bigorexia

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• bigorexia

Zat vanmiddag eens op ergogenics rond te kijken en toen kwam ik een stukje tegen over bigorexia of ook wel muscle dysmorphia. Kan het alleen niet meer terugvinden helaas! Jammer! Want ik had de link graag hier neergezet.

Komt er in het kort op neer dat het een soort omgekeerde vorm is van anorexia. De grootste groep die deze eigenlijk vooral mentale ziekte/aandoening hebben zijn bodybuilders wat opzich vrij logisch is. Het houd in dat mensen die hieraan lijden zichzelf te dun, te smal, en niet gespierd genoeg vinden. Maar het gaat nog verder dan dat. Vaak is het juist zo dat ze zichzelf skinny vinden terwijl ze al vrij breed zijn. Zoiezo breder als de gemiddelde man. (er zijn weinig vrouwen bekend met dit probleem) Hoewel ze dus al vrij buff zijn zien ze in de spiegel toch een iel mannetje. Ook dragen ze bijv. wijde kleding om er breder uit te zien.

Hoewel er wel wat grote verschillen zijn en ik met zekerheid kan zeggen dat ik dit NIET heb, zie ik wel wat overeenkomsten. Al moet je wel zeggen dat er eigenlijk bij elke bodybuilder wel een vorm is van dit probleem ookal is het maar heel mild.

Bij mij is het dus wel zo dat ik de hele dag bezig ben met bodybuilding. Eten, trainen en als ik daar niet mee bezig ben, ben ik alsnog bezig met bodybuilding. Door bijvoorbeeld hier op bodynet actief te zijn, op internet rondkijken op andere sites zoals bijvoorbeeld ergogenics of discussieren over onderwerpen met mijn trainingspartner. Ook MOET ik gewoon trainen anders voel ik me niet lekker. Niet elke dag natuurlijk maar een paar weken niet trainen zul je mij niet zien doen. Ook komt het wel is voor dat ik sociale gelegenheden (bijvoorbeeld afspreken om met een vriend(en) wat te gaan doen) wel is afsla omdat ik moet gaan trainen en ik die niet wil overslaan.

Natuurlijk is dit alles opzich nog niet zo'n super groot probleem maar als ik bijv. dit soort dingen lees vraag ik mezelf wel is af of het nog bezigheid is of obsessie? Toch zijn er gelukkig nog wel grote verschillen. Ik las namelijk dat de mensen met dit probleem situaties vermeden waarin andere mensen hun lichaam konden zien zoals kleedkamers of douches. Puur vanwege het feit dat ze zich schaamden voor hun lichaam. Daar heb ik dus totaal geen last van. Echte extreme droegen zelfs het hele jaar door dikke truien zodat ze er breder uit zagen en hun lichaam konden verbergen. Dat betekent dus ook in de zomer met 25-30 graden.

Toch, om nog weer even terug te komen zie ik wel overeenkomsten. Zo kijk ik bijvoorbeeld vaak in de spiegel. Om eerlijk te zijn elke spiegel die ik tegenkom, of dat nu de spiegel is in de douche, de keuken beneden, de reflectie in de schuurdeur en ramen ik moet altijd even kijken. En ik ben dan niet tevreden met wat ik zie. Maar goed ik ben dan ook nog niet zo groot. Als je deze 'ziekte' hebt ben je nooit groot genoeg. Het verschil is dat ik zelf wel een doel heb en als ik bijv. zo zijn als Ronnie weet ik dus wel dat ik dat in elk geval TE groot vind. Een andere overeenkomst is dat ik wel degelijk kijk naar wat voor of welke kleren ik draag. Zo kan ik mezelf er wel degelijk in terugvinden dat ik niet alleen kijk of kleren er mooi uitzien maar ook of ik er breder in lijk. Of dat nu is bij het kopen van kleren of kleren die ik al in de kast heb liggen kijken wat ik voor welke gelegenheid aan ga doen. Shirts waarin ik er minder breed uitzie blijven dan ook liggen in de kledingkast.

Ik heb het dan ook vaak dat als ik naar anderen kijk, denk ik van die ziet er wel goed uit, zo moet ik ook zijn. En dan kijk ik naar mezelf en zie ik niets. Of niet wat ik wil zien in elk geval. Terwijl anderen zeggen dat je al best gespiert bent.

Wat nu mijn doel is met dit topic, ik vraag me allereerst af, wat vinden jullie nu van dit onderwerp? En zijn er dingen die je in jezelf herkent? Want ja, eigenlijk hebben zoals ik al zei, alle bodybuilders wel een vorm van deze 'ziekte' ookal is het een lichte vorm. Als we onszelf namelijk al zo gespierd vonden hoefden we in principe ook niet meer aan bodybuilding te doen. Behalve als je het doet gewoon omdat je het leuk vind en dat vind ik het ook zeker, maar de reden dat ik het doe is om groot te worden. Niet voor amusement. Verder vraag ik me toch ook wel een beetje af, hoe erg is het dan? Zijn de voorbeelden die ik noemde toch wel normaal? En herken je het in jezelf? Of slaat het toch een beetje door? Zelf vind ik het nog wel kunnen allemaal, maarja het is wel zo dat heel vaak met dit soort problemen je zelf juist niet door hebt dat het een probleem is.

Ik zou zeggen, laat je maar horen.
    Owner of the Iron Playground.

Ik ben iets te snel geweest zie ik. YouTube - Bigorexia die link wou ik nog even posten. En ik ga nog ff kijken of ik het stukje op ergogenics kan terugvinden.

Comment

Herken er zat in.
      "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

me to maruh dit is ouwe shit voor mij hoor... zijn hiero volgens mij oko al lang topics over geweest
        on the road to get huge

Comment

Ik vraag me af of het erg is om er iets in te herkennen. Geloof dat je van de meest gekke dingen (stress, werk, weet ik veel wat) een 'rexia' hebt.
          Is slecht wanneer andere dingen er zwaar onder gaan lijden. Wanneer je zwaar ongezond bezig bent en/of eigenlijk geen vrienden meer hebt, is het toch wel hoog tijd om aan jezelf te twijfelen. Verdere doelen hebben terwijl anderen zeggen dat het zo wel mooi is, is in een wereld -waarin de meeste mensen te vettig zijn- niet zo heel raar lijkt me. En je dagen hebben waarin je denkt; 'ik hoor hier trots op te zijn, maar ik kan het totaal niet geweldig vinden' lijkt me aardig mensenlijk.
          Last edited by Patricia86; 03-06-2009, 23:40.

Comment

Herken alles wel (behalve die dikke truien), maar wat is anders je drive je wilt toch breder worden zolang je leven niet naar de klote gaat niks mis mee. Met kleding valt het nog mee, maar kleding die maat te groot is maar wel in me kast ligt komt er per definitie al niet meer uit, maar aan de andersom uiterste ik loop ook bijna never in me muscle shirt (raar genoeg van me ma gehad) dat vind ik net weer iets te, maja daar lijk je nou net breed in dus in hoeverre het obsessie is geen idee
            The internet, SERIOUS business!

Fallus; nee dombo als je dit al niet snapt wtf heb je al die tijd gedaan op dit forum? ~Fal, ik zat voornamelijk in de jailbait topic

Comment

Originally posted by hardcoremenneke View Post
              me to maruh dit is ouwe shit voor mij hoor... zijn hiero volgens mij oko al lang topics over geweest
              Volgens de zoekfunctie zijn er topics waar de term in voorkomt ja en vast nog wel wat topics die er wat mee te maken hebben, maar er is zover ik weet geen apart topic met dit onderwerp. Nu dus wel.

@ Patricia: daar heb je inderdaad wel gelijk in ja.

Comment

Ik herken hier ook wat in. Ik kan veels te veel met mijn uiterlijk bezig zijn. Dat vind ik op zich niet erg...zolang het nog binnen de perken blijft. Wat ik wel erg vind is dat ik andere mensen ook op hun uiterlijk beoordeel. Dat is ook niet zo gek;..als je de hele dag bewust of onbewust je eigen uiterlijk aan het beoordelen bent (moet ik meer trainen, zie ik er beter uit, is mijn voeding goed etc etc) dan ga je dat onbewust ook bij anderen doen. En ik ben vrijgezel maar ik merk dat ik op veel vrouwen niet zou vallen omdat ze net 1 of 2 maatjes te veel hebben. En zo'n persoon wil ik niet zijn....want dat vind ik oppervlakkig.
                Daarnaast ben ik van bf 31 % naar 24 % gegaan. Nog steeds aan de vette kant;..maar als ik nu iemand op straat zie met 31% dan denk ik "ga eens bewegen bolle".

Al met al moet ik echt uitkijken dat ik niet obsessief met voedsel en mijn uiterlijk bezig ben. Natuurlijk is het nu nog wel binnen de norm...maar zo beginnen al dit soort problemen.
                Ik wil mezelf echt duidelijk blijven maken dat innerlijk toch echt belangrijker is dan uiterlijk
                You can not become LEGenDArY without Legday

Comment

Originally posted by Bilo View Post
                  Ik herken hier ook wat in. Ik kan veels te veel met mijn uiterlijk bezig zijn. Dat vind ik op zich niet erg...zolang het nog binnen de perken blijft. Wat ik wel erg vind is dat ik andere mensen ook op hun uiterlijk beoordeel. Dat is ook niet zo gek;..als je de hele dag bewust of onbewust je eigen uiterlijk aan het beoordelen bent (moet ik meer trainen, zie ik er beter uit, is mijn voeding goed etc etc) dan ga je dat onbewust ook bij anderen doen. En ik ben vrijgezel maar ik merk dat ik op veel vrouwen niet zou vallen omdat ze net 1 of 2 maatjes te veel hebben. En zo'n persoon wil ik niet zijn....want dat vind ik oppervlakkig.
                  Daarnaast ben ik van bf 31 % naar 24 % gegaan. Nog steeds aan de vette kant;..maar als ik nu iemand op straat zie met 31% dan denk ik "ga eens bewegen bolle".

Al met al moet ik echt uitkijken dat ik niet obsessief met voedsel en mijn uiterlijk bezig ben. Natuurlijk is het nu nog wel binnen de norm...maar zo beginnen al dit soort problemen.
                  Ik wil mezelf echt duidelijk blijven maken dat innerlijk toch echt belangrijker is dan uiterlijk

hahaha ik herken dit misschien een klein beetje bij mezelf maar ik merk dat ik ook mensen beoordeel op hun uiterlijk. ik ben best smal vergeleke de meeste hier en ik ben niet zo dik bf 14% ong maar als ik mensen op straat zie die dikker zijn dan ik denk ik ook van ga eens afvalle dikke. ook elke dag bij de bus zie ik dikke mensen de bus inlopen denk ik "jij mag er niet in jij bent te dik ga maar lekker fietsen dan val je nog van af" dit denk ik altijd ook als ik dikke vrouwen op van die te kleine brommertjes zie dan denk ik 'wat ben jij in GODSNAAM'aant doen, ga is heel rap fietsen, terwijl sommige mensen hier niks aan kunnen doen, maar ik erger mij wel aan die mensen.

ik vond het wel grappig dat ik niet de enige was die zo dacht.

Comment

Denk dat het een menselijke aard is dat het nooit perfect is, en dat er altijd wel iets verbeterd kan worden.

Denk ook niet dat je hier zou zitten als je een "if it ain't broken don't fix it" mentaliteit had.
                    He who keeps silent consents.

Comment

Originally posted by beunhaas View Post
                      .. ook als ik dikke vrouwen op van die te kleine brommertjes zie dan denk ik 'wat ben jij in GODSNAAM'aant doen, ga is heel rap fietsen, ...
                      "arm, zielig brommertje" denk ik dan.
                      Vergeet niet je lachspieren te trainen.

Comment

Toch wel even de moeite waard om te bumpen.

herkennen er zich van de huidige actievelingen hier mensen zich in

Comment

Herken best veel dingen die ik zelf ook heb; spiegels worden niet overgeslagen en ik voel me te klein. Ook baal ik er erg van dat ik vanavond niet heb kunnen trainen ivm niet goed voelen, vooral omdat ik weet dat ik de komende 7 dagen niet kan trainen.

Maar als ik naast iemand sta die niet traint voel ik me toch weer wat beter, zie er dan over het algemeen toch een stuk beter uit.

Comment

Ik herken redelijk veel hierin. Ik merk dat ik sterker ben geworden etc. Zie mezelf niet meer als dat scharminkel van vroeger, maar wil nog steeds groter en sterker worden. Er zit bij mij geen grens aan zover ik nu weet.

Vaak even 'stiekem' flexen in de spiegel, kijken wat beter kan etc.
                            Kijk veel naar mensen van wou dat ik dat fysiek had, of die kuiten, of zijn armen oid. Wel irritant. Maar ik vind trainen geweldig en zal er nooit mee stoppen.

Comment

Ik zit steeds aan m'n buik, om vervolgens te denken "hee bolle, het is weer tijd om te cutten''

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X