Natriumgehalte???

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Natriumgehalte???

Hallo allemaal,

De afgelopen weken heb ik me HELEMAAL scheel zitten lezen op diverse forums (m'n pa en ma zitten met hun oren te klapperen als ik over voeding begin). Bodynet is daarbij toch wel een beetje mijn favoriet geworden dus vandaar dat ik hier even 1 en ander in de groep wil gooien.

-Stats: Ik ben 1.93m, weeg 90 Kg en heb een bf% van 16.

-Doel: massa aanzetten en behouden.

-wijze: vijf keer in de week sporten op de sportschool (ik train al een jaar thuis met dumbbels en dergelijke, maar heb me nooit zo verdiept in voeding enzo).

-caloriebehoefte: +/- 2200 Kcal.

-bulkvoeding-behoefte: 3000 Kcal.

-zes eetmomenten op een dag.

Ik heb uitgerekend wat ik tot op heden zo ongeveer binnenkreeg op een dag. Dat lag gemiddeld rond de 2215 Kcal. Als ik daarbij zwaar wil gaan trainen zou ik mijn caloriebehoefte met 1.9 of 2 moeten vermenigvuldigen. Dat komt dus uit op dik 4400 Kcal. Om daar een beetje naartoe te werken (in 1 keer overstappen lijkt me niet de manier) ga ik dus de komende periode bulken met 3000 Kcal per dag. Ik heb inmiddels een eetmeter op de pc staan en daar heb ik mijn eetschema per dag in gezet (40% koolh. 40%eiwit 20% vet).  
    Ook een trainingsschema heb ik inmiddels staan (deels gepikt van anderen en deels zelf aangepast).
    Met een koelkast vol met kipfilet, groente, kwark, ananas, lijnzaadolie, magere melk en weet-ik-veel-wat-ik-allemaal-nog-meer-heb-gelezen-hier, een weegschaaltje voor in de keuken en een emmer met vijf kilo whey-proteine wil ik de komende tijd kei- en keihard aan de slag gaan met sporten (door alle info die ik hier vandaan heb word ik bijna een Bodynet-projectje).
    Nu zag ik echter op die eet-meter een tabel staan met het overzicht van mijn voedingsmiddelen. Eiwit, Koolhydraat en vet zitten wel zo'n beetje waar ik ze wil hebben (na een boel puzzelen), maar er stond ook nog een grafiek met natriumgehalte... Daar ging ik iedere keer echt DIK het rood in... Da's meestal niet de bedoeling, maar nu moet ik eerlijk bekennen dat ik geen flauw idee heb wat dat natrium (kwaad) kan doen. Ik kan het ook niet echt vinden op de diverse sites... Mogelijk dat jullie me hier iets over kunnen vertellen...

Laat allemaal wat van je horen als je wil (ik hang aan je lippen)...
    Jullie horen om de zoveel tijd ook hoe het mij vergaat...

De garoeten,
    Smikey   =======> best wel een groentje
    De enige echte maatstaaf voor je succes is hoe dicht je in de buurt komt van 100% van je mogelijkheden...

Een obstakel is iets wat je alleen ziet als je niet meer naar je doel kijkt...

natrium is zout.
    Het lichaam heeft natrium nodig voor het regelen van vochthuishouding. Samen met kalium is natrium ook belangrijk voor het doorgeven van prikkels door de zenuwen voor het samen trekken van de spier. Natrium is in al ons voedsel wel aanwezig.
    Een teveel van natrium word uitgescheiden door de urine en via zweet.Het is slecht voor de nieren vergroot de kans op hoge bloeddruk en kan leiden tot botontkalking.
    Zou dus gewoon je zout inname in de gaten houden

Grtz..
    Pijn is niks meer dan een zwakte dat het lichaam verlaat.

Comment

Hey, leuk om je verhaal te lezen! Je bent erg gemotiveerd, dat is er mooi.

Natrium is een mineraal, en als je er teveel van binnenkrijgt houd je vocht vast. Dit kan je merken als je bijv. je sokken 's avonds uit doet en je een rand van de band van je sok op je huid ziet.

Van een te hoge natriuminname kan je ook hoge bloeddruk krijgen, en dat kan gevaarlijk zijn!

Als je bij de eetmeter naar voedingen, en dan samenvatting (onderste) gaat zie je rechts een schermpje. Daar kies je dan natrium, en dan aanpassen. Dan zie je waar in jou voeding veel natrium ziet. Die producten moet je dan veranderen.

Over je schema: 40 En.% eiwit vindt ik wel erg veel, 25% is beter. Zou dan wat meer koolhydraten eten om het eiwit op te vullen. 4400 kcal. vindt ik best veel voor je, ik zou zoals je nu ook doet beginnen op 3000. Dan 3500 en als je dan na een paar weken nog niet aankomt langzaam verhogen.

Veel suc6  
      Shitty food will make you look like shit.

http://www.pro-active-medicine.nl

Comment

Originally posted by [b
        Citaat[/b] (KeepItReal @ Jan. 02 2005,16:53)]Als je bij de eetmeter naar voedingen, en dan samenvatting (onderste) gaat zie je rechts een schermpje. Daar kies je dan natrium, en dan aanpassen. Dan zie je waar in jou voeding veel natrium ziet. Die producten moet je dan veranderen.
        Goede tip keepit real. Wist ik ook niet

Grtz..
        Pijn is niks meer dan een zwakte dat het lichaam verlaat.

Comment

Bedankt voor de reactie heren. Helaas krijg ik met de eetmeter 2002 iedere keer (om 1 of andere duistere reden) een foutmelding als ik deze heb geinstalleerd (ik heb het al via diverse links geprobeerd in Google en op dit forum). Ik heb nu het hele gebeuren dus in de eetmeter 1995 staan. Dat is een programmaatje dat ik op internet vond. Helaas is dit echt een fossiel van een programma. Hij werkt in DOS (om aan te geven hoe "geavanceerd" het geheel is). In deze versie van de eetmeter heb ik nog geen knop gevonden die aangeeft welke stoffen er in mijn voedingsmiddelen zitten.
          Uiteraard ga ik wel aan de slag met de tips en zal ik er rekening mee houden om mijn zoutpijl op niveau te houden (botontkalking en hoge bloeddruk lijkt me geen fraai vooruitzicht).
          Bedankt voor jullie aandacht, we'll keep in touch!!!

Ik ga ff knutselen met het geheel om te kijken of ik de verhoudingen rond 50/30/20 kan krijgen...

Smikey  ***ready to learn***
          De enige echte maatstaaf voor je succes is hoe dicht je in de buurt komt van 100% van je mogelijkheden...

Een obstakel is iets wat je alleen ziet als je niet meer naar je doel kijkt...

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
          X