glycogeen vooraad

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• glycogeen vooraad

hey alllemaal,

ik had een vraagje.

vlak na het sporten neemt je lichaam koolydraten veel gemakkelijker en sneller op dan wanneer je dat niet hebt gedaan. daarom is het goed je glycogeen vooraad aan te vullen na het sporten.

maar hoelang blijft dit effect?

ik begrijp dat dit ook afhangt van de intensiteit van training, soort training en persoon.

alvast bedankt.
    “If you really want to do something, you will find a way; if you don't, you will find a excuse.”

Het is niet elk soort koolhydraat dat opgenomen wordt na het trainen. Alleen de dextrose e.d. heb je wat aan. Dus het eten van rijst,pasta e.d. voegt niets toe omdat het te traag afgebroken en opgenomen wordt.

Anabolic Window is meestal ongeveer een uurtje of anderhalf. Maar om je er aan te houden is mierenneukerij. Gewoon na het sporten een glas melk met wat dextrose. Uurtje of zo later een fatsoenlijke maaltijd en klaar.

Mensen hebben de behoefte zich druk te maken over nutteloze details.

Comment

Dit vond ik over glycogeenherstel

bron: Koolhydraten

H2:
      http://www.cjsm.vlaanderen.be/gezond...sus.pdf#page=4

Glycogeenherstel
      De snelheid waarmee de glycogeenvoorraad wordt heropgebouwd, is afhankelijk van diverse factoren.

Hoeveelheid : Voor een maximaal glycogeenherstel, volstaat een inname van 25 g koolhydraten per uur. 's Nachts is dit uiteraard onmogelijk, maar u kunt voor het slapengaan een extra portie koolhydraten eten om de nacht te overbruggen. Uiteindelijk komt dit neer op een inname van ong. 600 gram per dag (8 g kh/kg/dag) . Met andere woorden: om de glycogeenvoorraad te maximaliseren voor een inspanning en om het glycogeen nadien optimaal te herstellen, gelden dezelfde aanbevelingen.

Tijd: is eveneens een belangrijke factor in de herstelfase. Afhankelijk van de situatie (de geleverde inspanning, de spierglycogeenvoorraad bij de aanvang van de inspanning en de voeding nadien) kan het volledig herstel 10 tot zelfs 36 uur duren. Voldoende rusten is dus essentieel om optimaal van een inspanning te herstellen.
      Het is eveneens essentieel om zo
      snel mogelijk na de inspanning te starten met de inname van koolhydraten. Dit omdat de glycogeen-resynthese de eerste twee uur iets sneller is (6 tot 7 mmol glycogeen/kg/uur) in plaats van 5 mmol/kg/uur .

Die laatste link is wel info van 2003 maar er staan wel nuttige dingen in.

Comment

Originally posted by maar7en8 View Post
        hey alllemaal,

ik had een vraagje.

vlak na het sporten neemt je lichaam koolydraten veel gemakkelijker en sneller op dan wanneer je dat niet hebt gedaan. daarom is het goed je glycogeen vooraad aan te vullen na het sporten.

maar hoelang blijft dit effect?

ik begrijp dat dit ook afhangt van de intensiteit van training, soort training en persoon.

alvast bedankt.
        De intensiteit en soort training ....de intensiteit is wel bepalend, het soort training niet altijd maar heeft soms een ander doel. Een hardloper zit met hetzelfe als een bodybuilder, die wil dan ook glycogeen voorraden aanvullen, maar met een ander doel.

Elke koolhydraat dient ook eigenlijk een ander doel.
        Ik ga puur voor carbsladen en massavergroten. Beste keuzes daarvoor zijn waxy maize of Vitargo. Dit zijn de betere en snelste koolhydraatbronnen.
        De maize en vitargo vergroten ook de opname capaciteit in de spieren, dus je wordt er groter mee, spieren worden voller.

Hoe lang dit effect blijft....als je het goed doet...erg lang dus. Kijk eens naar de grotere of betere wedstrijd BB'ers. Allemaal aan de Vitargo of maize. Het geeft betere massa, vollere spieren en lager bf/minder oppervlakkig vocht.

Ik ben op dit moment bezig met ca 40gr maize en 40gr vitargo postworkout + whey. En ben er zeer tevreden mee, het werkt zoals ik verwachtte. Geeft vollere massa.
        1e Masters Superbody YBF 2011!
        Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
        X