Kinderslavernij, chocolade en multinationals

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kinderslavernij, chocolade en multinationals

Het Zwitserse mamoetbedrijf Nestlé, het grootste voedingsbedrijf ter wereld heft een chocoladeprobleem. Specifieker gezegd, zij hebben een kinderslavernij probleem.

Sinds eind negentiger jaren zijn er regelmatig beschuldigen geuit aan het adres van Nestlé dat zij in hun productielijn gebruik maken van kindslaven in West-Afrika.

De beschuldigingen, inclusief een rapport van Unicef en een VS regeringsrapport, hebben onrust veroorzaakt en geleid tot een programma van de BBC. Daarin wordt duidelijk gemaakt dat topman Bradley Alford van Nestlé in 2001 een internationaal verdrag ondertekende dat een eind zou maken aan kinderslavenarbeid in de cacaoproductie. In 2005 was er echter nog niets veranderd.

In dat zelfde jaar spande het ‘International Labor Rights Fund’ een rechtzaak aan voor drie kinderen uit Mali die beweerden tussen 1994 en 2000 naar Ivoorkust gelokt werden door kinderhandelaars die hen goed werk en inkomen beloofden. Zij werden als slaven ingezet op een cacaoplantage en regelmatig mishandeld. In de rechtzaak werden drie bedrijven met name genoemd als betrokken bij slavernij in de chocoladeproductie: Nestlé, Archer Daniels Midland en Cargill.

De advocaten van de kinderen deelden het volgende mee: ‘De eisers waren 12 en 13 jaar oud toen zij in slavernij raakten en 12 tot 14 uur per dag moesten werken zonder loon omringd door bewakers met geweren. Ze kregen vrijwel geen eten en werden in de nacht opgesloten in kamertjes met andere kinderen zodat ze niet konden ontsnappen. De bewakers sloegen hen en bewerkten de kinderen met de zweep als er naar hun idee niet hard genoeg gewerkt werd’.

Een van de drie kinderen (nu volwassen) legde getuigenis af en vertelde dat hij bij een ontsnappingspoging opgepakt werd, zijn voetzolen opengesneden en dat hij met deze wonden aan het werk werd gezet.

In september 2010 diende deze zaak in California VS maar werd daar niet ontvankelijk verklaard. Niet omdat de eisen niet duidelijk waren, maar omdat men vond dat bedrijven niet terecht kunnen staan voor schendingen van het internationale recht.

Na een onderzoek door het hoogste gerechtshof werd alsnog beslist dat bedrijven terecht kunnen staan, ging de zaak naar de rechter en werd aangetoond dat zowel Nestlé, Cargill en ADM meewerken aan kinderhandel onder het mom van ‘actus reus’.

Of de bedrijven ook daadwerkelijk boetes opgelegd krijgen, of dat zij hun gedrag ten aanzien van deze handel in kinderen en slavenarbeid zullen aanpassen is nog afwachten. Nestlé heeft toegezegd de stand van zaken te monitoren, dat gebeurde nadat de ‘Fair Labor Association’ aangaf dat er geen zicht is op de schending van mensenrechten op de plantages en in de productie van chocolade.

Nestlé deed een persbericht uitkomen via de eigen website waarin ze aangeven ‘dat het bedrijf en hun partners in Ivoorkust opnieuw een poging zullen doen kinderarbeid te stoppen in de cacaoindustrie. Dat gaan ze doen door training en bewustmaking zodat risicokinderen sneller herkend worden en er ingegrepen kan worden’.

Hieruit blijkt dat het bedrijf de verantwoordelijkheid bij de plantagehouders legt in plaats van bij het bedrijf zelf.

José Lopez, een van Nestlé’s operationele topfiguren verklaarde dat: ‘Het gebruik van kinderarbeid in de cacaoproductielijn tegen alles in gaat waar zij voor staan. Het rapport van de ‘Fair Labor Association’ maakt duidelijk dat er geen enkel bedrijf is dat cacao uit Ivoorkust inkoopt, kan garanderen dat kinderslavernij niet voorkomt. Maar het bedrijf kan wel zeggen dat het voorkomen ervan nu topprioriteit heeft’.

Nestlé koopt 10% van alle cacao die in de wereld geproduceerd wordt op, een derde daarvan komt van slavenplantages uit Ivoorkust.

Terwijl de wereld zichzelf regelmatig feliciteert met het uitbannen van slavernij, en dat ziet als maatschappelijke vooruitgang, blijkt uit de cijfers een geheel ander verhaal. Multinationals zijn niet langer zelf de slavenhandelaars en -houders maar besteden het uit, outsourcing is in. Slavernij in de derde wereld is comfortabel ver weg en we hoeven het niet in de ogen te kijken.

The Dark Side Of Chocolate 2010 Full Documentry - YouTube

Eating more food than your body can use to build muscle will simply lead to more body fat being gained.

Comment

Soms is het wel interessant , zo'n documentaire.
      Is een keer wat anders.

Die plaatjes van jouw heb je ook wel een keer gezien na de 100.000ste keer toch.

Comment

Zeker interessant, maar helaas is dit het topje van de ijsberg.
        Alle multinationals misbruiken mensen en kinderen.
        Heb je wel eens die documentaire wel eens gezien over de Shell in Afrika?
        DIVIDE ET IMPERA

Comment

Originally posted by rainman View Post
          Zeker interessant, maar helaas is dit het topje van de ijsberg.
          Alle multinationals misbruiken mensen en kinderen.
          Heb je wel eens die documentaire wel eens gezien over de Shell in Afrika?
          Ik heb best veel gezien , dus ik denk het wel.
          Plaats hem anders is hier , als ik hem dan nog niet heb gezien , kan ik hem alsnog kijken.

Heb van laatst wel een docu gezien ook over de Bin Laden group , die hebben ook veel maatschappijen in handen.
          Bill Gates stelt dan ook niet zo veel voor , de rijksten staan ook niet op zo'n quote lijstje , die weten wel beter.

Comment

Originally posted by Lethal View Post
            .
            Bill Gates stelt dan ook niet zo veel voor , de rijksten staan ook niet op zo'n quote lijstje , die weten wel beter.
            Ben ik niet de enige die in de illuminatie gelooft?

De complete documentaire moet ik even opzoeken,maar wat Shell in bv Nigeria flikt,gaat ook nergens over.
            Niet zozeer kindermisbruik(indirect wel uiteraard)maar meer algemeen misbruik .

https://www.youtube.com/watch?v=u4l6ArtUlrk
            DIVIDE ET IMPERA

Comment

Iedereen hier heeft ook wel kleding/schoenen die door kinder handjes zijn gefabriceerd
              Eating more food than your body can use to build muscle will simply lead to more body fat being gained.

Comment

Originally posted by Ruhl View Post
                Iedereen hier heeft ook wel kleding/schoenen die door kinder handjes zijn gefabriceerd
                Dan boeit het inderdaad niet dat er ook kinderen in de cacao handel werken. Als je niks te melden hebt zeg dan gewoon niks.

Ik eet bijna nooit chocolade en als ik dit bericht lees dan ben ik daar ook wel blij mee. Natuurlijk kan niet iedereen op de wereld het even goed hebben maar kinderslavernij hoort niet te bestaan
                BP:1x130 SQ:1x200 DL:1x225 @85kg

Comment

Het komt altijd op 2 dingen neer. Er zijn teveel mensen, en alles draait om geld.
                  Zolang dat niet veranderd.....
                  Mind is everything.

Comment

Originally posted by rainman View Post
                    Ben ik niet de enige die in de illuminatie gelooft?

Geef het een naam , maakt niet echt uit eigenlijk.
                    Soms is het beter om mensen die vooraan staan te laten praten.

Ron Paul: What If? (speech on House floor 2/12/09) - YouTube

Mike Prysner's amazing speech - YouTube

Interview by Irish journalist, leaves banker speechless.mp4 - YouTube

Comment

ik sprak een mede-eigenaar van sportschool in Thailand. hij vond dat de schoonmaakster die daar aan het werk was met een dweil moest werken. maar omdat dat in die cultuur blijkt te betekenen dat die vrouw daarmee 'hoger' staat dan haar collega's (dan denk ik "geef ze allemaal een dweil", maar ik vroeg niet echt door) dus moest ze op de knieën blijven werken.

als er in een bepaalde cultuur nou eenmaal zo wordt gedacht en gehandeld, kan één westerling daar weinig aan doen. ergens heb ik het idee dat Afrikaanse overheden de enigen zijn die iets zouden moeten doen hieraan. een bedrijf aanklagen voor iets wat is uitbesteed aan een ander bedrijf is te makkelijk om onderuit te komen. wat daar mag, mag hier worden verkocht. en ALS er al strenge wetten zijn hiervoor, geldt de algemene topsportregel: "alles wat de scheidsrechter niet ziet, is toegestaan".
                      "is it not largely by the ecxercise of will-power that most things are achieved?" - Eugen Sandow

Comment

Waar het om gaat is dat iedereen een goede jeugd verdient , of je nou in Afrika leeft of in Nederland.
                        En kinderen verdienen net dat beetje extra bescherming.
                        Wij verdienen niet veel beter als die mensen daar , we zijn allemaal gelijk.
                        Laat dat nou net het probleem zijn ook , dat we te veel verdeeldheid creëren in de wereld , geloof , geld , scholing , grenzen , noem maar op.
                        Eigenlijk zijn we allemaal hetzelfde en verdienen we allemaal hetzelfde geluk.

Als je als bedrijf het probleem in stand houdt , ben je net zo schuldig in mijn ogen.
                        Maar de oplossing ligt ook bij ons , als jij of wij allemaal dat stukje chocolade niet meer halen , heeft nestle geen reden om het te verkopen.

Zelfde misschien als dat wij ineens allemaal zouden stoppen om belasting te betalen , zou de economische crisis er opeens ook niet meer zijn.

Comment

Maar als wij geen chocolade meer kopen hebben die kinderen geen werk meer.... was het allemaal zo makkelijk, belasting wordt ook alleen maar dingen mee gedaan waar me met ze alle niks aan hebben...... Ze zouden hogere inkomens meer laten betalen jaja ze betalen al genoeg maar is bewezen mensen die meer dan 100.000 per jaar verdienen minder gelukkig zijn dan mensen eronder!
                          Was iets van 8% van de wereld bevolking die 90% van het geld in handen hebben....koekkoek
                          Een dag niet getraind...

Comment

Originally posted by frankey View Post
                            Maar als wij geen chocolade meer kopen hebben die kinderen geen werk meer.... was het allemaal zo makkelijk,
                            Mee eens, maar we hebben het hier over slavernij. Onbetaald en in gevangenschap dus. Dat verandert de situatie.
                            Ik doe een gok

Comment

ja dat snap ik heus wel
                              Een dag niet getraind...

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X