Forks over Knives

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Forks over Knives

Forks over Knives

Forks over Knives is a 2011 American documentary film directed by Lee Fulkerson, an American independent filmmaker. The film examines the "profound claim that most, if not all, of the degenerative diseases that afflict us can be controlled, or even reversed, by rejecting our present menu of animal-based and processed foods," principally by tracing the careers and research of American physician Caldwell Esselstyn and professor of nutritional biochemistry T. Colin Campbell.

Additionally, in the fashion of Morgan Spurlock's Super Size Me, the filmmaker switches to the plant-based nutrition plan advocated by the film and reports on the diet's effect on his own physiological well-being. The title of the film refers to the choice of plant-based nutrition in the diet, thought by skeptics to be a radical change, over the alternative of coronary artery bypass surgery, presented by the interviewees as being the more radical of the two options.

The film gives an overview of the 20-year China-Cornell-Oxford Project that led to Professor Campbell's findings, outlined in his book, The China Study (2005), that a number of diseases can be linked to the Western diet of processed and animal-based foods. Among the diseases the film links to the Western diet are coronary disease, diabetes, and cancer.

Forks Over Knives - Official Trailer [HD] - YouTube
    I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
    - Dave Tate

En een andere kant van het verhaal:

What Dr. Campbell Won't Tell You About the China Study
    I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
    - Dave Tate

Comment

Ik ben benieuwd wat dit gaat brengen. Ik heb het nog niet allemaal doorgenomen, maar zij zeggen haal al het dierlijk voer weg, geen vlees en vis. Geen olie, geen vetten meer. Enkel nog maar rijst, brood, aardappelen, groente en fruit.

Oftewel als carb, no animal protein, low fat veganist leven, hmm. Interessant, maar obesitas en hartaanvallen komen niet door dierlijk mager vlees en oliën, maar door bewerkte suiker en fructose..
      Last edited by Iron Mind; 21-08-2012, 15:35.
      "Straight outta gym"

Comment

Originally posted by Waterpoloboy View Post
        Ik ben benieuwd wat dit gaat brengen. Ik heb het nog niet allemaal doorgenomen, maar zij zeggen haal al het dierlijk voer weg, geen vlees en vis. Geen olie, geen vetten meer. Enkel nog maar rijst, brood, aardappelen, groente en fruit.

Oftewel als veganist leven, hmm. Interessant, maar obesitas en hartaanvallen komen niet door dierlijk mager vlees en oliën, maar door bewerkte suiker en fructose..
        Vandaar ook die link in post #2. Hoewel fructose ook aan bod komt in de documentaire, wordt teveel nadruk gelegd op dierlijke eiwitten.
        - Dave Tate

Comment

Originally posted by inferno_0666 View Post
          Vandaar ook die link in post #2. Hoewel fructose ook aan bod komt in de documentaire, wordt teveel nadruk gelegd op dierlijke eiwitten.
          Oh okay, wordt het allemaal onderuit geschopt in de tweede link, want die heb ik nog niet doorgenomen. Ik wil voor dit soort dingen altijd grondig de tijd nemen, maar ik ben nu eerst me kamer aan het schoonmaken .
          "Straight outta gym"

Comment

Okay, het allemaal doorgenomen.

Het komt er dus op neer dat de heer Campbell veelvudig aan het generaliseren is. Hij schrijft aan caseine bepaalde vormen van kanker toe en schrijft dit vervolgens toe aan alle vormen van dierlijk eiwit. Hierbij worden de plantaardige eiwitten buiten beschouwing gelaten.

Er wordt niet gesproken over vitamine tekorten door het uitbannen van bepaalde eiwitten. Campbell gebruikt verder een studie vanuit China en past toe op de bevolking uit andere werelddelen, hoewel eenieder een eigen voedingspatroon op na houdt.

Verder worden bewerkte suikers zoals High Fructose Corn Syrup (HFCS, glucose-fructose stroop op z'n Nederlands), suiker en fructose buiten beschouwing gelaten, hoewel zij ook in relatie staan tot hartziektes en ga zo maar door.

Interessante links Inferno, zoals het tot mij over komt iemand die teveel het veganisme wilt promoten op een aparte manier.

Het enige goede dat hij aanhaalt volgens mij is dat je zo min mogelijk bewerkt voedsel moet eten, dus dat is het enige wat positief is aan zijn verhaal, maar dat wisten wij natuurlijk allang. Bewerkte worsten, hamburgers en dat soort lage kwaliteit eiwitten moet je sowieso laten staan en daar refereert hij veelal naar volgens mij..
            "Straight outta gym"

Comment

Nu de documentaire aan het kijken, casein wordt hier aangewezen als de veroorzaker van onder andere kanker. Net als alle andere dierlijke eiwitten, zuivel en eieren.

Hier de link voor de geintreseerde:
              Forks Over Knives | Watch Free Movie Online
              "Straight outta gym"

Comment

Nu de documentaire aan het kijken, casein wordt hier aangewezen als de veroorzaker van onder andere kanker. Net als alle andere dierlijke eiwitten, zuivel en eieren. Ik ben nog zeer sceptisch over deze beweringen.

Ik denk dat ze de verkeerde dader aanwijzen van hartziektes, hartaanvallen en kanker. Ze moeten het toeschrijven aan het westerse dieet wat bestaand uit overmatig alcohol gebruik, hoge inname van suiker, HFCS, fructose etc. Veel junkfood en bewerkt eten, waarbij veel zout en verzadigd vet ingenomen wordt inclusief toegevoegde suikers.

Door over te stappen op enkel plantaardig voedsel krijgt men automatisch veel voedingsvezels binnen inclusief allerlei vitaminen, mineralen en anti-oxidanten (door groente, peulvruchten en volkoren producten) en relatief weinig cholestrol. Echter heb ik het idee dat deze overstap van dierlijk gebaseerd voer naar plantaardig gebaseerd voer als remedie wordt beschouwd van deze westerse ziektes.

Terwijl deze grote stap waarschijnlijk hetzelfde effect zou hebben als bij dit "plant based diet" mager vlees toegevoegd zou worden.

Er wordt namelijk gezegd dat mager vlees, wit vlees en vis eveneens dierlijk vet bevatten en dat dit slecht voor je zou zijn. Dit vlees bevat inderdaad dierlijk verzadigd vet, maar slechts 2-4g per 100g. Dit is te verwaarlozen naar mijn mening, echter wordt er beweerd dat er ook veel cholestrol zit in mager wit vlees en vis en dit vind ik discutabel. Volgens mij valt dat behoorlijk mee..

De film heeft zeker wat takeaways, maar om hun helende effecten toe te schrijven aan only plant based diet is kort door de bocht, want zij bannen gewoon het slechte voer uit en gaan er daarvoor in de plaats gewoon normaal voor eten, maar nu ook zonder de kipfilet, tonijn en zalm. En er wordt niet getoetst of hetzelfde effect behaald zou worden door alsnog mager vlees en (vette) vis te blijven eten icm dit plant based diet..
                "Straight outta gym"

Comment

Typische consumentenfilm, een ieder met >0,1 verstand van voeding kan beredeneren dat dit verhaal gebaseerd is op overhaaste generalisaties en mythes.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                  X