sla?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• sla?

Erg lekker vind ik en makkelijk te bereiden.
    Maar nou heb ik me laten vertellen dat hier kleine hoeveelheden nitraat (niet schadelijk) in zit, wat op de en of andere rare manier (ik weet iig niet hoe) omgezet worden in nitriet (wel schadelijk).
    Wat ik erover heb gelezen word aangeraden niet vaker dan 2 keer per week nitraatrijk voedsel te eten om deze reden.
    Zijn er mensen die hier wat meer van weten? Is het, net als veel van dit soort dingen, zwaar overtrokken. Of is het wel degelijk gevaarlijk?

Het zit nou in mijn voedingsschema en zal het daarom dagelijks eten, vandaar deze vraag!

Ik kan je niet helpen hiermee..ik heb geen flauw idee..

Comment

Volgens mij is dit een beetje vergezocht... Ik weet wel dat je van teveel nitriet, zoals in slechte wijnen, hoofdpijn krijgt. Verder valt het allemaal wel mee en dat sla dit veel bevat heb ik nog nooit gehoord...
      "I said a glass of juice not gas the jews" - Hitler

Comment

dat sla nitraat bevat is toch wel redelijk bekend geloof ik

Comment

De gemiddelde hoeveelheid nitraat in bijvoorbeeld kropsla is in de winter gemiddeld 3,2 gram tegen 2,2 gram per kilogram in de zomer. Maar ook bij voorjaarsspinazie en veldsla kunnen hoge nitraatgehaltes voorkomen, evenals bij andijvie, raapstelen, kool, bietjes, rucula, postelein en selderij. Er zijn dan ook per gewas en tijdsperiode van het jaar nitraatnormen opgesteld, waarbinnen het geoogste product moet blijven wil het op de markt gebracht mogen worden. Zo mag sla 's-zomers 2500 mg nitraat/kg bevatten en van 1 november tot en met 1 mei 4500. De overheid streeft naar een nitraatnorm van maximaal 2500 mg per kg groente.

De "aanvaardbare dagelijkse inname" (ADI) van nitraat is 3,65 mg/kg lichaamsgewicht per dag.
          Last edited by Patricia86; 24-01-2011, 11:10.

Comment

dat wil zeggen dat ik als persoon van 87kg dus ongeveer 100gram sla per dag zou mogen hebben?
            sucks...

Comment

Hm, ik ben wel een fan van tonijn/eiersalades aangevuld met noten of pasta's...

Comment

Originally posted by Demandi View Post
                dat wil zeggen dat ik als persoon van 87kg dus ongeveer 100gram sla per dag zou mogen hebben?
                sucks...
                als je 87 kg weegt, betekent dat dat je 3,65 mg x 87 kg = 317,55 mg nitraat per dag mag innemen. in 1 kropsla zit 3,2 gram nitraat = 3200 mg nitraat.
                om te weten hoeveel kroppensla je mag eten per dag:

1 kropsla --> 3200 mg
                x aantal kroppensla --> 317,55 mg

3200 : 317,55 = afgerond 10. dus je mag ongeveer 1/10e deel van een kropsla eten dus een kropsla wegen en van dat aantal grammen een 1/10e deel toch?

is dat niet heel weinig? of heb ik gewoon een domme rekensom gemaakt xD
                ''It's ok if you're scared. So am I. But we're scared for different reasons. I'm scared of what I won't become, and you're scared of what I could become. Look at me. I won't let myself end where I started. I won't let myself finish where I began..''

Comment

@limit er staat in het onderzoek van patricia de hoeveelheid per kilo, daarom kwam ik ook ongeveer op 100 gram sla uit

Comment

Originally posted by Demandi View Post
                    @limit er staat in het onderzoek van patricia de hoeveelheid per kilo, daarom kwam ik ook ongeveer op 100 gram sla uit
                    ohja daar las ik over heen xD dan klopt het idd :P

1.000.000 mg --> 3200 mg
                    x --> 317,55 mg
                    1.000.000 x 317,55 = 317.550.000
                    317.550.000 : 3200 = 99234 mg = 99,23 gram

klopt dus, jeej.. xD
                    ''It's ok if you're scared. So am I. But we're scared for different reasons. I'm scared of what I won't become, and you're scared of what I could become. Look at me. I won't let myself end where I started. I won't let myself finish where I began..''

Comment

100 gram per dag...dat is wel weinig! Dan moet je dus je 2 ons groente niet alleen uit sla, andijvie, kool, etc halen!
                      Wat ik dan wel vreemd vind is dat hier niet voor wordt gewaarschuwd op de verpakking, dus mijn vraag is dan: is dit echt zo schadelijk of beetje paniekzaaierij?

Comment

100 gr sla is juist heel veel! denk niet dat iemand 100 gr sla per dag eet hoor..

ken je dat niet, wat weegt het zwaarst 10kilo staal of 10 kilo pluimen?
                        Raw 235-180-275 totaal 690kg 413.7 wilks @ IPF -105

Comment

tijdje geleden was deze discussie gaande over nitraat in voedsel en dat het slecht zou zijn.
                          Check nu deze link, het tegendeel is nu weer onderzocht...
                          Popeye had gelijk: spinazie is krachtvoer - Trouw

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                          X