Onze Tanden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Mijn tandarts was tegelijkertijd mijn ortho. Ik had een jaar terug zo'n heerlijke slotjesbeugel. ELKE maand weer voor controle komen en gehannes met elastiekjes enzo. En damn hij was perfectionistisch. Hij doet zijn werk wel goed maar na een jaar of 3 heb je er wel genoeg van :P
    Het is nu gelukkig voorbij en het heeft zeker goed gewerkt....
    maar ik heb de komende dertig jaar ff genoeg tandarts gezien.
    Nog geen gaatjes gehad trouwens.....stel je voor...gaat hij daar ook nog over zeiken.

Comment

ook 2x per jaar... draag nu beugel :S

Comment

1 keer per jaar naar de tandarts streef naar 2 ik heb echt een kuthekel aan gaatjes. Poets 1 keer per dag maar dan ook grondig ben best wel tandenpoets noob als ik t zo zie niet alleen ownen jullie me met fitness maar ook met tandenpoetsen

Comment

Originally posted by fanny View Post
          en ik probeer elke dag te flossen (al wijst de praktijk 2 a 3 keer per week uit).
          Nee, niet waar...als je alle onderzoeken van floss in combi met poetsen / alleen poetsen naast elkaar legt, is het verschil niet significant! Er wordt dan dagelijks geflosst. Flossen is te moeilijk om het geheel goed uit te voeren en alleen als het heel goed wordt uitgevoerd (dagelijks!!!) heeft het effect.
          Een tandenstoker, of nog beter, een rager hebben wel een duidelijk effect op het tandvlees. Ook deze moeten dagelijks gebruikt worden. Een ontsteking ontstaat namelijk al binnen 2 dagen...

Comment

Originally posted by Tigra View Post
            En tandsteen komt van ons speeksel.
            Gedeeltelijk waar...tandsteen is plak wat uithard onder invloed van speeksel....

Comment

Originally posted by GeneralIx View Post
              Van een paar tandartsen in opleiding gehoord (een ervan was knap, daarom heb ik het onthouden) dat je eerst een uurtje moet wachten, en dan pas poetsen. Van de suikers stijgt de zuurgraad, tanden raken aangetast (kleine gaatjes komen erin), en als je dan poetst, poets je die opstaande randjes weg tot de diepte van het gaatje. Oftewel extra slijtage. Wacht je een uurtje, dan herstellen je tanden zich gedeeltelijk waardoor dat randje het poetsen wel kan hebben, en je daardoor meer van je tanden over houdt. Zoiets was het in ieder geval.
              Gedeeltelijk waar. Bij het poetsen poets je de pelicel van de tanden; een laatje wat vooral bestaat uit speeksel die de tanden beschermt tegen zuuraanvallen. Het is dus geen opstaand randje, maar een laagje. Het zuur van de zuuraanval (of van een zuur drankje zoals cola) kan dan meer schade aanrichten dan dat je een uur zou wachten. Dit kan caries (gaatjes) en/of erosie (slijtage) te weeg brengen.
              Het spoelen met water of het nemen van een xylitolkauwgom (brengt Ph sneller omhoog) is daarom verstandig.

Comment

Ik noemde het een opstaand randje als in: " er komen kloofjes in je glazuur door het zuur, en dat wat er nog overeind staat houdt de tandenborstel niet".

Verder wel interessante posts.
                "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

he das grappig ik poets ook m'n tong. verder poets ik 2x per dag m'n tanden en ga 2x in 't jaar naar de tandarts en kauw bergen kaugom per jaar.
                  voer eendjes,geen oorlog

Comment

Ben net terug van de tandarts, en alweer geen gaatjes
                    Ik ga 2 keer per jaar naar de tandarts en poets 2 keer per dag mn tanden.
                    4 jaar terug 1 keer een gaatje gehad en daarna nooit meer. Heb geen vrees voor de tandartsstoel, op naar de volgende keer.
                    " Failure is not an option "

Comment

Originally posted by Lieneke View Post
                      Gedeeltelijk waar. Bij het poetsen poets je de pelicel van de tanden; een laatje wat vooral bestaat uit speeksel die de tanden beschermt tegen zuuraanvallen. Het is dus geen opstaand randje, maar een laagje. Het zuur van de zuuraanval (of van een zuur drankje zoals cola) kan dan meer schade aanrichten dan dat je een uur zou wachten. Dit kan caries (gaatjes) en/of erosie (slijtage) te weeg brengen.
                      Het spoelen met water of het nemen van een xylitolkauwgom (brengt Ph sneller omhoog) is daarom verstandig.
                      interessant stukje..

Comment

Heb nooit gaatjes gehad tot jaar terug. Snoepte toen veel meer poetste veel slechter.. nu afgelopen jaar in één keer 2 vullingen gehad..
                        En echt veel beter gaan poetsen.. maar volgens mij zit er zeker minstens nog 1.. kijk nu al op tegen tandartsbezoek bahbah. Hoe stevig het gebit eerst was hoe zielig het nu is.

Comment

Originally posted by GeneralIx View Post
                          Ik noemde het een opstaand randje als in: " er komen kloofjes in je glazuur door het zuur, en dat wat er nog overeind staat houdt de tandenborstel niet".

Verder wel interessante posts.
                          Zo is het.
                          Koolhydraten worden door bacteriën als voeding gebruikt.
                          De afvalstoffen/zuren verzwakken het glazuuroppervlak.
                          Dit effect blijft bij normale voeding ongeveer een half uur aanwezig. Als je dan hard gaat poetsen dan schrob je het oppervlakkige glazuur weg. = erosie
                          Er zijn echter nog ander factoren die meespelen zoals bv tandenknarsen en/of sterke zijdelingse bewegingen op de kiezen. Ook het overdeven innemen van zure voedingsmiddelen zoals fruit (citrus) of veel braken/maagzuur. bv anorexia patienten hebben er ook last van maar dan meer aan de binenzijde van de tanden.

nog ff

Bacteriën + koolhydraten + tijd geeft cariës (gaatjes)

Zuren (via bacteriën of direct) + mechanische belasting geeft erosies

Comment

Niet alleen koolhydraten...ook korte(re) suikers worden omgezet in zuren door de bacterien.

Dus

Bacterien + suiker(s) + tijd + gastheer = caries

En

Erosie wordt enkel veroorzaakt door zuur uit voeding/dranken/maagzuur (is dus chemisch proces) en niet door bacterien...

En

Mechanische belastig geeft atritie en/of abrasien

Comment

Van dat flossen krijg ik alleen maar wondjes in mijn tandvlees.'Korte(re)' suikers zijn ook koolhydraten,tenminste,dat dacht ik.

Comment

Originally posted by Lieneke View Post
                                Niet alleen koolhydraten...ook korte(re) suikers worden omgezet in zuren door de bacterien.

Dus

Bacterien + suiker(s) + tijd + gastheer = caries

En

Erosie wordt enkel veroorzaakt door zuur uit voeding/dranken/maagzuur (is dus chemisch proces) en niet door bacterien...

En

Mechanische belastig geeft atritie en/of abrasien
                                Ben ik het niet helemaal mee eens. pH kan ook dalen in de mond
                                door zuren geproduceerd door bacterien (vnl via de koolhydraten = ook suikers)
                                Daar ging het nu net over dacht ik, of je al dan niet in die periode moet poetsen.

grts

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X