Protein Intake

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Protein Intake

Protein Intake

Casey Butt: Most credible scientific research that's been done has concluded that hard training bodybuilders and strength athletes need up to 1.76 to 1.8 grams per kilogram of bodyweight per day (g/kg-bw/day) as an optimal protein intake, on a long-term basis. At the same time, it's been found that 1.41 g/kg-bw/day is required to achieve neutral nitrogen balance in strength training individuals. So the research-supported optimal amount of protein comes out somewhere between 0.64 to 0.82 grams per pound of bodyweight per day (g/lb-bw/day). Considering that the average person is about 15% body fat, it's roughly between 0.75 to 0.96 grams per pound of lean body mass (g/lb-lbm/day). To cover the bases, I'd tend to err on the high side of that and aim for 0.96 g/lb-lbm/day - so 1 gram per pound of lean body mass per day is a nice round number to work with.

When protein intake goes above that, the body will increase it's protein oxidation rate and will convert the additional protein into glucose and possibly then body fat (if calories are above maintenance). So if a bodybuilder habitually consumes too much protein it won't be forced into the muscles causing "extra" growth, it will simply be converted and eliminated by the liver and kidneys. In the end, the muscles won't see any more amino acids if a person eats 10 g/lb-lbm/day than if he eats 1 g/lb-lbm/day because the body will simply "deal" with the extra amount. In fact, it appears that under such high protein intakes a person is actually more likely to have a negative nitrogen balance than if he just ate less protein.

However, there are a few other downsides to such a high protein intake. For one, if the body up regulates enzymes that are responsible for protein oxidation, then you will always need that high protein intake to break even. In a sense, your body has become a protein burner, and if you don't take in a huge amount of protein day-in-day-out, then you'll slip into a negative nitrogen balance every time you let your protein intake drop for a few hours. You're not getting anything out of it, but you're now forcing yourself to habitually need a high protein intake or you'll go catabolic. Another significant downside is that high protein intakes have been shown to lower testosterone levels - obviously something of critical importance to avoid for a natural bodybuilder.

But just as the body needs time to adapt to a sudden dramatic increase in calories, protein intake is the same. Your body won't become a raging protein-burning furnace just because you had a high protein meal. If so, a steak would set you off. Similarly, if you go a day or so with low protein intake, your body won't lose all its muscle - luckily the liver acts as a buffer, has a higher protein turnover rate, and absorbs a portion of daily protein intake fluctuations.

At the same time, studies into the phenomenon of "catch-up growth" in underfed animals suggest that the enzymes responsible for increased protein oxidation seem to take two-to-three days of high protein intake in order to be up regulated to the point where they catch up with the increased protein. Until that time the increased amino acid levels in the blood will promote muscle protein anabolism. During such periods it has been shown that protein intakes as high as 3.3 g/kg-bw/day (also stated as 1.5 g/lb-bw/day or 1.76 g/lb-lbm/day) can promote maximum growth. This has been suggested as one of the factors responsible for the rapid increase of lean body mass in the early stages of protein and calorie over-feeding during "catch-up growth". After three days, however, the body simply gets better at eliminating the extra protein to the point where you're no farther ahead.

Similarly, if you suddenly start consuming less protein, it will take several days for the urea-cycle enzymes to be down-regulated and the body to lower its rate of protein degradation. The body will also get more efficient at "recycling" amino acids by salvaging them from the urea cycle. Before that happens, protein synthesis will be lowered in the muscle, while degradation continues at its normal pace - you'll won't grow and you'll probably atrophy somewhat. When the urea-cycle and urea-salvage pathways get up to speed, however, the situation will normalize as the body becomes more efficient at how it handles its amino acid reserves.

As was discussed earlier, the muscles are only in an anabolic state for 36-48 hours following training (incidentally, muscle protein synthesis appears to peak at about 24 hours after the training session). So, accounting for digestion transit times, I recommend that bodybuilders consume most of their dietary protein in the several hours before training to roughly 22 hours afterwards. Between 36-48 hours after training a trainee doesn't need any higher protein intake than a sedentary individual - which is about 0.80 g/kg-bw/day or roughly 0.43 g/lb-lbm/day.
    My advice for natural bodybuilders is to either keep protein intake fixed at roughly 1 g/lb-lbm/day or, if they wish to take advantage of any potential growth benefits of short-term protein over-feeding, take in up to 1.76 g/lb-lbm/day in the 2 hours before and 22 hours after heavy training sessions. The day after that, protein intake should be lowered back down to 1 g/lb-lbm/day. To avoid adaptation to habitually high protein intakes, I then recommend at least one day of lowered protein intake of roughly 0.43 g/lb-lbm/day at least 48 hours after a heavy training session.

This type of protein cycling is most practical on full body routines. For instance, if you train Monday/Wednesday/Friday, with Monday heavy, Wednesday light and Friday medium you could eat high protein on Monday (1.76 g/lb-lbm/day starting about 2 hours before the heavy workout and continuing for the next 24 hours), then on Tuesday, Wednesday and Thursday you'd go back to taking in 0.96~1.0 g/lb-lbm/day. On Friday (medium day) you'd up it to 1.76 g/lb-lbm/day again (similar to Monday). On Saturday and Sunday, in order to stave off adaptation to high protein intakes during the week, you'd lower protein intake to 0.43 g/lb-lbm/day - this could also serve as carb-up days for Monday's heavy workout and the rest of the week.

At the more advanced stages, when training is arranged as several heavy days in a row, followed by several lighter days to allow for nervous system recuperation, then protein cycles could become deeper, with up to three days of high protein intake followed by three days of lowered intake.

This is all assuming that calorie intake is sufficient. When calories go down, protein requirements go up. But there is very little scientific research available concerning protein requirements of bodybuilders in calorie deficits. In any case, experience and common sense would have to be the discriminating factor - as it should be in all training and nutrition related considerations.

I've probably made it sound overly complicated above, but it really doesn't have to be - the simplified version is that your body isn't stupid, it likes to preserve homeostasis, and it needs more protein in the day or so following heavy training. Eat more protein after you train hard and then eat less around the days that you're not training heavy so your body doesn't adapt to constantly excessively high protein levels.

bron: An Interview with Casey Butt, Part 2 | Muscle & Strength
    I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
    - Dave Tate

Werkt Casey Butt voor het voedingscentrum Inferno?

Anyway, beter wel wat meer eiwitten consumeren dan je vol te proppen met allerlei GH boosters en NO boosters e.d. en het herstel mogelijk verminderen en vertragen.

Voor powerlifters zal het stuk prima zijn, maar voor bodybuilders minder. Die lopen veelal met beschadigd weefsel door erg zware en overbelastende trainingen waardoor een verhoogde eiwitbehoefte ontstaat. Daar wordt helaas nooit rekening mee gehouden.
    1e Masters Superbody YBF 2011!
    Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Stukje van Willen Koert expert op gebied van sport en voeding, en wetenschaps journalist in reactie op het voedingscentrum:

20 maart 2012 | Willem Koerthttp://www.berrydemey.nl/images/img-Willem-Koert.pnghttp://www.ergogenics.nl/Wetenschappelijk journalistBerry de Mey Nutrition
      Allemaal onzin

Het liegt er niet om, wat het Voedingscentrum zegt over sportsupplementen. ‘Weggegooid geld’ en ‘echte onzin’ oordeelt Roy van der Ploeg, de PR-man van het Voedingcentrum, in een clip. []Sportsupplementen zijn onzinnige miljoenenbusiness | Voedingscentrum Mocht je het gemist hebben, het Voedingscentrum publiceerde een week geleden het boekje ‘Alles over sport en voeding’. Daarin vertelt het Centrum dat bodybuilders geen extra spiermassa zullen ontwikkelen als ze extra eiwit eten, dat alles wat je merkt als je een NO-booster neemt pure inbeelding is en dat er maar één manier waarop je fit kunt worden: als je eet volgens de Schijf van Vijf.
      Er is maar één supplement dat volgens het Centrum werkt, en dat is creatine. De rest, inclusief Arginine, BCAA’s, cafeïne, visolie en bèta-alanine, doet helemaal niks. Op de dag dat ‘Alles over sport en voeding’ verscheen sprak het Algemeen Dagblad met Van der Ploeg. De voorlichter herhaalde nog maar eens dat sportsupplementen zijn ‘gebaseerd op niks’. ‘Ik daag deze branche uit net als wij met wetenschappelijke onderbouwde onderzoeken te komen waarin zij laten zien dat al die poeders en pillen werken,’ aldus Van der Ploeg.
      Roy, wat maak je me nou? Hebben krachtsporters niks aan extra eiwit? Er zijn tientallen studies die aantonen dat krachtsporters wel degelijk baat hebben bij een verhoogde eiwitinname. Zelfs de studies die concluderen dat eiwitsupplementen niet de moeite waard zijn laten vaak zien dat het consumeren van extra eiwitten de spiermassa sneller laat groeien. Alleen vinden sommige onderzoekers het effect niet groot genoeg.
      Het nut van een eiwitrijk dieet blijkt ook uit praktijkervaringen van tienduizenden mannen en vrouwen, die jarenlang met gewichten trainen, dag-in, dag-uit. De gemiddelde Nederlander haalt 15 procent van zijn energie uit eiwitten. Je zegt in de clip op jullie website dat zo’n dieet voldoende eiwitten levert om spiergroei te bewerkstelligen, maar praktisch iedereen die met gewichten traint kan je vertellen dat je sneller herstelt, makkelijker vet verliest en meer spiermassa opbouwt als dat je dat percentage verhoogt.
      Als je het nut van een eiwitrijk dieet voor krachtsporters al betwist, dan snap ik waarom jullie sportsupplementen ‘een onzinnige miljoenenbusiness’ noemen. Maar wat ik niet snap is dat jullie al dat onderzoek en de praktijkervaringen van tienduizenden sporters als irrelevant terzijde schuiven. Jullie gooien daarmee de deur dicht voor dialoog met sporters en de industrie, jullie maken je er niet geloofwaardiger op – en het is bovendien ook een beetje beledigend. Alsof al die honderdduizenden krachtsporters niet zouden weten wat werkt.
      Waarom doen jullie dat? Over die vraag heb ik me een hele middag het hoofd gebroken. En ineens, toen ik nog eens goed keek naar de cover van jullie boek, toen wist ik het antwoord. Daarop staat een frisse en sportieve jongedame, die zo te zien zojuist een stuk heeft hardgelopen. Ze is uitgerust met een joekel van een hartslagmeter – en voelt aan haar nek. Om haar hartslag te meten.
      Roy, zeg eens eerlijk. Jullie hebben niet zoveel verstand van sport, hè?

Comment

Ik vind het een grote lading bullshit.
        Alleen het deel van: eet veel eiwit na een harde training ben ik het mee eens
        189 94KG 12%, Goal: 100KG 10% || DL: 3X145 BP: 3X92.5 SQ:3X120
        Obsessie is niets meer dan een woord wat luilakken gebruiken voor mensen met toewijding.

Comment

Originally posted by Mauke View Post
          Het is allemaal een grote lading Bull Mauke,

Bodybuilding is gewoon keihard trainen en goed eten. Voldoende KH, eiwitten en vetten binnen krijgen en verder geen geouweneel.
          De belangrijkste dingen om te groeien worden altijd vergeten.

Comment

Wil dit zeggen dat voor een persoon van 80 kg de eiwitiname niet hoger zou moeten liggen dan 144 gram?
            Stel dat een persoon zijn onderhoud op 4000 kcals ligt. Dan heeft hij nodig 144 x 4 = 576 kcals, wat neer komt op een kleine 15% van de totale behoefte. Dus dat wil dit zeggen dat de overige 3424 kcals uit koolydraten en vetten worden gehaald?

Comment

Originally posted by marnop View Post
              Stukje van Willen Koert expert op gebied van sport en voeding, en wetenschaps journalist in reactie op het voedingscentrum:

20 maart 2012 | Willem Koerthttp://www.berrydemey.nl/images/img-Willem-Koert.pnghttp://www.ergogenics.nl/Wetenschappelijk journalistBerry de Mey Nutrition
              Allemaal onzin

Het liegt er niet om, wat het Voedingscentrum zegt over sportsupplementen. ‘Weggegooid geld’ en ‘echte onzin’ oordeelt Roy van der Ploeg, de PR-man van het Voedingcentrum, in een clip. []Sportsupplementen zijn onzinnige miljoenenbusiness | Voedingscentrum Mocht je het gemist hebben, het Voedingscentrum publiceerde een week geleden het boekje ‘Alles over sport en voeding’. Daarin vertelt het Centrum dat bodybuilders geen extra spiermassa zullen ontwikkelen als ze extra eiwit eten, dat alles wat je merkt als je een NO-booster neemt pure inbeelding is en dat er maar één manier waarop je fit kunt worden: als je eet volgens de Schijf van Vijf.
              Er is maar één supplement dat volgens het Centrum werkt, en dat is creatine. De rest, inclusief Arginine, BCAA’s, cafeïne, visolie en bèta-alanine, doet helemaal niks. Op de dag dat ‘Alles over sport en voeding’ verscheen sprak het Algemeen Dagblad met Van der Ploeg. De voorlichter herhaalde nog maar eens dat sportsupplementen zijn ‘gebaseerd op niks’. ‘Ik daag deze branche uit net als wij met wetenschappelijke onderbouwde onderzoeken te komen waarin zij laten zien dat al die poeders en pillen werken,’ aldus Van der Ploeg.
              Roy, wat maak je me nou? Hebben krachtsporters niks aan extra eiwit? Er zijn tientallen studies die aantonen dat krachtsporters wel degelijk baat hebben bij een verhoogde eiwitinname. Zelfs de studies die concluderen dat eiwitsupplementen niet de moeite waard zijn laten vaak zien dat het consumeren van extra eiwitten de spiermassa sneller laat groeien. Alleen vinden sommige onderzoekers het effect niet groot genoeg.
              Het nut van een eiwitrijk dieet blijkt ook uit praktijkervaringen van tienduizenden mannen en vrouwen, die jarenlang met gewichten trainen, dag-in, dag-uit. De gemiddelde Nederlander haalt 15 procent van zijn energie uit eiwitten. Je zegt in de clip op jullie website dat zo’n dieet voldoende eiwitten levert om spiergroei te bewerkstelligen, maar praktisch iedereen die met gewichten traint kan je vertellen dat je sneller herstelt, makkelijker vet verliest en meer spiermassa opbouwt als dat je dat percentage verhoogt.
              Als je het nut van een eiwitrijk dieet voor krachtsporters al betwist, dan snap ik waarom jullie sportsupplementen ‘een onzinnige miljoenenbusiness’ noemen. Maar wat ik niet snap is dat jullie al dat onderzoek en de praktijkervaringen van tienduizenden sporters als irrelevant terzijde schuiven. Jullie gooien daarmee de deur dicht voor dialoog met sporters en de industrie, jullie maken je er niet geloofwaardiger op – en het is bovendien ook een beetje beledigend. Alsof al die honderdduizenden krachtsporters niet zouden weten wat werkt.
              Waarom doen jullie dat? Over die vraag heb ik me een hele middag het hoofd gebroken. En ineens, toen ik nog eens goed keek naar de cover van jullie boek, toen wist ik het antwoord. Daarop staat een frisse en sportieve jongedame, die zo te zien zojuist een stuk heeft hardgelopen. Ze is uitgerust met een joekel van een hartslagmeter – en voelt aan haar nek. Om haar hartslag te meten.
              Roy, zeg eens eerlijk. Jullie hebben niet zoveel verstand van sport, hè?
              Voeding en sport zouden beter mogen afgestemd zijn. En voedingscentra moeten hun mond houden als ze niet ook de sportcultuur doorgrond hebben. Eiwitten werken, creatine ook, vissenolie neem ik ook en de nodige B en C vitaminen. Voor de rest heb ik voorlopig niks nodig. Hard trainen en goed eten.
              Yes love, I'm able to turn stones into flowers!!!

Verlichting is houden van jezelf!!!

Comment

Originally posted by TheHaren View Post
                Wil dit zeggen dat voor een persoon van 80 kg de eiwitiname niet hoger zou moeten liggen dan 144 gram?
                Stel dat een persoon zijn onderhoud op 4000 kcals ligt. Dan heeft hij nodig 144 x 4 = 576 kcals, wat neer komt op een kleine 15% van de totale behoefte. Dus dat wil dit zeggen dat de overige 3424 kcals uit koolydraten en vetten worden gehaald?
                Voedselcentrum spreekt met de mond van voedselindustrie(een deel van de industrie). Goedkoper voeding liefst vol met ongezonde suikers en vetten die ons ziek, depressief, dom houden.
                Yes love, I'm able to turn stones into flowers!!!

Verlichting is houden van jezelf!!!

Comment

Originally posted by Mauke View Post
                  Leg eens uit waarom je het een grote lading bullshit vindt. Als je iets roept dan moet je het wel kunnen onderbouwen met goede argumenten.

Originally posted by TheHaren View Post
                  Hoe kom jij aan die 144 gram?
                  I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
                  - Dave Tate

Comment

Dat weet ik, maar ik wilde weten wat inferno hier zelf van vond.

@inferno; 80 maal 1.8 of begrijp ik niet goed wat er in het artikel staat?

"Most credible scientific research that's been done has concluded that hard training bodybuilders and strength athletes need up to 1.76 to 1.8 grams per kilogram of bodyweight per day (g/kg-bw/day) as an optimal protein intake, on a long-term basis. "

Het zou kunnen dat ik het verkeerd begrijp.
                    Last edited by TheHaren; 21-03-2012, 18:02.

Comment

Originally posted by spaake View Post
                      Voedselcentrum spreekt met de mond van voedselindustrie(een deel van de industrie). Goedkoper voeding liefst vol met ongezonde suikers en vetten die ons ziek, depressief, dom houden.
                      Die hele opmerking slaat nergens op want het voedselcentrum wordt nergens genoemd in het artikel.

@TheHaren
                      Wat ik van het voedselcentrum vindt is dan ook niet relevant in deze discussie.
                      - Dave Tate

Comment

Voedingscentrum heeft er ook niets mee te maken. Ik reageerde op de post spaakje, maar had gezien dat jij hier net wat voor had gepost. Vandaar dat mijn post misschien raar klonk.

Nu je dit onderzoek hebt gelezen, houd jij je aan de 1.8x-regel? Ik wil weten of ik de goede conclussie qua eiwit inname trek en niet het verkeerd interpreteer.

Comment

Op zich vind ik het een interessant artikel en er zitten wat punten in die eerder ook door Lyle McDonald waren genoemd. Namelijk dat je lichaam went hoge eiwitconsumptie en dat het daarom een goed idee is om gedurende bepaalde periodes te minderen.

Ik hoef het niet 100% eens te zijn met de autheur wanneer ik een artikel plaats. Waar het om gaat is de kern, en daar zit wel wat in.

Hij raadt trouwens aan om 1 gram per lbs te consumeren en omgerekend is dat 2.2 gram / kg. Lyle McDonald raadt 3.3g/kg aan.

So here’s my recommendation, strength/power athletes should aim for 1.5 g/lb protein per day (again, this is about 3.3 g/kg for the metrically inclined). So for a 200 lb strength/power athlete, that’s 300 grams of protein per day. For a 300 lber, that’s 450 grams per day.

bron: Protein Requirements for Strength and Power Athletes | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald
                          - Dave Tate

Comment

Voedingscentrum komt van mij. Het stuk ruikt een beetje als het gezeur over de schijf van 5 waar je genoeg aan hebt om flink te groeien. Vandaar dat ik vraag of die meneer Butt daar wellicht werkt.

Dat je zo weinig nodig zou hebben is nergens op gebaseerd. Het is puur speculatief gebaseerd op ofwel armoede ooit omdat vlees erg duur was of uit vage onderzoekjes die aantonen dat je NO verhoogt en daarmee ook je uitstoot van NO. Nergens is er rekening gehouden met verhoogde behoefte door spierweefsel beschadiging en andere functies die aminozuren hebben.

Ik gooi het in het vakje bij de fabeltjes over eieren. Gewoon onzin dus.

Comment

Originally posted by inferno_0666 View Post
                              Op zich vind ik het een interessant artikel en er zitten wat punten in die eerder ook door Lyle McDonald waren genoemd. Namelijk dat je lichaam went hoge eiwitconsumptie en dat het daarom een goed idee is om gedurende bepaalde periodes te minderen.

Ik hoef het niet 100% eens te zijn met de autheur wanneer ik een artikel plaats. Waar het om gaat is de kern, en daar zit wel wat in.

Hij raadt trouwens aan om 1 gram per lbs te consumeren en omgerekend is dat 2.2 gram / kg. Lyle McDonald raadt 3.3g/kg aan.

Ik denk dat Lyle Mc Donald beter zit met de eiwit behoefte, Ik ben nog steeds geen fan van Lyle, maar hij heeft wel een paar interessante uitspraken hier en daar.

Inferno, als je het niet eens bent met een auteur kan je het wellicht beter niet posten er zijn teveel mensen die alles dan voor waar aannemen, puur omdat het leuk geschreven is en daarmee vertrouwelijk overkomt. Nog steeds geloven ook teveel mensen dat je doodgaat aan meer dan 2 eieren per week.

dussss.....

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X