cutten

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• cutten

Beste mensen,

Even een vraagje ivm cutten.
    Ik eet op onderhoud en mn tekort maak ik met kickboks en cardio na mn kt
    Is het aangeraden om dextrose tijdens mn trainingen te nemen of na mn cardio
    Ivm spierafbraak? Had ergens gelezen dat je ook snelle kh moet hebben om je spieren te herstellen. Maar als je dextrose tijdens je training neemt verbrand je dat toch eerst met cardio ipv vet ? Iemand die dit even goed kan uitleggen en vertellen hoe ik dat moet doen.

En is een junkdag/refeed dag nodig ook als je op onderhoud eet?

Groeten.

niemand ?

Comment

Ik neem dextrose gewoon voor energieboost omdat het snel in je bloed wordt opgenomen, ook gewoon tijdens cardio gebruik ik het zou niet weten waarom het slecht zou zijn met spierafbraak ofzo.

Comment

Had een keer gelezen dat als je kt doet en cardio enzo en je alleen een whey shake neemt dat dat niet goed is. Dat er ook snelle kh bij moeten zitten om je spieren beter te herstellen.

Comment

Originally posted by tinybite View Post
          Had een keer gelezen dat als je kt doet en cardio enzo en je alleen een whey shake neemt dat dat niet goed is. Dat er ook snelle kh bij moeten zitten om je spieren beter te herstellen.
          Ja en nee. Je gooit KT en cardio op 1 hoop en dat is niet correct. Je moet die twee afzonderlijk bekijken want het doel is anders.
          Je doet KT om meer spiermassa te kweken (en/of sterker te worden). Dan is het aan te raden om na de training direct zowel eiwitten als wat snelle suikers te nuttigen. Door de training zijn de gebruikte spieren in een katabole situatie terecht gekomen en je wilt ze graag weer snel in een anabole situatie hebben. Dat bereik je met de eiwitten en koolhydraten.
          Cardio doe je om energie te verbruiken, dus meestal om lichaamsvet te verbranden. Je metabolisme blijft nog een tijdje verhoogd nadat je de cardio sessie beëindigd hebt. Dit is mooi meegenomen want dan blijft je lichaam nog een tijdje lichaamsvet verbruiken. Dit stop je als je snelle koolhydraten eet/drinkt na de cardio sessie. Het lichaam is beter in staat om koolhydraten als energiebron te gebruiken dan lichaamsvet. Het zal dus de weg van de minste weerstand kiezen en de vetreserves in mindere mate aanspreken. Dus je cardio heeft dan minder zin gehad.
          Vergeet niet je lachspieren te trainen.

Comment

Als ik het goed begrijp is het dan: voor training whey, KT, erna whey+dextrose en dan 10 minuten later cardiooen ?

Comment

Uit jouw bericht had ik niet opgemaakt dat je KT en cardio combineert in een (1) training. Ik dacht dat je het over afzonderlijke trainingen had.
              Als je KT en cardio combineert kan je whey (plus dextrose als je wilt) helemaal aan het eind doen, of tussen de KT en de cardio in.

Comment

Onderhoud berekend op niet trainingsdagen neem ik aan?

Dextro tijdens kt of direct na kt, voor snelle energie toevoer,ivm kracht/energie verlies tijdens training, maaaar, lijkt mij dat je de energie wilt halen uit jouw vetten en niet uit een nieuwe energie bron !
                kt is op zich is al een goede vet verbrander, indien je puur voor cutten gaat zou je tijdens training water kunnen drinken.

Dextro en whey na cardio (na "duur" cardio gelijk innemen), na HIT een uurtje of iets langer wachten ivm naburn effect van HIT.

Comment

Ik doe inderdaad KT en daarna max half uurtje cardio.
                  Whey na KT en dan cardiooen. Als ik mn dextrose na mn KT doe en voor cardio dat is toch onhandig ivm verbranden van vet wat dus mijn doel is in de cut?
                  Maar mn whey shake met dextrose pas na cardio nemen is toch ook weer niet goed ivm herstel voor je spieren door die KT, dan neem ik het pas half uur na de KT?

Comment

@oldtimer

Ik dacht dat HIIT sowieso een "naburn" effect heeft ongeacht of je whey shake neemt direct erna of niet ? en ook vrij lang.

Daarom denk ik dat die whey shake na de KT en voor de cardio het handigst is ?

Comment

Je traint je lichaam als het ware naar katabool,(ff gepikt van Mr.Google (Energie-producerende stofwisselingsprocessen waarbij lichaamsstoffen worden afgebroken. Voorbeeld: glucose- en vetverbranding tijdens inspanning)).

Dextro heeft nagenoeg geen opname tijd en word gelijk in het bloed opgenomen (glucose), onmiddelijke energie bron.
                      Opname tijd whey, is ongeveer 30 min en verhoogt insuline en heeft een negatief effect op vetverbranding.

Dus whey en dextro zal voor/tijdens/na kt.cardio als energie worden gebruikt (HIT is geen uitzondering!), hiermee en met andere snelle Kh kun je jouw katabole toestand opheffen en naar anabool brengen wat dan weer wenselijk is........... na je cardio, ivm spier behoud.

Ik dacht dat ik het zo wel goed had samengevat

Comment

Dus dan zou het logisch zijn om je whey te nemen na cardio omdat als je het ervoor gebruikt het word gebruikt als energiebron ?

Maar het lijkt me zoals je in je vorige post aangaf half uur na cardio te lang duurt voor je spieren weer voorzien worden van eiwitten na die KT of niet ?

Comment

Originally posted by tinybite View Post
                          Dus dan zou het logisch zijn om je whey te nemen na cardio omdat als je het ervoor gebruikt het word gebruikt als energiebron ?
                          Ja
                          Maar het lijkt me zoals je in je vorige post aangaf half uur na cardio te lang duurt voor je spieren weer voorzien worden van eiwitten na die KT of niet ?
                          In principe maak je een keuze,gebruik je het naburn effect of niet (tijdens HIT), bij reguliere cardio (duur cardio) kun je gelijk whey nemen, whey zal ongeveer ik dacht half uur nodig hebben voor opname........!

Comment

Originally posted by Oldtimer View Post
                            whey zal ongeveer ik dacht half uur nodig hebben voor opname........!
                            Ik denk dat dat nog wel langer is. Het duurt inderdaad ongeveer een half uur of zo voordat eiwitten de spieren bereiken en als proteïnebron ingezet kunnen worden. Echter, voordat eiwitten als energiebron ingezet kunnen worden moeten die eerst door het lichaam omgezet worden in bruikbare brandstoffen. De eiwitten zelf zijn niet als zodanig bruikbaar. Dit omzettingsproces is niet zo snel en ook niet zo effectief: ongeveer een kwart van de energie die de eiwitten bevatten zijn nodig om deze omzetting mogelijk te maken.

Comment

Originally posted by niet_hier View Post
                              Ik denk dat dat nog wel langer is. Het duurt inderdaad ongeveer een half uur of zo voordat eiwitten de spieren bereiken en als proteïnebron ingezet kunnen worden. Echter, voordat eiwitten als energiebron ingezet kunnen worden moeten die eerst door het lichaam omgezet worden in bruikbare brandstoffen. De eiwitten zelf zijn niet als zodanig bruikbaar. Dit omzettingsproces is niet zo snel en ook niet zo effectief: ongeveer een kwart van de energie die de eiwitten bevatten zijn nodig om deze omzetting mogelijk te maken.
                              Neem mij niet kwalijk idd, Whey is na +1/2 uur bruikbaar door spieren, als voeding +/- 1 1/2 uur!

Denk eigenlijk altijd in termen van spier opbouw door "snelle" eiwitten en voeding door trage eiwitten, (mijn fout)

Top 10 Post Workout Nutrition Myths - Dave Barr | SimplyShredded.com

8. Whey is a “fast” protein, ideal for post workout.

Back when it first came out, whey protein was pretty kick ass because it was discovered to be very high quality. Then research came out that made it even more kick ass, because we could classify it as a “fast” digesting protein compared to casein (Boirie et al., 1997). You know what? This research stands today, because compared to casein, whey protein really is fast! Then again, a tortoise is also fast compared to a snail, but that doesn’t mean we want to take a tortoise to a greyhound park. In other words, we’ve been considering whey a “fast” protein only because we’ve been comparing it to something incredibly slow. When we compare the digestibility of whey to the gold standard of amino acids, on which we base nearly all of our post workout nutritional data, whey flat out sucks. This is incredibly frustrating because all of the ways to maximize protein synthesis we’ve been discussing have used amino acids. So we need to either use pure amino acids or use something that closely resembles their absorptive properties. This is where whey protein hydrolysate comes in. The protein is already broken up into large peptides, so we get a rapid absorption with peak levels reaching the blood at around 80 minutes (Calbet and MacLean, 2002), compared to 60 minutes for pharmaceutical grade amino acids (Borsheim et al., 2002). Unfortunately, even the highly touted whey isolate is completely useless for our timing purposes here, because it just takes too long to get taken up by the gut (Dangin et al., 2002).

In light of these data and the growing body of literature contradicting the versatility and usefulness of whey protein, it should henceforth be classified as “moderate” or “intermediate” speed protein, with only whey hydrolysate and amino acids existing as truly “fast.” It may be difficult to adjust our thinking, but this is simply more dogma that needs to be destroyed in order to bring us up to date with the proper application of research.
                              Misschien ook eens kijken naar punt 5

5. Consuming the drink immediately following the workout will elicit the greatest protein synthesis.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X