Wat als je UD2 zou verlengen?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Wat als je UD2 zou verlengen?

Beste Bodynetters,

Net een discussie gehad over UD2-cut. De centrale vraag was of het rendabel zou om de depleted fase met één dag te verlengen. Het schema zou dan dus 8 dagen duren. 4,5 dag voor de depletion, 1,5 dag voor de carbload, gevolgd door de twee laatste dagen.
    Als leek zou je verwachten dat je dan meer vet verliest door de lage glycogeenlvls. Waarschijnlijk ook meer spiermassa, maar die bouw je in de latere fase wellicht weer op als je op de laatste en voorlaatste dag op onderhoud eet.

Wat denken jullie?

N.B.: Mijn vraag staat los van het feit dat het in de praktijk niet handig is om met een cyclus van 8 dagen te werken. Dat moge duidelijk zijn. Het gaat me even puur om de theorie
    Ik doe een gok

Interessant theoretisch vraagstuk, ik zal proberen morgen of zaterdag mijn visie hierover uiteen te zetten, hopelijk zwengelt dat de discussie een beetje aan (raar dat er nog niks gepost is hier?!)

Comment

UD2 is idd puur vanuit het gemak van 7 dagen opgezet, dat schrijft hij volgens mij bijna letterlijk zo in het boek. Aangepaste bodyopus van tien naar zeven.

Wat het zal doen voor vetverlies, mn buikgevoel zegt meer verlies omdat je een extra dag maar op de helft van je onderhoud zit, een groter netto tekort, ook in gemiddelden...

Maar dat baseer ik op lucht, laat dat duidelijk zijn
      "People laugh and call me lazy, while they twit around in their three-hour workout making zero progress. Sometimes, instead of what you do in the weight room, it's what you don't do that will lead to success."

Comment

Denk dat we als vraag moeten stellen:

1. Welke effecten treden erop bij een low carb dieet en extreem calorie deficit na de 4de dag?
        2. Is het gemiddelde tekort in een week hetzelfde? Of gaat die ook naar beneden?

Comment

Ikzelf denk dat je mer vet verliest, maar ook meer spiermassa uiteindelijk.

Het is gewoon lastig voor je lichaam om zoveel mogelijk massa te behouden op zo'n dramatisch tekort. Een extra dag op zo'n laag kcal aantal zorgt ervoor dat je weer nog minder kcal binnenkrijgt op weekbasis.. Dat maakt het risico op massaverlies weer groter natuurlijk.

Vanuit praktisch oogpunt is het gewoon veel beter om het in 7 dagen te doen, zeker voor de mensen met een baan of relatief veel andere verplichtingen door de weeks bijv.
          "Straight outta gym"

Comment

@ Talal: Je eerste vraag is inderdaad de centrale vraag die beantwoord moet worden. Vanwege een gebrek aan kennis kan ik die helaas niet beantwoorden. Ik weet wel dat er mensen zijn die 4 dagen depletion doen en maar 1 dag carbload, maar ik heb geen idee hoe dat uitpakte. Wat denk jij?

Om antwoord te geven op je tweede vraag. Laat ik mezelf even als voorbeeld nemen. Mijn onderhoud is 3000 kcal, dus dan zou mijn 8-daagse ud2 er zo uitzien:

Dag 1 t/m 4: 1500
            Dag 5 voor carbload: 900
            Dag 5 en 6 Carbload: 5900
            Dag 7 en 8: 3000 kcal
            Gemiddeld is dat: 188000 : 8 = 2350 kcal

Mijn vorige 7-daagse ud2 zag er zo uit:
            Dag 1 t/m 3: 1500
            Dag 4 voor carbload: 900
            Dag 4 en 5 Carbload: 5900
            Dag 6 en 7: 3000 kcal
            Gemiddeld is dat: 173000 : 7 = +/- 2470 kcal

In een 8-daagse cyclus gaat het gemiddelde tekort dus inderdaad omlaag.

@ IM:
            Dat was ook mijn gedachte, maar aangezien UD2 redelijk safe zit qua massaverlies (heb immers nog nooit van iemand gehoor dat hij zwakker is geworden), zou je er misschien mee kunnen spelen. Al is dat natuurlijk afhankelijk van de persoon.
            In ieder geval, acht ik het niet onmogelijk dat je extra spierverlies weer kunt verminderen door op die laatste twee dagen op onderhoud te eten i.p.v. iets onder onderhoud. Want laten we eerlijk zijn: een extra depletiondag op 1500 kcal levert meer op qua vetverlies dan gewoon een extra tekort van 900 kcal op die laatste twee dagen. Dat was althans mijn redenering.
            Ik doe een gok

Comment

Tjah je kunt 2 kanten op redeneren inderdaad of je hormoonhuishouding crasht nog sneller, doordat je weer een extra dag crasht. Of je dat verschilt merkt is natuurlijk de vraag.

Het kan inderdaad een idee zijn om die onderhoud dagen iets boven je onderhoud te eten ipv op onderhoud - 10/20%.

Plus dat je niet echt slapper wordt wil natuurlijk niet zeggen dat je ook geen spiermassa verloren bent, maar het kan je wel een idee geven.

In ieder geval leuk dat je verdiepend bezig bent, Pren.
              "Straight outta gym"

Comment

Ik heb ook ergens gelezen dat 7 dagen voor gemak was en je best langer kan.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                X