Twijfel cutten of bulken ?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Twijfel cutten of bulken ?

Hallo fanatieke sporters,

Ben nu 2 jaar aan het trainen ( kracht + cardio), en er voor een half jaartje mee gestopt wegens bepaalde omstandigheden. Ik gebruik de supplementen creatine en eiwitten shakes.

Mijn vraag is nu dan ook, hoe ik aan kom in spiermassa. Waarbij ik mijn vetpercentage kan verlagen tot ongeveer 10 procent. ( heb namelijk een heel klein onder buikje alleen op de bovenkant zie je de blokjes.) Ik train 5 keer per week van maandag tot vrijdag maar omdat ik zo licht ben zit ik te te twijfelen of ik niet gewoon zou gaan bulken tot een kilootje of 80,85 maar daar krijg je zon pens van en miss krijg je die er wel niet meer af?

Mijn status: lengte: 1.78. gewicht: 70 kg vetpercentage: 14% ( dit is online gemeten met nek omtrek en taille lijkt me niet zo nauwkeurig kan het beter meten met een huidplooi meter)

dit is mijn voeding schema:

9.30: 2 viscaps + 2 multivit. een glas lauwwarm water met citroen. een kop
    koffie.

10.00: cardio sessie van 45 min (hartslag 60 -70% van max hartslag) direct
    na de training een eiwitten shake in water.

11.00: 6 grote eetlepels havermout in 3 koppen melk. 2 volkoren
    boterhammen( met kipfilet en pindakaas) en 2 gekookte eieren
    alleen eiwit

13.30: een fruit shake met melk van elke fruitsoort 1 stuk ( 2 glazen).
    2 gekookte eieren met eigeel, en 2 viscaps.

15:30: 2 volkoren boterhammen met pindakaas en kipfilet. een halve
    komkommer en een glas melk.

17.30: avond eten wat er bereid word is verschillend ( spaghetti , rijst etc
    met groenten).

18.30: creatine 5 gram.

19.00: krachttraining van ongeveer een uur 2 of 3 spiergroepen. direct na de
    training een half uurtje cardio ( touwtje springen of boksen).

20.00: 5 gram creatine, eiwitten shake met water + een banaan.

21.00: blikje tonijn in olijfolie( olijfolie giet ik er helemaal uit) + een kop
    groene thee.

23.00: 500 gram magere kwark + een noten mix ( amandelen, rozijnen etc)

00.00: slapen.

2 tot 3 liter water over de hele dag. 2 keer in de week infrarood sauna.

de grammen en voedingswaarde heb ik niet vermeld zoals jullie zien, die heb ik nog niet uitgerekend.
    Maar ziet dit schema er verder een beetje goed uit, of moet ik er wat aan veranderen. Ik twijfel ook of ik die laatste 30 min cardio wel zou doen na de krachttraining, misschien teveel van het goeie.

Ik hoop op een goed advies

my 2 cents, je weet niet eens of je nu al bulkt of cut.
    dus eerst je behoefte uitrekenen en daarna je schema samen stellen.
    focus on progression at all times, so when you are able to, load the bar.

Comment

eerst licht gaan bulken en zorgen dat je weinig tot geen vet aankomt, daarna pas gaan cutten.

5x per week 2x per dag trainen is VEEL TE VEEL!!! wordt je waarschijnlijk alleen maar dikker van omdat je dan te veel stress hormonen aanmaakt en geen spiermassa kan opbouwen en vetmassa verliezen. maximaal 4x per week heel intensief krachttraining en dan eventueel maximaal 3x per week 30 min cardio. cardio is niet eens nodig! als je voeding maar klopt kun je ook zonder cardio zelfs op 6%bf komen. alles wat je extra doet naast je krachttraining zal ten nadele zijn van je spieropbouw.
      “If you really want to do something, you will find a way; if you don't, you will find a excuse.”

Comment

Originally posted by maar7en8 View Post
        eerst licht gaan bulken en zorgen dat je weinig tot geen vet aankomt, daarna pas gaan cutten.

5x per week 2x per dag trainen is VEEL TE VEEL!!! wordt je waarschijnlijk alleen maar dikker van omdat je dan te veel stress hormonen aanmaakt en geen spiermassa kan opbouwen en vetmassa verliezen. maximaal 4x per week heel intensief krachttraining en dan eventueel maximaal 3x per week 30 min cardio. cardio is niet eens nodig! als je voeding maar klopt kun je ook zonder cardio zelfs op 6%bf komen. alles wat je extra doet naast je krachttraining zal ten nadele zijn van je spieropbouw.
        Als je Cardio doet naast je krachttraining, bijvoorbeeld uur , 2 uur per week is dat niet slechter voor de spieropbouw.... althans niet zover ik weet.
        Keep going, That's all there is to it. Keep going.

Comment

Elke dag even inlopen + uitlopen ( warming up en cd ) is gewoon goed. Ook 1 keer per week 45 min tot uur hardlopen. En wat heb je aan een super gespierd lichaam als je even gaat voetballen met vrienden en je bent kei kapot na 5 min? of je loopt even snel de trap op en moet uitheigen? staat ook zo leip met een sixpack e...

Gezondheid
          Keep going, That's all there is to it. Keep going.

Comment

online berekenen is bullshit imo.
            als ik het daar uitreken, dan kom ik op 12,5%, dat heb ik never nooit niet.
            Net op de sportschool hebben ze het met zo'n weerstand ding berekend, die geeft 22,8%, maar al ga ik er vanavond nog een keer opstaan, dan is het ineens 2% lager of hoger. Beter inderdaad met een huidplooimeter (moet ik ook maar eens aanschaffen)
            Winners are not those who never fail, but those who never quit!

Comment

Originally posted by Neproadie View Post
              online berekenen is bullshit imo.
              als ik het daar uitreken, dan kom ik op 12,5%, dat heb ik never nooit niet.
              Net op de sportschool hebben ze het met zo'n weerstand ding berekend, die geeft 22,8%, maar al ga ik er vanavond nog een keer opstaan, dan is het ineens 2% lager of hoger. Beter inderdaad met een huidplooimeter (moet ik ook maar eens aanschaffen)
              Zon weerstand ding (zoals jij dat noemt) is pas echt BS.
              Die online meting is beter. "redelijk nauwkeurig"
              De 4punts meting is voor ons de beste. "99% nauwkeurig"
              Helemaal ideaal is de onderwater meting. (is voor ons niet te doen)

Comment

klopt, is ook BS. Heb ook niet gezegd dat die dingen geen BS zijn
                zeker als er zulke grote schommelingen in zitten.

Maar als ik naar mezelf kijk, dan acht ik die 22,8% aannemelijker dan die 12,5%
                Maar eens op zoek naar een huidplooimeter

Comment

En toch kan je beter uitgaan van die 12,5-meting. Let niet op de hoogte van je percentage, maar let op de ontwikkelingen ervan, zijn deze conform je doel? dan doe je het goed. Ontwikkelingen zijn opzich aardig te meten met die online meter, met een weegschaal niet, teveel variabelen van invloed op uitslag.

Comment

Natuurlijk is meten, weten.
                    Maar waarom moet men nou toch zo geil op gewicht en bf zijn?
                    Kijk in de spiegel, die spreekt de waarheid. Veel belangrijker is het hoe je er uitziet.
                    Het vaak wegen en meten geeft je alleen maar minder zelfvertrouwen. Je weegt nu eenmaal niet elke dag hetzelfde, omdat dat weer te maken heeft met verschillende factoren.
                    Weeg jezelf eens in 3-4weken, dan heb je in ieder geval inzicht in wat er gebeurd.
                    Voor de rest, laat staan dat ding.

Een ander verhaal is het als je aan het kuren bent, dan wil je wel graag weten: wanneer, en of je spul goed inkickt. Maar ook dan is de spiegel belangrijker, omdat de weegschaal nu eenmaal niet kan zien of je vocht trekt. Ook het oordeel van anderen (gevorderden) is dan n waarschuwing voor je.

Toch is en blijft n goed uitgeballanceerd voedingschema/ training en rust het allerbelangrijkste voor iedereen. Zonder weegschaal kan iedereen, maar zonder deze 3belangrijkste zaken voor zowel bb als pl kan er geen 1.

Comment

Originally posted by Fossah View Post
                      En toch kan je beter uitgaan van die 12,5-meting. Let niet op de hoogte van je percentage, maar let op de ontwikkelingen ervan, zijn deze conform je doel? dan doe je het goed. Ontwikkelingen zijn opzich aardig te meten met die online meter, met een weegschaal niet, teveel variabelen van invloed op uitslag.

als je het zo stelt...inderdaad...met die weegschaal begon ik op 32% en zou nu dus bijna 22,8% zijn. Als ik die andere meting erbij pak, dan zou ik van 30% naar 12,5% zijn gegaan.
                      Ben van 96,5kg naar 79,7 gegaan bij 1.80. Buikomvang van 107 naar 82,5cm.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                      X