Cut schema

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Cut schema

Hallo,

Ik heb besloten om te gaan cutten. Ik zit nu ongeveer op een vetpercentage van 14%. Ik wil graag cutten naar een vetpercentage van ongeveer 10%. Ik heb een voedingsschema gemaakt, en ik hoop dat jullie me nog adviezen kunnen geven om mijn voedingsschema misschien wat te verbeteren.
    Voeding1.JPGvoeding2.JPG
    Stats:

Man
    17 jr
    1.89 m
    79,4 kilo
    Vetpercentage: 14%

Ik heb even mijn voedingsschema bijgevoegd.
    Last edited by barewner; 01-03-2015, 12:50.

Je gaat direct -900 kcal zitten?

Zou je dit niet rustig afbouwen door te beginnen met -500 en dan kijken hoe je lichaam hier op reageert? Dan kan je altijd nog verder afbouwen
    One hour of pain every day, produces a lifetime of pride!!

Comment

Ik heb al eens -500 kcal geprobeerd. Ik viel echter niet af // mijn gewicht bleef hetzelfde. Vandaar dat ik nu wat meer heb afgebouwd.

Comment

dan was dat niet 500kcal onder je onderhoud

Comment

Hey Barewner,

Deze sheet gebruikt een methode voor het inschatten van je behoefte die niet heel accuraat is (harris benedict formule). Een in de meeste gevallen preciezere methode is de Katch mc Arlde methode. In jouw geval is het verschil tussen beiden iets meer dan 200 kcal.

Deze sheet adviseert om te cutten met een marge van -30%. Uit ervaring kan ik zeggen dat dit in de meeste gevallen een veel te grote caloriereductie is. -20% is hetgeen het meest gangbaar is.
          -------------------------------

Omwille van bovenstaande redenen adviseert de sheet je bij behoefte van 3100 om rond de 2200 kcal te gaan eten (dat is -900). Daarbij kom je met jouw huidige schema aan +-1900 kcal (nog 300 lager). Dat is -1200 kcal. Dat is in jouw situatie gewoon een crash dieet en niet aan te raden.

Als ik andere methode gebruik om calorieverbruik en dergelijk in te schatten, kom ik op een behoefte van rond de 2800 kcal.

Je geeft aan dat je zelf al een tijdje rond de 3100-500 hebt gegeten = 2600 kcal. Daarmee bleef je lichaamsgewicht ongeveer gelijk. Dat zal dan dus ongeveer je daadwerkelijke behoefte moeten zijn. (kom ik zo meteen nog op terug). Waarom maak je dan nu de keuze om vanuit die 2600 (waarbij je gewicht stabiel was en wat dus ongeveer je behoefte is) om direct 700 kcal daaronder te gaan zitten?

Waar ik op terug wilde komen: In theorie zou die 2600 rond de -200 kcal zijn tov behoefte (2800). Je zou dan per 5 weken ongeveer een kilo moeten zijn afgevallen. De eerste vraag die in mij opkomt is hoe lang je deze hoeveelheid hebt aangehouden. Met een dergelijk klein tekort zie je in 1-2 weken nog vrijwel niets aangezien gewicht zoveel schommelt van dag tot dag dat 2-3 onsjes helemaal niet opvallen.
          --------------------------------------

Mijn advies:

Trainingsdagen: 2400 kcal: E200, K250, V66
          Rust / cardio dagen: 2000 kcal: E200, 150, V66
          (deze waarden zijn inclusief de kcal uit eventuele supplementen).

Houd je 4 weken aan deze waarden (waarvoor je schema's gaat maken). Houd je gewicht elke dag bij (en ja die zullen best veel schommelen). Maak nu een grafiek van alle waarden. Je kunt nu doordat het visueel geworden is makkelijker zien wat de trend van de grafiek (en dus je gewicht) is. Waarschijnlijk ben je rond de 2 kilo afgevallen is deze maand (en is vet% met om en nabij 2-2.5% gedaald.

Mochten de resultaten dan alsnog niet helemaal optimaal zijn, kun je er nog altijd enkele kcal verder vanaf snoepen. Maar ik zou dat niet bij voorbaat al doen, omdat dit hoogstwaarschijnlijk niet nodig is.
          Last edited by dynobet; 01-03-2015, 14:16.
          More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Bedankt dynobet voor je uitgebreide antwoord! Ik ben nieuw hier, en waardeer het heel erg dat je me toch erg helpt. Ik heb mijn voedingsschema (voor alleen trainen) even aangepast op jouw advies. Wat vind je ervan? Ik merk dat ik wat weinig koolhydraten heb (ongeveer 192 gram ,, jouw advies 250 gram op trainingsdagen) De overige macronutriënten komen wel wat dichter in de buurt bij jouw advies. Als ik nu meer koolhydraatrijk voedsel toevoeg, (om op 250 gram KH te komen) kom ik op meer calorieën uit (meer dan 2400 kcal). Moet ik dan wat veranderen in mijn schema? Alvast heel erg bedankt!VoedingA.JPGVoedingB.JPG

Comment

Kijk eens bij de maaltijd van 15:00. Daar staat bij het totaal aan koolhydraten het getal '2'. Terwijl bij de losse producten in totaal rond de 60g aan koolhydraten staan. Er klopt dus (zoals ik in mijn vorige post ook al aangaf) niets van je sheet en ik adviseer je deze niet meer te gebruiken. Met deze sheet krijg je enkel kcal en EKV waarden die voor geen meter kloppen en dan heb je meteen een slechte start die je maakt.

Op deze site is een excel sheet welke betrouwbaar(der) is. Vul daar eens alles op in en zet dan het hele bestand in dit topic. Dan kan ik hem downloaden en eventueel aanpassen (om je te helpen).
              More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
              X