Je kcal bepalen door de verpakking en calorieentabel te gebruiken wel goed?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Je kcal bepalen door de verpakking en calorieentabel te gebruiken wel goed?

Stel je moet 4600 kcal eten voor je bulk, wat hou je dan aan?
    Ga je op een calorieentabel alles uitzoeken( zoals ik heb gedaan)
    of bereken je het als volgt: eiwitten en koolhydraten keer 4 per gram en vetten keer 9,3?
    Want dat scheelt gewoon een boel calorieen!
    Ik geef even een voorbeeld:

pindakaas:
    per 100 gram: 660 kcal
    21 eiwit, 11 koolhydraat, 58 vet
    21 x 4 = 84. 11 x 4 = 44 en 58x 9,3 =539,4
    totaal is dat 667,5 dat scheelt dus al 7,5 calorieen!

Je zou dan dus ook niet je behoefte kunnen baseren op het aantal gram e/k/v toch? Omdat het niet met elkaar correspondeerd.

Dus ik moet die 4600 kcal PUUR uit mn k/e/v halen?

Ik heb dit nog nergens gelezen hoe dat zit, en ik had al eerder een forum geopent met deze vraag en toen werd er mij verteld dat ik de totaloe kcal moest tellen..
    Maar er werd mij ook verteld dat ik mn verhoudingen k/v/e moest berekenen door middel van mn grammen k/v/e te vermedigvukdigen met 4/9,3/4 , dat je dan je kcal overhoud , maar dat klopt dan toch niet?

Ik heb nu hetzelfde probleem... Ik zit dus nu op 4636 kcal
    maar als ik mn eiwitten, vetten en koolhydraten ga berekenen dan zit ik dus op 4150 pas!!

ik heb gewoon de verpakkingen gebruikt van alle producten en op de calorieentabellen gekeken, alles meerdere malen gecontroleerd.

dit is van gister mijn eetschema, ik zat op de 523 gr carbs, 129 gr vet en op de 215 eiwit.
    523x 4 = 2088
    128x9,3 = 1190
    215x 4 = 860

totaal is dat rond de 4150, dat scheelt gewoon 500 kcal!!!

ik heb in je topic geantwoord, tabel is gemiddelde van alle soorten pindakaas, etiket is voor de pot die je koopt.
    Berekennen met tabel, finetunen met etiketten, als je zover wilt gaan

Comment

Het probleem met etiketten is het volgende. Je hebt vaker meer kcal dan dat je aan kev erop hebt staan, omdat een fabrikant niet met 9,2g eiwit, 7,9g carbs en 1,4g vet gaat werken op z'n etiket, maar wel die meeneemt in de kcal.

Je kan dus het volgende doen en gewoon die kev en kcal overnemen. En dan kijken naar je totalen kcal, aangezien dit gewoon hoort te kloppen. Je KEV komt dan ook wel overeen, aangezien die waardes zijn berekend aan de hand van de KEV waar jij grammen denkt te missen. Echter als jij dan gaat rekenen vanuit je KEV kom je lager qua kcal, want jij mist daar grammen, omdat die niet op het etiket staan vermeldt, terwijl die er wel inzitten.

Kortom, gewoon de etiketten met kcal aanhouden en je krijgt gewoon de kcal binnen die je berekend, alleen je KEV valt misschien iets lager uit soms.
      "Straight outta gym"

Comment

Dus het beste is gewoon mn kcal van de verpakkingen af blijven halen zoals ik nu al doe, en dan niet op mn grammen letter? Gewoon 1/1,5 gr lichaamsgewicht vet, 2/2,5 lichaamsgewicht eiwit en de rest opvullen en zo aan mn 4600 komen?

Comment

Want als ik de KEV en de calorien die ik ingenomen heb gister bij elkaar vergelijk zit er een verschil in van 500 kcal, en dat is een hele boel!

Comment

Ik let altijd op de grammen die ik binnen krijg ipv de kcal. Een kcal zit namelijk is namelijk niet iets tastbaars maar dat is een ding dat wij hebben verzonnen om iets te meten. Als ik mijn grammen binnen heb gekregen ben ik tevreden, dat getalletje wat er uit komt als je de grammen keer 4 of keer 8 doet zal wel ongeveer in de buurt zitten
            BP:1x130 SQ:1x200 DL:1x225 @85kg

Comment

Het excels sheet mag je zoizo wel na lopen, er kopt wel meer niet.

Dus je behoefte berekenen en aanvullen met de gewenste KEV waarden. En hou voor vetten 9gr aan.

Verder niet zo ingewikkeld doen. Het is geen rocket science...
              focus on progression at all times, so when you are able to, load the bar.

Comment

Verpakkingen zijn soms best vaak. Woksaus bijvoorbeeld, daarop staat het alleen per bereid product (dus met sperziebonen en rijst erdoor, maar niet hoeveel daarvan).

Hoe meer basic je producten zijn, hoe minder je de fout in kan zijn. En om je volgende vraag maar vast voor te zijn: vrijwel alles weeg je onbereid. Vlees en vis ontdooit maar uitgelekt.
                Passion is: pushing yourself when no one else is around

Comment

Dus even ter bevestiging, ik kan beter procenten pakken?
                  dus 4600 kcal
                  50% Koolhydraat
                  25% vet
                  25 % Eiwit

50 % van 4600= 2300: 4 = 575 gram koolhydraat
                  25% van 4600 = 1150:4 = 237,5 gram eiwit
                  25% van 4600 = 1150:9=128 gram vetten

Correct?

Comment

ja...

Comment

Originally posted by Gespierdespijkermat View Post
                      Dus even ter bevestiging, ik kan beter procenten pakken?
                      dus 4600 kcal
                      50% Koolhydraat
                      25% vet
                      25 % Eiwit

50 % van 4600= 2300: 4 = 575 gram koolhydraat
                      25% van 4600 = 1150:4 = 237,5 gram eiwit
                      25% van 4600 = 1150:9=128 gram vetten

Correct?
                      Dat hoeft niet per se beter te zijn kerel. Procenten worden erg scheef als je kcal gaan schuiven etc,

Verder moet je 287,5 g eiwit hebben ipv 237,5g

1150/4=287,5g eiwit namelijk
                      "Straight outta gym"

Comment

Ik geloof het wel hoor verder..ik heb me best gedaan, je maakt het jezelf gewoon zo focking moeilijk om niks.

wpb neemt het stokje over haha

Comment

De topicstarter heeft genoeg informatie gekregen om een weloverwogen keuze te kunnen maken.

Ik heb mijn zegje al gedaan en daar blijf ik bij, zo doe ik hetzelf ook al die jaren al en die kcal houd ik gewoon aan en eiwitten staan vast en de rest is variabel. Excel rekent met hele getallen, dus hij berekend misschien maar 250g eiwit, 250g carbs en 100g vet, terwijl je wel 7,2g eiwitten etc heb ingevoerd staan, excel maakt hier 7g eiwit van in je totaal. Echter de kcal telt hij wel gewoon en dat wil je toch?

Dus je zal gewoon aan je kcal zitten die je wilt hebben, alleen vallen je macro's iets lager uit in je excel sheet, maar dat maakt toch geen kont uit. In de realiteit vreet je gewoon je kcal die het aangeeft en die grammen eiwit, carbs en vetten vallen in de realiteit ook hoger uit dan dat excel aangeeft. Dat wil niet zeggen dat je ze niet binnenkrijgt, dat is gewoon een rekentechnisch voorval dat afronden. Je kcal kloppen, dus je inname ook en dat is het enige dat telt.

Dit is de oplossing voor je probleem, punt.
                          "Straight outta gym"

Comment

Haha ik zit op 3 verschillende sites tegelijkertijd met dezelfde topic, maar iedereen zegt wat anders!
                            de 1 zegt procenten aanhouden
                            de ander zegt je moet erop letten dat je 1/1,5gr lichaamsgewicht vetten en 2/2,5 gram eiwitten moet nemen, ik heb veel verschilldende dingen gehoord en daarom twijfel ik, waterpoloboy, jij zegt dat procenten niet goed zijn, maar ik zag hier in een forum van Dynobet dat hij het wel zo voorstelde. Daarnaast zit ik op andere forums en zegt een gast die wedstrijden doet die zegt dat het niet om de procenten gaat maar om de grammen.. Wat moet ik dan geloven?

Comment

Ik gebruik helemaal geen excel sheets, ik gebruik myfitnesspall app en daar vul ik alles PRECIES in zoals op de voedingswaarde tabels staan aangeven en op de verpakkingen staan..

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X