Langzame schildklier + schildklierhormonen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Langzame schildklier + schildklierhormonen

Hallo allemaal,

Ik zal beginnen om mij voor te stellen. Ik ben een vrouw van 24 jaar, 64,5 kg en 1.56m. Ik train vanaf mijn 16e en op mijn 21e vond ik mezelf in topvorm. Ik woog tussen de 50-52 kg. Deed 6 uur in de week trainen en at normaal.

2,5 jaar geleden begon ik steeds meer bij te komen, het begon met 5 kg wat ik er gewoon niet af kreeg. Uiteindelijk werd het 10 kg etc. Heb vanaf toen enkele veantwoorde dieeten gevolgd. (Denk hierbij aan dieeten welke door de sportschool zelf worden aangeboden. Hier at ik afbouwend van 1500 kcal naar 1250 kcal per dag. Het was een programma van 10 weken. Ook heb ik vaker een eiwittendieet gedaan). Vreemd genoeg zonder resultaat. Dit vond ik heel raar vooral omdat een eiwitten dieet voorheen wel bij me hielp. In de tijd dat er nog niks aan de hand was had ik dit wel eens gedaan om wat droger te worden.

Vorig jaar september kwam ik erachter dat mijn schildklier langzamer dan gemiddeld werkt. De dokter wilde me hier geen medicatie voor geven, omdat de t3 niet lager dan 7 was. Ik ben ook met mijn boeduitslag (T3, T4 en TSH) naar de dieetist/personal trainer van de sportschool geweest (onder begeleiding van hem heb ik tevergeefs geprobeerd af te vallen). Hij vond het raar dat de dokter mij geen medicatie gaf met de schildklierwaarden die ik heb. Hij zei nu snap ik ook waarom je niet afvalt. Volgens hem zou ik door 2 weken schildklierhormonen te slikken weer "de oude" worden. Met deze informatie was ik ook weer naar de dokter geweest, maar hij wilde hier niet aan meewerken.

De afgelopen 2 maanden eet ik vooral eiwitten. ('s ochtends eiwittenshake of kwark, in de middag een heerlijke salade met wat kip en noten pitter ein, in de advond salade, groente en een stuk vis of kip). Ik val er gewoon NIET door af!!

Ben momenteel aan het overwegen om toch T3 te gaan nemen. Graag zou ik jullie advies/mening willen weten. Welke dosis zal ik nemen, 25 mg, 50 mg of 75 mg. Moet ik naast T3 ook T4 nemen? Ik denk zelf om dit een periode van 2 weken te doen om te zien of het resultaat heeft. Iemand ervaringen???

In afwachting van jullie reactie...

Originally posted by Lady_S View Post
    Hallo allemaal,

Ik zal beginnen om mij voor te stellen. Ik ben een vrouw van 24 jaar, 64,5 kg en 1.56m. Ik train vanaf mijn 16e en op mijn 21e vond ik mezelf in topvorm. Ik woog tussen de 50-52 kg. Deed 6 uur in de week trainen en at normaal.

2,5 jaar geleden begon ik steeds meer bij te komen, het begon met 5 kg wat ik er gewoon niet af kreeg. Uiteindelijk werd het 10 kg etc. Heb vanaf toen enkele veantwoorde dieeten gevolgd. (Denk hierbij aan dieeten welke door de sportschool zelf worden aangeboden. Hier at ik afbouwend van 1500 kcal naar 1250 kcal per dag. Het was een programma van 10 weken. Ook heb ik vaker een eiwittendieet gedaan). Vreemd genoeg zonder resultaat. Dit vond ik heel raar vooral omdat een eiwitten dieet voorheen wel bij me hielp. In de tijd dat er nog niks aan de hand was had ik dit wel eens gedaan om wat droger te worden.

Vorig jaar september kwam ik erachter dat mijn schildklier langzamer dan gemiddeld werkt. De dokter wilde me hier geen medicatie voor geven, omdat de t3 niet lager dan 7 was. Ik ben ook met mijn boeduitslag (T3, T4 en TSH) naar de dieetist/personal trainer van de sportschool geweest (onder begeleiding van hem heb ik tevergeefs geprobeerd af te vallen). Hij vond het raar dat de dokter mij geen medicatie gaf met de schildklierwaarden die ik heb. Hij zei nu snap ik ook waarom je niet afvalt. Volgens hem zou ik door 2 weken schildklierhormonen te slikken weer "de oude" worden. Met deze informatie was ik ook weer naar de dokter geweest, maar hij wilde hier niet aan meewerken.

De afgelopen 2 maanden eet ik vooral eiwitten. ('s ochtends eiwittenshake of kwark, in de middag een heerlijke salade met wat kip en noten pitter ein, in de advond salade, groente en een stuk vis of kip). Ik val er gewoon NIET door af!!

Ben momenteel aan het overwegen om toch T3 te gaan nemen. Graag zou ik jullie advies/mening willen weten. Welke dosis zal ik nemen, 25 mg, 50 mg of 75 mg. Moet ik naast T3 ook T4 nemen? Ik denk zelf om dit een periode van 2 weken te doen om te zien of het resultaat heeft. Iemand ervaringen???

In afwachting van jullie reactie...
    Hoi welkom!

Al naar een dokter geweest die het wel wilt geven? Ik bedoel gewoon naar een andere dokter gaan ?

Sterkte/succes in ieder geval!

Comment

Graag zou ik jullie advies/mening willen weten. Welke dosis zal ik nemen, 25 mg, 50 mg of 75 mg. Moet ik naast T3 ook T4 nemen? Ik denk zelf om dit een periode van 2 weken te doen om te zien of het resultaat heeft. Iemand ervaringen???

Geen ervaringen mee. Misschien iemand anders hier wel ? Maar denk dat ik gewoon voor een s.o zou gaan bij een andere arts! succes iig

Comment

Kun je vertellen wat je waarden precies zijn:
        TSH:
        FT4:
        T3:
        Ben je Belg of Nederlander?

IK zou sowieso niet beginnen met T3 (cytomel) als medicatie. T3 legt in 1 keer je schildklier volledig plat. Even je waarden neertypen dan kan ik je verder helpen.
        Daarnaast is er pas na 6 weken later zichtbaar in je bloed wat er met je klier gebeurt na het starten/veranderen van medicatie/dosering.

Groet en ik leef met je mee
        Last edited by Spank; 29-06-2011, 14:23.
        Stats: 1.78 / 70 Kilo / 12 % Mood: Bulking op 3900 Kcal Overige Stats: DL: 5*110 / BP: 5*70 / Below Par. Squat 5 *90

Comment

Andere dokter zoeken, enige optie. Zou er niet op een forum als deze gaan vragen naar medicatie doseringen
          Train hard or go hormone

Comment

eerst maar eens een fatsoenlijk voedings- en trainingsschema opstellen voordat je aan de middelen zoals t3 grijpt. 1250 kcal is gewoon een crash dieet waardoor het logisch is dat je na een tijdje niet meer afvalt.
            sq 130 / dl 175 / bp 100 / mp 70

you know they can't handle us like debbies does dallas

Comment

Originally posted by kojak View Post
              eerst maar eens een fatsoenlijk voedings- en trainingsschema opstellen voordat je aan de middelen zoals t3 grijpt. 1250 kcal is gewoon een crash dieet waardoor het logisch is dat je na een tijdje niet meer afvalt.
              En dus je endogene tyroid en schildklierfunctie afzwakt. Logisch gevolg.

Doktoren staren zich vaak blind op momentopnames dus er word al gauw gezegd dat je te lage T3 hebt. Ik zou het eerder zoeken bij je dieet. Voed die motor in plaats van hem af te laten sterven. Maak een fatsoenlijk voedingsplan, weeg alles en reken alles tot in de puntjes uit. Alleen op die manier kun je uitsluiten dat het niet voeding is die niet klopt.

Zelf gaan prutsen met schildklierhormonen moet je niet gaan doen. Waarschijnlijk maak je de schade dan alleen maar erger (als er uberhaubt schade is).
              The Sky Ain't The Limit

"Permanence, perseverance and persistence in spite of all obstacles, discouragement, and impossibilities: It is this, that in all things distinguishes the strong soul from the weak."

Comment

Een slecht dieet kan de oorzaak zijn van een hypothyroide. Je gaat dat probleem waarschijnlijk niet meer verhelpen door weer te gaan eten, alhoewel dat wel gezonder is.
                Je moet sowieso meer gaan eten, zo rond de 2000 kcal. I.c.m. de juiste doseringen medicatie zal je niet verder aankomen (misschien de eerste maanden wel wat).
                Nogmaals, ik moet de waarden weten. TSH FT4 en T3.
                Stats: 1.78 / 70 Kilo / 12 % Mood: Bulking op 3900 Kcal Overige Stats: DL: 5*110 / BP: 5*70 / Below Par. Squat 5 *90

Comment

Originally posted by Spank View Post
                  Een slecht dieet kan de oorzaak zijn van een hypothyroide. Je gaat dat probleem waarschijnlijk niet meer verhelpen door weer te gaan eten, alhoewel dat wel gezonder is.
                  Je moet sowieso meer gaan eten, zo rond de 2000 kcal. I.c.m. de juiste doseringen medicatie zal je niet verder aankomen (misschien de eerste maanden wel wat).
                  Nogmaals, ik moet de waarden weten. TSH FT4 en T3.
                  Hypothyreoïdie kan wel degelijk veroorzaakt worden door ondervoeding en kan, indien dit het geval is, in de meeste gevallen ook weer omgekeerd worden. Hoe denk je dat de metabolische crash veroorzaakt wordt tijdens een te lang crashdieet?

Toevallig heb ik enkele weken nog eens bloed laten prikken. Uit de test kwamen ook veel te lage schildklierwaardes. De doktor wilde me al aan de meds maar dat heb ik maar afgeslagen omdat ik wist dat mijn thryoid laag te laag uit de test zou komen. Was namelijk al 10 dagen aan het leven op 1200kcal + cardio en beta2 agonisten. Na de refeed van enkele dagen zijn we weer vrolijk verder gegaan, evenals de vetverbranding.
                  The Sky Ain't The Limit

"Permanence, perseverance and persistence in spite of all obstacles, discouragement, and impossibilities: It is this, that in all things distinguishes the strong soul from the weak."

Comment

Allereerst wil ik jullie allemaal bedanken voor de snelle reactie!

1 ding wil ik even duidelijk maken. Ik doe niet aan crash dieeten. Naar mijn weten is een crash dieet meestal <1000 kcal per dag. Bovendien ben ik pas begonnen met dieeten nadat ik zoveel ben bijgekomen.

@Kevster: Het klopt inderdaad dat het momentopnames zijn. Daarom ben ik sinds september bijna elke maand bloed gaan prikken. De waardes bleven laag. Jij bent van mening dat het aan mijn dieet ligt. Maar wat ik dus wil duidelijk maken is dat ik nooit echt te weinig at, ik probeerde af te vallen onder begeleiding. Die "motor" wordt gevoed. Ik eet 6x per dag kleine beetjes. Het dieet wat ik deed at ik bijvoorbeeld:

ochtend:
                    60 gram 2 volkorenboterhammen
                    10 gr dieetgalverine
                    30 gram kipfilet
                    125 gram sinasappel

tussendoor:
                    200 gr Yoghurt mager
                    125 gr Kiwi

Lunch:
                    60 gr 2 volkorenboterhammen
                    10 gr dieethalverine
                    20 gr appelstroop
                    30 gr kaas 20+

tussendoor:
                    200 gr Yoghurt mager
                    125 gr mandarijn

avondeten:
                    125 gr kipfilet (grillen)
                    200 gr aardappelen
                    200 gr sperziebonen
                    125 gr sinasappel

tussendoor:
                    200 gr Yoghurt mager
                    200 gr Meloen

En zo iedere dag wat anders. Dus zoals je ziet is dit 6x per dag kleine porties eten en is het alles behalve een crash dieet. Daarnaast deed ik ook trainen incl. krachttraining.

@Spank: Bedankt voor je reactie! Hieronder de gegevens.
                    "Je moet sowieso meer gaan eten, zo rond de 2000 kcal. I.c.m. de juiste doseringen medicatie zal je niet verder aankomen (misschien de eerste maanden wel wat". Spank, dit is precies wat ik wil. En zoals hierboven gezegd ik ben er bijna van overtuigd dat het niet komt door "slechte dieeten". Juist omdat het onder professionele begeleiding was. Ik denk gewoon dat ik schildklierhormonen nodig heb om af te vallen. Maar wil natuurlijk niet dat mn schildklier helemaal plat ligt, dus daarom dat ik me ook vooral druk maak om de dosering en wat ik precies moet innemen.
                    TSH: varieerend tussen 2,8 en 3,1
                    FT4: 10,9
                    T3: 4,8
                    Ben je Belg of Nederlander? Ik ben Nederlandse (maar woon vlak bij de Belgische grens).

Valt me net te binnen dat de PT/dieetist van de sportschool heeft gezegd dat vooral de t4 erg laag is...

Hoop dat je me kan helpen...

Comment

Teveel suikers, te weinig goede vetten en eiwitten.
                      Aan je voeding valt in ieder geval nog wat te verbeteren.

Heb je zelf al bepaalde pogingen gedaan om je schildklier weer sneller te laten werken?

Comment

Originally posted by Lady_S View Post
                        @Kevster: Het klopt inderdaad dat het momentopnames zijn. Daarom ben ik sinds september bijna elke maand bloed gaan prikken. De waardes bleven laag. Jij bent van mening dat het aan mijn dieet ligt. Maar wat ik dus wil duidelijk maken is dat ik nooit echt te weinig at, ik probeerde af te vallen onder begeleiding. Die "motor" wordt gevoed. Ik eet 6x per dag kleine beetjes. Het dieet wat ik deed at ik bijvoorbeeld:

ochtend:
                        60 gram 2 volkorenboterhammen
                        10 gr dieetgalverine
                        30 gram kipfilet
                        125 gram sinasappel

tussendoor:
                        200 gr Yoghurt mager
                        125 gr Kiwi

Lunch:
                        60 gr 2 volkorenboterhammen
                        10 gr dieethalverine
                        20 gr appelstroop
                        30 gr kaas 20+

tussendoor:
                        200 gr Yoghurt mager
                        125 gr mandarijn

avondeten:
                        125 gr kipfilet (grillen)
                        200 gr aardappelen
                        200 gr sperziebonen
                        125 gr sinasappel

tussendoor:
                        200 gr Yoghurt mager
                        200 gr Meloen

En zo iedere dag wat anders. Dus zoals je ziet is dit 6x per dag kleine porties eten en is het alles behalve een crash dieet. Daarnaast deed ik ook trainen incl. krachttraining.
                        1250kcal eten inclusief intensief sporten lijkt toch aardig op een crashdieet als je het mij vraagt. Te weinig eten vertraagd je metabolisme namelijk aanzienlijk, zelfs al na een dag of 3-4. Ik kan het goed mis hebben hoor wat betreft je thyroid maar ik zou dit soort zaken eerst dichttimmeren alvorens te gaan knoeien met je schildklier.
                        The Sky Ain't The Limit

Comment

Volgens onderstaande zijn je waardes gewoon normaal...

Diagnose en normaalwaarden schildklier:

Laboratoriumuitslagen
                          Balans tussen schildklierhormonen
                          T4 en T3
                          Medicijnen bij schildklieraandoeningen
                          Temperatuurmethode
                          Meningsverschillen over TSH
                          Laboratoriumuitslagen

Bij laboratoriumonderzoek wordt de gevonden hoeveelheid vergeleken met 'normale waarden'. Bij onderzoek naar de functie van de schildklier zijn er echter de nodige meningsverschillen wat de normale waarden moeten zijn, van de hoeveelheden schildklierhormonen in het bloed. Daarom staat bij onderstaande waarden de informatiebron vermeld.
                          Bij onderzoek in laboratorium A kan de uitslag zijn dat de functie van je schildklierhormonen te laag is en in laboratorium B kan het zijn dat dezelfde uitslag als normaal wordt beoordeeld. De samenwerkende artsenlaboratoria streven ernaar hier meer eensgezindheid over te krijgen.
                          Als uw klachten wijzen op hypothyreoïdie (een te lage functie van de schildklierhormonen) wordt bepaald hoe hoog de waarde van TSH in het bloed is. Onder de lijst getallen vindt u uitleg over de betekenis van de afkortingen.

Normaalwaarde TSH: 0,4 - 3,5 mU/l. (Bron: http://de-san.nl/publicaties/memoboek/ Dit is de website van de Samenwerkende Artsenlaboratoria in Nederland.) Sommige laboratoria vinden waarden tot 4 mU/l ook nog 'normaal' en enkelen rekken dit zelfs op tot 5,5 mU/l. Anderen pleiten daarentegen voor maximale waarden van slecht 2,5 mU/l. Kortom: onenigheid onder deskundigen.
                          Bij hyperthyreoïdie (een te hoge activiteit van de schildklier) wordt de TSH bepaald en de hoeveelheid schildklierhormonen. Met name het hormoon FT4 wordt als belangrijk gezien. FT4 betekent Free T4 = vrij voorkomend Thyroxine. Een hormoon kan alleen zijn functie uitvoeren, als hij niet gebonden is aan een transporteur, dus als hij vrij voorkomt.
                          Normaalwaarden T3: 1 - 3 nmol/ liter/ 0,9 - 2,6 nmol/l (bron: Vismans, alg. ziekteleer)
                          Normaalwaarden vrij T4 (FT4): 13-25 pmol/ liter (bron: bovengenoemde website artsenlaboratoria)
                          Balans tussen schildklierhormonen

Als er klachten zijn die wijzen op een lage activiteit van de schildklier, dan laat de huisarts meestal als eerste de TSH-waarde onderzoeken in het bloed. TSH betekent Thyroïd Stimulerend Hormoon; Thyroïd is de Latijnse naam voor schildklier. Dit hormoon wordt gemaakt in de hersenen en moet de schildklier aanzetten om schildklierhormonen te gaan maken.
                          Als de waarde van TSH laag is, wordt de schildklier weinig geactiveerd om schildklierhormonen aan te maken. Dit kan een indicatie zijn voor een te hoge activiteit van de schildklierhormonen. De hersenen geven om die reden geen activerend hormoon meer af voor de schildklier.

Als de schildklierhormonen niet voldoende in het bloed aanwezig zijn, moet het TSH de schildklier activeren en dus relatief hoog zijn. Als er vervolgens voldoende schildklierhormonen zijn, gaat de TSH weer zakken; de schildklier hoeft dan een tijdje niet meer geactiveerd te worden.
                          Zo is de hele regulering van hormonen in het lichaam. Een hormonale stof uit de hersenen activeert een klier. Die klier maakt de gewenste hormonen. Als die voldoende aanwezig zijn, gaat er een signaal naar de hersenen dat het activerende hormoon niet meer hoeft worden aangemaakt. En als de hoeveelheid van de hormonen in het bloed onder een bepaald niveau zakt, gaat er weer een signaal naar de hersenen, dat het stimulerende hormoon weer moet worden aangemaakt.

Als de waarde van TSH erg hoog is, moet de schildklier ongezond hard gestimuleerd worden om de normale hoeveelheden schildklierhormonen in het bloed te brengen. Dus hoge TSH-waarden zijn voor de arts een alarmsignaal, dat er iets mis is met de aanmaak van schildklierhormonen.
                          T4 en T3

T4 is de weinig actieve vorm van het schildklier hormoon en T3 is de actievere vorm ervan. Er is ongeveer 80% T4 en 20% T3. Het lichaam moet T4 omzetten in T3, als ze schildklieractiviteiten wil uitvoeren. Dus om werkelijk te zien of de aanmaak en omzetting van schildklierhormonen goed is, is FT3 (vrij T3) de enige belangrijke waarde. Dat hormoon is actief en vrij in staat zijn functie uit te oefenen. Het is echter instabiel en daarom slecht meetbaar. Daarom behelpt de wetenschap zich met een meting van de tweede keus, namelijk FT4.

Voor de aanmaak van T4 zijn bepaalde voedingsstoffen nodig (jodium, tyrosine, ijzer en zink).
                          Voor de omzetting van T4 naar T3 zijn ook voedingsstoffen nodig (jodium, zink, selenium en een beetje koper).
                          Ook moeten bepaalde enzymen een bijdrage leveren aan die omzetting. Enzymen kunnen echter alleen maar goed functioneren bij een bepaalde zuurgraad van het bloed en bij een goede lichaamstemperatuur.
                          Daarnaast moet er niet teveel van het bloedsuikerhormoon insuline zijn of van het stresshormoon cortisol, want die remmen de omzetting van T4 in T3.
                          Bij sommige mensen lukt die omzetting van T4 naar T3 niet zo goed, omdat aan een deel van bovenstaande voorwaarden niet kan worden voldaan.
                          Er kunnen echter ook auto-immuunprocessen in het lichaam gaande zijn, die gericht zijn tegen de celreceptoren. Celreceptoren zijn een soort deurbel, waarop de cel moeten reageren om zich open te stellen voor de werking van hormonen. Bij slecht functionerende celreceptoren kunnen er wel voldoende schildklierhormonen zijn, maar kunnen die hun functie toch niet uitvoeren. Antistoffen tegen celreceptoren voor TSH zijn te vinden via bloedonderzoek.
                          Medicijnen voor de schildklier

Het medicijn Thyrax is de T4 vorm. Als de omzetting naar de actieve T3-vorm bij u niet zo goed lukt, dan helpt dit medicijn u dus niet.
                          De omzetting van T4 naar T3 kan op meer plaatsen in het lichaam plaatsvinden. Soms verloopt de omzetting in de hersenen wel goed en verdwijnen de klachten daar wel bij gebruik van Thyrax, maar verloopt het in de rest van het lichaam maar heel minimaal. Vermoeidheid kan dan een klacht zijn die blijft bestaan.
                          Het medicijn Citomel is de actieve T3 vorm. Maar die actieve vorm is niet zo'n stabiele stof. De ene patiënt doet het er prima op, de andere niet.
                          Als er auto-immuunprocessen zijn, met voldoende T3 en T4, die echter hun werk niet kunnen doen, dan zijn beide medicijnen niet effectief.
                          Temperatuurmethode om functie schildklier te meten

In het inleidende stuk over de schildklier werd dit orgaan vergeleken met een thermostaat. De lichaamstemperatuur wordt voor een belangrijk deel bepaald door de activiteit van de schildklierhormonen. Als er sprake is van een slechte omzetting van T4 naar T3, of als er een auto-immuunproces is wat de functie van de schildklierhormonen remt, dan kan 'het kacheltje' niet goed worden opgestookt. Voor de omzetting van T4 naar T3 waren ook enzymen nodig die alleen goed functioneren bij een voldoende hoge lichaamstemperatuur (36,4 of hoger). Als de lichaamstemperatuur te laag is, dan kom je in een vicieuze cirkel terecht, omdat de enzymen slecht functioneren bij een te lage temperatuur. Die lichaamstemperatuur laat dus enerzijds zien dat de schildklierhormonen hun werk goed kunnen uitvoeren (=kacheltje opstoken) en anderzijds is het belangrijk te ontdekken dat de temperatuur te laag is, omdat dit één van de redenen is dat de omzetting van de weinig actieve T4 naar de actieve T3 niet goed lukt.
                          Informatie over de toepassing van de temperatuurmethode vindt u hier.
                          Meningsverschillen over de TSH-waarden

Over de normaalwaarden van met name T.S.H. verschillen de meningen. Kamsteeg (een biochemicus met een eigen laboratorium) en anderen pleiten voor een maximale referentiewaarde van 2,5 mU/liter. Veel patiënten met symptomen die duiden op hypothyreoïdie, vallen namelijk binnen de referentiewaarden en de oorzaak van hun klachten wordt daardoor niet ontdekt. Bron: "HPU, en dan", geschreven door J. Kamsteeg.
                          De gangbare opvatting is dat in de huisartspraktijk bij diagnostiek en controle van schildklierfunctie kan worden volstaan met de TSH bepaling.
                          Hoe jonger men is, hoe hoger de waarden horen te zijn. Als vrouwen van circa 20 jaar nog maar een waarde van 1,0 mU/liter hebben, valt dit onder de normale waarden, maar het kan wel samenhangen met een verhoogd risico op onvruchtbaarheid. Een waarde van 1,0 mU/liter zou je normaal verwachten bij mensen van 60 à 70 jaar.
                          Overigens is er discussie over de betrouwbaarheid van de HPU-test die door het laboratorium van dhr. Kamsteeg wordt aangeboden. Een rechtszaak die door hem werd aangespannen tegen 2 artsen die kritiek hadden op deze test, werd door dhr. Kamsteeg verloren.

© Natuurgeneeskunde-praktijk.nl 2003 - 2011
                          .........SQ 1x250 / 3x230, DL 1x265, BP 1x170........
                          There is no failure except in no longer trying

Comment

@ Kevster: Ik zei juist dat het WEL kan Lees mijn post nog maar eens.

@ Nance,
                            Ik zou je porties iets langzamer verhogen. Begin eerst een verhoging naar 1500, dan enkele weken later 1750..

Jouw waarden:
                            TSH: varieerend tussen 2,8 en 3,1
                            FT4: 10,9
                            T3: 4,8

Als ik een arts was, zou ik jou persoonlijk niet aan de medicatie zetten.
                            Theoretisch ben je heel licht subklinisch hypo.. Je Ft4 vind ik wat laag, maar dat verschilt erg per persoon. Wellicht heb je altijd laag normaal gehad.

Je hebt vrijwel dezelfde waarden dan ik heb (alleen mijn TSH 5.2).
                            Ik begon ook dik subklinisch, toen een jaar medicatie geslikt, maar had erg veel restklachten terwijl de waarden nu perfect waren. Nu al een aantal maanden zonder, en de klachten die ik had voordat ik medicatie slikte (koud) zijn totaal weg.

Wat ik bedoel is:

Heb jij andere klachten dan aankomen op dit moment? Koud? Traag? Moe? Vocht vasthouden (Oedeem), stramme spieren?
                            Het is belangrijker daar naar te kijken dan naar de waarden.
                            Eenmaal begonnen met medicatie is het een lang traject om weer terug zonder te komen (en zwaar).

Ik zou sowieso even vragen om een bijnier test. Laat je cortisol prikken om 0800 en 1600 op 1 dag. Ook verstandig om je lever enzymen (ALAT en ASAT) even erbij te checken.

Ik val trouwens af bij mijn hypo, niet iedereen heeft dezelfde klachten. Ik eet nu op 3800 kcal bij mij 70 kilo en kom heeeeeel langzaam aan.

Comment

TS eet met dit schema vermoedelijk onder haar BMR, dat kan ook de reden zijn van de stofwisselingsproblemen. Je BMR is het aantal calorieën dat je nodig hebt om je lichaam te onderhouden in volledige rust. Kom je daaronder door een te groot verschil tussen voeding en sporten dan gaat je lichaam als eerste de grootste energieslurpers aanpakken: de spieren. Die verbranden namelijk 70% van je dagelijkse energie.

Als ik jou was zou ik een vetpercentagebepaling doen, daaruit een voedingsbehoefte gaan berekenen en rustig naar een onderhoudsniveau gaan eten. Vervolgens ga je door training spieren opbouwen, en daarna kun je bijvoorbeeld denken aan een cut.
                              Status: pakt het weer rustig aan op.

Comment

Actieve discussies

Collapse

Antalya Escort
                              sikis
                              gaziantep escort
                              gaziantep escort
                              İstanbul Escort
                              istanbul escort bayan
                              sisli escort beylikduzu escort bayan
                              antalya escort atakoy escort
                              umraniye escort bayan
                              Very sweethearts get banged by pretty pals Баба посидела анусом на крепком стояке fotos de vaginas sexis
                              mariobet giriş betist giriş restbet giriş zbahis royalbet
                              streameast
                              otobet
                              gaziantep escort
                              deneme bonusu veren siteler bonus veren siteler
                              deneme bonusu veren siteler
                              mersin escort alanya escort gaziantep escort
                              deneme bonusu veren siteler
                              deneme bonusu veren siteler deneme bonusu veren siteler deneme bonusu veren siteler
                              mobilbahis giriş rokubet giriş
                              casino siteleri
                              methstreams
                              Working...