Vitamine d

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vitamine d

Wie helpt mij verder.

Van vitamine d is het volgende bekend:

Vitamine d en positieve effecten:
    - o.a. met vitamine d val je sneller af (Alcoholdieet maakt gespierd en slank)
    - vitamine d zorgt voor een gezonde ribbenkast, vermoeden onderzoekers. Een hoge vitamine D-spiegel gaat ook hand in hand met een lager vetpercentage. (ergogenics)
    - verminderde kans op dikke darm kanker (egogenics)

Verder wordt er van gezegd:
    - dat het je spieren sterker maakt
    - dat er een positief effect is op het verkomen van insuline resistentie en diabetes type 2
    - gebruik van vitamine d (zeker in maanden met de r in de maand) zorgt voor een betere weerstand en kan een optie zijn om de zogeheten winterblues te verminderen.

De aanbevolen hoeveelheid per dag en doelgroep
    is als volgt:

Aanvaardbare dagelijkse opnamehoeveelheid LeeftijdVitamine D (microgram) 0 - 11 maand 10 - 15 1 - 6 jaar5 - 10 7 - 60 jaar 2,5 - 10 60 plus 10 zwangerschap 10 borstvoeding 10

En het schijnt dat de gunstigste waarde van vitamine d in het bloed minimaal 80nmol/liter moet zijn of hoger. Wat zijn de normale bloedwaarden dan? Ik kan het nergens vinden.

En positieve effecten en wat er van wordt gezegd waar of niet waar? Wat is jullie visie erop?

Wie slikt er een vitamine d supplement en waarom?

Bis vincit, qui se vincit in victoria.

Originally posted by fanny View Post
    Wie helpt mij verder.

Van vitamine d is het volgende bekend:

Vitamine d en positieve effecten:
    - o.a. met vitamine d val je sneller af (Alcoholdieet maakt gespierd en slank)
    - vitamine d zorgt voor een gezonde ribbenkast, vermoeden onderzoekers. Een hoge vitamine D-spiegel gaat ook hand in hand met een lager vetpercentage. (ergogenics)
    - verminderde kans op dikke darm kanker (egogenics)

Verder wordt er van gezegd:
    - dat het je spieren sterker maakt
    - dat er een positief effect is op het verkomen van insuline resistentie en diabetes type 2
    - gebruik van vitamine d (zeker in maanden met de r in de maand) zorgt voor een betere weerstand en kan een optie zijn om de zogeheten winterblues te verminderen.

De aanbevolen hoeveelheid per dag en doelgroep
    is als volgt:

Aanvaardbare dagelijkse opnamehoeveelheid LeeftijdVitamine D (microgram) 0 - 11 maand 10 - 15 1 - 6 jaar5 - 10 7 - 60 jaar 2,5 - 10 60 plus 10 zwangerschap 10 borstvoeding 10

En het schijnt dat de gunstigste waarde van vitamine d in het bloed minimaal 80nmol/liter moet zijn of hoger. Wat zijn de normale bloedwaarden dan? Ik kan het nergens vinden.

En positieve effecten en wat er van wordt gezegd waar of niet waar? Wat is jullie visie erop?

Wie slikt er een vitamine d supplement en waarom?

Vitamine D is net als E en A oplosbaar in vet en wordt dus niet bij een overschot door hetlichaam uitgescheiden maar blijft dus in het vetweefsel aanwezig (niet alleen onderhuids vet maar ook om en in de organen). Daar kan het toxische waarden aannemen. Daarom is het onverstandig daar te hoog mee te supplementeren. Beter is het voedingsmiddelen te nemen waar ze in zitten. Voldoende zonlicht produceert overigens ook veel vitamine D.
    Geniet, en drink met maten!

Comment

Klopt dat het in vet oplosbaar is en dat je het het beste uit voeding en zon kan halen. Echter natuurlijke bronnen zijn o.a.: makreel, halvarine/margarine, ei. Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH): 2,5 mcg en voor mensen die weinig buiten komen of met een donkere huidskleur: 5 mcg. Maximaal veilige dosis per dag: 50 mcg.

Je komt door je voeding echt niet aan 50 mcg per dag. Daarboven zijn er schadelijke effecten van bekend. Daarnaast maak je in de winter ook minder vitamine d aan:

Mensen die boven de 40e breedtegraad wonen (Nederland ligt ongeveer op de 53e breedtegraad) maken in de wintermaanden helemaal geen vitamine D aan. Steeds meer experts menen dat de huidige normen veel te laag zijn. Een gunstige bloedwaarde moet minimaal 80nmol/liter zijn.

Wat zijn dan normale bloedwaarden en wanneer ga je supplementeren?
      Bis vincit, qui se vincit in victoria.

Comment

Ik denk dat er niet veel mensen zijn die apart vitamine d gaan slikken. De meeste nemen al multi vitamines'.
        Maar waarom die intresse in vitamine d?

Grtz..
        Pijn is niks meer dan een zwakte dat het lichaam verlaat.

Comment

De voordelen had ze al opgesomt...alleen is extra supplementie niet nodig omdat de meesten toch al multi's nemen. En extra vitamine A en D innemen is gevaarlijk. Tenzij je het via voeding doet.
          Geniet, en drink met maten!

Comment

hier een stukje

Vitamine D (calciferol)
            Functie: Bevordert opname van calcium en fosfor door de darmwand, alsmede de bot-stofwisseling.
            Komt voor in: Visvetten, boter, eierdooier. De hoeveelheid die wij via de voeding binnen krijgen is minder belangrijk dan wat we zelf synthetiseren o.i.v. ultra-violet licht.
            Gaat verloren door: licht en lucht
            Dosis: ca. 2,5 microgram per dag, meer voor kinderen.
            Dosis bij sport: Idem
            Bij tekort:Botontkalking (osteoporose) bij kinderen: rachitis (Engelse Ziekte).
            Overdosis: bij meer dan 20 microgram per dag: misselijkheid, nier aandoeningen, kalkafzetting in de weefsels.

ik neem het niet extra zit al in mijn multi's
            Who's the Chef

Comment

been@
              je hebt het nu over microgrammen en op mijn vit D supp staat IU

nu ben ik gaan kijken hoeveel mcg 2.000 mcg is
              Vitamin Converter

nu weet ik alleen niet of je in de tabel (van de Vitamin Converter) nu wel of niet de punt moet invoeren.
              (dus 2000? of 2,000?)

Edit... zie nu pas dat dit heel erg oud topic is
              Post Exercise Carbohydrates May Be Counter-Productive by Dr. Mauro DiPasquale
              http://forum.bodynet.nl/dagelijkse-voeding/28728-post-exercise-carbohydrates-may-be-counter.html

Comment

Wat lijkt je logischer?
                "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

eeh, zonder?
                  Post Exercise Carbohydrates May Be Counter-Productive by Dr. Mauro DiPasquale
                  http://forum.bodynet.nl/dagelijkse-voeding/28728-post-exercise-carbohydrates-may-be-counter.html

Comment

Wat een bump

Grootste gedeelte vitamine D haal je uit de zon: kom je genoeg buiten en is het redelijk weer, dan krijg je ruim voldoende binnen. Dan extra slikken heeft helemaal geen nut; een overschot heeft vaak bijna dezelfde nadelen als een tekort. Als het al nut heeft om het te slikken, is het in de winter wanneer je ook nog eens meer binnen zit. En dan niet tijdens de sneeuw; vaak is het dan zulk helder weer dat je voldoende binnen krijgt. Daarbij sla je volgens mij een overschot ook nog eens op.

Comment

Originally posted by Patricia86 View Post
                      Wat een bump

Grootste gedeelte vitamine D haal je uit de zon: kom je genoeg buiten en is het redelijk weer, dan krijg je ruim voldoende binnen. Dan extra slikken heeft helemaal geen nut; een overschot heeft vaak bijna dezelfde nadelen als een tekort. Als het al nut heeft om het te slikken, is het in de winter wanneer je ook nog eens meer binnen zit. En dan niet tijdens de sneeuw; vaak is het dan zulk helder weer dat je voldoende binnen krijgt. Daarbij sla je volgens mij een overschot ook nog eens op.
                      Zelfs in de zomer heeft de Westerse wereld een chronisch vitamine D tekort. Laat staan in de winter.

Ik supplementeer met vit D(en veel, 4000IU per dag) en merk een betere gemoedstoestand, veel meer energie, minder gewrichtspijn, minder honger en een gezondere huid.

Het extra vetverlies en weerstand is niet echt meetbaar.
                      the one and only tabata overlord

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                      X