Ibuprofen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ibuprofen

Hee,

Ibuprofen is een pijnstillend middel dat behoort tot de groep van niet-steroïde ontstekingsremmers (NSAID's). Het werkt ontstekingsremmend, pijnstillend en koortsverlagend; de werking is vergelijkbaar met die van acetylsalicylzuur.

Zoals op internet en in de bijsluiter staat, werkt ibuprofen ontstekingsremmend, alleen ik lees hier en daar dat het pas die functie krijgt bij een bepaalde hoeveelheid... Mijn vraag is dan ook bij welke hoeveelheid dat is??

Ik slik nu 10x 400 mg pillen verspreid over de dag ivm schouderblessure, alleen voel die k*t schouder nog steeds... verder slik ik er nog glucosamine and L-glutamine bij maar na 5 weken geen verbetering

Groet,

Rainier

10 x per dag??????

Is dat niet een beetje veel?

400 mg is het maximale wat je zonder dokters recept kunt krijgen.
    Als je zwaarder wilt, dan moet het via de huisarts.
    I'm in transformation mode!!!!

Comment

Originally posted by Rainier View Post
      Hee,

Ibuprofen is een pijnstillend middel dat behoort tot de groep van niet-steroïde ontstekingsremmers (NSAID's). Het werkt ontstekingsremmend, pijnstillend en koortsverlagend; de werking is vergelijkbaar met die van acetylsalicylzuur.

Zoals op internet en in de bijsluiter staat, werkt ibuprofen ontstekingsremmend, alleen ik lees hier en daar dat het pas die functie krijgt bij een bepaalde hoeveelheid... Mijn vraag is dan ook bij welke hoeveelheid dat is??

Ik slik nu 10x 400 mg pillen verspreid over de dag ivm schouderblessure, alleen voel die k*t schouder nog steeds... verder slik ik er nog glucosamine and L-glutamine bij maar na 5 weken geen verbetering

Groet,

Rainier
      10x is een beetje overdreven veel

als ik jou was zou ik ipv ibuprofen Dicolofenac nemen.. Het wordt bij de drogist onder de naam Voltaren K verkocht 1 tab bevat 25mg .. 75mg dagelijk (3 tabs dus) zou de pijn binnen een week al weg moeten halen

Comment

Wat dacht je van rust en een bezoekje aan de fysio/manueel...
        "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

10x is gewoon belachelijk. Drie is het absolute maximum. Daarboven verneuk je je lichaam
          You can not become LEGenDArY without Legday

Comment

Originally posted by Bilo View Post
            10x is gewoon belachelijk. Drie is het absolute maximum. Daarboven verneuk je je lichaam

Waar haal je dat vandaan dat drie het absolute maximum is? Ik heb namelijk op aanbevelen van meerdere artsen meerdere malen daarboven gezeten en dan nam ik er nog paracetamolbommen bij ook... En ik heb nou niet het idee dat ik een verneukt lichaam heb...
            "Just because you've always done it that way doesn't mean it's not incredibly stupid."

Comment

Originally posted by Pinada View Post
              Waar haal je dat vandaan dat drie het absolute maximum is? Ik heb namelijk op aanbevelen van meerdere artsen meerdere malen daarboven gezeten en dan nam ik er nog paracetamolbommen bij ook... En ik heb nou niet het idee dat ik een verneukt lichaam heb...
              Staat in de bijsluiter.

Daarnaast perfereer je je maagwand met meer dan drie. al helemaal als je dat elke dag doe. Neem nu maar van mij aan;..10 per dag is waanzin

Comment

Wow.. Bij 10 is het echt al lang tijd voor de dokter.
                Waarom zoveel? Doet het zon gruwelijke pijn? Of wil je gewoon alles kunnen doen wat je normaal ook doet?

@ Bilbo, jij doelt op maagzweren?

Comment

Lijkt me niet echt handig om 5 weken door te lopen met een blessure.
                  Als je zoveel pijnstillers slikt zal je dadelijk niet meer zonder kunnen, en word je blessure alleen maar erger.

Je moet naar je huisarts gaan of naar een therapeut.
                  ความพายายามอยู่ที่ไหน ความสำเร็จอยู่ที่นั้น

Comment

3 x 400mg is dus echt niet het maximum he.
                    Mijn vriendin heeft migrane en heeft ze van 800mg liggen.
                    Geloof me die slikt er ook heel wat weg af en toe maar 10 x 400mg is wel belachelijk veel moet ik zeggen.
                    Shut Up And Squat!!! Status: Cutten

Comment

Originally posted by Bilo View Post
                      Staat in de bijsluiter.

Daarnaast perfereer je je maagwand met meer dan drie. al helemaal als je dat elke dag doe. Neem nu maar van mij aan;..10 per dag is waanzin
                      Ik vind 10 per dag gedurende redelijk lange tijd ook waanzin, maar als een arts tegen mij zegt dat ik gedurende twee weken best iedere dag 6 ibuprofen van 400mg neem naast 8 redelijk zware paracetamol, dan ga ik er niet vanuit dat het je lichaam verneukt (naast het feit dat ik dit dus zelf ondervonden heb). Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat je dit zomaar even kunt proberen of vijf weken vol moet houden of dat 10 ibuprofen per dag nemen slim is...
                      "Just because you've always done it that way doesn't mean it's not incredibly stupid."

Comment

Die acht paracetamol twijfel ik meer aan. Flinke leverstress.
                        "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Originally posted by GeneralIx View Post
                          Die acht paracetamol twijfel ik meer aan. Flinke leverstress.
                          Je twijfelt aan of ik ze genomen heb of dat het verstandig is?

Ik neem sowieso liever geen pijnstillers en al helemaal niet zoveel, maar ik was toen dusdanig naar de klote dat ik alles wel zou proberen

Comment

Kijk;..als de huisarts het aanbeveelt dan zal het wel

Mij is geleerd dat je er meer kwaad mee doet dan goed

Comment

Even wat bronnen:

Ibuprofen, een van de meest gebruikte pijnstillers, geeft bij regelmatige inname een sterk verhoogd risico op een hartaanval. Dat blijkt uit een studie, uitgevoerd aan de universiteit van het Britse Nottingham. De onderzoekers hebben gebruikers van de pijnstillers opgeroepen niet accuut te stoppen met de medicijnen maar verder onderzoek af te wachten, aldus Britse keanten gisteren.

Ibuprofen wordt gebruikt als een alternatief voor pijnstillers als paracetamol en aspirine. Het bezit ontstekingsremmende kwaliteiten en wordt regelmatig geslikt door mensen met onder meer ontstekingen aan gewrichten, zoals lijders aan artritis.
                              De werkzame stof behoort tot een brede groep van ontstekingremmers en is in relatief lage doseringen verwerkt in diverse pijnstillers.

In het onderzoek is gekeken naar meer dan 9000 mensen tussen 25 en 100 jaar oud die tussen 2000 en 2004 voor het eerst een hartaanval kregen.
                              Nadat risicoverhogende factoren als de leeftijd en roken in acht waren genomen, bleek dat de patiënten die in de drie maanden voor hun hartfalen Ibuprofen voorgeschreven hadden gekregen, 24 % meer kans hadden op een hartaanval.

bron: Volkskrantd.d. 11 juni 2007.

en:

Een schokkende conclusie, die waarschijnlijk wel even slikken is voor sommige landgenoten, werd vandaag door het het Medisch Spectrum Twente in Enschede naar buiten gebracht. Reumatoloog Harald Vonkeman schrijft in een proefschrift aan de Universiteit Twente dat er jaarlijks 540 doden vallen in Nederland, door het gebruik van diverse pijnstillers.

De afgelopen twee jaar zijn 52.000 gebruikers van ontstekingsremmende pijnstillers, zoals diclofenac en ibuprofen, gevolgd door onderzoekers van de Universiteit Twente en het Medisch Spectrum Twente. Hierbij werd nadrukkelijk gekeken wat de gevolgen waren van het overmatige en langdurige gebruik van deze pijnstillers. Vooral het risico op ernstige maagbloedingen werd bekeken.

Jaarlijks krijgen bijna 5100 gebruikers last van een ernstige maagbloeding. Dit is bijna 10 procent. Van hen overlijden er 540, zo meldt het Medisch Spectrum Twente. In juni van dit jaar werd ook al opgemerkt dat deze pijnstillers onnodige vergiftigingen kunnen veroorzaken.
                              NSAID, waaronder ibuprofen, blijkt slechter voor je te zijn dan eerst werd aangenomen. Meer dan 1800 mg Ibuprofen per dag voor lange aaneengesloten periode kan zorgen voor ernstige maagbloedingen. In principe werkt de tandheelkunde met deze volgorde:

1ste keuze pijnstilling

Paracetamol 500mg, bij pijn elke 3 uur 1 tablet max. 5 per dag. Wordt het meest gebruikt bij pijn zonder zwelling of een eenvoudige extractie, vulling of WKB.

2e keuze

Ibuprofen 400 mg, bij elk 4 uur 1 tablet max. 4 per dag. Wordt voorgeschreven na weefselschade, kleine chirurgische ingrepen. Heeft naast een pijnstillend effect ook een zwelling verminderend effect. Is een NSAID.

3e keuze (Alleen op recept verkrijgbaar)

Brufen bruis 600mg is sterker dan bovengenoemde. Wordt bij minder kleine chirurgische ingrepen voorgeschreven of wanneer bovenstaande niet afdoende werkt. Max 3 sachets per dag.

4e keuze

Combinatie preparaat van Paracetamol met een Ibuprofen, combinatie hiervan is extra pijnstillend.

Echter dit recente onderzoek van de franse universiteit van marseille heeft een discussie gestart binnen de NVVT.

Bron Tandarts.nl 12 augustus 2008
                              Last edited by GeneralIx; 01-07-2009, 10:25.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X