Advies nodig: voedingsschema beginner

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Advies nodig: voedingsschema beginner

Ik zal me eerst even kort voorstellen. Wel zo handig!

Vrouw, 19 jaar, beginner, uiteindelijke doel: meer spiermassa, lager vetpercentage
    Vetpercentage 21.8%, gewicht 63.3kg, LBM 47.1
    KEV 50-55%K 30%E 15-20%V
    3 a 4x in de week full body + 10min cardio als warming up (2 verschillende programma’s, zelfde spiergroepen maar andere oefeningen)

Enige probleempje is: ik ben parttime vegetariër, oftewel zoveel mogelijk. Niet echt ideaal in dit geval, maar er moet een manier zijn. Plantaardige eiwitten zijn niet volwaardig, maar ik probeer zoveel mogelijk eiwitten te halen uit kip/kalkoen/vis, sojaproducten, verschillende soorten bonen, pasta, rijst etc.

- Hoe kan ik mijn intake verhogen d.m.v. vaste voeding? Ik wil zo min mogelijk afhankelijk zijn van shakes.

- Ik heb met een sportdiëtiste gesproken die mij vertelde dat ik veel meer koolhydraten uit suikers moest gaan halen. Ze raadde bijv. ‘normale’ yoghurtdrink, jam, ontbijtkoek aan. Zelf ben ik niet zo’n voorstander van geraffineerde suikers. Meningen?

- Kan ik bijv. mijn 3e maaltijd ook nog door iets anders vervangen?

- Zijn multivitaminesupplementen een must en welke multivitaminen (merk) zijn aan te raden?

Alle tips en opmerkingen zijn welkom!
    Attached Files

Hoi Lian,

Het hoeft zeker geen probleem te zijn om vegetarier te zijn. Enkel iets lastiger.
    Kijk eens naar boeken van Bill Pearl. Dat was een top bodybuilder in de jaren 50 en 60, die ook vegetarier was. Daar staan vast goede tips in.

Over de suikers... Waarom zou je meer suikers moeten eten?
    Zitten er normaliter kh in vlees? Ik dacht het niet.... Geen reden om gewoon complexe kh te eten. Als je af wilt vallen, zou ik toch de suikers er uit laten.

Een multivitamine lijkt me wel een must voor een krachttrainende vegetarier. Hoeft geen dure te zijn. De multi van de kruidvat is prima.
    "Strength does not come from winning. Your struggles develop your strengths. When you go through hardships and decide not to surrender, that is strength.” - Arnold Schwarzenegger

Comment

Bedankt, ik ga zeker eens op zoek naar informatie over Bill Pearl!

Ze vond meer suikers belangrijk, omdat ik deze nodig heb voor energie.
      Ik sla de simpele suikers, behalve mijn fruit en dextrose, liever over. Zij was het daar niet mee eens, haha.

Comment

Originally posted by Deeveehaa View Post
        Een multivitamine lijkt me wel een must voor een krachttrainende vegetarier. Hoeft geen dure te zijn. De multi van de kruidvat is prima.
        Zou toch even wat beter naar de potjes op de achterkant kijken. Er zit wel degelijk een groot verschil in
        Begeleiding nodig bij voeding en /of training?

Comment

Dan weet ze indd niet waar ze over praat.

1. Als eerst wil ik weten of jij elke dag dezelfde maaltijden eet?
          2. Ik denk dat jou trainingsschema niet helemaal deugd, wellicht wil je hierover tips en volg die dan ook.
          3. je ontbijt begint goed, maar zoveel soorten fruit? Gaat dat je niet veel geld kosten? Zou het houden op banaan of bosbessen oid. Ook je ontbijt mag wel iets groter. Het liefst wat meer complete eiwitten.
          4. Donker vloerbrood? Houd het maar gewoon op grof volkoren. Je mag wel wat meer eieren eten dan 1. Optimel drink eruit. Meer kalkoenfilet/kipfilet erop(50 gr)
          5. 3de maaltijd zou ik meer eiwitten bijdoen, wellicht een extra ei? of meer kalkoenfilet. Of tonijn erop?
          6. Ben zelf geen fan van Dextrose maar meer van rijstebloem. Warme maaltijd iets eerder nemen(1,5 uur). Fusili eventueel vervangen voor de zilvervliesrijst.
          7. Savonds zou ik de ananas eruit doen en gewoon volle kwark nemen

Comment

Originally posted by pescatore View Post
            Zou toch even wat beter naar de potjes op de achterkant kijken. Er zit wel degelijk een groot verschil in
            Niet voor wat je nodig hebt....
            "Strength does not come from winning. Your struggles develop your strengths. When you go through hardships and decide not to surrender, that is strength.” - Arnold Schwarzenegger

Comment

Wat heb je nodig dan?

Comment

Thanks voor de tips!

1. Alle maaltijden, behalve de warme maaltijd 's avonds zijn hetzelfde. Vandaar dat ik ook vroeg naar een vervanger voor bijv. maaltijd 3. Wil niet steeds hetzelfde moeten eten, want dan gaat het me tegen staan.
                2. Ik weet inderdaad dat een fullbody schema 'niet deugd' en beter opgesplit kan worden in verschillende schema's voor verschillende spiergroepen. Tips zijn altijd welkom, that's why I'm here!
                3. Hoe kan ik meer complete eiwitten toevoegen aan mijn havermoutontbijt?

Comment

Aangezien je parttime vegetarier bent(wat betekent dat eigenlijk?) kan je het best een schepje whey erbij doen

Comment

Parttime betekent dat ik zoveel mogelijk vegetarisch probeer te eten. Dit doe ik omdat ik op dit moment nog niet goed weet hoe ik de eiwitten in kip/kalkoen/vis kan vervangen.

Comment

Originally posted by Lian View Post
                      Parttime betekent dat ik zoveel mogelijk vegetarisch probeer te eten. Dit doe ik omdat ik op dit moment nog niet goed weet hoe ik de eiwitten in kip/kalkoen/vis kan vervangen.
                      Maar wat is de reden voor vegatarisch zijn. Het is mogelijk om plantaardige eiwitten te gebruiken samen met bcaa's.

Comment

Redenen: dierenleed, milieu, maar bijvoorbeeld ook het feit dat er zo'n groot percentage graangewassen wordt gebruikt als veevoer terwijl die voeding ook naar minderbedeelden zou kunnen gaan.

Maar zoals ik al zei, ik weet zelf nog niet goed hoe ik dat 'gat' aan eiwitten dan zou moeten opvullen.

Comment

Originally posted by pescatore View Post
                          Wat heb je nodig dan?
                          Zoveel als in een kruidvat multi

Comment

Met jouw lichaamsgewicht/vet%, en de hoeveelheid training die jij doet, zou je onderhoud rond de 2100-2200 kcal moeten liggen.

Percentages zijn wel grappig, maar zeggen aan de andere kant ook helemaal niets. eet je 1400 kcal en neem je 30% eiwitten krijg je +-100g binnen. Eet je 2000 kcal en krijg je 30% binnen, dan zit je aan de 150g (50% meer).

macro nutrienten stel je dus beter niet vast op basis van een percentage, maar op basis van de hoeveelheid de een lichaam ICM training ongeveer nodg heeft. Dit kan uiteindelijk 15% zijn of 40%. dat is afhankelijk van de totale kcal inname en andere factoren. Dit geld ook voor de andere macronutrienten.
                            -------------------------------

Koolhydraten bepalen is een stukje lastiger. Vooral ook omdat je op dagen dat je traint een andere behoefte aan kh hebt als op dagen waar je niet traint. De training verbruikt immers flink wat koolhydraten, die je niet verbruikt op rustdagen.

Juist door hier rekening mee te houden, en de voeding op trainings en rustdagen zo goed mogelijk af te stemmen op de behoefte van je lichaam, kun je zo efficient mogelijk toewerken naar jouw doel.
                            -----------------------

Jij zou bijvoorbeeld op trainingsdagen: 2100 kcal: e150, k250, v55.
                            Jij zou bijvoorbeeld op rustdagen: 1700 kcal: e150, k150, v55.

Op deze manier is je voeding goed afgestemd op het daadwerkelijke verbruik van de dag. Je zult zo je vet% verder verlagen, maar tevens in staat zijn om wat spiermassa op te bouwen.
                            -----------------------------------

Voldoende eiwitten binnenkrijgen is absoluut geen probleem. Ook niet als vegetarier. De eerste 50g heb je makkelijk te pakken met een bak magere biogarde kwark voor het slapen. de volgende 25g pak je met een dagelijkse whey shake. 2 hele eieren ergens op de dag en de sojamelk bij je ontbijt is nog eens 25g. dan zit je al aan 100g, en de rest krijg je makkelijk binnen via brood, havermout, rijst, quinoa (zeer goede bron van volwaardige eiwitten voor vegetariers). etc. Die hele pot kwark is dan wel noodzakelijk.
                            ----------------------------------------

Die sport diëtiste verdient haar titel simpelweg niet. complexe koolhydraten geven veel en langdurige energie, door een langdurige en geleidelijke afgifte van glucose. Suikers zijn veel instabieler en worden veel eerder opgeslagen als vet ipv verbruikt als energie.
                            ----------------------

Er valt nog heel veel te verbeteren aan je schema, en hopelijk heb je genoeg informatie gevonden, om dit te gaan doen.
                            ----------------------

Een must is overdreven, maar een goede multivitamine + 3 visolie capsules per dag zijn geen overbodige luxe.
                            ----------------

gr dyno
                            Last edited by dynobet; 03-08-2012, 21:52.
                            More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Bodybuilding.com - 20 Tips For The Vegetarian Bodybuilder! weet dat je wss niet wilt bodybuilden maar het idee is hetzelfde

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X