Leptine

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Leptine

Ben bezig met het lezen van Ultimate diet 2.0 en de auteur heeft het over het hormoon leptine. Als ik het goed begrepen heb wordt het voornamelijk door vet cellen vrijgegeven en het speelt een grote rol is het mechanisme dat je hersenen informeert over hoeveel je gegeten hebt en hoe het lichaam dat moet interpreteren.

Dus als je aan het cutten bent, dan zijn de leptine niveau's lager, samen met veel andere hormonen en dat zorgt samen ervoor dat je in de catabole staat bent. Als je aan het bulken bent is dit het tegenovergestelde. Klopt dit een beetje? Het hele begrip leptine is natuurlijk veel uitgebreider, maar dit is kort gezegd.

Ik heb voor mijn huidige cut langere periodes extreem gedieet(1500 Kcal per dag) afgewisseld met binge dagen van bijvoorbeeld 3500 Kcal. Ook heb ik langere periodes meer dan mijn behoefte gegeten. Eigenlijk heb ik nooit voor een langere periode exact op behoefte gegeten.

Is het niet verstandiger om nu een week of 4 exact op behoefte te eten icm met goede krachttraining? Dit om alle processen en hormonen in mijn lichaam weer op orde te krijgen. Dan kan mijn lichaam dit gaan zien als ''normale'' toestand, in plaats van continue over te gaan op dieten of teveel eten.
    Failure is your friend

ik heb het ook gelezen, en als ik me niet vergis bedoelt Lyle het volgende:

De afgifte van leptine wordt niet alleen door de hoeveelheid vet in de vetcellen bepaald, maar ook door de hoeveelheid glycogeen. Als deze gevuld is, geeft de cel een hoeveelheid leptine af die gelijk is aan een 100% signaal. Tijdens het legen van de glycogeen, neemt het signaal drastisch af. Zo rond de 50% meende ik te hebben gelezen. Uiteraard is de vetafname niet zover gedaald, maar vooral de glycogeenhoeveelheid. Tijdens de carbload wordt de hoeveelheid glycogeen weer gewoon aangevuld in de cel, waardoor het signaal weer (bijna) terugkeert naar 100%, de reden dat het dat niet doet, is uiteraard omdat de hoeveelheid vet wél is afgenomen.

Oftewel, de gevolgen van het diëten worden nagenoeg teniet gedaan door te carbloaden. uiteraard is het geheel wel wat moeilijker dan wat ik hier uitleg, maar als je UD2 voor een 2e, of 3e keer leest (heb ik ook moeten doen) is het vaak al veel helderder.
    Één bodybuilder kan meer eieren eten dan tien kippen kunnen leggen.

Comment

Overigens wil ik eraan toevoegen dat er niet zoiets bestaat als een 'normale' hoeveelheid leptine. Meer vet betekent simpelweg méér leptine, vandaar dat de laatste procentjes er heel moeilijk af gaan: Ondanks dat de glycogeenvoorraden in de vetcellen gevuld zijn, zullen ze weinig leptine afgeven, omdat er gewoon weinig vet is.

En PS: Door te overeten (ervanuitgaande dat het een cleanbulk is) zul je je hormoonniveau's in de optimale toestand krijgen. Je lichaam heeft immers van niets tekort, en kan alles in de laagste 'survivalmode' zetten. (Lees: spiergroei0

Comment

Oke duidelijk. Maar denk je dat het beter is om gewoon door te gaan met cutten, of moet ik even een tijdje op onderhoud eten zodat ik op de lange termijn effectiever kan cutten?
        Failure is your friend

Comment

El Magico: Ja, van tijd tot tijd refeeds/carbloads inlassen om je lichaam weer verzadigt te maken. Te lang laag in de calorieen gaat je ververbranding stagneren.

Er zit geen glycogeen in de vetcel. Leptine afgifte hangt voor het grootste gedeelte af van vetpercentage en de snelheid waarmee vetzuren uit je vetcellen worden gehaald. Je bent OF 100% (Anabool) leptineverzadigd OF niet 100% (Katabool). Je kan dus niet meer dan verzadigd zijn.

Wanneer je dus in vetpercentage zakt zullen er dus door het hele lichaam minder leptinereceptoren verzadigd zijn. Voornamelijk in de hersenen heeft dit veel negatief effect. Dit zet op zijn beurt weer een hoop negatieve (katabole) processen in werking. Voornamelijk het laten kelderen van de dopamineafgifte in de hersenen is zeer slecht voor onze vetverbranding.

Leptine is volgens mij niet glycogeen gebonden. Het één is wel een gevolg van de ander maar glycogeen is niet de directe veroorzaker. Weinig leverglycogeen zorgt weer voor verhoogde afgifte van catecholamines en glucagon wat weer zorgt voor hogere concentratie vetzuren in het bloed etc.

Hoe langer/sneller je streng dieet hoe harder je leptine kelderd. Het is dus essentieel dat je deze regelmatig weer maximaliseerd om ervoor te zorgen dat je lichaam de vetverbranding blijft hyperchargen.
          The Sky Ain't The Limit

"Permanence, perseverance and persistence in spite of all obstacles, discouragement, and impossibilities: It is this, that in all things distinguishes the strong soul from the weak."

Comment

Njah, van wat ik had begrepen daalt het leptinepeil in het lichaam tijdens de eerste dagen/week onevenredig veel in verhouding met de daling in de vetmassa, en daarna gewoon evenredig met de hoeveelheid vetmassa.

Echter, nu ik eens opnieuw lees, zie ik dat het te maken heeft met de bloedsuikerspiegel (glucose availability). Maar als ik me niet vergis daalt deze automatisch fors als je aan het cutten bent, en je glycogeen dus ook drastisch slinkt? Ik hoorde dus wel de klok luiden, maar wist niet waar de klepel hing.

Moet je anders maar eens de 2e helft van pagina 21 van UD2 lezen, daarin staat wat ik nu zeg. (Gemakshalve neem ik dat even aan als 'de waarheid')

PS: Eigenlijk zeggen we dus nagenoeg hetzelfde.:')

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
            X