Te Laag Testosteron

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Te Laag Testosteron

To whom it may concern,

Allereerst een paar dingen:
    1. Ik weet niet of dit het juiste board is, maar omdat AS en testosteron hand in hand samengaan dacht ik na een lange overweging dat dit wel de juiste plek zou zijn om hierover te vragen. Ondanks mijn lage aantal posts ben ik wel al bijna 4 jaar lid. Voordat je mijn topic verplaatst, lees alsjeblieft eerst het hele verhaal en neem dan het besluit.
    2. Ik aspireer totaal niet om er als Arnold uit te zien. Ik stel mijn vraag en doe mijn verhaal puur uit medische overwegingen. Ik sluit AS niet uit, maar ik zou het liefst via een legale / meer gangbare weg proberen, maar ik heb hier advies over nodig en dit lijkt mij de beste plek om dat in te winnen.

Ik heb dus het gevoel dat ik een te lage testosteronspiegel heb, en dat baseer ik op een aantal dingen. Ten eerste was ik een 'laatbloeier' in de puberteit. Ik was de laatste van de klas die schaamhaar had, en had pas duidelijk schaamhaar op mijn 15e. Ik had nooit okselhaar, en dat is pas rond mijn 18e gekomen. Ik heb ook nooit last van puisten gehad, ik heb misschien 3 puisten per jaar.

Verder ben ik helemaal niet behaard, ik heb wel vrij donker haar op mijn benen maar op mijn armen niet. Mijn vader is ook niet erg behaard, maar hij heeft wel een baard van staaldraad die een centimeter onder zijn oogkassen begint en pas ophoudt diep onderaan de nek. Ik ben sinds februari 23 jaar oud en ik heb nog steeds geen noemenswaardige baard. Ik heb een goatee, maar op mijn wangen is er nog niks noemenswaardig te bekennen. Een beetje dons en thats it, ik scheer me 2 keer in de week (behalve de goatee). Ik hou dit proces al jaren nauwkeurig in de gaten en het lijkt alsof er nu steeds meer dons bij komt, maar erg blij word ik er niet van. Mijn broertje is overigens 19, en hij heeft wel al een volledige baard en dikke zwarte haren op zijn armen en benen, en ik heb niet het idee dat mijn moeder ooit is vreemd gegaan

Ik was een dik kind. Toen ik 15 was woog ik 115 kilo en was ik 1.60cm lang, echt monsterlijk dik. Een onderkin waar je eigenlijk trots op zou zijn, en een weerzinwekkende buik. Ik heb hier gelukkig nooit last van gehad, ik werd wel gepest maar dat deed mij eigenlijk niets, en ik vond het zelf wel grappig dat ik zo dik was. Mijn vader is zijn hele leven van 50 kilo naar 230 kilo en weer terug, op en neer gegaan (letterlijk), een groot deel van mijn leven was hij een vetkolos.

Toen ik 19 werd begon ik opeens langer te worden en dat is ook het moment waarop ik ben begonnen met trainen. Ik train dus al bijna 4 jaar (waarvan 1 jaar minder vanwege problemen met sciatica). Ik ben 1.90cm en rond de 85kg (ik heb geen weegschaal). Ik ben aardig op weg, V vorm, en ik ben goed sterk. Een sixpack zal ik wel nooit hebben omdat ik teveel vel rond mijn buik heb veroorzaakt door bovengenoemde, maar dat vind ik niet zo erg.

Ik eet goed, tel geen calorieën, maar ik eet elke 3 uur, vermijd vet en eet zoveel mogelijk proteïne. Ik word slanker als ik dat wil, maar als ik even uit het regime stap heb ik binnen no time weer een opgezwollen kop. Door mijn vette jeugd denk ik dat ik een bovengemiddelde neiging heb om vet op te slaan, als zoiets bestaat.

Ik heb nog wel vet rond mijn buik, maar vooral veel op mijn dijen, billen en heupen. Dit is volgens mij, baserend op wat vluchtig google onderzoek, een teken dat ik een (te) hoog oestrogeen niveau heb en een laag testosteron niveau.

Ik heb al 3,5 jaar een vaste vriendin en ik heb regelmatig sex, en een gezonde sexlust. Gelukkig is het nog niet zo laag!

Mijn grootste doel is om simpel genoeg steeds sterker te worden en zo droog mogelijk, en mijn einddoel is om mijn aderen op de biceps uit te laten steken, het liefst in rust stand. Na het trainen als ik lekker op gepompt ben kan ik ze wel al zien. Op de een of andere manier vind ik dat het aller mooiste wat je met bodybuilding kan bereiken. Ik groei niet zo heel erg, sinds ik ben begonnen met trainen ben ik vooral sterker en droger geworden, maar mijn spieren zijn niet noemenswaardig groter geworden.

Gebaseerd op wat je zojuist gelezen hebt, past deze schets bij iemand met een te laag testosteron niveau? Ik ben 23, en dit is normaliter wel een leeftijd waarop stoppels op de wangen verwacht mogen worden?

Is het gewoon een kwestie van tijd en zal het, omdat ik een laatbloeier was, wel goedkomen?

Kan ik hiervoor naar de dokter gaan? Zou ik daar wijzer van worden?

Is er een (legale, medische) manier om de testosteron spiegel te verhogen?

Zou ik anabolen kunnen overwegen?

Bedankt voor het lezen van mijn verhaal en ik hoop hiermede nuttig advies te verkrijgen. Veel te hoog testosteron is niet gezond, maar te laag kan ook niet goed zijn.

Dit vind ik echt een heel vreemd verhaal. Ik denk dat je niet teveel moet tobben, en gewoon goed moet trainen/eten. Anabolen nemen omdat ''jij'' denkt dat je testosteron te laag is? serieus..

Comment

Dat is heel normaal late puberteit en geen baardgroei, normaal ik bedoel komt gewoon vaak voor. Niks met te weining test te maken
      I'm a freak,I dont care about injuries - Jason Genova

Comment

Om een lang verhaal kort te maken.

Als je een te laag testosteron gehalte hebt dan zou dit moeten blijken uit een bloedtest of zal de dokter deze waarnemen. Zoniet dan moet je beter eten kerel kan er niet veel beters van maken.

Comment

baardgroei staat niet gelijk met de hoeveelheid testosteron.
          om echt te weten of je testosteron laag is moet je dat laten meten.

Comment

Dus je kunt hiervoor naar de dokter gaan?

Nemen dokters dat serieus?

Comment

Originally posted by Marcel1 View Post
              baardgroei staat niet gelijk met de hoeveelheid testosteron.
              om echt te weten of je testosteron laag is moet je dat laten meten.
              Hoezo niet? Van As krijg je toch ongewenste haargroei?

Oke, ik laat het dan meten. Wat dan? Kan de dokter daar iets aan doen?

Comment

Originally posted by disgorge View Post
                Hoezo niet? Van As krijg je toch ongewenste haargroei?

Oke, ik laat het dan meten. Wat dan? Kan de dokter daar iets aan doen?
                je kan van AS meer ongewenst haargroei krijgen ja.
                dat hoeft niet door testosteron te komen.
                ik heb niet veel verstand van AAS en kan je daarbij niet helpen. wel weet ik dat je dat niet nodig hebt

de dokter zal er als het binnen de grenzen valt niets aan doen. als het heel erg laag is kan hij jou er misschien vanaf helpen.
                je gaat toch niet AS nemen om te zorgen dat je testosteron hoger is terwijl je niet eens weet of je testosteron laag is.

Comment

je gaat toch niet AS nemen om te zorgen dat je testosteron hoger is terwijl je niet eens weet of je testosteron laag is.
                  Vooral dit ja.

Comment

Naar de dokter gaan, niet zeggen dat je je test wil meten maar gewoon wat je hier verteld aan de dokter vertellen, daarnaast het liefst nog zoveel mogelijk low-test gerelateerde klachten (laag libido etc.). Wanneer uit tests blijkt dat jouw test te laag is zal je kunnen kiezen voor een inject eens in de zoveel tijd of een zalfje Wel via de dokter laten doen want wordt netjes vergoed in tegenstelling tot eigen aanschaf.

Edit: ohja en zolang jij nog denkt dat lichaamsbeharing en vrije test-levels sterk met elkaar in verband staan zou ik niet eens denken aan een eigen oplossing, huisarts is de enige optie.

Comment

als je testosteronwaarde in de ochtend boven de mmol per ltr is heb je geen testosterontherapie nodig dus meten is weten.

Comment

12 mmol

Comment

Als je er hard genoeg op aandringt dat het je dagelijks leven negatief beinvloed zal je bij 14 mmol ook nog in behandeling genomen kunnen worden hoor.

Comment

je kan van AS meer ongewenst haargroei krijgen ja.
                            dat hoeft niet door testosteron te komen.
                            ik heb niet veel verstand van AAS en kan je daarbij niet helpen. wel weet ik dat je dat niet nodig hebt

de dokter zal er als het binnen de grenzen valt niets aan doen. als het heel erg laag is kan hij jou er misschien vanaf helpen.
                            Ik zeg niet dat ik AS zou nemen, ik sluit het alleen niet uit. Het is een probleem waar ik mee zit, ik ben er niet ongelukkig van, maar ik denk er wel vaak aan.

Ik heb altijd gedacht dat haargroei en testosteron hand in hand samengingen. Dus mensen met veel haargroei hebben meer testosteron dan mensen met minder.

Ik wil ook niet overkomen dat alles wat ik wil meer haargroei is. Ik zie haargroei als een indicator voor testosteronniveau.

Dit is blijkbaar fout?

En bedankt voor de positieve reacties, ik ben al een stuk wijzer geworden. Waaronder dat dit dus ook medisch behandeld kan worden.

Comment

Originally posted by disgorge View Post
                              Ik zeg niet dat ik AS zou nemen, ik sluit het alleen niet uit. Het is een probleem waar ik mee zit, ik ben er niet ongelukkig van, maar ik denk er wel vaak aan.

Ik heb altijd gedacht dat haargroei en testosteron hand in hand samengingen. Dus mensen met veel haargroei hebben meer testosteron dan mensen met minder.

Ik wil ook niet overkomen dat alles wat ik wil meer haargroei is. Ik zie haargroei als een indicator voor testosteronniveau.

Dit is blijkbaar fout?

En bedankt voor de positieve reacties, ik ben al een stuk wijzer geworden. Waaronder dat dit dus ook medisch behandeld kan worden.
                              Tussen kaalheid en testosteron (dihydrotestosteron in dit geval) zit wel een relatie, misschien ben je daarmee in de war ?
                              Ik zou zeggen ga gewoon langs de dokter en zeg dat je last hebt van wat in dit artikel staat Symptoms and Treatment of Low Testosterone - Yahoo! Voices - voices.yahoo.com (dik het maar wat aan, want je wil die test hebben) en de arts zal de rest doen en je zal krijgen waar je (eventueel) recht op hebt.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X