Lijnzaad crackers

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lijnzaad crackers

Helaas is het een beetje stil in de receptenhoek, zijn hier geen kooktalenten?
    Dit recept voor eigengemaakte lijnzaad-crackers komen van een site met paleo-recepten en vond het wel lekker klinken dus heb ze uitgeprobeerd. Ze smaken prima, beetje neutraal van smaak en het voordeel is dat er maar heel weinig koolhydraten in zitten.

Ingredienten (ik maakte er 16 crackertjes van)
    80 gram gebroken lijnzaad
    40 gram sesamzaad (fijngemaakt in de blender)
    1 el pompoenpitten (fijngemaakt in blender)
    150 ml water
    kaneel als je dat lekker vindt

Ingredienten goed mengen en vervolgens uitsmeren in een bakvorm die in de magnetron kan (ik heb zo'n siliconenvorm gebruikt). 5 minuutjes wachten tot het water in de lijnzaad is getrokken. Vervolgens 5 minuten in de magnetron op vol vermogen, crackers omdraaien en nog eens 2 minuten, tot ze mooi droog zijn. Uit de vorm halen om af te laten koelen. Ik heb de crackers zelf wat dunner gemaakt waardoor ik er 16 van kon maken.

Als je niet zo'n vorm hebt dan kan je bakpapier gebruiken maar wacht dan eerst die vijf minuten om het water in te laten trekken voor je het er op uitsmeert.

Bij 16 crackers voedingswaarde per stuk:
    45 kcal
    3,4 gram vet
    1,9 gram eiwit
    0,8 gram Koolhydraten
    1,9 gram vezels

Mijn resultaat:

crackers.JPG

Thanks, ik ga ze ook eens maken (ook al zien ze niet al te lekker uit)

Comment

Oxidatiepunt van lijnzaad ligt heel erg laag, dus ik zou het niet opwarmen in de magnetron. Zeker niet 5 minuten (lang!) op vol vermogen.

Lijnzaad(olie) bevat bizar veel goede eigenschappen, maar die verlies je als je het te warm maakt. Sterker, als het geoxideerd is kan je het zien als transvet.
      Passion is: pushing yourself when no one else is around

Comment

Originally posted by Patriciaaa View Post
        Lijnzaad(olie) bevat bizar veel goede eigenschappen, maar die verlies je als je het te warm maakt. Sterker, als het geoxideerd is kan je het zien als transvet.
        Inderdaad ja, daar heb ik helemaal niet bij stilgestaan. Ik lees ook dat je beter niet-gebroken lijnzaad kunt kopen en dan vlak voor gebruik zelf even door de blender halen (of pletten in de vijzel) omdat de voedingsstoffen dan beter behouden blijven.
        Nouja, weer wat geleerd... op zoek naar weer een ander recept dan!

Comment

Bij de Lidl gaan ze die dingen verkopen.
          Nieuw in assortiment.
          Stukken goedkoper dan bij de Kaufland in elk geval.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
          X