Sportvasten - Metabolisme veranderen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Sportvasten - Metabolisme veranderen

Goedemiddag allen,

Ik heb een vraagje omtrent het voor sommigen wellicht al bekende sportvasten, met als doel je metabolisme te veranderen. Ik zit eraan te denken dit te doen als ik in mijn "droogtrain" fase zit of er net mee ga starten. Wie heeft dit al eens gedaan en wat zijn de ervaringen?

Het is geen goedkoop iets, een kuur van 10 dagen is ongeveer Eur 300,- maar het heeft wel een blijvend doel. Ik ben dus benieuwd of sommigen van jullie dit al eens gedaan hebben en, indien ja, of het een positief effect heeft gehad op de lange termijn wat betreft je fysiek.

Voor de leken onder ons, hier een uitleg:

Sportvasten is de methode om je leven een nieuwe impuls te geven en om een gezond gewicht te bereiken en te behouden. Sportvasten is geen dieet. Het is een 10-daagse trainingsmethode waarbij de spieren en de lever worden getraind in het verbruik van vet in plaats van suiker (de metabolic switch). Om dit te bewerkstelligen ga je sporten tijdens de vastenkuur. Hierdoor ga je meer vet verbranden en nemen overtollige vetreserves, met name het buikvet, af. Mannen vallen gemiddeld 4 tot 6 kilogram af in 10 dagen, vrouwen 2 tot 4 kilogram. Ook wordt de behoefte aan snaaien en het tussendoor snoepen na de kuur veel minder. Sportvasten is een gezondheidsprogramma, waarbij gewichtsverlies eigenlijk een bij-effect is.

Sportvasten is een bijzonder goede methode om de sportprestaties te verbeteren. Door het sportvasten worden de spieren zo omgebouwd dat ze veel meer energie uit vet kunnen halen. Hierdoor hoeven de suikers, waarvan een veel kleinere voorraad is, minder aangesproken te worden. Het duurvermogen wordt derhalve veel groter. Duuratleten, zoals hardlopers en wielrenners, hebben ineens een veel groter vermogen tot de aanmaak van energie, zonder dat de tank leegraakt. Explosieve sporters kunnen het voor het seizoen inzetten om de basisconditie te verhogen. Een ander voordeel is dat het herstel na sporten (en blessures) groter wordt, wat waarschijnlijk wordt veroorzaakt door de verhoging van mitochondrieën in de spieren.

Tijdens het sportvasten gebruik je het Metabolic Switch product om de switch gemakkelijker en effectiever te kunnen maken. Daarnaast zitten er stoffen in die je hongergevoel onderdrukken en je spiermassa tijdens de kuur beschermen tegen afbraak. Sportvasten, dat wordt aangeprezen als ‘de meest krachtige trainingsmethode om het lichaam zichzelf te laten vitaliseren’, is echter niet voor iedereen geschikt. Als je niet sport en geen goede basisconditie hebt, zul je dit eerst op moeten bouwen bij een sportvastenbegeleider. Je mag niet ziek zijn of bepaalde medicijnen gebruiken. Ook moet je bereid zijn te blijven sporten na de kuur en bepaalde, eenvoudige voedingsrichtlijnen te volgen.

Aanvulling mbt Bodybuilding / Fitness
    Ik heb via de site ook nog het volgende gevonden:

Naomi Roeleveld
    Achtergrond: onder meer YBF 1e plaats Natural Dutch Championship Bodybuilding 2010

Mijn sport is bodybuilding. Een sport met een slechte reputatie maar ik heb juist heel bewust gekozen voor de naturel variant.

Door hard trainen, een schoon eetschema en uitgekiende voedingssupplementen bouw ik letterlijk aan mijn lichaam. En met resultaat: in 2010 ben ik Nederlands Kampioen (YBF-NABBA) geworden. In 2011 heb ik enkele internationale wedstrijden gedaan. Sinds 1999 ben ik werkzaam in de fitness industrie, sinds 2009 werk ik als personal trainer met mijn eigen bedrijf: Health Get Things Done.

Ik ben altijd op zoek naar perfecte supplementen die samen met goede, gezonde, schone voeding bij kunnen dragen aan het bereiken van een sportief doel. Zo ben ik ook met Sportvasten begonnen, zowel de Sportvastenkuur als de Krachtkuur. En nog vaker een combinatie van de twee.

Ik heb inmiddels 2 bodybuilders begeleid, die Sportvasten in hun training hebben gebruikt. Met een werk ik nu richting een internationale wedstrijd in 2012, daarbij heb ik ook de KrachtKuur ingezet. Daarnaast heb ik zwemster Manon van Rooijen, Olympisch medaille winnares (goud 4x100meter Beijing, zilver 4x100meter Sydney) begeleid bij haar Sportvastenkuur. Manon richt zich inmiddels op de triatlon.

Ervaring Sportvastenkuur:
    Door het bodybuilden ben ik gewend aan depleten en laden voor een wedstrijd. Ik weet hoe zwaar dat kan zijn en hoe nauw het luistert. Het belangrijkste voor krachtsporters is dat de kuur goed getimed moet worden, omdat tijdens de Sportvastenkuur je kracht tijdelijk wat afneemt. Tijdens mijn eigen kuur merkte ik dat ik zelfs op de sapdagen dat de supplementen mijn energiepeil op een redelijk niveau konden houden. Ik heb gewoon mijn groepslessen kunnen geven, al heb dit wel op een lagere intensiteit gedaan. De Switch leek bij mij lang op zich te laten wachten, maar dat bleek te liggen aan de hoeveelheid water die ik gewend ben om te drinken. Daardoor kon de urinestrip niet goed zijn werk doen. Een bloedtest wees uit dat ik wel degelijk geswitcht ben, en hoe. Ik ben 3,5 kilo afgevallen en mijn vetpercentage ging van 15,8 naar 13,2. Nog altijd voel ik de resultaten van mijn kuur. Minder behoefte aan zoet, mijn motor loopt op pistache noten.

Ervaring Krachtkuur:
    Ook de nieuwe Krachtkuur van Sportvasten heb ik gedaan en ben daar ook begeleider in. Het doel hiervan is bijna het tegenovergestelde van de vastenkuur: gewichtstoename, maar dan voornamelijk in spieren. Daarnaast zal je in 10 dagen merkbaar meer kracht ontwikkelen.

De Krachtkuur duurt 10 dagen en bestaat uit een uitgekiend eetschema, waarbij bijna anderhalf keer meer gegeten wordt dan dat je normaal zou doen. Het is echter niet onbeperkt schransen, de voeding bestaat uit veel magere eiwitten, complexe koolhydraten en goede vetten. Dit wordt nog aangevuld met supplementen die ervoor zorgen dat het lichaam voornamelijk spieren aanmaakt in plaats van vet. Daarnaast moet er iedere dag een full body workout gedaan worden om de het lichaam te dwingen spier te ontwikkelen. Cardio wordt tijdens de kuur streng afgeraden. Na de 10-daagse kuur neem je 5 dagen complete rust om te herstellen.

Zelf merkte ik dat ik na de kuur met de squat 11,4% zwaarder kon gaan en met de deadlift 12,5%. Anderen boekten ook een krachttoename van rond de 10%. Dit is een resultaat waar naturel atleten gewoonlijk ongeveer 3 maanden voor uit moeten trekken.

Comment

Koolhydraat vrij eten? Laadfase voor glycoceen eens per week? Ketose noemt dat.... Waarom 300 euro daarvoor neertellen dan?
      Constantia et labore

Comment

Ik kan je vertellen dat je 300 euro gaat uitgeven om iemand anders zijn portomonee te spekken. Alle aspecten die worden genoemd in de tekst zijn voor een groot deel te bereiken met normale training en goede voeding. Daar heb je geen dure producten voor nodig.
        Alleen al het belachelijke zinnetje dat je 4-6 KG afvalt in 10 dagen. En dan praten over een metabolic switch jaja..... We gooien wat batse termen tegenaan in een vreemde context zodat de consument niet helemaal begrijpt wat er gezegd wordt en het wel interessant klinkt. Veel geld voor veel gebakken lucht Tellsell?

Trap er niet in! Wij kunnen jou beter helpen met een goed voedings en trainingsschema! En dat voor het exorbitante bedrag van 0,- Euro!!!

Comment

Helemaal met erik eens...
          Constantia et labore

Comment

Originally posted by CamelP View Post
            ....Hierdoor ga je meer vet verbranden en nemen overtollige vetreserves, met name het buikvet, af.
            Oei, eerlijk gezegd ben ik verder dan dat niet gegaan, als ze al beweren met name buikvet te verbranden, kan ik het niet echt serieus nemen.

Hou die 300 eu in je zak en laat je niet gek maken door die slechte poepverhalen.

Comment

Nu is het idd wel dat waneer je je koolhydraten gaat schrappen en je je kcals uit proteine en vetten gaat halen je op den duur je energie uit je verreserves gaat halen.... Vandaar dat ik denk dat dit dieet op ketose gebaseerd is...
              Constantia et labore

Comment

het principe klopt wel maar er wordt ook een hoop onzin uitgekraamt!
                bespaar jezelf 300 euro en lees op dit forum alles door over voeding.
                zelfde resultaat maar kost je niks!!
                “If you really want to do something, you will find a way; if you don't, you will find a excuse.”

Comment

Tijdens het sportvasten gebruik je het Metabolic Switch product om de switch gemakkelijker en effectiever te kunnen maken. Daarnaast zitten er stoffen in die je hongergevoel onderdrukken en je spiermassa tijdens de kuur beschermen tegen afbraak.

Whey Protein, 10 dagen voor maar €300,-

www.ikwordgenaaid.nl
                  Ssssmoking

Comment

Originally posted by Marv View Post
                    Tijdens het sportvasten gebruik je het Metabolic Switch product om de switch gemakkelijker en effectiever te kunnen maken. Daarnaast zitten er stoffen in die je hongergevoel onderdrukken en je spiermassa tijdens de kuur beschermen tegen afbraak.

Whey Protein, 10 dagen voor maar €300,-

www.ikwordgenaaid.nl
                    mooi

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                    X