plaatselijk vet verbranden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• plaatselijk vet verbranden

Plaatselijk vet verbranden,
    onlangs kwam het weer in een discussie naar voren bij ons concurrent forum,
    Gelijk de beterweters die onmiddellijk gaan papagaaien, Kan niet, bestaat niet.

Ik gaf aan het niet te weten. Ik heb immers nooit ergens enig bewijs gezien of onderzoek waaruit blijkt dat het niet kan.

In mijn mening denk ik dat het lichaam eerst op zoek gaat naar snel bruikbaar vet om af te breken op veilige plaatsen of makkelijk bereikbare / vet-afbreekbare plaatsen, ongeacht de getrainde spieren op dat moment.

Ik heb wel altijd het idee gehad dat er ook een deel vetten uit de spieren gebruikt kan worden om af te breken tot vetzuren voor snelle ATP aanmaak.

Nu schijnt of blijkt dat het dus wel degelijk kan, het lokaal vet verbranden, maar daar is wel wat voor nodig.

Je zou dan een bepaalde beweging of oefening continu gericht op die specifieke spier(en) moeten doen voor ten minste 30 minuten achtereen.
    Dan kan je lokaal vet verbranden, helaas hebben we daar niet zo heel veel aan.
    Het gaat namelijk om spiervet, vetten tussen de cellen en vezels of vezelbundels (intra-musculair vet).
    Dus alleen in een scherpe cut om harder en droger te worden heb je daar iets aan (contest-cut).

Are blood flow and lipolysis in subcutaneous adipose tissue influenced by contractions in adjacent muscles in humans?

Bente Stallknecht1*, Flemming Dela1, and Jorn Wulff Helge2
    1 Department of Medical Physiology, The Panum Institute, University of Copenhagen, Copenhagen, Denmark
    2 Medical Physiological Department, Panum Institute, Blegdamsvej 3, Copenhagen, Denmark; Department of Medical Physiology, The Panum Institute, University of Copenhagen, Copenhagen, Denmark

* To whom correspondence should be addressed. E-mail: [email protected].

Aerobic exercise increases whole-body adipose tissue lipolysis, but is lipolysis higher in subcutaneous adipose tissue (SCAT) adjacent to contracting muscles than in SCAT adjacent to resting muscles?

Ten healthy, overnight-fasted males performed one-legged knee extension exercise at 25% of maximal workload (Wmax) for 30 minutes followed by exercise at 55% Wmax for 120 minutes with the other leg and finally exercised at 85% Wmax for 30 minutes with the first leg. Subjects rested for 30 minutes between exercise periods.

Femoral SCAT blood flow was estimated from washout of 133Xe and lipolysis was calculated from femoral SCAT interstitial and arterial glycerol concentrations and blood flow.

In general, blood flow as well as lipolysis was higher in femoral SCAT adjacent to contracting than adjacent to resting muscle (time 15-30 min: blood flow: 25% Wmax: 6.6 * 1.0 vs. 3.9 * 0.8 ml 100 g-1 min-1, P < 0.05; 55% Wmax: 7.3 * 0.6 vs. 5.0 * 0.6, P < 0.05; 85% Wmax: 6.6 * 1.3 vs. 5.9 * 0.7, P > 0.05; lipolysis: 25% Wmax: 102 * 19 vs. 55 * 14 nmol 100 g-1 min-1, P = 0.06; 55% Wmax: 86 * 11 vs. 50 * 20, P > 0.05; 85% Wmax: 88 * 31 vs. -9 * 25, P < 0.05).

In conclusion, blood flow and lipolysis are generally higher in SCAT adjacent to contracting than adjacent to resting muscle irrespective of exercise intensity. Thus, specific exercises can induce "spot lipolysis" in adipose tissue.

Are blood flow and lipolysis in subcutaneous adipose tissue influenced by contractions in adjacent muscles in humans? -- Stallknecht et al., 10.1152/ajpendo.00215.2006 -- AJP - Endocrinology and Metabolism
    Last edited by marnop; 17-07-2010, 10:29.
    1e Masters Superbody YBF 2011!
    Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

ik zeg ook altijd dat het niet kan. maar die statement is correct. Je kan plaatselijk vet verbranden. Maar de hoeveelheid die je plaatselijk verbrand is zo verwaarloosbaar weinig dat je net zo makkelijk kunt zeggen dat het gewoon niet kan. Anders gaan mensen weer tijd verspillen om proberen plaatselijk vet te verbranden terwijl het geen zoden aan de dijk zet.

Comment

lastig te lezen stukje. Ik maak er ook niet helemaal uit op dat 30 minuten het minimum is? Alleen dat de testsubjects 30 minuten een oefening deden.

Wel interessant trouwens. Een bb-dame bij ons op de sportschool hield bij hoog en laag vol dat je wel lokaal kan verbranden omdat de spier daar actiever is

Comment

Die BB-dame snapt dan niet dat het lichaam maar relatief weinig vet rondom de aangesproken spier gebruikt. En de rest van zijn energie haalt uit de voeding aangevuld met lichaamsvet. En dat lichaamsvet is hormonaal vastgelegd van welke plek het aangesproken wordt. Namelijk de laatste plek waar je lichaamsvet hebt aangezet. Bij de meeste europeanen wordt lichaamsvet als eerste rond het middel opgeslagen omdat het in de oudheid tijdens de winter perioden de organen tegen de kou zou beschermen. Bij afrikanen is die extra isolatie niet nodig en wordt het weer eerder in hun reet gebied opgeslagen. In beide groepen wordt lichaamsvet rond het middelpunt van het lichaamaangesproken omdat daar onze verbrandings motor ligt en de nodige houtskool om te verbranden moet daar in de buurt blijven voor snel gebruik.

Comment

hey tnx, krijg in 1 keer een deja-vu naar dat ud2.0 boek. Wordt dat geloof ik ook uitgelegd (van eerste en laatste vetten).

Ik was me daarnaast helemaal niet bewust van het verschil in spiervet en lichaamsvet....

Comment

Je hebt het lichaamsvet dat oppervlakkig is. En onderhuids vet wat zich rondom organen en spieren verzameld.

Comment

Yep, is correct.

idd, je zal dan minimaal 30 minuten een bepaalde oefening moeten doen om een klein beetje intra musculair vet te resorberen.
              Zoals Falstyr terecht opmerkt, het is zeer weinig.

vet in en om organen en spieren, ook tussen vezelbanen en bundels.

Wat je zegt verder klopt Falstyr, mensen gaan dan idd proberen om daadwerkelijk het plaatselijke vet weg te werken.

Dus voor de mensen die al hoop kregen,
              het onderhuidse vet, daarmee bedoel ik het zichtbare vet zal niet afnemen.
              Alleen het vet tussen spieren/vezels kan enigzins worden afgebroken.

Bedankt voor de aanvulling Falstyr en IJzer!
              1e Masters Superbody YBF 2011!
              Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

hmm is onderhuids vet dat zich dus rondom organen bevindt etc slecht ? Ik was namelijk 1x bij een darm operatie aanwezig en volgens mij zag ik ook vet om een gedeelte van de darm zitten. Zal jullie de rest verder besparen wat betreft de chirurgie
                "Straight outta gym"

Comment

Ja, het vet rondom je organen is slecht voor je. Daarom ook dat dikke mannen doorgaans slechtere leeftijdsprognoses hebben dan vergelijkbaar dikke vrouwen.
                  "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

het vet rondom organen heet visceraal vet. Het is heel hardnekkig, en moeilijk weg te krijgen. de effectiefste methode om dit vet kwijt te raken zijn cardio sessies van rond de 45 min.

het vet wat direct onder de huid zit (subcutaan vet), kun je niet plaatselijk verbranden. je lichaam heeft zo zijn eigen volgorde van waar hij dit vet als eerste zal laten verdwijnen. (dit is hormonaal). Het is wel enigzins te manipuleren.
                    More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

aahhh en het vet tussen de spieren is dan ook visceraal? Want ik ben wel bekend met vet rondom de ingewanden

Comment

nee, er zijn kleine vet depots in de spieren. (intramuscular triglyceride). Dat is weer iets compleet anders.

intramuscular triglyceride depots kun je compleet legen zonder enkele cardio. Met het doen van heel veel sets op hoge reps (depletion training), kun je deze depots legen. meer deze depots worden ook direct weer bijgevuld als er meer kcal en vetten beschikbaar worden gesteld dan er verbrand worden.
                        More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

he hoe heet dat middel dat je kan in spuiten om plaatselijk vet te verbranden

Comment

Originally posted by jeffjeff View Post
                            he hoe heet dat middel dat je kan in spuiten om plaatselijk vet te verbranden

Dreft
                            .........SQ 1x250 / 3x230, DL 1x265, BP 1x170........
                            There is no failure except in no longer trying

Comment

Originally posted by okidoki71 View Post
                              Dreft
                              "Bodybuilding is a long term commitment and you won’t get the results you want over night. "

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X