Insuline vs gluconeogense

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Insuline vs gluconeogense

Je hoort altijd zeggen, neem 'trage' eiwitten voor het slapen, maar nog nooit heb ik horen zeggen, neem een trage kh bron voor het slapen.

Insuline werkt de gluconeogenese (waaronder alanine/lactaat/glycerol verbranding) tegen. Het zou dus om spiermassa te gainen, goed zijn om voor het slapen gaan een trage kh bron in te nemen. Omdat je zo de gluconeogense langer uitstelt enzo ook minder AZ zal verbruiken 's nachts.

Dit is gewoon een redenering van mij, geen wetenschappelijk onderzoek (natuurlijk wel gebaseerd op feiten). Ik heb gekozen voor een trage kh bron, omdat deze een langere verhoogde insuline/glucagon ratio zal geven en deze ook voor minder vetopslag (waar zo velen zo bang voor zijn) zal zorgen.

Ik ben benieuw wat jullie meningen en bedenkingen hierbij zijn.
    On a long road to insanity.

SQ: 165kg BP: 125kg DL: 180kg

ik denk dat dat komt doordat veel mensen nog steeds bang zijn dat als ze na 8 uur 's avonds eten dat ze dik worden. maar het is een best slim idee van je ik denk dat ik nu voor het slapen zowel een trage kh en eiwit bron ga nemen
    There are no shortcuts to any place worth going.

Comment

Een vraag waar ik laatst ook over zat te denken, maar dacht dat de koolhydraten op andere momenten wellicht voor voldoende insuline in je bloed zorgen om in de nacht eiwitten naar de juiste plek te brengen. Heb er verder 0,0 onderbouwing voor dus hoor graag wat meer van iemand die er meer van weet.
      "People laugh and call me lazy, while they twit around in their three-hour workout making zero progress. Sometimes, instead of what you do in the weight room, it's what you don't do that will lead to success."

Comment

Even bumpen.

Comment

Maar insulineconcentratie blijft niet erg lang hoog he gleke.. Dus volgens mij stel je die nachtelijke gluconeogenese gewoon net iets langer uit, maar komt die sowieso wel.

Fysio vd voeding aan het studeren ja?
          Raw 235-180-275 totaal 690kg 413.7 wilks @ IPF -105

Comment

Zeer interessant, al gaat mijn kennis nog niet zo ver.

Ik volg dit topic zeker !

Comment

Bij het ontbreken van iedere vorm van beweging (wat voor de meeste wel geldt na 8 uur 's avonds) zal de insulinegevoeligheid dalen. Tel daarbij op dat je zoiets enkel in een bulk gaat toepassen, met al reeds gevulde glycogeenvoorraden, en je komt erachter dat de spiercellen in verhouding vrij weinig koolhydraten opnemen, waarbij het restant naar vet wordt omgezet. Sowieso werken eiwitten een stuk langer door dan koolhydraten: zelfs bij trage carbs, zoals je ze in brinta aantreft, is je bloedsuiker weer practisch naar een nuchtere waarde na een uurtje of 2-3.

Conclusie: het spaart inderdaad je spieren, maar het zal voor een onevenredig grote hoeveelheid vettoename zorgen.

En tot slot heb ik nog een vraagje aan je: wat verbrand iemand met een metabolisme van zo'n 4000kcal per dag, die redelijk actief is, tijdens zijn 8 uur slaap?

Als je daar het antwoord op hebt, zul je erachter komen dat de glycogenese 's nachts reuze meevalt.
              Één bodybuilder kan meer eieren eten dan tien kippen kunnen leggen.

Comment

Originally posted by Triple Aces View Post
                Maar insulineconcentratie blijft niet erg lang hoog he gleke.. Dus volgens mij stel je die nachtelijke gluconeogenese gewoon net iets langer uit, maar komt die sowieso wel.

Fysio vd voeding aan het studeren ja?
                Inderdaad, zal sowieso niet de volledige gluconeogenese uitstellen, maar je kan wel een aantal uren winnen lijkt me.
                Al een tijdje geleden gedaan, was er enkel nog niet van gekomen om dit eens te posten op BN

Originally posted by seanl94 View Post
                Bij het ontbreken van iedere vorm van beweging (wat voor de meeste wel geldt na 8 uur 's avonds) zal de insulinegevoeligheid dalen. Tel daarbij op dat je zoiets enkel in een bulk gaat toepassen, met al reeds gevulde glycogeenvoorraden, en je komt erachter dat de spiercellen in verhouding vrij weinig koolhydraten opnemen, waarbij het restant naar vet wordt omgezet. Sowieso werken eiwitten een stuk langer door dan koolhydraten: zelfs bij trage carbs, zoals je ze in brinta aantreft, is je bloedsuiker weer practisch naar een nuchtere waarde na een uurtje of 2-3.

Conclusie: het spaart inderdaad je spieren, maar het zal voor een onevenredig grote hoeveelheid vettoename zorgen.
                Ik zou het niet enkel in bulk toepassen, ook in een cut heeft het voordelen (sparen van spiermassa). 50 gram Kh zal wel nog een insuline stijging geven (ook al daalt je insulinegevoeligheid). Van 200 kcal ga je ook niet direct erg veel vetopslag gaan krijgen lijkt me.

Ik zou sowieso ook nog steeds eiwit nemen voor het slapen gaan, maar dan in combinatie met wat carbs.

Comment

Het is afhankelijk van de situatie.

je wil dat zo min mogelijk koolhydraten worden omgezet naar vet, en dat zoveel mogelijk koolhydraten worden verbrand en/of worden gebruikt voor glycogeen aanvulling.

Voorbeeld: ik doe nu ud2. ik neem 3-4 dagen een 100g carbs per dag. dan maak ik de switch tussen lower carbs naar extreme high carbs. dan neem ik 1200g koolhydraten in een tijdspanne van 36 uur. het belangrijkste is het om die koolhydraten goed te spreiden over de 36 uur.

Op de eerste dag van het koolhydraat laden maakt het niets uit of ik die carb nou sochtends, overdag, savonds of snachts neem... dat maakt echt geen hol uit. ookal zal ik snachts niet veel koolhydraten verbranden, de glycogeen synthese ligt zeer hoog qua snelheid en gaat ook snachts gewoon door, en daarom is het dus geen probleem snachts koolhydraten te eten.

de tweede dag koolhydraten laden, (als de voorraden al deels bijgevuld zijn), werkt net ietsje anders. dan moet de hoeveelheid carbs per tijdseenheid aangepast worden op de synthese snelheid (die met de tijd langzamer wordt). En de carb bronnen moeten steeds complexer worden, voor een langdurigere afgifte (zodat de aanvoer van koolhydraten (glucose) niet de glycogeen synthese snelheid overschrijdt).
                  ------------------------------

Nu denk je misschien: ik doe geen ud2, wat heb ik hieraan. Maar het systeem werkt gewoon hetzelfde.

stel jij traint maandag middag. dan ligt je synthese snelheid en capaciteit het hoogst maandag middag na je training. naar mate je carbs bij aan het vullen bent neemt de snelheid waarmee je lichaam aan kan vullen af, en moet je dus steeds complexere bronnen gaan nemen.

stel je rust dinsdag. je glycogeen synthese ligt een stuk lager, en je koolhydraatverbranding is ook een stuk minder. Het is dan naar mijn mening ook logisch om dan minder koolhydraten in totaal te nemen, en voornamelijk koolhydraten die langzaam worden opgenomen.

stel woensdag avond train je weer.
                  woensdag ochtend zou ik dan nog steeds kleine hoeveelheden carbs bij de maaltijd doen. Dan een 3 uur voor de training neem je een maaltijd met relatief veel carbs, een half uur voor de training een 15-20g whey + 250ml appelsap of een ander vruchtensap. dan ga je lekker trainen. koolhydraat verbranding is hoog. na de training is de synthese hoog. Dus ga je de komende 2 maaltijden na de training relatief hoog in carbs en eiwitten en relatief gezien lager in vetten. je tweede maaltijd is dan wellicht pas om 11 of 12 uur. maar je glycogeen synthese ligt hoog en je capaciteit om glycogeen op te slaan is groot, dus kun je zonder problemen je koolhydraten nemen (laatste maaltijd eventueel een komplexe bron. kidneybonen, kikkererwten of linzen met wat groenten en een bak kwark bijvoorbeeld).
                  ----------------------------------------

als je dit in de praktijk uitvoert, dan krijg je een soort van carb cycle systeem. maar dan net iets beter afgestemd op de momenten/dagen waarop je traint.
                  More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Voor het spiersparende effect van insuline, heb je erg kleine hoeveelheden nodig. dit kun je zelfs al bereiken met een 20-25g bij 5-6 maaltijden per dag.

opzich heb je met je bakje kwark al die 20g. Als je het nog beter wil doen, neem je 400-500g groenten (ui, paprika, courgette en dergelijke) + 50g casseine in shake.
                    -------------------------

glycogeen voorraden in de spieren zijn de energie voor je volgende training. hoe groter de voorraden, hoe sterker je bent, en hoe langer je een bepaalde intensiteit aankan. genoeg glycogeen = betere trainingen = betere groei. (vollere glycogeen voorraden zijn op zichzelf ook nog eens anabool).

mijn vorige stukje wat ik schreef, ging niet zozeer over het spiersparende effect van insuline, maar over het maximaliseren van je koolhydraatinname en glycogeen voorraden met zo min mogelijk vetopslag via koolhydraten.
                    Last edited by dynobet; 09-01-2012, 15:33.
                    More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Die koolhydraten plannen blijft lastig :P Dacht dat ik het nu wel aardig op orde had maar nu ik jouw stuk lees Dyno kan er echt nog zo veel beter qua timing... Na de tentamens misschien eens een goed boek over lezen, is er iets dat jij echt aanraad om te lezen in mijn vrije tijd?
                      "People laugh and call me lazy, while they twit around in their three-hour workout making zero progress. Sometimes, instead of what you do in the weight room, it's what you don't do that will lead to success."

Comment

Mooi stukje tekst dyno.

Comment

Originally posted by FitnessBoer View Post
                          is er iets dat jij echt aanraad om te lezen in mijn vrije tijd?
                          UD2. Zelfs als je de methode niet toepast, is het een interessant stuk met dieper liggende informatie.
                          Één bodybuilder kan meer eieren eten dan tien kippen kunnen leggen.

Comment

Originally posted by gleke View Post
                            Mooi stukje tekst dyno.
                            Het is beknopt en niet erg volledig, maar typte van mijn iPhone. Ik heb al een keer een topic geschreven over koolhydraten glycogeen en vetopslag. Wellicht dat daar meer instaat.

@ fitnessboer
                            Waar zou je meer vanaf willen weten.

Comment

Originally posted by dynobet View Post
                              Het is beknopt en niet erg volledig, maar typte van mijn iPhone. Ik heb al een keer een topic geschreven over koolhydraten glycogeen en vetopslag. Wellicht dat daar meer instaat.

@ fitnessboer
                              Waar zou je meer vanaf willen weten.
                              Uberhaupt over voeding, ben leergierig ingesteld en vind bijvoorbeeld stukken die jij typt altijd erg interessant. Ik heb niet echt één punt waar ik op het moment meer over zou willen weten aangezien m'n kennis nog steeds erg gering is over het algemeen.

Vind het wel altijd interessant hoe jij zo precies de timing van macro's weet uit te leggen, ondanks dat ik niet altijd alles tot in de puntjes snap.

Ik mis alleen nog een boel praktijk ervaring maar daar wordt aan gewerkt Wil verder gewoon graag goede boeken lezen over bodybuilding en voeding.

Heb net een .pdf van UD2.0 gedownload, morgen eens printen en ik heb weer wat te lezen

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X