een boterham pak je nog wel even tussendoor. Maar eigenlijk heb ik zelden echt een pauze om echt te eten, jaja, dat is dom, ik weet het.
      Dus is brood een makkelijke optie en ik dacht altijd dat volkoren brood een verstandige keus was in tegenstelling tot witbrood.
      "Bodybuilding is a long term commitment and you won’t get the results you want over night. "

Comment

mijn vader bakt iedere dag zelf brood met zo'n machine.
        In het deeg doet hij geen zout, en dat is erg lekker
        zo'n machine is best wel duur maar als je veel brood maakt verdien je dat er echt wel aan terug.
        btw, ik eet 4 tot 6 sneën per dag

Comment

ja. moet wel zilvervlies rijst zijn. Geen witte. witte rijst zit zelfs geloof ik hoger in de glycaemische schaal dan volkoren brood.
          Verder is brood uit balans gebracht (genetische manipulatie) waardoor er veel meer gluten inzitten en minder kiem. Het wordt dus ook steeds minder 'gezond/ voedzaam' en je lijf heeft last van (teveel) gluten.

Ik eet de laatste tijd maar 2 boterhammen per dag. 's ochtends brinta of havermout. Alleen bij de lunch dus 2 bammetjes.
          Crackers lijken me niet beter dan boterhammen.

Zou ook gewoon een tijdje proberen. 's ochtends brood vervangen is redelijk makkelijk. Dan doe je 's middags weinig brood met heel veel beleg. En 's avonds gewoon bijv rijst.

Ik zou niet aan zelf brood bakken beginnen om het geld. Ga je niet snel winst op maken. En kost aardig wat extra tijd. Zou het dan doen omdat het gezonder is ofzo
          Fear is the mind killer

Comment

ik neem aan dat je overdag als je die boterhammen eet, niet gaat trainen. vraag me dan af waarom je dan wel zoveel koolhydraten eet.

koolhydraten eet je het best bij je ontbijt, een twee uur voor en direct na je training. de rest van de dag gewoon laag in carbs blijven.

dit betekent niet dat je minder koolhydraten moet gaan eten als je nu doet. maar ze gewoon anders moet verdelen over de dag.

PS. ontbijt kun je zowieso aan de havermout/brinta gaan ipv brood. als je savonds traint. na je training zilvervliesrijst bij je avondeten. dan houd je 1 maaltijd over waar je een aantal sneetjes brood bij eet, en dat is je maaltijd een 2 uur voor de training.
            Last edited by dynobet; 17-11-2010, 09:21.
            More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Originally posted by dynobet View Post
              ik neem aan dat je overdag als je die boterhammen eet, niet gaat trainen. vraag me dan af waarom je dan wel zoveel koolhydraten eet.

Ik eet eigenlijk elke dag evenveel, of ik wel of niet train.
              Ik eet s morgens niet alleen die boterhammen maar ook nog bigarde met banaan en biomüsli (heb altijd reuze honger 's ochtends).
              In de loop van de ochtend (op werkdagen) nog een zuivelproduct tussendoor en dan tussen de middag die andere 4 boterhammen met fruit. Op vrije dagen ben ik meestal iets later op en eet ik heel stom vaak geen tussendoortje meer omdat het dan al tijd is voor lunchen en trainen.
              Op vrije dagen (tevens trainingsdagen) ga ik trainen ná die lunch en als ik terugben, maak ik een weishake en eet daar meestal noten bij.
              En dan 's avonds weer vis of vlees en groente, soms met (volkoren) rijst of pasta maar niet heel vaak.
              Daarna nog kwark en that's it voor de dag.
              Ik blijf hiermee op ongeveer het gewicht dat ik nu heb. Ik dacht zelf dat het een goede verdeling was, tot ik weer las over dat brood dus.

Comment

Brood is gewoon het makkelijkste snel klaar te maken en makkelijk mee te nemen, ook omdat het als '' gewoon '' word gezien dat iedereen brood eet ipv. andere dingen.

Als ik 12boterhammen mee naar school neemt kijkt niemand van op
                als ik kwark, kip, rijst & groente mee neem kijkt iedereen mij raar aan.

mijn moeder word helemaal lijp als ik andere dingen mee neem ipv brood, dus moet nog eventjes kijken hoe ik dat ga aanpakken (denk dat ik uit huis ga xD)
                Calisthenics / Street workout

Comment

Originally posted by IJsBlok View Post
                  (denk dat ik uit huis ga xD)

ik heb hier nog een kamer vrij, maar dan mag jij koken!

Comment

Originally posted by Beaudien View Post
                    Ik eet eigenlijk elke dag evenveel, of ik wel of niet train. Ik eet s morgens niet alleen die boterhammen maar ook nog bigarde met banaan en biomüsli (heb altijd reuze honger 's ochtends).

dat is opzich wel ok.

In de loop van de ochtend (op werkdagen) nog een zuivelproduct tussendoor en dan tussen de middag die andere 4 boterhammen met fruit. Op vrije dagen ben ik meestal iets later op en eet ik heel stom vaak geen tussendoortje meer omdat het dan al tijd is voor lunchen en trainen.

ook wel ok.

Op vrije dagen (tevens trainingsdagen) ga ik trainen ná die lunch en als ik terugben, maak ik een weishake en eet daar meestal noten bij.

Na je training wil je juist koolhydraten + eiwitten, en weinig vetten. de keuze voor een whey shake en wat noten is dan echt slecht. tevens is een whey shake hooguit genoeg als overbrugging om spierafbraak te remmen, tot je thuis een fatsoenlijke volwaardige maaltijd kunt nemen.

En dan 's avonds weer vis of vlees en groente, soms met (volkoren) rijst of pasta maar niet heel vaak.
                    Daarna nog kwark en that's it voor de dag.
                    Ik blijf hiermee op ongeveer het gewicht dat ik nu heb. Ik dacht zelf dat het een goede verdeling was, tot ik weer las over dat brood dus.
                    dat je op gewicht blijft zegt natuurlijk vrij weinig. misschien verlies je wel spiermassa en komt er vetmassa bij. je gewicht blijft dan gelijk, maar je lichaamscompositie verandert in negatieve zin. Of misschien is het juist wel andersom?

wat je wel weet is dat je kcal inname ongeveer op behoefte is. aangezien gewicht constant is.

wil je ervoor zorgen, dat je gewicht gelijk blijft. je vet% lager wordt, en je spiermassa groter wordt. dan kan dit door de juiste dingen (veel groenten, gezonde vetten, goede eiwitbronnen, carbrijke producten bij ontbijt en rondom workout) op de juiste momenten te eten.

wil je aankomen. dan moet je kcal inname groter zijn. je zult dan in lichaamsomvang toenemen. dit kan spiermassa zijn en/of vetmassa. wat je aanzet (spier of vet), heeft weer te maken met de opzet van je dieet en training. (eet je de juiste dingen op de juiste momenten. hoe is je dieet aangepast op je trainingssysteem).

wil je afvallen. dan moet je kcal inname kleiner zijn. je zult dan in lichaamsomvang en gewicht afnemen. dit kan spiermassa en/of vetmassa. wat je verliest (spier of vet), heeft ook nu te maken met de opzet van je dieet en training. (eet je de juiste dingen op de juiste momenten. hoe is je dieet aangepast op je trainingssysteem).\
                    ----------------------------

wat ik dus wil zeggen is niet dat je meer of minder koolhydraten, vetten of eiwitten moet gaan eten. (ik weet namelijk niet je absolute kcal inname en ekv waarden. maar ik zeg wel dat je ze anders kan verdelen over de dag voor een beter resultaat.
                    More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

@Dyno, jij zegt: "Na je training wil je juist koolhydraten + eiwitten, en weinig vetten. de keuze voor een whey shake en wat noten is dan echt slecht. tevens is een whey shake hooguit genoeg als overbrugging om spierafbraak te remmen, tot je thuis een fatsoenlijke volwaardige maaltijd kunt nemen.

Ik voel weer een discussie met Marnop opkomen?

Comment

het ging volgens mij vooral over de noten die geen goede keuze zijn na het trainen

Maar anders doen we de voor of na KT whey shake discussie gewoon gezellig nog een keertje over :P
                        Fear is the mind killer

Comment

Originally posted by The Phoenix View Post
                          @Dyno, jij zegt: "Na je training wil je juist koolhydraten + eiwitten, en weinig vetten. de keuze voor een whey shake en wat noten is dan echt slecht. tevens is een whey shake hooguit genoeg als overbrugging om spierafbraak te remmen, tot je thuis een fatsoenlijke volwaardige maaltijd kunt nemen.

Ik voel weer een discussie met Marnop opkomen?
                          ik zeg:
                          na trainen is:
                          a) (eiwit + carb) beter als,
                          b) (eiwit + vet)

ik zeg dus niet dat een whey shake slecht is, maar dat er een betere combinatie mogelijk is als whey + noten.

---------------------

verder heeft marnop laatst in een topic nog uitvoerig onderzoeken gepost over pre en post workout nutrition. daaruit kon men concluderen dat het idd belangrijk is om zowel carbs als eiwitten aan te vullen na de training. de eiwitten vergroten de insuline piek, wat resulteerde in een grotere glycogeen opslag. (en alle carbs wat opgeslagen worden als glycogeen kunnen niet meer naar vetcellen).

en zeker als je op je rustdagen lager gaat in carbs, en je glycogeen voorraden steeds leger worden. wordt de kans steeds kleiner dat als je op een trainingsdag wel veel carbs eet (ookal is dat savonds na je training), dat de carbs richting vetcellen gaan. je glycogeen voorraden moeten eerst vol zijn, voor dit gebeurt.

de resultaten uit die onderzoeken die hij posste kwamen vrij exact overeen met wat ik mensen aanraad. We zijn denk ik door dat topic een beetje dichter bij elkaar gekomen qua aanbevelingen.
                          --------------------------

ps. als je savonds laat traint. betekent dat dat je je carb inname dan de hele dag vrij laag moet houden. en voor en na je training het grootste aandeel van je dagelijske carbs nemen. zodat de kans het grootst is dat deze ofwel verbrand worden tijdens de training (pre workout maaltijd die 2-3 uur voor je training), of aanvulling van glycogeen (postworkout).

stel glycogeen voorraad is een pot waar "500" inpast. en doordat je op je rustdag lager in carbs zat, is de pot nog maar "350" gevuld. de hele dag eet je een relatief lage hoeveelheeid carbs waardoor de pot gedurende de dag nog verder geleegd word naar 250. en dus maar halfvol is. dan kun je ookal is het savonds na je training. carbs eten zoveel als je wilt, TOT het depot weer 500 is. en pas dan is het teveel.

in werkelijkheid is door de training de opslagmogelijkheid nog verder vergroot tot misschien wel 600 of 650. je kan dus een aantal uren na je training, ongestraft een grotere hoeveelheid carbs eten, zonder dat je vetter wordt.

wat resulteert in een anabolere toestand, sneller herstel. en doordat je lager gaat in carbs en kcal op je rustdagen. (wat geen probleem is omdat er genoeg glycogeen aanwezig is in spieren en lever), kun je ook nog vet verliezen.
                          ---------------------------
                          Last edited by dynobet; 17-11-2010, 14:47.

Comment

Het hele idee van koolhydraten komt uit de tijd dat mensen op het land werkten en op een dag met gemaak 6000Kcal verbranden (of nog meer!). Dan moet je wel veel, en de hele dag, koolhydraten eten om voldoende energie te hebben. Die koolhydraten waren ook veel minder geraffineerd dan de koolhydraten die nu in onze voeding zitten.
                            Ik kan me helemaal vinden in de theorie achter het hele carbcyclen. Dus koolhydraten primair gebruiken om glycogeen vooraden te vullen en vol te houden. Het is wel even omschakelen van vele gewoonten zoals een flinke koolhydraten bron als brood minder te gebruiken. Een kwestie van wennen denk ik.

Comment

Originally posted by erik1982 View Post
                              Het hele idee van koolhydraten komt uit de tijd dat mensen op het land werkten en op een dag met gemaak 6000Kcal verbranden (of nog meer!). Dan moet je wel veel, en de hele dag, koolhydraten eten om voldoende energie te hebben. Die koolhydraten waren ook veel minder geraffineerd dan de koolhydraten die nu in onze voeding zitten.
                              Ik kan me helemaal vinden in de theorie achter het hele carbcyclen. Dus koolhydraten primair gebruiken om glycogeen vooraden te vullen en vol te houden. Het is wel even omschakelen van vele gewoonten zoals een flinke koolhydraten bron als brood minder te gebruiken. Een kwestie van wennen denk ik.
                              ik verdedig ook alleen het cycle principe van carbs. en de timing van inname. specifieke hoeveelheden qua carbs geef ik meestal niet, behalve als ik meer info heb over een persoon.

er zijn mensen die cyclen carbs op een extremehigh/extreme low carb manier.
                              trainingsdag: 3600 kcal: e250, k500, v66
                              rustdag: 3000 kcal: e250, k100, v178
                              (gemiddeld 3300 kcal: e250, k300, v122. bij 3.5x per week trainen)

Of er zijn mensen die doen subtielere manieren:
                              trainingsdag: 3600 kcal: e250, k400, v88
                              rustdag: 3000 kcal: e250, k200, v156
                              (gemiddeld e250, k300, v122)

Ook zijn er mensen die in zijn algemeen hoger in carbs zitten:
                              trainingsdag: 3600 kcal: e250, k500, v66
                              rustdag: 3000 kcal: e250, k250, v110
                              (gemiddeld e250, k375, v88)

en zo zijn er tigtallen manier om carbs te cyclen. deze keuze is vaak afhankelijk van persoonlijke voorkeur, vet%, insuline gevoeligheid, etc etc etc.
                              ---------------------

Je hoeft dus niet perse minder of meer carbs te eten met carb cycling, als mer een normaal dieet. je plant je carbs anders. welke absolute hoeveelheid het beste voor iemand werkt, is van andere factoren afhankelijk.

er zijn mensen die kunnen rippen en spieren maximaal behouden met een high carb, high proteine low fat dieet. als dta voor hun werkt, waarom zou je dan wat anders doen?

als iemand in een bulk teveel vet aanzet als hij veel carbs eet ondanks dat hij zijn carbs en nutrienten goed timed. dan kan hij experimenteren of een lagere hoeveelheid carbs, maar doorvoor meet vetten en hetzelfde cycle systeem wellicht beter werkt.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X