spierpijn?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by de sterkste ophaler View Post
    Hmm nee...ome ophaler heeft er gewoon overheen gelezen. Geen probleem. Alsnog bedankt knulletje
    Had ik al wel begrepen hoor DSO...

Comment

Heb hier ooit iemand op het forum iets over spierpijn zien posten en een onderzoek wat er na verricht is.

Spierpijn hoef geen teken van schade te zijn. Men liet mensen sporten en keek op een gegeven moment naar de spieren van de mensen met spierpijn. Wat bleek is, dat de spier niet beschadigd was (het was al hersteld) maar dat de spierstructuur zich sneller dan normaal aan de belasting aanpast.

Meestal krijg je spierpijn, als je totaal iets nieuws doet. Er is een nieuwe belasting, dus je lichaam past zich sneller dan normaal aan.

Bedenk, als het echt een beschadiging zou zijn, waarom krijg je dan bijvoorbeeld aan het begin, bij je eerste deadlift overal spierpijn en een paar weken later, met precies dezelfde belasting niet?
      De enige keren dat ik echt spierpijn heb, is als ik mijn spieren anders of meer aanspreek dan normaal.

De essentie is dus. Een sneller verandering van de spier, dan normaal, kan gepaard gaan met "pijn".
      Natuurlijk kan pijn in de spier ook in indicatie zijn van een beschadiging, maar dat verschil voel je doorgaans wel.

Comment

Vergeet niet dat hier nog weinig onderzoek na gedaan is, en het dus niet perse waar hoeft te zijn.

Maar ik vraag me trouwens af, waarom ik eigenlijk niet meteen last van spierpijn krijg als ik klaar ben met trainen, maar dat het soms 1 a 2 dagen duurt, voordat ik spierpijn krijg? Komt er dan spontaan een schade in mijn spier op? Dit is ook iets wat de uitspraak "de spier is beschadigd" weerlegt.
        Last edited by Misterfit; 10-12-2009, 18:05.

Comment

Hier even een stukje erover. Heb het dus niet helemaal meer goed in herrinering gehad. Dat de verandering van de spier tot pijn leidt, was dus niet hun conclusie, maar de mijne

SPIERPIJN GEEN TEKEN VAN SCHADE

Stijve kuiten of pijnlijke hamstrings zijn niet langer een geldig excuus om de loopschoenen vandaag maar even in de kast te laten staan. Zweeds onderzoek duidt erop dat pijnlijke spieren niet beschadigd zijn, maar zich opmaken voor meer training.

Tot voor kort werd algemeen aangenomen dat spierpijn na een training berust op minuscule beschadigingen in de myofibrilen, de krachtproducerende vezels in een spier. Onderzoek uit de jaren ’80 liet zien dat na intensieve belasting veranderingen optreden en die werden geinterpreteerd als schade. Dat leek logisch. Het verleggen van de grenzen kan immers behoorlijk pijn doen. Op basis van deze bevindingen werd atleten geadviseerd bij spierpijn erg voorzichtig te zijn. Meer belasting zou wel eens tot nog grotere schade kunnen leiden. Prof. dr. Lars-Eric Thornell, hoogleraar anatomie aan de universiteit van het Zweedse Umeå, had moeite die redenering. Waarom zou een spier een trauma nodig hebben om sterker te worden? Hij kon dat niet rijmen met de waarneming dat sporters die ondanks flinke spierpijn blijven doortrainen, toch beter worden. ‘Als er sprake zou zijn van beschadigingen, compleet met ontstekingsreacties en zwellingen, zou een atleet die met spierpijn traint zichzelf moeten slopen en dat is niet zo.’

Thornell en zijn pupil Ji-Guo Yu besloten het probleem nog eens nader te bestuderen. Ze lieten een grote groep studenten (op vrijwillige basis) vijftien keer achter elkaar de trappen tussen de begane grond en de tiende verdieping van het universiteitsgebouw op en af rennen. Na afloop namen ze met tussenpozen weefselproeven van zowel de afgebeulde vrijwilligers als van toekijkende studenten die als controlegroep fungeerden. Analyse van de weefsels bracht aan het licht dat het oude paradigma op de schroothoop kan. De op de proef gestelde spiercellen vertoonden geen spoortje weefselschade of ontsteking. ‘Integendeel, de gepijnigde spieren waren bezig zich op te bouwen,’ zegt Thornell. ‘Er was sprake van een snelle toename van het aantal sarkomeren, de kleinste structuren in de spier. Al na enkele uren zagen we sterker en langer, kortom beter spierweefsel.’

De meeste trappenlopers liepen na de exercitie niettemin twee dagen krom, en Thornel en Yu hebben geen verklaring voor die pijn. ‘Het enige wat we kunnen zeggen is dat je rustig kunt doortrainen met de vage, zeurende pijn die ontstaat als je je grenzen hebt verlegd,’ zegt Thornell. ‘Pas wel op als je plotseling een intense, scheurende pijn ervaart. Dan heb je waarschijnlijk een spierscheuring opgelopen en moet je wel degelijk rust nemen.’

Comment

Originally posted by Misterfit View Post
            Vergeet niet dat hier nog weinig onderzoek na gedaan is, en het dus niet perse waar hoeft te zijn.

Maar ik vraag me trouwens af, waarom ik eigenlijk niet meteen last van spierpijn krijg als ik klaar ben met trainen, maar dat het soms 1 a 2 dagen duurt, voordat ik spierpijn krijg? Komt er dan spontaan een schade in mijn spier op? Dit is ook iets wat de uitspraak "de spier is beschadigd" weerlegt.
            Dat heb ik dus ook: De echte pijn komt meestal pas 1 tot 2 dagen na een workout.
            Geniet, en drink met maten!

Comment

Oh waar kan ik dat vinden Misterlift? Ik weet niet beter dan:

Spierpijn

Spierpijn kan verdeeld worden in vroege spierpijn (immediate muscle soreness) en verlate spierpijn (delayed onset muscle soreness). De vroege spierpijn ontstaat door de ophoping van melkzuur en andere stoffen (zoals vocht) bij de getrainde spierweefsels. Het melkzuur kan versneld verwijderd worden (tot wel 4 maal zo snel) door het uitvoeren van een cooling down (en eventueel een lichte stretch sessie). De verlate spierpijn wordt vaak na 1 dag gevoeld met het hoogtepunt op de tweede dag. Als dit het geval is, is het spierweefsel uit elkaar gescheurd (microrupturen). Dit is niet schadelijk, integendeel; door deze spierscheuringen gaat de spier zich wapenen tegen een dergelijke trainingsprikkel van buitenaf door het sterker en dikker maken van de spiervezels. Spierpijn wordt alleen veroorzaakt door de excentrische beweging (teruggang) en de isometrische beweging (stilstand onder spanning). Isokinetische oefeningen (zoals roeien) kunnen daarom geen spierpijn creëren (men doet dan slechts de concentrische beweging).

Spierpijn is onvermijdelijk, en zelfs wenselijk, als je gaat trainen om resultaten te behalen. Doordat er microrupturen ontstaan, krijgt het lichaam het signaal om zich aan te gaan passen. Het lichaam zal zich gaan wapenen tegen dergelijke prikkels door het spiermassa te repareren en te vergroten.

Eiwitten en aminozuren worden door het lichaam gebruikt als bouwmaterialen om de getroffen spiermassa te repareren en te laten groeien. Het gebruik van eiwitten en/of aminozuren (de bouwblokken van eiwitten) zorgt er dan ook voor dat je spierpijn sneller weg is en dat je je beter voelt en weer sneller kunt trainen.

Comment

Originally posted by Misterfit View Post
                Heb hier ooit iemand op het forum iets over spierpijn zien posten en een onderzoek wat er na verricht is.
                Ik heb een tijdje geleden wel een keer wat gepost over een canadees onderzoek, waaruit bleek, dat spierpijn geen schade aan de spieren was, maar dat de spieren zich juist klaarmaakten voor meer groei. Iets wat ook in het artikel staat wat je na bovenstaande reply van je had gepost. Het feit dat de tijden dat ik keihard door trainde met ziekelijke spierpijn ik snoeihard ging qua kracht en massa, draagt ook alleen maar bij aan deze theorie.

Originally posted by Knulletje View Post
                Oh waar kan ik dat vinden Misterlift? Ik weet niet beter dan:

Spierpijn

Spierpijn kan verdeeld worden in vroege spierpijn (immediate muscle soreness) en verlate spierpijn (delayed onset muscle soreness). De vroege spierpijn ontstaat door de ophoping van melkzuur en andere stoffen (zoals vocht) bij de getrainde spierweefsels. Het melkzuur kan versneld verwijderd worden (tot wel 4 maal zo snel) door het uitvoeren van een cooling down (en eventueel een lichte stretch sessie). De verlate spierpijn wordt vaak na 1 dag gevoeld met het hoogtepunt op de tweede dag. Als dit het geval is, is het spierweefsel uit elkaar gescheurd (microrupturen). Dit is niet schadelijk, integendeel; door deze spierscheuringen gaat de spier zich wapenen tegen een dergelijke trainingsprikkel van buitenaf door het sterker en dikker maken van de spiervezels. Spierpijn wordt alleen veroorzaakt door de excentrische beweging (teruggang) en de isometrische beweging (stilstand onder spanning). Isokinetische oefeningen (zoals roeien) kunnen daarom geen spierpijn creëren (men doet dan slechts de concentrische beweging).

Spierpijn is onvermijdelijk, en zelfs wenselijk, als je gaat trainen om resultaten te behalen. Doordat er microrupturen ontstaan, krijgt het lichaam het signaal om zich aan te gaan passen. Het lichaam zal zich gaan wapenen tegen dergelijke prikkels door het spiermassa te repareren en te vergroten.

Eiwitten en aminozuren worden door het lichaam gebruikt als bouwmaterialen om de getroffen spiermassa te repareren en te laten groeien. Het gebruik van eiwitten en/of aminozuren (de bouwblokken van eiwitten) zorgt er dan ook voor dat je spierpijn sneller weg is en dat je je beter voelt en weer sneller kunt trainen.
                Dat is outdated dus
                22 jaar, 182 cm, 82 kg en 8,9% vet __________________________________________________ _________________________ Deadlift: 216 kg RDL: 5 x 200 kg FSQ: 115 kg PL SQ: 170 kg Benchpress: 115 kg

Comment

Al die theorieen maakt het niet echt makkellijker.
                  Wat moet je nu geloven dan?
                  ความพายายามอยู่ที่ไหน ความสำเร็จอยู่ที่นั้น

Comment

Nog een leuk voorbeeld, groeipijn. Als je aan het groeien bent, voel je ook een apart soort pijn. Dat voel je ook, omdat je (bot)weefsel aan het veranderen is, maar ook hier is er geen sprake van schade.

Comment

Originally posted by Ashley View Post
                      Al die theorieen maakt het niet echt makkellijker.
                      Wat moet je nu geloven dan?
                      Je rust niet af laten hangen van spierpijn Neem gewoon de rust die je denkt nodig te hebben en ipv het te meten adhv pijn, meet het adhv je volume en intensiteit.
                      22 jaar, 182 cm, 82 kg en 8,9% vet __________________________________________________ _________________________ Deadlift: 216 kg RDL: 5 x 200 kg FSQ: 115 kg PL SQ: 170 kg Benchpress: 115 kg

Comment

Heel boeiende theorien allemaal.

Ik vind trainen met spierpijn niet fijn.
                        Het voelt niet goed. Borst in de soep hangen en dan nog gaan benchpressen.
                        Kweenie.. Laat mij maar gewoon lekker herstellen. Just for my own peace of mind.
                        The Sky Ain't The Limit

"Permanence, perseverance and persistence in spite of all obstacles, discouragement, and impossibilities: It is this, that in all things distinguishes the strong soul from the weak."

Comment

Originally posted by sch00m View Post
                          Heel boeiende theorien allemaal.

Ik vind trainen met spierpijn niet fijn.
                          Het voelt niet goed. Borst in de soep hangen en dan nog gaan benchpressen.
                          Kweenie.. Laat mij maar gewoon lekker herstellen. Just for my own peace of mind.
                          ความพายายามอยู่ที่ไหน ความสำเร็จอยู่ที่นั้น

Comment

Originally posted by Leo1988 View Post
                            Ik heb een tijdje geleden wel een keer wat gepost over een canadees onderzoek, waaruit bleek, dat spierpijn geen schade aan de spieren was, maar dat de spieren zich juist klaarmaakten voor meer groei. Iets wat ook in het artikel staat wat je na bovenstaande reply van je had gepost. Het feit dat de tijden dat ik keihard door trainde met ziekelijke spierpijn ik snoeihard ging qua kracht en massa, draagt ook alleen maar bij aan deze theorie.
                            Als dat waar is, dan is spierpijn dus wel degelijk een indicator voor spiergroei.
                            Owner of the Iron Playground.

Comment

Is het ook, maar betekent niet dat als je geen spierpijn hebt, je niet groeit

Comment

Ik zal je zeggen dat ik er onderhand heel zielig van gaat worden... Het is in de jaren na elk nieuw onderzoek herzien en veranderd.. De eerste onderzoekers hadden het dus mis, dat kan gebeuren het zijn ook mensen... Maar hallo, het word allemaal steeds herzien. En dan blijkt dat het vorig onderzoek weer fout was... Hebben ze het nu wel goed of moet het volgend jaar weer opnieuw? Wat doen onderzoekers dan, trutten met uitslagen? Eerlijk waar, ik kan het niet meer volgen.. En joh, het is niet alleen met dit he.. Zo gaat het met je voeding, eiwitten, rust, trainingen, gewicht, bf, vitamines... Is het nu in de buurt van het vorig onderzoek, dann zeg je ja de techniek is beter.. Maar ze gooien alles compleet om.... Dan denk ik nu, wanneer hebben ze het echt bij het goede eind??? Waren de vorige laboranten dan idioten? En die daar voor, nog meer, en meer? Sorry moest het ff kwijt mannen, want ik word er onderhand heel erg zielig van... Oh ja bedankt voor de verbeterde uitleg nog, was ik bijna vergeten sorry...

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X