Wegwijzer voor nieuwe leden

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Wegwijzer voor nieuwe leden

    Allereerst: welkom op ons forum natuurlijk!
    Je bent vast benieuwd naar onze leefstijl, en wij zijn ook benieuwd naar jou: wie ben je, wat is jouw doel en waar sta je nu? Stel je even voor in ons Voorsteltopic

    Graag maak ik je even attent op onze Forumregels, zo houden we het forum netjes en gezellig. Lees ze goed door, in bepaalde secties is het beleid erg streng.

    Je bent beland op een forum met veel informatie, misschien op het eerste oog te veel informatie. Je wilt echter het liefst snel beginnen met sporten en met een geschikte voeding, dat snappen we ook. Toch is het belangrijk om een goed plan uit te stippelen voordat je gaat beginnen. Nu goed inlezen en je voeding doorrekenen scheelt veel verspilde tijd en moeite. We zien hier soms mensen langskomen die al een hele tijd trainen en geen vooruitgang boeken. Dan is er vaak een probleem met de voeding of de training, en dat is erg jammer.

    Hoe kun je nu snel maar goed van start gaan? Simpel: maak gebruik van het stappenplan dat hieronder staat:

    Stap 1: De Zomersticky

    Veruit de meeste vragen over voeding en training worden al beantwoord in onze http://forum.bodynet.nl/lees-eerst/3...mersticky.html
    Lees deze eerst goed door voordat je je vragen op het forum stelt. Natuurlijk leggen we graag iets uit als iets niet duidelijk is.

    Stap 2: Het stellen van je doelen

    Bepaal waar je op dit moment staat (gewicht, vetpercentage, algemene conditie) en waar je naartoe wilt. Wil je afvallen of aankomen, wil je sterker worden, wil je gewoon in een algemeen betere vorm komen, of wil je straks een keer gaan deelnemen aan een wedstrijd? Formuleer je doelen duidelijk, zo wordt het makkelijker om te weten wat je moet ondernemen om daar te komen.

    Het vetpercentage is soms lastig te bepalen, hier zijn enkele tips:
    • Een van de nauwkeurigste methodes is een huidplooimeting. Deze moet uitgevoerd worden door iemand die er ervaring mee heeft, bijvoorbeeld een ervaren instructeur bij een gespecialiseerde sportschool.
    • Er bestaan weegschalen die op basis van geleidbaarheid een inschatting kunnen maken van lichaamssamenstelling. Deze weegschalen kun je vaak vinden bij sportscholen, maar de nauwkeurigheid is zeer wisselend. Over het algemeen geldt dat de meting nauwkeuriger wordt naarmate er meer meetpunten zijn.
    • De snelste methode om je vetpercentage in te schatten is de centimetermethode. Nauwkeurig is deze niet, maar deze kan wel een inschatting geven van hoe je er voor staat. Je kunt op deze site je maten invullen.


    Stap 3: Het uitzoeken van de juiste training en de juiste sportschool

    Hoe staat het er voor met je gezondheid? Heb je ernstig overgewicht of spier/gewrichtsproblemen? Neem dan eerst contact op met je arts of fysiotherapeut. Krachttraining kan door vrijwel iedereen uitgevoerd worden en kan ingezet worden om problemen te voorkomen of te corrigeren. Bij problemen is het belangrijk om te trainen naar belastbaarheid, vraag dus naar het advies van een professional.

    Als je geen beweegproblemen hebt kun je beginnen met ons Basisschema. Dit schema is geschikt voor zowel mannen als vrouwen, en gaat er van uit dat je 3 keer per week een uurtje traint. Met dit schema went je lijf aan de belasting en zul je gaan beginnen met de eerste spiergroei.

    Voor optimale vetverbranding kun je na je KT nog een korte (10-20 minuten) cardiosessie gaan doen, denk daarbij bijvoorbeeld aan intervaltraining. Meer informatie over de verschillende soorten cardio vind je hier: Cardio, LIT/HIIT
    Het wordt aangeraden om bij een sportschool te gaan trainen. Sommigen doen hun training thuis, dit vraagt echter een behoorlijke investering in materiaal en is niet aan te raden voor beginners. Ten eerste heb je de investeringskosten, ten tweede is het aan te raden om onder begeleiding eerst je techniek goed te krijgen. Sommigen vinden de gang naar de sportschool nogal een grote dempel omdat ze uit vorm zijn. Dit is echter geen schande. Wees trots op jezelf, want je gaat er iets aan doen

    Kies een sportschool uit waar je zo veel mogelijk oefeningen kunt doen met losse gewichten. Dit is belangrijk omdat je zo veel compound-oefeningen kunt doen. Een compound-oefening is een oefening waarbij je 2 of meer verschillende spiergroepen tegelijkertijd traint, in tegenstelling tot isolatie-oefeningen waarbij je maar 1 spiergroep traint. Beginnersschema's bevatten veel compounds, zodat in relatief korte tijd het gehele lichaam getraind kan worden.

    Veel sportscholen hebben een uitgebreid assortiment aan cardioapparaten en fitnessapparaten, het kan dus even zoeken zijn om de juiste sportschool te vinden. De volgende zaken zijn belangrijk voor krachtsporters:
    • Een squatrek
    • Dumbells die tot een hoger gewicht gaan, bijvoorbeeld t/m 50 kg
    • Verstelbare bankjes
    • Spiegels, zodat je je techniek goed kunt oefenen

    Vraag na of bepaalde oefeningen niet toegestaan zijn, sommige sportscholen hebben liever niet dat mensen oefeningen uitvoeren zoals deadlifts.

    Als je oefeningen voor het eerst doet is het aan te raden om advies te vragen aan de begeleiders. Je kunt de techniek van oefeningen online bekijken op Exercise Video Database - 600+ Exercises with Pics & Instructions! | Muscle & Strength Ook zijn er enkele goede boeken geschreven over technieken en het voorkomen van blessures. Starting Strength van Rippetoe is een aanrader, net als Krachttraining, een anatomische benadering van Delavier.
    Natuurlijk zijn er ook andere factoren zoals openingstijden, sfeer, locatie en overige voorzieningen die je kunnen helpen bij het maken van je keuze. Kies in ieder geval een sportschool uit waar je je thuis voelt, je zult er toch regelmatig te vinden zijn. Ga eens een dagje op proef en praat eens met de mensen die daar sporten.

    Stap 4: De voeding

    Goede voeding is de sleutel tot het bereiken van je doelen. Het samenstellen van de juiste voeding is echter het punt dat de meeste vragen oproept bij beginners. Dat is geen schande, want het is ook best een werk om alles goed te krijgen. Volg deze leidraad bij het maken van je voedingsschema, en het zal een stuk gemakkelijker zijn:
    • Pak onze Excelsheet er bij, een handige rekentool.
    • Kijk terug naar stap 2 en bepaal wat je doel is. Vul dit in in de Excelsheet en ga aan het rekenen
    • Gebruik deze snelle handleiding om te weten met welke producten je zo'n schema invult en hoe je het invult.


    Dat zou je al een heel eind op weg moeten helpen. Heb je nog vragen, stel ze dan gerust op het forum. Wij helpen je graag met het optimaliseren van je voedingsschema, maar we gaan geen schema kant en klaar maken. Dat is de verantwoordelijkheid van de persoon zelf.

    Noot: wil je afvallen en heb je een dieetgeschiedenis? Ga dan eerst een tijd op onderhoud eten om je stofwisseling te laten herstellen. Later kun je dan kiezen voor een cut.

    Stap 5 Verder inlezen

    Je bent nu klaar om te starten en je kunt alvast gaan beginnen met trainen en goed eten. Over een tijdje ben je echter geen beginner meer, en kun je doorstromen naar een uitdagender trainingsschema of een ander voedingsschema. Je kunt informatie vinden in de sticky-onderwerpen, die staan bovenaan elk subforum.


    Dit was de wegwijzer, ik hoop dat je hier veel aan hebt. Ik wens je heel veel plezier hier op het forum, en veel succes met eten en trainen!
    Last edited by Iguana; 16-09-2011, 19:49.
    Status: pakt het weer rustig aan op.

  • #2
    Goed bezig. Nu is alleen de vraag hoe iedereen dit ook echt gaat lezen als ze lid worden, beetje zelfde verhaal als met de zomersticky. Stap 1 is natuurlijk het belangrijkst vind ik, maar mensen moeten het dan nog wel doen. De zin ''Lees deze eerst goed door voordat je je vragen op het forum stelt.'' is natuurlijk het meest belangrijk, misschien even in hoofdletters ofzo? Nu maar hopen dat het werkt, aan jouw inzet kan het in ieder geval niet liggen!

    Ik heb ook nog even een Word schema van mij erbij gezet als voorbeeld, omdat ik denk dat veel mensen dit prettiger vinden. Gewoon met voedingswaardetabel erbij en de verpakkingen en het gaat sneller dan je denkt!
    Attached Files
    Last edited by Viking18; 04-09-2011, 10:07.

    Comment


    • #3
      Misschien leuk idee voor een stickie erbij dan?
      Kunnen we in plaats van het zomerstickie linken, dit linken.
      "Bodybuilding is a long term commitment and you won’t get the results you want over night. "

      Comment


      • #4
        Zeer mooi ellie! gestickyd

        Comment


        • #5
          Goed idee, hoeven we maar 1 link te posten bij al die kansloze eerste posts.
          Train hard or go hormone

          Comment


          • #6
            Super gedaan Ellie....

            Toppie!!!!


            Zou verplicht moeten worden om te lezen nog voor nieuwe leden hun eerste post kunnen posten!!!!!!

            Comment


            • #7
              Netjes gedaan . Het spreekt allemaal zo voor zich... Heb hier al erg veel gelezen op het forum sinds mei en af en toe zijn der van die nieuwe leden waarvan je jezelf wat afvraagt wat ze nou willen bereiken/verwachten met hun topic.
              Last edited by VanKuip; 04-09-2011, 12:50. Reason: edit 'verwachten'
              Make it count!
              Always look on the bright side of life...

              Comment


              • #8
                Originally posted by nibor76nl View Post
                Super gedaan Ellie....

                Toppie!!!!


                Zou verplicht moeten worden om te lezen nog voor nieuwe leden hun eerste post kunnen posten!!!!!!
                Alsof je dat kan verplichten. En alsof het voor iedereen nodig is om te lezen.
                Enne, ik neem aan dat jij je ervan bewust bent dat daarin veel informatie staat, die tegenstrijdig is met jouw manier van leven?

                Ik zit op veel verschillende fora, ook veel fora die niets met bb temaken hebben. Bijna ieder fora kampt met dit 'probleem', hoe groter een forum is, hoe meer lastigere mensen er opaf komen (en hoe meer leuke mensen, maar dat valt natuurlijk niemand op).
                Af en toe is er een forum die er geen last van heeft... Meestal zijn dat fora die dusdanig klein zijn, dat er maar 1x in de week een nieuw topic komt.

                Veel fora proberen die mensen op allerhande manieren te 'weigeren', en dat werkt alleen maar averrechts. Zo zijn er fora waarbij je aanmelding eerst gecontroleerd wordt (en vaak gebeurt dat dusdanig langzaam, dat een ieder het forum dan alweer vergeten ben).
                Er zijn ook verschillende fora waarbij iedere nieuwkomer zo hard getest wordt, dat er tijdenlang hetzelfde (verbitterde) groepje mensen blijft hangen.

                De beste oplossing is in mijn ogen: gewoon niet zo moeilijk doen.

                Wat ook regelmatig gebeurt, is dat bepaalde forumleden de kansloze mensen willen 'verbeteren'. Op die manier blijft een zeiktopic constant hoog in de actieve lijsten staan, en een interessant topic wordt vergeten. Dat is zonde. En daarbij trek je op zon manier een andere doelgroep aan.
                Als jij een forum ziet waarop veel gezeik staat, dan moet iemand er al van houden om te zeiken, wil iemand zich daarop aanmelden.

                Comment


                • #9
                  Heel erg goed van je Ellie,
                  Ik zal in het vervolg deze post linken aan de nieuwkomers.
                  keep the focus going!

                  Comment


                  • #10
                    Mooi werk.
                    "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

                    sigpic

                    "Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

                    Comment


                    • #11
                      goed hoor ellie

                      kusje mop

                      Comment


                      • #12
                        Hulde Ellie.
                        The Sky Ain't The Limit

                        "Permanence, perseverance and persistence in spite of all obstacles, discouragement, and impossibilities: It is this, that in all things distinguishes the strong soul from the weak."

                        Comment


                        • #13
                          Ten eerste een super stukje Ellie, heel netjes gedaan!

                          Ik weet dat ik nu ga mierenneuken maar dat doe ik gewoon graag op sticky's alleen om het nog te verbeteren en niet om jou af te kraken(L).

                          Mensen die daarnaast nog vetmassa willen verliezen kunnen kiezen voor 10 tot 20 minuten intervaltraining na de krachttraining.
                          denk dat massa weg gelaten kan worden aangezien vetmassa zo streng klinkt en denk dat massa overbodig is in de zin, ook meteen korte uitleg van interval training of een link naar interval trainings stijlen denk hierbij aan HIIT & tabata's

                          bij vet% mss leuk om nog extra (makkelijkere dingen) neer te zetten zoals BMI berekening neer zetten, zo krijg je meer punten om te zien of je echt overgewicht/goed/te mager bent
                          Zo ook met buikomvang (wist niet dat je vanuit daar je vet% kon berekenen)

                          dan nog dit stukje klopt niet helemaal:
                          Een compound is een oefening waarbij je meerdere spiergroepen tegelijkertijd traint, en omdat je met losse gewichten traint train je ook je balans, coördinatie en de assisterende spieren.
                          balans/coördinatie is het zelfde als je kijkt naar de CLUKS (dat zijn de vijf bewegingseigenschappen van conditie: 1coördinatie 2lenigheid uithoudingsvermogen 4kracht 5snelheid) is het gewoon coördinatie.

                          dus ik zou de zin zo neerzetten:
                          Een compound oefening is een oefening waarbij je 2 of meer verschillende spiergroepen tegelijkertijd traint.
                          Dan heb je ook nog isolatie oefeningen dit zijn oefeningen waarbij je maar 1 spiergroep tegelijkertijd traint.
                          (verder weet ik niet zo goed hoe het wel klopt zal er nog een nachtje over slapen en misschien heeft iemand anders beter idee)

                          Een apparaat hoeft helemaal niet 1 spier te isoleren kijk maar naar leg press, chest press, lat pulldown en shoulder press (allemaal compound oefeningen die in bijna elke sportschool te vinden zijn) natuurlijk heb je ook een gala aan apparaten die wel isolaatie werk verrichten (abductor en adductor) en zo zijn er natuurlijk wel meer.

                          misschien kan iemand het wat beter aanpassen aangezien ik niet zo'n goeie tekstschrijver ben.

                          Het is mss een idee om ook paar tips neer te zetten waaraan een sportschool moet voldoen om er echt goed te kunnen trainen, zoals bij mij wel essentieel is: squat rek, dumbells t'm 50kg, 50mm barbells, verstelbare bankjes en zo heeft iedereen nog ze eigen voorkeuren (openingstijden, verboden oefeningen, spiegels, genoeg schijven, spullen die 200kg+ houden enz)

                          Ik ben nu moe maar zal proberen het beter te verwoorden en er zijn vast wel jongens/dames die ook nog de puntjes op de I kunnen zetten.
                          Calisthenics / Street workout

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by IJsBlok View Post
                            Ten eerste een super stukje Ellie, heel netjes gedaan!

                            Ik weet dat ik nu ga mierenneuken maar dat doe ik gewoon graag op sticky's alleen om het nog te verbeteren en niet om jou af te kraken(L).


                            denk dat massa weg gelaten kan worden aangezien vetmassa zo streng klinkt en denk dat massa overbodig is in de zin, ook meteen korte uitleg van interval training of een link naar interval trainings stijlen denk hierbij aan HIIT & tabata's

                            bij vet% mss leuk om nog extra (makkelijkere dingen) neer te zetten zoals BMI berekening neer zetten, zo krijg je meer punten om te zien of je echt overgewicht/goed/te mager bent
                            Zo ook met buikomvang (wist niet dat je vanuit daar je vet% kon berekenen)

                            dan nog dit stukje klopt niet helemaal:

                            balans/coördinatie is het zelfde als je kijkt naar de CLUKS (dat zijn de vijf bewegingseigenschappen van conditie: 1coördinatie 2lenigheid uithoudingsvermogen 4kracht 5snelheid) is het gewoon coördinatie.

                            dus ik zou de zin zo neerzetten:
                            Een compound oefening is een oefening waarbij je 2 of meer verschillende spiergroepen tegelijkertijd traint.
                            Dan heb je ook nog isolatie oefeningen dit zijn oefeningen waarbij je maar 1 spiergroep tegelijkertijd traint.
                            (verder weet ik niet zo goed hoe het wel klopt zal er nog een nachtje over slapen en misschien heeft iemand anders beter idee)

                            Een apparaat hoeft helemaal niet 1 spier te isoleren kijk maar naar leg press, chest press, lat pulldown en shoulder press (allemaal compound oefeningen die in bijna elke sportschool te vinden zijn) natuurlijk heb je ook een gala aan apparaten die wel isolaatie werk verrichten (abductor en adductor) en zo zijn er natuurlijk wel meer.

                            misschien kan iemand het wat beter aanpassen aangezien ik niet zo'n goeie tekstschrijver ben.

                            Het is mss een idee om ook paar tips neer te zetten waaraan een sportschool moet voldoen om er echt goed te kunnen trainen, zoals bij mij wel essentieel is: squat rek, dumbells t'm 50kg, 50mm barbells, verstelbare bankjes en zo heeft iedereen nog ze eigen voorkeuren (openingstijden, verboden oefeningen, spiegels, genoeg schijven, spullen die 200kg+ houden enz)

                            Ik ben nu moe maar zal proberen het beter te verwoorden en er zijn vast wel jongens/dames die ook nog de puntjes op de I kunnen zetten.
                            Goed dat je meedenkt, eens kijken hoe ik het stuk het beste kan herschrijven. Eens kijken wat ik kan verzinnen en dan eens een mod lief aankijken.
                            Status: pakt het weer rustig aan op.

                            Comment


                            • #15
                              @ Mezelf: dat is een beetje een kromme zinsbouw: Voor het aanleren van de juiste technieken is het aan te raden om om begeleiding te vragen als je oefeningen voor het eerst doet.

                              Kan dat vervangen worden door:

                              Als je oefeningen voor het eerst doet is het aan te raden om advies te vragen aan de begeleiders. Je kunt de techniek van oefeningen online bekijken op Exercise Video Database - 600+ Exercises with Pics & Instructions! | Muscle & Strength Ook zijn er enkele goede boeken geschreven over technieken en het voorkomen van blessures. Starting Strength van Rippetoe is een aanrader, net als Krachttraining, een anatomische benadering van Delavier.
                              Status: pakt het weer rustig aan op.

                              Comment

                              Sidebar top desktop

                              Collapse

                              Actieve discussies

                              Collapse

                              Working...
                              X