eiwitten uit granen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• eiwitten uit granen

BN'ers

Heb onlangs ergens gelezen dat je eiwitten uit granen niet kan meetellen in je schema omdat wij als mensen dit soort eiwit niet kunnen gebruiken... Klopt dit? Ik eet bvb. 's morgens havermout moet ik dan deze eiwitten schrappen uit mijn schema???

Nee hoor, we gebruiken die eiwitten ook alleen je hebt er wel minder van nodig dan van andere

Comment

Ik tel ze zelf niet mee, zodat ik zeker weet dat ik qua eiwitten genoeg binnenkrijg.

Schijnt trouwens wel dat bepaalde plantaardige eiwitten de dierlijke eiwitten beter laten werken.

Comment

ik tel ze ook niet mee.
        d'r is ooit eens een topic geweest over hetzelfde onderwerp. daaruit heb ik opgemaakt dat granen niet alle amino's bevatten waardoor de eiwitten useless zijn.

Comment

Eigenlijk, maar dat is nog meer mierenneuken dan vaak al gebeurt op diverse fora en ook hier, zou je per product dat je eet de biologische waarde van het aanwezige eiwit moeten weten.

Neem je een product met 10gr eiwit en de BW is 60, dan benut je dus effectief slechts 6 gram van die eiwitten. Heb je dan een dieet met 100gr eiwitten dan zou je theoretisch een te kort hebben van 40gram eiwitten.

BW= biologische waarde - opname door het lichaam in procenten.
          Plantaardige producten hebben meestal een lage BW, dierlijke producten worden beter opgenomen en hebben een hogere BW.

Tegenwoordig wordt er gerekend in afgifte/uitscheiding van stikstof om de opname te bepalen...en dat geeft weer andere waardes dan producten voorheen hadden. Komt hier en daar wel wat overeen met elkaar, maar goed.
          Hier Biologische Waarde heb je een agina met rekenvoorbeelden en waardes.

Lees ook hier: http://www.eigenkracht.nl/media/file...wit-150209.pdf even, met een tabelletje op pagina 6 en 7.
          succes.
          Last edited by marnop; 30-01-2011, 10:49.
          1e Masters Superbody YBF 2011!
          Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

En om het helemaal tegenstrijdig te maken: overal vind ik informatie dat de eiwitten uit granen wél mee te tellen zijn. Echter tellen ze maar voor zo'n 50-60% mee, omdat het aminozuurprofiel niet helemaal aansluit op het onze. Echter, vaak is het deel aan eiwitten dat uit granen komt niet zo heel groot, dus zoveel verschil zullen de verscheidene meningen ook weer niet uitmaken.
            Één bodybuilder kan meer eieren eten dan tien kippen kunnen leggen.

Comment

Wat je eet kan je idd gewoon meetellen, om te optimaliseren zou je dus rekening moeten houden met de BW (en liefst zelfs met het aminoprofiel).
              Eet je totaal 20gr eiwitten met een BW van 60% dan heb je gewoon 12gram netto beschikbare eiwitten gegeten.
              Als je maximaal 140 gram eiwitten wil hebben en je telt die grammen van de granen niet mee en de 5 gram BCAA's en de 3 gram aminotabletten, dan zit je dus wel al 20gram boven wat je maximaal wilde innemen. Dan tellen we de extra arginine en glutamine of leucine, enz., wat iemand dan ook neemt verder niet eens mee. Is misschien samen ook wel weer 10 gram aan supplementen.

Meningen Sean, ach....we hebben daar niks aan. Mening is geloof en geloof brengt alleen maar ellende in discussies. Geloof of mening is ook geen wetenschap, maar een gedachtengang.

Comment

Originally posted by marnop View Post
                Eigenlijk, maar dat is nog meer mierenneuken dan vaak al gebeurt op diverse fora en ook hier, zou je per product dat je eet de biologische waarde van het aanwezige eiwit moeten weten.

Neem je een product met 10gr eiwit en de BW is 60, dan benut je dus effectief slechts 6 gram van die eiwitten. Heb je dan een dieet met 100gr eiwitten dan zou je theoretisch een te kort hebben van 40gram eiwitten.

BW= biologische waarde - opname door het lichaam in procenten.
                Plantaardige producten hebben meestal een lage BW, dierlijke producten worden beter opgenomen en hebben een hogere BW.

Tegenwoordig wordt er gerekend in afgifte/uitscheiding van stikstof om de opname te bepalen...en dat geeft weer andere waardes dan producten voorheen hadden. Komt hier en daar wel wat overeen met elkaar, maar goed.
                Hier Biologische Waarde heb je een agina met rekenvoorbeelden en waardes.

Lees ook hier: http://www.eigenkracht.nl/media/file...wit-150209.pdf even, met een tabelletje op pagina 6 en 7.
                succes.
                Plantaardige eiwitten zijn toch 'nutteloos' omdat ze geen compleet aminozuurprofiel hebben? Daardoor lijken ze totaal niet op het lichaamseigen eiwit, waardoor het lichaam er weinig mee kan. Bepaalde combinaties (bv met peulen of spliterwten) hebben dan weer wel een compleet profiel.

Dan beinvloed zon combinatie de BW waarde ook weer, of zie ik dat verkeerd?

Comment

@Marnop... je haalt geloof en religie door elkaar
                  En wetenschappers, of mensen die claimen wetenschappelijk onderbouwde 'feiten' te hebben... zijn de ergste religieuze fanatiekelingen die er zijn

Niet dat ik jou daar onder zou willen scharen hoor
                  Fear is the mind killer

Comment

Originally posted by Patricia86 View Post
                    Plantaardige eiwitten zijn toch 'nutteloos' omdat ze geen compleet aminozuurprofiel hebben? Daardoor lijken ze totaal niet op het lichaamseigen eiwit, waardoor het lichaam er weinig mee kan. Bepaalde combinaties (bv met peulen of spliterwten) hebben dan weer wel een compleet profiel.

Dan beinvloed zon combinatie de BW waarde ook weer, of zie ik dat verkeerd?

Het gaat niet altijd zo zeer om een aminoprofiel op zich. Je neemt immers ook apart alleen glutamine, arginine, BCAA, EAA, Leucine en nog een aantal.

mbt de plantaardige eiwitten.
                    Meestal is het aminoprofiel vrij beperkt, door dan voedingmiddelen te combineren kom je vervolgens aan een compleet of completer profiel waarmee je dan wel zo goed als alle nodige amino's binnenkrijgt.

Dynobet had er ooit een goede post over en een website die erg veel relevante info geeft hieromtrent.
                    De producten A - B - C hebben repectievelijk een profiel van zeg maar gemiddeld 45% of 60% van het totale aminospectrum. Eet je die producten samen dan kan je een toeaal spectrum innemen van zelfs meer dan 100% iig heb je dan vaak zo goed als alle amino's tot je genomen.
                    Daar kwam het iig op neer als ik het goed heb.

Dynobet ben je in de buurt? Kan je aanvulling geven hierop?

Comment

Originally posted by sf01 View Post
                      @Marnop... je haalt geloof en religie door elkaar
                      En wetenschappers, of mensen die claimen wetenschappelijk onderbouwde 'feiten' te hebben... zijn de ergste religieuze fanatiekelingen die er zijn

Niet dat ik jou daar onder zou willen scharen hoor

Ben het niet helemaal met je eens, maar het klopt wel dat er soms erg fanatieke figuren zijn idd die de wetenschap als onderbouwing vastgrijpen.
                      Maar de betere wetenschapper daarentegen wil juist meer en meer onderzoeken en leren om tot een perfecte onderbouwing te komen en zal dan vaak goed onderbouwde uitspraken of info meenemen in een overweging of nader onderzoek ipv gelijk ruzie te maken.

maar religie en geloof is 1 he...... geloof is niet persee religie maar anderom weer wel......of althans komt voort uit.

Comment

@Marnop

Je hebt essentiele en niet essentiele amino's. De niet essentiele kunnen weer onder bepaalde voorwaarden essentieel worden. Ik ben zelf geen fan van specifieke amino's nemen. Lyle beschrijft in zijn boek dat uit de onderzoeken die hij kende geen duidelijke toegevoegde waarde van specifike amino's nemen naar voren kwam.
                        Dit komt onder andere ook omdat sommige dezelfde transporters gebruiken. Een teveel aan de ene amino kan transport van een andere dan in de wegzitten, etc.
                        En je lijf kan amino's ombouwen van de ene naar de anderen. De enige losse die ik (soms) neem is glutamine. Dat is een van de niet essentiele die soms essentieel kan worden

Als laatste schijnt je lijf losse amino's minder goed te kunnen opnemen dan dat je lijf ze vanuit eiwitten kan halen.

Over het geloof en religie...
                        Iedereen gelooft. De een gelooft in God. De ander gelooft in evolutie. Er is maar zeer weinig, misschien zelfs niks in het leven waar je 100% zeker over kunt zijn. Alles is dus in meer of mindere mate geloof.
                        Iedereen gelooft in wat hij het 'waarschijnlijkst' acht. Wat waarschijnlijk het meest 'waar' is.
                        Sommigen doen dit in de vorm van een godsdienst, anderen in de vorm van wetenschap.

Ik ken genoeg 'gelovigen' die totaal niet religieus zijn. En genoeg wetenschappelijken die freaking zeloten zijn.
                        Iedereen is zooo goed in argumenten en bewijzen vinden voor hun overtuiging. En tegen die van de anderen. En stekeblind zijn voor de argumenten tegen jouw overtuiging.

De uitdaging... voor iedereen is denk ik om te accepteren dat jij iets gelooft en dat er anderen zijn die iets anders geloven... en dat dit gewoon prima is. En het feit blijft... als je zeker wilt weten of wat jij denk klopt... probeer het dan kapot te maken. Argumenten tegen te vinden. Dit is helaas iets wat maar heel weinig mensen, en ook maar weinig wetenschappers doen :S
                        Fear is the mind killer

Comment

We gaan langzaamaan te ver offtopic. Je statement klopt iig wel verder.

mbt die amino's.
                          er zijn idd vrijweinig onderzoeken die aangeven dat allerlei losse amino's een meerwaarde geven.
                          Enkele uitzonderingen zijn bijvoorbeeld de Glutamine, Arginine en Leucine. De Taurine en Carnithine worden ook erg vaak apart genomen, alhoewel ik daarover nog niet echt iets relevants ben tegengekomen.

mbt de onderzoeken, je zegt ook terecht over Lyle ; "de onderzoeken die hij kende" Hij kent dus ook niet alle onderzoeken...het zijn er gewoon veel te veel om daadwerkelijk alles te weten.
                          De 1e 3 zijn wel in onderzoeken getoetst en geanaliseerd en geven in conclusie een toegevoegde waarde.

Comment

Dus wat ik opmaak uit jullie reactie's is dat ik ze beter niet meetel en de eiwitten dan uit andere producten haal behalve als ik de BW waarde enzo ervan ken???

Comment

Dit is denk ik waarom de meeste mensen op 2,5 gram per kg BW gaan zitten, en niet op 2,5 gram per VVM.
                              Je hebt dan wel wat marge op je eiwit count. Het lijkt me dat je er enkel een vertekend beeld mee kan krijgen als je ze telt wanneer je heel veel plantaardige eiwitten binnen krijgt.
                              Fear is the mind killer

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X