Vooruitgang Bulk na m'n cut!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vooruitgang Bulk na m'n cut!

Hallo Forum leden,

Weer een tijdje geleden dat ik iets over m'n vooruitgang heb geplaatst bij deze:

Cut is redelijk tot goed verlopen, was mijn eerste echter.
    Volgende keer pak ik het iets rustiger aan, nu had ik het idee dat ik iets te veel onder mijn onderhoud zat. Het honger gevoel viel mee, maar heb de cut icm. een ander schema gedaan veel van mijn oefeningen waren gebaseerd op veel herhalingen minder gewicht, waardoor ik best wat kracht heb verloren. De cut is echter wel een stuk sneller gegaan dan ik had verwacht. Volgende keer pak ik een schema iets meer op kracht gericht en pak 250kcal onder mn onderhoud ipv 400.

Na m'n cut vlogen de kilo's eraan, gek genoeg weinig vet erbij gekomen dat is laatste maand wel weer hard gegaan. Mijn achterkant schouder rug en armen zijn flink gegroeid de maand na mijn cut.
    Mn armen vol striae, maar dat is geen punt voor mij. Slechts een teken dat je toch wat groeit.

Gewicht voor mijn cut+vet was 87/88 12/13% vet
    Na de cut: 81kg 7/8% vet

Heb elke keer op t zelfde moment vet gemeten en elke keer na benen training. Dit blijft natuurlijk slechts een schatting.

Begon mijn abs goed te zien, nu is de onderste helft weer amper zichtbaar, maar ach komt wel weer terug rond de zomer en anders volgend jaar.

Zit nu op ongeveer 85 kg met een vet van 9/10% (9.6)

Ben van plan hier voorlopig nog wel even mee door te gaan, denk tot ongeveer mei en misschien wel eind mei. Flink bulken dus, hiervoor nooit echt op mijn voeding gelet (voor mijn eerste cut). En merkte aan mijn cut al dat voeding zeer belangrijk was. Nu na een kleine 6 weken bulk ben ik er wel echt achter dat voeding alles scheelt!

Kortom top motivatie om door te gaan, 2014 een jaar om weer PR's te breken en te groeien. En het belangrijkste van al het plezier in het naar de Gym gaan.

Op zich natuurlijk jammer dat je aanpak niet echt optimaal was. De massa die je in de cut verloren hebt (doordat je lichter bent gaan trianen) is er in je rebound periode weer redelijk goed aangekomen.

Netto gezien heb je nu (na je rebound) ongeveer evenveel spiermassa als aan het begin van je cut. Je bent dus een 3% vet kwijtgeraakt. Dit had natuurlijk sneller met beter kracht en massa behoud bereikt kunnen worden, maar aan de andere kant je bent nu wel droger en je hebt weer het een en ander geleerd van deze ervaring.

Alvast een tip: Als je het bulken op een rustige en doordachte manier aanpakt, zul je weinig tot geen vetmassa aankomen. Hierdoor kun je langer aan één stuk bouwen aan je spiermassa en hoef je minder vaak te cutten. Netto gezien kan je met deze op het eerste gezicht langzamere manier toch snellere resultaten behalen.
    More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Klopt bedankt voor de tip ben hier ook zeker mee bezig, ik eet nu in m'n bulk 400kcal boven onderhoud. Gewoon clean dus. Ik eet zeer gezond en gevarieerd en alleen in het weekend soms een junk maaltijd, voor het metabolisme. ( of dit een fabeltje is ofniet, toch is het even lekker om een dag of een maaltijd even geen rijst met kip,tonijn, roodvlees of iets anders te eten.

De Massa is er gelukkig weer aan gevlogen!

Het belangrijkste nog:

Voor mijn cut was mijn boven lichaam qua kracht véél beter ontwikkeld dan mijn onderlichaam. Pakte met mijn been oefeningen nagenoeg hetzelfde als met boven lichaam (bijv bench). Ongelijke verschillen in massa viel gelukkig mee. m'n Squat is behoorlijk vooruit gegaan zit nu op 120kg 3x8 dus 1 rep zal daar 30kg boven zitten Deadlift pak ik nu ongeveer 120/130 3x8 was eerst allemaal dik 25 kg lager.

M'n pa dacht zelfs dat ik kuurde of aan pillen zat, omdat het zo hard vooruit ging. Kon er wel om lachen haha
      Vrienden die me wat langer niet gezien hadden keken ook verbaasd naar mij en vroegen me wat ik in de afgelopen periode had gedaan. Kortom genoeg motivatie om door te gaan.

Enige waar ik nog over twijfel is om voor de zomer een cut te doen, of lekker door te bulken in de zomer. Vind het zelf niet super belangrijk om droog te staan v/d zomer op 't strand eigenlijk...

Comment

Wat ik zou doen:

je pakt op dagen dat je traint 400 kcal boven onderhoud, maar op dagen dat je niet traint maar 100 (op dagen dat je niet traint verbruik je minder kcal/kh omdat je niet traint die dag).

Junk maaltijd voor het "metabolisme" zit een kern van waarheid in (al zijn er betere manieren dan junken). Maar helemaal los daarvan: Als je boven behoefte eet, werkt je stofwisseling sowieso maximaal. Waar er voor het cutten dus nog een kern van waarheid in zat (om te junken), is dit bij bulken totaal nutteloos. Dit zou ik in je bulk periode ook helemaal laten.

Als je deze kleine aanpassingen maakt, zal je vet% niet of nauwelijks stijgen. Je kunt dan gewoon door bulken en hoeft niet specifiek voor de zomer te cutten. Lekker massa bouwen!!
        More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

hmm dat is wel een goeie, met junken bedoel ik niet dat ik naar de mac ga ofzo, maar dan pak ik gewoon een stukje chocola en savonds bakje chips bijvoorbeeld. voor de rest blijf ik standaard bij mijn voedingschema.

zit nu op ongeveer 9% op zich prima voor nu, rond de romp ontstaan nu wel de extra vetjes, maar gelukkig zijn die er bij mij snel weer af! Ik ga het eens proberen wat je hier boven aangaf. Een kleine aanpassing in mijn voeding maken om zo iets droger te blijven en als ik dan wil cutten hoeft dit veel minder lang, niet of nauwelijks!

Tnx voor de tips in ieder geval, wil binnekort ook weer een nieuw schema, je hebt vorige keer een LB/UB schema aan mij voorgesteld. Wat zijn hier de voordelen van..? mij lijkt IS te vergelijken met split schema toch 2x spiergroepen per week. Voordeel is dat je alles 2x pakt, wat ik wel een nadeel vind is dat je als je bijvoorbeeld borst met benen doet of met rug je na de squat of Dlift toch redelijk stuk zit.

Heb je Topic hierover al een keer doorgelezen trouwens zal dat snel weer eens doen

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
          X