Calorieën verhogen als je cardio doet?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by sf01 View Post
    Ik zal even zoeken naar bronnen hiervoor.

en wat betreft die 75 en 25%.
    het gaat om 40 minuten cardio. Waarbij ik uitga van de na 20 minuten op vetverbranding overschakeling.
    Eerste 20 minuten dus geen vet, enkel glycogeen. 2e 20 minuten 50/50

dit levert voor eerste 20 min 0% vet 100% glycogeen (gesimplificeerd) tweede 20 min 50% om 50%
    Voeg je die samen... kom je op 75/ 25 uit over de hele periode.

En tuurlijk zal je in je bloed geschikbare vetzuren benutten. Maar het stimuleren van legen van vetcellen komt daardoor niet op gang.

Laat je niet leiden door de fabeltjes sf,
    je gaat vet verbranden als je in je zuurstof systeem werkt, met wat je ook doet.
    Dat staat geheel los van je glucose voorraden.
    Je zit in een minuut of 5 tot 7 wat ik begrepen heb al in je vet verbranding, niet optimaal maar je zit er wel al in, dan is het van belang dus dat je verder bezig bent/blijft in je zuurstof systeem, meestal afhankelijk van ideale HF. Het omslagpunt is je ideale HF volgens de diverse boeken.
    Op die ideale HF zou je ook het langste kunnen lopen en daarom zou de vetverbranding zoveel beter zijn. Dat betekent dan weer niet dat intensieve cardio niet zou werken, in tegendeel, intensief werkt juist beter, je verbrand veel meer energie en relatief meer vetten in veel kortere tijd.

Het verhaal mbt vetverbranding gaat ook op met intensieve KT trouwens, als je een beetje tempo houdt in de KT dan ga je ook meer vet verbranden en dus veel minder glucose dan wanneer je rustig aan werkt met langere pauzes.
    Ook daarin staat het ene los van het andere.
    1e Masters Superbody YBF 2011!
    Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Originally posted by El Magico View Post
      Heeft het ook met het tijdstip van je cardio te maken? Stel je zit op een high carbs dag, als je dan voor het ontbijt gaat cardio'en dan is je glycogeen voorraad toch ook laag en zal je toch ook sneller vet aanspreken? Of zie ik dat verkeerd?
      Gaat ook dan niet puur om hoeveel carbs je in je systeem hebt, gaat om je HF en in welk brandstof systeem je werkt.

Comment

Originally posted by El Magico View Post
        Heeft het ook met het tijdstip van je cardio te maken? Stel je zit op een high carbs dag, als je dan voor het ontbijt gaat cardio'en dan is je glycogeen voorraad toch ook laag en zal je toch ook sneller vet aanspreken? Of zie ik dat verkeerd?
        ligt eraan of de dag ervoor ook high carb was. zo ja. dan heb je in die nacht slapen echt niet zoveel glucose/glycogeen verbruikt. dan valt wel mee. en dan zul je sochtends wel iets meer vetten verbranden tov glucose, maar het kan dan nog beter. als de dag(en) ervoor low(er) carb waren, dan waren je glycogeen voorraden die dag al flink geleegd, en na een nachtje slapen, wellicht nog iets verder. dan zul je idd nog meer/sneller vet aanspreken.

om mijn voorbeeldje van vorige post erbij te nemen om dit te verduidelijken:
        stel je bent aan het cutten, en je traint KT op Maandag, dinsdag en vrijdag. En je eet dus ook high carbs op deze dagen. En dinsdag, woensdag, zaterdag en zondag eet je Lower/low carbs. dan zou je idealer wijze de woensdag en zondag je cardio doen, aangezien dat de momenten zijn, waar de misnte glucose/glycogeen beschikbaar is.
        ik geef aan dat je in deze situatie het beste woensdag en/of zondag cardio zou kunnen doen, ivm minder glucose/glycogeen die beschikbaar is.

als je de mogelijkheid, en tijd hebt. dan zou de dag erna in de ochtend (dus donderdag en maandag ochtend) nog beter zijn. dan moet je wel geen koolhydraten bij je ontbijt pakken. direct bij wakker worden 200mg caffeine naar binnen gooien, kwartiertje later 10g BCAA, en dan een kwartiertje daarna (dus een 30 minuten na ontwaken), ga je je cardio op semi nuchtere maag doen.

wat je moet onthouden, is dat cardio met als doel vetverbranding, het beste kan worden gedaan wanneer glucose/glycogeen het minst beschikbaar is. gr dyno
        More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Originally posted by marnop View Post
          Gaat ook dan niet puur om hoeveel carbs je in je systeem hebt, gaat om je HF en in welk brandstof systeem je werkt.
          De HF is idd berlangrijk, aangezien je bij een hogere HF meer glucose/glycogeen, en minder vetten TIJDENS de training verbrand (wat natuurlijk niets zegt over de effecten op de vetverbranding die na de training paatsvindt. sommige systemen verbranden tijdens de training bijna geen vetten (zoals hiit), maar wel tijdens de naverbranding die plaatsvindt in de 24 uur na de training).

Hiit kun je echter beter niet op zeer lage glucose/glycogeen doen. dit is weer een verhaal appart.
          More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

een andere factor die meespeelt, is ook nog hoe regelmatig je wel of niet cardio doet. je lichaam wordt naarmate je regelmatig cardio toevoegt, effectiever in het aanspreken van vetreserves tijdens de cardio.

een andere factor is het vet% van een bepaald individu. iemand met een hoog vet%, heeft zowieso meer vrije vetzuren in het bloed aanwezig, en heeft dus een grotere kans dat hij vetzuren als energiebron gebruikt tijdens de cardio. Terwijl de persoon die al een redelijk laag vet% heeft, veel meer moeite moet doen om vetzuren uit vetcellen to mobiliseren en in de bloedstroom te krijgen, zodat ze verbrand kunnen worden.

Vandaar ook dat een specifieke groep (bodybuilders, die doorgaans geen hoog vet% hebben), uitgevonden hebben dat cardio op nuchtere maag (wanneer glucose/glycogeen minder beschikbaar zijn), effectiever werkte voor hun. (maar voor iemand met een zeer hoog vet%, maakt het niet zoveel uit. hij zal zowieso makkelijker en sneller vetten verbranden met de cardio.
            ----------------------------

om mijn vorige posts iets te nuanceren:
            dit geld vooral voor mensen met een relatief laag vet%. deze hebben vaak moeite met het nog lager krijgen van hun vet%, omdat het meoilijker word om vetzuren vanuit de cel in de bloedstroom te krijgen, om daar de vetten te verbranden. waar ik laag alles onder de 12-15% noem. (bij individuen met een vet% van bijvoorbeeld 20-30, is dit gewoon geen probleem).

Comment

er zijn ongetwijfeld tal van factoren die meespelen.
              Het zal anders werken als je aan het carbcyclen of UD2.0 aan het doen bent. En wat je BF is.

Maar los daarvan zijn we het er volgens mij wel over eens dat bij lagere HF... deel van de verbranding komt van vetten. En rest van bloedsuiker en glycogeen. Dat je dus een gedeelte van wat je extra aan cardio doet bij zou moeten eten als je op onderhoud wil blijven zitten.

@Marnop...als ik iets zeg... Dyno het tegenspreekt ... ga ik toch twijfelen zelfs als jij het met me eens bent :P
              Ik vertrouw Dyno's kennis genoeg om op zijn minst aan mijn standpunt te gaan twijfelen en het verder uit te willen zoeken.

Nog niet aan toegekomen... maar ben ik nog steeds van plan.
              Fear is the mind killer

Comment

er zijn ongetwijfeld tal van factoren die meespelen.
                Het zal anders werken als je aan het carbcyclen of UD2.0 aan het doen bent. En wat je BF is.

Maar los daarvan zijn we het er volgens mij wel over eens dat bij lagere HF... deel van de verbranding komt van vetten. En rest van bloedsuiker en glycogeen. Dat je dus een gedeelte van wat je extra aan cardio doet bij zou moeten eten als je op onderhoud wil blijven zitten.

@Marnop...als ik iets zeg... Dyno het tegenspreekt ... ga ik toch twijfelen zelfs als jij het met me eens bent :P
                Ik vertrouw Dyno's kennis genoeg om op zijn minst aan mijn standpunt te gaan twijfelen en het verder uit te willen zoeken.

Nog niet aan toegekomen... maar ben ik nog steeds van plan.

Ik moest even terugzoeken,
                maar ik ging er verder niet helemaal op in wat betreft die ene post met je berekening van gebruik van voeding/brandstoffen.

Je beredenatie klopt grotendeels wel, maar de uitrekening niet. En daar ging ik verder niet op in. Maar dus het idee klopt wel, maar de uitwerking niet helemaal.
                Dat is een punt waarop Dynobet het niet met je eens is.

Plus waar ik het ook niet mee eens was, de overschakeling van glucose naar vetten, omdat de glucose op zou zijn. Dat is nl pure BS. Dan zou je soms wel een paar uur moeten lopen namelijk om aan je vetten toe te komen. Als je geluk hebt dan heb je slechts 200gr glucose in depots opgeslagen als reserve...dan valt het nog mee na 800 calorietjes overschakelen............maar mensen die erg veel carbsladen na trainingen....ga er maar vanuit dat je veel meer in je systeem hebt zitten.

Comment

ik heb het ook nergens over glycogeen/ glucose wat op is.
                  Enkel over de overschakeling van glycogeen naar glycogeen + vet.

Ik ben het daarin met Dyno eens dat die overschakeling naar meer vet vooral komt doordat je lijf zuinig is op glycogeen. Is je verbruik dus laag genoeg om lager glycogeen verbruik toe te staan... zul je dus meer vet als brandstof gaan gebruiken.

Ik meen daarvan te herinneren (maar dat moet ik dus even nazoeken) dat het vrijmaken van vet als brandstof uit vetcellen dus na 20 minuten op gang komt.
                  Maar Dyno had het ook meer over het gebruiken van vrije vetzuren en niet zozeer over vet dat beschikbaar gemaakt wordt... dus misschien denken we toch hetzelfde
                  Fear is the mind killer

Comment

@Dyno: Thanks!
                    "Just because you've always done it that way doesn't mean it's not incredibly stupid."

Comment

Originally posted by dynobet View Post
                      zo werkt het helaas niet. er is geen directe "omschakeling".
                      Inderdaad. De man met de hamer, waarna men puur op vet reserves gaat werken, komt pas na een uur of 2. Zoals wielrenners, duurlopers e.d. Was ook eens op discovery science geweest met complete uitleg.

Human Body Explorer : Human Body : Discovery Channel
                      ga naar strength
                      filmpje 3 als "preview" van die aflevering.

Comment

ow nu snap ik de verwarring. Dyno noemde de man met de hamer en overschakeling naar volledig vet. Had ik het verder (nog) niet over gehad.

Voor zover ik het begrijp zijn er 2 'omschakel momenten' bij niet al te zware inspanning iig.

Na een tijdje inspanning (in dacht dus na 20 min, maar staat nog steeds op lijstje uit te zoeken dingen) gaat je lijf om glycogeen te sparen, vet aanspreken. Er worden dan dus vetcellen geleegd.

Eerste stuk inspanning wordt dus wat al in het bloed beschikbaar was (vrije vetzuren/ bloedsuiker) ingezet, aangevuld met glycogeen.
                        Dan eerste omschakeling naar mix van vet en glycogeen (om glycogeen te sparen)

En dan als je glycogeen op is, nog een omschakeling naar enkel vet. Dat is dan de man met de hamer. Ik heb over deze omschakeling dus voor deze post niet gepraat. Deze omschakeling zal pas na veel langere inspanning plaatsvinden (tenzij je door dieet of/en trainingen je glycogeen al hebt uitgeput)

Maar originele these gaat dus ook niet uit van speciale situaties als uitgeput glycogeen door dieet of relatief laag BF waardoor moeizaam tot geen vetmobilisatie plaats vind.
                        Fear is the mind killer

Comment

ow nu snap ik de verwarring. Dyno noemde de man met de hamer en overschakeling naar volledig vet. Had ik het verder (nog) niet over gehad.

Voor zover ik het begrijp zijn er 2 'omschakel momenten' bij niet al te zware inspanning iig.
                          Als ik al jullie posts achter elkaar lees dan heb ik het idee dat de verwarring ontstaat door woordgebruik. En niet door verschil van inzicht. Allen zijn het eens dat de bron van energie verandert over tijd. Het verschil zit 'm in hoe dat gebeurt. SF gebruikt het woord "schakelen", dat is dus iets wat plotseling, instantaan, gebeurt. Dyno heeft het over langzaam veranderen van samenstelling (glycogeen en vet).
                          Vergeet niet je lachspieren te trainen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sf01
                            kcal in/ kcal out is echt onzin mensen.

hoezo is kcal in/kcal out onzin? als je meer kcal binnenkrijgt dan je verbrand zal je lichaamsgewicht toenemen. of dat spier of vetmassa is, DAT is wel te beinvloeden. en als je minder kcal binnenkrijgt dan je verbrand, dan zal je lichaamsgewicht afnemen. of dat lichaamsgewicht uit spier of vetmassa afkomstig is, is ook te beinvloeden. (en als je evenveel kcal binnenkrijgt dan je verbrand. zal je lichaamsgewicht gelijk blijven. je kan dan wel je lichaamscompositie positief of negatief veranderen door te beinvloeden waar kcal vandaan komen en heengaan). kcal in/kcal out is dus absoluut geen onzin.

Hallo allemaal,

Dynobet, jij typte bovenstaande. Mijn vraag naar aanleiding van dit is stel je eet de hele dag, tot aan je training normaal, dus ook gewoon koolhydraten (6 snee brood, pindakaas appelstroop kipfilet en los 2 plakjes kipfilet als tussendoor). Dan doe je bijv. om 14.00 uur een cardio sessie en na die sessie eet je eerst 2 kiwi's voor de snelle koolhydraten en daarna ga je de rest van de dag low carb; kipfilet, biefstuk, eieren, en nootjes. Voor het slapen gaan nog een bak kwark.

Je eet op onderhoud qua kcal, je eet dus niet meer i.v.m. de cardio. Voorkom je dan met doordat je veel eiwitten hebt gegeten na de training je lichaam spieren op gaat eten omdat je te weinig kcal hebt ingenomen? Verbrand je lichaam dan voornamelijk vet vanwege de eiwitten die je gegeten hebt en bescherm je je lichaam zo tegen spierafbraak?
                            Last edited by Margje; 12-01-2011, 15:23.

Comment

Originally posted by Margje View Post
                              Oorspronkelijk geplaatst door sf01
                              kcal in/ kcal out is echt onzin mensen.

hoezo is kcal in/kcal out onzin? als je meer kcal binnenkrijgt dan je verbrand zal je lichaamsgewicht toenemen. of dat spier of vetmassa is, DAT is wel te beinvloeden. en als je minder kcal binnenkrijgt dan je verbrand, dan zal je lichaamsgewicht afnemen. of dat lichaamsgewicht uit spier of vetmassa afkomstig is, is ook te beinvloeden. (en als je evenveel kcal binnenkrijgt dan je verbrand. zal je lichaamsgewicht gelijk blijven. je kan dan wel je lichaamscompositie positief of negatief veranderen door te beinvloeden waar kcal vandaan komen en heengaan). kcal in/kcal out is dus absoluut geen onzin.

Hallo allemaal,

Dynobet, jij typte bovenstaande. Mijn vraag naar aanleiding van dit is stel je eet de hele dag, tot aan je training normaal, dus ook gewoon koolhydraten (6 snee brood, pindakaas appelstroop kipfilet en los 2 plakjes kipfilet als tussendoor). Dan doe je bijv. om 14.00 uur een cardio sessie en na die sessie eet je eerst 2 kiwi's voor de snelle koolhydraten en daarna ga je de rest van de dag low carb; kipfilet, biefstuk, eieren, en nootjes. Voor het slapen gaan nog een bak kwark.

Je eet op onderhoud qua kcal, je eet dus niet meer i.v.m. de cardio. Voorkom je dan met doordat je veel eiwitten hebt gegeten na de training je lichaam spieren op gaat eten omdat je te weinig kcal hebt ingenomen? Verbrand je lichaam dan voornamelijk vet vanwege de eiwitten die je gegeten hebt en bescherm je je lichaam zo tegen spierafbraak?
                              @Margje Ik zou sowieso niet een losse cardio sessie doen maar KT doen, eventueel aangevuld met cardio

Maar dat terzijde... het hangt er denk ik een beetje van af wat voor cardio je doet. Maar 2 kiwi's lijkt me in ieder geval niet genoeg om je glycogeen aan te vullen.
                              Normaliter neem je juist voor en na je workout meer carbs (zeker als je gaat cyclen)
                              Je kan beter op dagen dat je niet traint minder carbs eten. Of anders in de ochtend van je traindag, laatste paar uur voor je training dan al wel meer carbs, en na je training ook hoger in carbs.

Wat betreft het kcal in / kcal out verhaal. Het klopt (technisch gezien wel) alleen worden vaak veel factoren niet meegerekend. Zoals... wat je gewoon onverbruikt weer uitkakt. Temperatuur factoren etc.
                              Het is niet perse zo dat als je meer eet dan je 'standaard' onderhoud... dat je dan aankomt.
                              Fear is the mind killer

Comment

Maar dan kun je dus wel door meer/ alleen maar eiwitten (en vetten) te eten, ook al eet je op onderhoud, en creeer je dus een tekort door de cardio, ervoor zorgen dat je lichaam vet verbrand en geen spieren?

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X