Ruim 3 jaar geleden heb ik bij een verhuizing in december een groot tafelblad getild. Dit ging niet helemaal goed waardoor ik veel pijn had aan mijn schouder.. de pijn ging toen weer weg en kwam weer terug en zo heb ik ongeveer 3 maanden aangemodderd tot ik besloot naar de huisarts te gaan. Die vond het allemaal wel meevallen en zei dat het met rust wel over zou gaan. Ik held pijn en ben op eigen initiatief naar de fysiotherapeut geweest. In de 3 jaar heb ik ongeveer 5 verschillende praktijken gehad en 7 verschillende therapeuten naar laten kijken. Bij de sportarts aangekomen werd er besloten een MRI scan te maken. De eerste werd anderhalf jaar geleden gemaakt waarbij er geen contrastvloeistof werd gebruikt. Er werd vastgesteld dat ik een scheurtje zou hebben in mijn supraspinatus ( een spier die o.a. zorgt dat je je arm naar boven kunt bewegen ) Ik kreeg dus allerlei oefeningen mee om deze functionaliteit te verbeteren. Tot dat ik de sportarts tegen kwam, die ook in de zelfde praktijk werkt, mij niet heeft behandeld maar mij wel al kende en vroeg hoe het met mijn schouder ging. Ik gaf aan dat ik nog steeds pijn had, waarop zij aandrong om een afspraak met haar te maken om er nog eens naar te kijken. Ik direct een afspraak gemaakt en binnen een week was ik alweer bij haar in de praktijk. Na een uitvoerig gesprek en een analyse van de voorgaande processen hebben we met z'n tweeën besloten nog een MRI scan te laten maken waarbij er wel contrastvloeistof wordt ingespoten. 6 mei 2010 kreeg ik het verlossende woord dat het mogelijk een SLAP-lesie betreft en dat hier zeker iets aan te doen is.
Voor iedereen die zich afvraagt wat dit nu inhoud:
SLAP laesie (SLAP = superior labrum from anterior to posterior)
De lange bicepspees hecht aan bij de bovenrand van de kom van de schouder (glenoid). Deze aanhechting (bicepsanker) kan losscheuren bij letsels of trauma´s waarbij er hard aan de arm getrokken wordt. Bijvoorbeeld wanneer men bij een val van de trap zich met de hand aan de leuning vast gehouden heeft en de val zo heeft proberen op te vangen met de arm.
De klachten van een SLAP laesie kunnen bestaan uit schouderpijn, vaak zijn er (secundaire) impingementklachten, soms een knap in het gewricht.
De diagnose kan op grond van anamnese en lichamelijk onderzoek vermoed worden. Alleen een MRI scan mét contrast in de schouder kan het letsel aantonen. Lastig hierbij is dat er nog al eens normale variaties in de bouw van het bicepsanker zijn, zodat niet altijd met zekerheid gezegd kan worden of het gevonden beeld inderdaad afwijkend is.
Een kijkoperatie kan 100% zekerheid verschaffen. Bovendien kan hierbij de aanhechting weer vastgezet worden, of indien nodig de peesaanhechting verplaatst worden naar de sulcus dit zit aan de bovenkant van de schouder.
Er is nu een afspraak gemaakt bij de orthopeed op 17 mei om te kijken of het mogelijk is om een kijkoperatie uit te voeren waarbij er, mocht dit mogelijk zijn direct gehecht gaat worden en ik binnen 6 tot 10 weken van de klachten af kan zijn. In deze log zal ik vertellen wat er gebeurd en mocht ik een operatie krijgen hoe het herstel verloopt.
Voor iedereen die zich afvraagt wat dit nu inhoud:
SLAP laesie (SLAP = superior labrum from anterior to posterior)
De lange bicepspees hecht aan bij de bovenrand van de kom van de schouder (glenoid). Deze aanhechting (bicepsanker) kan losscheuren bij letsels of trauma´s waarbij er hard aan de arm getrokken wordt. Bijvoorbeeld wanneer men bij een val van de trap zich met de hand aan de leuning vast gehouden heeft en de val zo heeft proberen op te vangen met de arm.
De klachten van een SLAP laesie kunnen bestaan uit schouderpijn, vaak zijn er (secundaire) impingementklachten, soms een knap in het gewricht.
De diagnose kan op grond van anamnese en lichamelijk onderzoek vermoed worden. Alleen een MRI scan mét contrast in de schouder kan het letsel aantonen. Lastig hierbij is dat er nog al eens normale variaties in de bouw van het bicepsanker zijn, zodat niet altijd met zekerheid gezegd kan worden of het gevonden beeld inderdaad afwijkend is.
Een kijkoperatie kan 100% zekerheid verschaffen. Bovendien kan hierbij de aanhechting weer vastgezet worden, of indien nodig de peesaanhechting verplaatst worden naar de sulcus dit zit aan de bovenkant van de schouder.
Er is nu een afspraak gemaakt bij de orthopeed op 17 mei om te kijken of het mogelijk is om een kijkoperatie uit te voeren waarbij er, mocht dit mogelijk zijn direct gehecht gaat worden en ik binnen 6 tot 10 weken van de klachten af kan zijn. In deze log zal ik vertellen wat er gebeurd en mocht ik een operatie krijgen hoe het herstel verloopt.
Comment