Leren loslaten werkt ook prima

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ik hoef veel meer te groeien, vind het ok zo. Wil geen grote bodybuilder worden. Ik heb mijn doel bereikt. Natuurlijk moet je eiwitten eten dat is standaard. Maar wat ik zeg. 200gr pangasiusfilet of zalm is meer dan genoeg voor mij om 40gr eiwitten binnen te krijgen. Ik eet 6x per dag waarvan 3x koolhydraten bij mn voedsel. De andere 3x zitten er 400gr groentes tussen. Heb ook over de 100kg gewogen en dat is niet mijn ding. Wil wel beweeglijk blijven ivm martial arts.

Maar wat ik zei dit werkt prima voor mij. Voor anderen misschien niet.

Comment

Originally posted by Remi1979 View Post
      Ik hoef veel meer te groeien, vind het ok zo. Wil geen grote bodybuilder worden. Ik heb mijn doel bereikt. Natuurlijk moet je eiwitten eten dat is standaard. Maar wat ik zeg. 200gr pangasiusfilet of zalm is meer dan genoeg voor mij om 40gr eiwitten binnen te krijgen. Ik eet 6x per dag waarvan 3x koolhydraten bij mn voedsel. De andere 3x zitten er 400gr groentes tussen. Heb ook over de 100kg gewogen en dat is niet mijn ding. Wil wel beweeglijk blijven ivm martial arts.

Dan snap ik het nut van dit topic niet, het spijt me. En is de stelling ook incorrect...
      Begeleiding nodig bij voeding en /of training?

Comment

Ik ben blij voor je remy, echter om 97kg te onderhouden heb je 200/250 gr ew nodig, en das 2 kilo pangafilet, ik word al misselijk als ik eraan denk.

Comment

Originally posted by pescatore View Post
          Op zich werkt dit wel als je schoon eet, alleen zijn er een hoop gefabriceerde etenswaren die onnatuurlijke hoeveelheden van bepaalde stoffen hebben die de hormoonhuishouding die signalen afgeeft dat je genoeg gegeten hebt, omzeilen. Fructose is een goed en dodelijk voorbeeld
          Biefstuk, rijst, havermout, zalm, zijn allemaal producten waar in ik keer op keer veel meer kan eten dan ik nodig heb, simpelweg omdat ik er dol op ben. En dan heb ik het nog niet eens over (geroosterd) brood, aangezien dat voor veel mensen in hetzelfde rijtje hoor, en nog makkelijker is om te overeten.
          Natuurlijk geldt dat niet voor iedereen, absoluut niet. Maar wel voor veel mensen. En dit topic wordt dusdanig zwart/wit geformuleerd dat die desbetreffende doelgroep er ook onder valt

En dan zitten hier ook genoeg leden die altijd veel moeite hebben gehad met eten. IJsblok en Possel zijn de eersten waar ik dan aan denkt, maar geen idee of dat ook klopt.

Bewerkte voeding bevat vaak een E-nummer die eetlust opwekt. Van soep tot chips en van ontbijtgranen tot dieetrepen, dat E-nummer zit bijna overal in. Dus daarmee heb je wel gelijk dat bewerkte voeding gevaren heeft.

We leven in een maatschappij waarin overeten normaal is. Niet alleen doordat het door veel voeding die als gezondgezien wordt gestimuleerd wordt, maar ook omdat onze maatschappij zo is. Hoe vanzelfsprekend is het wel niet dat een kind zijn bordje leeg moet eten, ondanks dat hij zegt dat hij geen honger heeft? In veel gezinnen is het normaal, maar je leert daardoor wel de rem met eten te negeren.
          Passion is: pushing yourself when no one else is around

Comment

Ik denk dat het per persoon verschillend is.

In een ander topic gaat het over een documentaire waarin een wetenschapper een interessant feit aan de orde stelt: iedereen heeft een biologisch vastgelegd lichaamsgewicht. Voor elk individu is dat ook nog eens anders.

Je lichaam wil steeds terug naar dat gewicht. Waarom wordt overgewicht door het lichaam/geest aangenomen als ideaalgewicht? Voor obese mensen zou dat dus betekenen dat ze hun leven lang hun hongergevoel moeten negeren.

De vraag is nog wanneer je lichaam je 'ideale gewicht' vaststelt, ze vermoeden dit dit voor of rond de puberteit gebeurt of zelfs al in de baarmoeder. Oudere moeders kregen dikkere baby's.

Ook kwam aan de orde dat sommige mensen bij bewust overeten geen vetmassa aanzetten, maar spiermassa en/of het gewoon weer verbruikten.

Ik kan me dus best voorstellen dat sommigen op hun gevoel kunnen afgaan. Dat wil ik onze kinderen ook aanleren want het blijkt zeer belangrijk te zijn. Even zo goed kan ik me voorstellen dat sommigen beter kunnen afgaan op een goed voedingsschema, omdat je gevoel je anders de verkeerde kant op stuurt.

Comment

Originally posted by Pallas View Post
              Laat dat nu net mn punt zijn...
              Passion is: pushing yourself when no one else is around

Comment

Originally posted by Patriciaaa View Post
                Biefstuk, rijst, havermout, zalm, zijn allemaal producten waar in ik keer op keer veel meer kan eten dan ik nodig heb, simpelweg omdat ik er dol op ben
                Toch is het erg lastig hiermee obese te raken. Je lichaam geeft wel degelijk aan wanneer het zat is bij dit soort voeding dat is het enige dat ik wil zeggen. Het is niet zo, dat je lichaam geen systeem heeft dat dit reguleert.

Als je ziet hoeveel (slechte) kcal er in een stuk chocolade of een donut zit dan schrik je er wss van hoe achterlijk veel biefstuk of zalm je daarvoor moet eten. 4 donuts zijn echter zo weg achter de computer. 4 kipfilets is een ander verhaal (zelfde aantal kcal) het verschil in verzadiging per kcal is echt gigantisch.

E-nummers zijn op dit gebied overigens wel een probleem maar niet het grootste. Het goedkoop produceren brengt fabrikanten er vaak toe in dingen als frisdranken de goedkoopste suiker-opties te gebruiken. Er zit super veel verschil tussen de talloze soorten suiker en je lichaam kan veel van deze niet herkennen als de caloriënbommetjes die ze zijn. Dat probleem heeft het niet met basis producten als een stuk vis, graan of vlees.

Ben het niet met je oneens, als je je wilt overeten kan dat altijd. Maar op gevoel eten is vrij makkelijk als je schoon eet en je lichaam dus niet op het verkeerde been zet.

In een ander topic gaat het over een documentaire waarin een wetenschapper een interessant feit aan de orde stelt: iedereen heeft een biologisch vastgelegd lichaamsgewicht.
                Moet wel een geniaal persoon zijn die dat gepost heeft

Comment

Originally posted by pescatore View Post
                  Moet wel een geniaal persoon zijn die dat gepost heeft
                  Heb je het zelf wel gekeken dan? Want ik lees dat jij nog steeds stelt dat je op gevoel kunt eten mits je de goede producten kiest. In de documentaire stellen ze juist dat dit niet geldt voor obese mensen: het lichaam blijft streven naar overgewicht.

Comment

Ik denk dat als je een tijdje een schema hebt gehad en je kent je producten en hun voedingswaarden dat je redelijk op gevoel kunt gaan ja. Als je niet boven je onderhoud gaat eten als een malle dan kan er weinig mis gaan, wat je lichaam ook wilt. Ik bedoel hiermee te zeggen dat je niet iedere gram hoeft te gaan wegen, als je ongeveer weet wat je nodig hebt.

Daarnaast streeft geen enkel lichaam naar overgewicht, mits je er de goeie producten ingooit wordt dat ook lastig. Ik denk dat je het niet zo extreem moet interpreteren

Comment

Originally posted by Remi1979 View Post

Het is eigenlijk heel simpel. Je moet idd leren luisteren naar je lichaam. Maar de meeste mensen (normale, mensen die niet op dit forum zitten, mensen die zich volproppen met junkfood) kunnen niet luisteren naar hun lichaam.

bv: de skinny gast van 50kg zal denken dat hij veel eet (luistert naar zijn lichaam). Maar eigenlijk heeft hij het dubbele nodig (om te groeien).Dan zal zijn lichaam in het begin zeggen dat hij teveel eet.

De methode op dit forum (kcal tellen) is de beste (het is heel algemeen, je telt gewoon je kcal en zorgt dat je genoeg krijgt) methode. Het is objectief. Uiteindelijk kun je wel overgaan naar enkel luisteren naar je lichaam. Maar de meeste mensen kunnen dit in het begin niet.

Iemand die luistert naar zijn lichaam maar het verkeerd interpreteert (vb: obese die altijd honger heeft, skinny gast die denkt dat ie veel eet maar eigenlijk heel weinig eet) zal geen tot weinig progressie maken. Deze kans op falen is er bij kcal tellen gewoon niet.

Het is simpelweg kijken naar wat er gebeurt met je lichaam (val je af en wil je bijkomen dan ga je je kcal verhogen). Iemand die luistert naar zijn lichaam kan dit ook maar de skinny gast die zich forcefeed (omdat ie altijd zo weinig at) luistert niet naar zijn lichaam maar hij boekt wel goede resultaten. --> zie je dit als een extreme? Hoeveel % van de leden die hier (of op DBB ofzo) komen kampt met overgewicht of ondergewicht in verhouding met de gasten die wel al goed bezig zijn?

Via kcal tellen kun je jezelf gemakkelijker regelmaat aanleren en discipline leren.

Nu ga je denken: dit kan je ook als je op gevoel eet. Ja dit klopt maar voor de meerderheid van de mensen zal de kcal methode beter werken.
                      lucky short-armed-spine-bending bastard

~~~You wanna be strong, let a cute girl spot you~~~

Comment

In een ander topic gaat het over een documentaire waarin een wetenschapper een interessant feit aan de orde stelt: iedereen heeft een biologisch vastgelegd lichaamsgewicht. Voor elk individu is dat ook nog eens anders.

Je lichaam wil steeds terug naar dat gewicht. Waarom wordt overgewicht door het lichaam/geest aangenomen als ideaalgewicht? Voor obese mensen zou dat dus betekenen dat ze hun leven lang hun hongergevoel moeten negeren.

De vraag is nog wanneer je lichaam je 'ideale gewicht' vaststelt, ze vermoeden dit dit voor of rond de puberteit gebeurt of zelfs al in de baarmoeder. Oudere moeders kregen dikkere baby's.

Ook kwam aan de orde dat sommige mensen bij bewust overeten geen vetmassa aanzetten, maar spiermassa en/of het gewoon weer verbruikten.

Ik kan me dus best voorstellen dat sommigen op hun gevoel kunnen afgaan. Dat wil ik onze kinderen ook aanleren want het blijkt zeer belangrijk te zijn. Even zo goed kan ik me voorstellen dat sommigen beter kunnen afgaan op een goed voedingsschema, omdat je gevoel je anders de verkeerde kant op stuurt.
                        Ik wil hier even een noot bij maken (eentje die niet belangrijk is voor de meeste leden hier).

Dit mag je niet als excuus gebruiken. Je bent niet skinny, dik, normaal,... omdat dit voor je lichaam het ideale gewicht is. Je kan dit tegenwerken.
                        (zijnoot, je lichaam tegenwerken is niet slecht. Elke keer we trainen brengen we beschadigingen aan aan onze spieren, elke keer je je grenzen verlegd werk je je lichaam tegen)

Zolang je voeding goed is, je training goed is. Zal je lichaam niet ineens gaan zeggen: laat ik even al mijn spiermassa wegdoen. Het word moeilijker naarmate je ouder word maar mits doorzettingsvermogen en discipline kun jij worden zoals je wilt.
                        lucky short-armed-spine-bending bastard

~~~You wanna be strong, let a cute girl spot you~~~

Comment

Comment

Originally posted by axel1994 View Post
                            Ik wil hier even een noot bij maken (eentje die niet belangrijk is voor de meeste leden hier).

Dit mag je niet als excuus gebruiken. Je bent niet skinny, dik, normaal,... omdat dit voor je lichaam het ideale gewicht is. Je kan dit tegenwerken.
                            (zijnoot, je lichaam tegenwerken is niet slecht. Elke keer we trainen brengen we beschadigingen aan aan onze spieren, elke keer je je grenzen verlegd werk je je lichaam tegen)

Zolang je voeding goed is, je training goed is. Zal je lichaam niet ineens gaan zeggen: laat ik even al mijn spiermassa wegdoen. Het word moeilijker naarmate je ouder word maar mits doorzettingsvermogen en discipline kun jij worden zoals je wilt.
                            Jazeker kun je dit 'tegenwerken' werd gesteld in die documentaire, alleen kost het sommige mensen dus meer moeite. Die moeite moet je er ook nog eens blijvend insteken. Het is geen excuus, wel een verklaring en naar mijn idee de reden waarom veel mensen niet op hun gevoel kunnen afgaan om goede resultaten te behalen.

Comment

Wat een onzin. Heb dit al zo vaak gehoord en voorbij zien komen...

Comment

Originally posted by Falstyr View Post
                                Wat een onzin. Heb dit al zo vaak gehoord en voorbij zien komen...
                                Onzin heb ik ook zo vaak voorbij zien komen.. net als toen jij niets dan vloeibaar astronautenvoedsel tot je nam, of dat suikerdieet van GenX. En anderen keken ook al raar toen ik met bieren ging experimenteren zoals sommigen dat met rode wijn doen onder het mom van anti-oxidanten en flavonoiden. Mijn punt? Zonder te experimenteren weet je niet wat voor jou werkt. Iets heel snel als onzin afdoen vind ik pas onzin. Na het experiment conclusies trekken heeft wat mij betreft pas zin.
                                Geniet, en drink met maten!

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X