Tonijn in olie

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tonijn in olie

Heb een vraagje over de voedingswaarde van tonijn in zonnebloemolie uit blik. De voedingswaarde per 100g is als volgt:

Kcal: 189
    E: 27G
    K: <0.1
    V: 9g

Nu staat er bij het gewicht: netto E : 185g, uitgelekt is 130g. Dit heeft uiteraard te maken met de olie die erin zit. Maar moet je nu de waarde van die 185g nemen of de waarde van de 130g?

Dus qua Kcal doe ik 189*1.3= 246, of 189*1.85= 350. Dus is een behoorlijk verschil. De meeste olie die erin zit laat ik op me brood druipen en een beetje giet ik af omdat het me teveel van het goede lijkt. Dus moet ik qua gewicht iets van 150g nemen?

Ik eet de tonijn overigens op 2 volkoren boterhammen. Zo heb je een goede maaltijd met 30G carbs, 27g eiwitten en 9g vetten. Dit is een goede maaltijd toch?

Waarschijnlijk vraag ik naar de bekende weg, maar ik wil alleen een bevestiging of het daadwerkelijk goed is. Zodat ik 100% zeker ben dat ik goed eet.
    Failure is your friend

Kan.. wat je zelf wilt

Comment

Je hebt wel mee eiwitten als je 130 gram hebt hoor aangezien 100 gram al 27 gram eiwitten is dan doe je 27/100 x 130 = 35,1 gram eiwitten normaal gezien

Comment

Originally posted by Domenique View Post
        Je hebt wel mee eiwitten als je 130 gram hebt hoor aangezien 100 gram al 27 gram eiwitten is dan doe je 27/100 x 130 = 35,1 gram eiwitten normaal gezien
        Je hebt gelijk, in 130g zit 35g eiwitten. Dit in combinatie met de goede onverzadigde vetten van de zonnebloemolie maakt zo'n blikje tonijn toch eigenlijk verplichte dagelijkse kost?

- zeer goede voedingswaarde
        - heel snel en makkelijk te eten
        - goedkoop.

Dus dit moet toch in ieder schema zitten?
        Failure is your friend

Comment

Originally posted by El Magico View Post
          Heb een vraagje over de voedingswaarde van tonijn in zonnebloemolie uit blik. De voedingswaarde per 100g is als volgt:

Kcal: 189
          E: 27G
          K: <0.1
          V: 9g

Nu staat er bij het gewicht: netto E : 185g, uitgelekt is 130g. Dit heeft uiteraard te maken met de olie die erin zit. Maar moet je nu de waarde van die 185g nemen of de waarde van de 130g?

Dus qua Kcal doe ik 189*1.3= 246, of 189*1.85= 350. Dus is een behoorlijk verschil. De meeste olie die erin zit laat ik op me brood druipen en een beetje giet ik af omdat het me teveel van het goede lijkt. Dus moet ik qua gewicht iets van 150g nemen?

Ik eet de tonijn overigens op 2 volkoren boterhammen. Zo heb je een goede maaltijd met 30G carbs, 27g eiwitten en 9g vetten. Dit is een goede maaltijd toch?

Waarschijnlijk vraag ik naar de bekende weg, maar ik wil alleen een bevestiging of het daadwerkelijk goed is. Zodat ik 100% zeker ben dat ik goed eet.
          als je de olie uit laat lekkern (niet op je brood). dan verdwijnt er dus enkel VET. en dan tel je die 130g.

per blikje eet je dan:
          35g eiwitten, 12g vetten.

tel daar nog 26g carbs, 1g vet en een 5g eiwit uit brood bij, en dan zit je aan: e40, k26, v13 = +-380 kcal.
          -----------------------------------

Stel je lekt de helft van die olie op je brood:
          volledig gewicht = 185g. en het uitlek gewicht is 130. dan betekent dit dat er in dat blikje 55g olie zit. als je dus de helft op je brood lekt. en de andere helft weg gooit. dan kun je dus nog ongeveer een 25g vetten optellen bij wat je binnenkrijgt. Dus: e40, k26, v38, en kcal = 606 kcal.

en als je het hele blikje met alle olie eet. zou je dus: e40, k26, v63 eten. dat komt neer op 831 kcal.
          ---------------------------

De een lekt echter anders uit als de andere. de een duwt het ijzeren bovenstuk op de tonijn, en "perst" de olie eruit. deze zal wellicht maar een 8-10g vetten bij zijn tonijn overhouden. de ander giet als het ware het overtollige vet eraf. maar laat de tonijn nog flink vol met olie zitten. en deze lekt dus makkelijk een 10g vetten minder uit, als de ander.

En de ene tonijn variant/merk doet echt droge tonijn met zo min mogelijk water. en voegt daaraan olie toe. de tonijn zuigt als het ware heel veel olie op. en daardoor bevat deze uitgelekt meer olie. en de andere variant/merk, laat de tonijn iets natter, en voegt daaraan olie toe. waardoor er weer minder wordt opgenomen. (dus mijn beredenering dat er enkel olie als uitlek gewicht inzit, hoeft niet eens perse te kloppen, en dan klopt mijn berekening in mijn eerdere voorbeeld ook niet).
          ----------------------------

dus conclusie: je kan eigenlijk niet echt weten hoeveel vet/ kcal je blikje tonijn bevat. je weet wel dat er 35g eiwitten inzitten. maar de hoeveelheid vat hangt ervan af.

oplossing: je koopt een blikje op water. lekt deze goed uit. en voegt zelf de hoeveelheid olijfolie toe die jij wil. Zo kun je zelf bepalen welke soort en hoeveel olie je toevoegt. je weet dus exacte hoeveelheid eiwitten en vetten, en dus ook kcal.

Per blikje tonijn, ben je dan 10 cent extra kwijt aan olijfolie. dit hoeft echter niet per defenitie duurder te zijn als tonijn + olijfolie in één te kopen. Bij de dure merken tonijn (john west, etc), is op water even duur als op olie.

maar bij de goedkope merken, is de variant op water vaak 20-30 cent goedkoper. en dan is zelf je olie toevoegen goedkoper en dus ook nog handiger. aangezien ik zelf deep blue (goedkoop merk waarbij olijfolie variant duurder is) koop, of tonijn bij de aldi. voeg ik zelf mijn olie toe.
          More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Is het oke om door de 'gewone' stukken (zonder olie) een lepel mayo te gooien?

Aangezien daar bijna alleen maar goed vetten inzitten...

Comment

Originally posted by Viranelly View Post

wat zijn goede vetten en wat zijn dan slechte vetten? en waarom zijn ze goed of slecht?
              More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Originally posted by Viranelly View Post

Tuurlijk, als je schema dat toelaat En misschien is het zelfs wel een idee om je eigen mayonaise te maken, weet je precies wat je erin flikkert.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                X