Anabolic steroid-induced hypogonadism: diagnosis and treatment

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Anabolic steroid-induced hypogonadism: diagnosis and treatment

Anabolic steroid-induced hypogonadism: diagnos... [Fertil Steril. 2014] - PubMed - NCBI

Anabolic steroid-induced hypogonadism: diagnosis and treatment.

Rahnema CD1, Lipshultz LI2, Crosnoe LE1, Kovac JR2, Kim ED3.
    Author information

Abstract

OBJECTIVE:

To develop an understanding of hypogonadal men with a history of anabolic-androgenic steroid (AAS) use and to outline recommendations for management.
    DESIGN:

Review of published literature and expert opinions. Intended as a meta-analysis, but no quality studies met the inclusion criteria.
    SETTING:

Not applicable.
    PATIENT(S):

Men seeking treatment for symptomatic hypogonadism who have used nonprescribed AAS.
    INTERVENTION(S):

History and physical examination followed by medical intervention if necessary.
    MAIN OUTCOME MEASURES(S):

Serum testosterone and gonadotropin levels, symptoms, and fertility restoration.
    RESULT(S):

Symptomatic hypogonadism is a potential consequence of AAS use and may depend on dose, duration, and type of AAS used. Complete endocrine and metabolic assessment should be conducted. Management strategies for anabolic steroid-associated hypogonadism (ASIH) include judicious use of testosterone replacement therapy, hCG, and selective estrogen receptor modulators.
    CONCLUSION(S):

Although complications of AAS use are variable and patient specific, they can be successfully managed. Treatment of ASIH depends on the type and duration of AAS use. Specific details regarding a patient's AAS cycle are important in medical management.

Dit is zo'n beetje -eindelijk- de eerste peer-reviewed publicatie die eens hypogonadisme, ten gevolge van AAS gebruik (anabolic steroid induced hypogonadism [ASIH]), goed in kaart brengt.

De auteurs melden dat AAS de HPG as onderdrukken via remming van de pulsatiele GnRH secretie, en bijgevolg LH en FSH secretie (waarvan LH primair verantwoordelijk is voor de productie van testosteron in de testes). Verder is de symptomatische ASIH vrij variabel van persoon tot persoon. Zij melden dat dit te wijten is aan de verschillende middelen die zijn gebruikt, de hoeveelheden, als ook de duratie en mogelijk gewoon dat er verschillen zijn in de reactie van de HPG as hierop onderling. Ook wordt de suggestie gedaan dat jongere mensen mogelijk sneller herstellen dan ouderen. Aansluitend melden ze nog dat er testiculaire toxiciteit mogelijk kan zijn door AAS gebruik, wat dan misschien ook invloed heeft op herstel van de HPG as. Hierbij citeren ze o.a. de studie van Feinberg et al., waarbij de hoeveelheid Leydig cellen na onderdrukking door toediening van testosteron bij ratten, na lange tijd (16 weken) nog niet volledig hersteld was. Dit in schril contrast met een andere studie, die ze (voor het gemak?) niet citeren, die geen significante daling laat zien (van Keeney et al.). De vraag is echter of dit het gevolg is van AAS, of van het missen van de stimulans van de gonadotrofines. Gezien zelfs simpel testosteron dergelijk effect heeft (en de testes dit zelf ook aanmaken, notabene gedrenkt in een hogere concentratie dan bij injectie), is het zeer aanneemlijk dat dit komt door de missende stimulans van de gonadotrofines, en resulterende afwezigheid van diens effecten in de testes. Simpele oplossing: hCG gebruiken... (als de resultaten van Feinberg et al. uberhaupt kloppen, en niet het resultaat zijn van een slechte methode om Leydig cellen te tellen in een dergelijke situatie). Ook citeren ze een studie van Boettcher et al. die onderzoeken of trenbolon mogelijk genotoxisch is. Dit doen ze met een cellijn van regenboogforellen. Wtf... Ik weet toevallig nog een andere studie met trenbolon (en THG), ben de auteurs even kwijt, waarbij trenbolon pas genotoxisch bleek bij belachelijk hoge concentraties (3000 nmol/l voor THG, en nog wat hoger voor trenbolon), was een cellijn van ratten of hamsters meen ik.

Genoeg open deuren, de auteurs komen nu met aanbevelingen voor behandeling van de bijwerkingen. Voor de ASIH ansich komen ze uit bij een protocol bestaande uit: 4 weken gebruik van een SERM, met daarnaast TRT die wordt getaperd naar 0 aan het einde van de maand. Dan wordt er een bloedtest gedaan; bij onvoldoende herstel wordt er doorgegaan met een SERM en nog hCG toegevoegd (1000-3000 IU 3x per week). Dan wordt weer na 8 weken een bloedtest gedaan, en bij week 10 wordt nog de SERM dosering gehalveerd. Vervolgens om de twee maanden de bloedtest herhalen, tot dat testosteron weer op peil is.

Protocol heeft dus veel weg van wat veel AAS gebruikers al doen. 4 weken een SERM gebruiken na een kuur is vrij standaard. Beter zou zijn nog, om hCG gebruiken tijdens een kuur. Waarna inderdaad na die 4 weken gebruik van een SERM het bloedbeeld niet ok is, wordt er hCG toegevoegd. De doseringen die ze adviseren zijn ok in een dergelijke situatie, want het is indicatief van primaire hypogonadisme. Wat ik echter niet snap, is waarom er na 4 weken hCG gebruik, bij onvoldoende resultaat, alleen met een SERM wordt doorgegaan tot in het oneindige. Zelf geven de auteurs ook al aan dat na een dergelijke periode het primaire hypogonadisme zal zijn. Waarom primair hypogonadisme behandelen met een SERM, die de gonadotrofines wel wat verhoogd, i.p.v. doorgaan met hCG wat je flink hoog kunt doseren om alsnog hypertrofie van de Leydig cellen te bewerkstelligen? Wat mij betreft dus hCG DOOR blijven zetten.

Voor sexuele dysfunctie worden PDE5 remmers aangeraden. Atrofie van de testes dient behandeld te worden met hCG (en in mijn ogen kun je het beter gewoon voorkomen door al vanaf het begin hCG mee te laten lopen). De auteurs melden zelf ook dat hCG testisculaire atrofie voorkomt, en hypothetiseren dat SERMs misschien evenzo goed zijn in atrofie voorkomen. Diepe zucht; hoe gaan SERMs je gonadotrofines verhoogd houden terwijl er een shitload aan androgenen nog de HPG as onderdrukt? En je zult je SERMs ook akelig hoog moeten doseren bij suprafsyiologische doseringen testosteron, omdat er ook veel meer oestradiol aanwezig is waar de SERM mee moet concurreren, het bindt tenslotte competitief aan de oestrogeen receptor. Vraag me werkelijk af waarom de auteurs dit erin vermelden.

Polycythemie kan behandeld worden d.m.v. bloeddonatie. Duidelijk. Kanttekening van mij is dat je evt. nog een lage dosering aspirine (75-100 mg) voor het slapen zou kunnen nemen. Dit kan mogelijk de bloeddruk licht verlagen, en verlaagt het risico op thromotische gebeurtenissen. Al verlaagt het uiteraard NIET je hematocriet. Het is meer een goedkoop lapmiddeltje ter preventie.

Voor gyno wordt tamoxifen aanbevolen als meest effectieve middel. Dit predik ik ook al sinds jaar en dag.

Al met al vat de paper goed het hele gebeuren samen, en is het duidelijk dat de auteurs bekend zijn met wat er speelt binnen bodybuild kringen. Paper is alleen 'n beetje laat, daar dit zo'n beetje de eerste is. Fucking anno 2014. Opsomming van wat de meesten al weten, maar dan ruim 10 jaar te laat.

Auteur van Bonds Androgene Anabole Steroïden (ISBN: 978-90-824123-0-7, peterbond.nl).

@ spuitelf ik heb al geruime tijd gemerkt dat jij en big cat (jaren terug) uitermate veel kennis hebben omtrend deze zaken .

werk jij als laborant oid ?
    You gotta love yourself ! If you've been training for more then a year and your afraid to show your muscle then ... WHY are you doing it for ? Thats like being a millionaire and still homeless Kali Muscle

The upper back is the new chest Defranco

Comment

Originally posted by mascotte View Post
      @ spuitelf ik heb al geruime tijd gemerkt dat jij en big cat (jaren terug) uitermate veel kennis hebben omtrend deze zaken .

werk jij als laborant oid ?
      Ben werkzaam als ZZP web developer.
      Auteur van Bonds Androgene Anabole Steroïden (ISBN: 978-90-824123-0-7, peterbond.nl).

Comment

Dat was zijn volgende gok

Ga dit is even aandachtig lezen
        Team Fox Gym - Contest Prep / Transformation / Nutrition - PM voor informatie.
        Ox Nutrition / Ice76 Protein Ice

Comment

Drop hier even een post.

Zal kijken of ik straks nog wat nuttigs kan melden.
          "Straight outta gym"

Comment

Net alles gelezen.

Heb er eigenlijk weinig aan toe te voegen. Erg goed om te lezen dat de medische wereld de praktijk op de meeste gebieden ondersteunt. Toch fijn om die bevestiging min of meer te zien.

Het onderstaande was voor mij nog even een donker gebied, ik heb het daarom maar even uitgetypt, omdat er hier een aantal jongere gebruiker zitten met een mogelijke kinderwens.

Blijvende infertiliteit door AAS is ook niet aangetroffen volgens het artikel en mannen die lang aan de AAS hebben gezeten zouden binnen 4-12 maanden zonder hCG en SERMS spontaan weer van oligospermie of azoospermie af moeten komen. Met hCG en SERM's zou dit zelfs al na 3 maanden kunnen.

Lijkt me een geruststellende gedachte voor (toekomstige) gebruikers die hun kinderwens nog niet vervuld hebben.

Het betekent wel dat je rekening met dit moet houden voor een kinder wens. Dus een periode off gaan icm fatsoenlijk nakuren en je eigen systeem weer laten opstarten. Kinderwens vervullen en weer evt. on gaan.
            Last edited by Iron Mind; 21-03-2014, 20:33.
            "Straight outta gym"

Comment

Vind het jammer dat er erg veel afkortingen instaan die ik niet ken, zo wordt het voor mij iig lastig in detail te lezen. Het is eigenlijk te gek voor woorden dat er niet meer en grondiger onderzoek gedaan wordt naar dit soort zaken aangezien het over de hele echt door ontzettend veel mensen (sporters) gebruikt lijkt te worden.
              Begeleiding nodig bij voeding en /of training?

Comment

Originally posted by pescatore View Post
                Vind het jammer dat er erg veel afkortingen instaan die ik niet ken, zo wordt het voor mij iig lastig in detail te lezen. Het is eigenlijk te gek voor woorden dat er niet meer en grondiger onderzoek gedaan wordt naar dit soort zaken aangezien het over de hele echt door ontzettend veel mensen (sporters) gebruikt lijkt te worden.
                wie wil zoiets financieren? zal het probleem wel zijn

Comment

Zouden er niet een heleboel onderzoeken 'onder de tafel' gebeuren? Ik denk dat vooral rijke sportteams dit kunnen financieren maar bijvoorbeeld ook een krijgsmacht van een machtig land
                  BP:1x130 SQ:1x200 DL:1x225 @85kg

Comment

Originally posted by Iron Mind View Post
                    Net alles gelezen.

Heb er eigenlijk weinig aan toe te voegen. Erg goed om te lezen dat de medische wereld de praktijk op de meeste gebieden ondersteunt. Toch fijn om die bevestiging min of meer te zien.

Het onderstaande was voor mij nog even een donker gebied, ik heb het daarom maar even uitgetypt, omdat er hier een aantal jongere gebruiker zitten met een mogelijke kinderwens.

Blijvende infertiliteit door AAS is ook niet aangetroffen volgens het artikel en mannen die lang aan de AAS hebben gezeten zouden binnen 4-12 maanden zonder hCG en SERMS spontaan weer van oligospermie of azoospermie af moeten komen. Met hCG en SERM's zou dit zelfs al na 3 maanden kunnen.

Lijkt me een geruststellende gedachte voor (toekomstige) gebruikers die hun kinderwens nog niet vervuld hebben.

Het betekent wel dat je rekening met dit moet houden voor een kinder wens. Dus een periode off gaan icm fatsoenlijk nakuren en je eigen systeem weer laten opstarten. Kinderwens vervullen en weer evt. on gaan.
                    Ik weet inderdaad dat het niet in de literatuur voorkomt, maar helaas weet ik enkele gevallen irl waarbij het na, jaren lang kuren, simpelweg niet zo snel vlot. Maar in het overgrote merendeel van de gevallen is het wel van toepassing ja.

Originally posted by pescatore View Post
                    Welke afkortingen precies? Licht ik ze toe.

Originally posted by Gus View Post
                    Zouden er niet een heleboel onderzoeken 'onder de tafel' gebeuren? Ik denk dat vooral rijke sportteams dit kunnen financieren maar bijvoorbeeld ook een krijgsmacht van een machtig land
                    Niet in de letterlijke zin van het woord nee. We weten allemaal heel goed hoe effectief AAS zijn, daar hebben we geen studies meer voor nodig. Complicaties zullen de meesten ook een rot zorg zijn.

Rijke sportteams zullen ongetwijfeld (onbekende) middelen toedienen aan hun atleten. Daar twijfel ik geen moment aan.

Comment

Thnx voor delen

Comment

Waar ik zelf nog benieuwd naar ben zijn kisspeptine analogen m.b.t. (secundaire) hypogonadisme. Zoals GnRH de afgifte van LH en FSH reguleert, reguleert kisspeptine de afgifte van GnRH. GnRH neuronen worden geactiveerd door kisspeptines, die afgegeven worden door de kisspeptine neuronen. In het specifiek zijn de 'KNDy' neuronen hierin belangrijk; de N staat voor neurokinine B en de Dy staat voor dynorfine, reguleren de pulsatie heel mooi. Deze cellen staan aan de absolute top van de HPG as en integreren de endogene en exogene signalen (zij brengen de ER, PR, AR tot expressie, als ook de leptine receptor, en 'sensen' bijv. ook de extracellulaire concentratie glucose en vetzuren). Voor de geïnteresseerden wil ik dit wel verder toelichten, het is een vrij recente ontwikkeling hoe GnRH wordt gereguleerd: de rol van kisspeptines in reproductie is pas in 2003 ontdekt.

In ieder geval, kisspeptine analogen bestaan al, en zorgen inderdaad voor een verhoogde secretie van GnRH na toediening, echter houdt dit slechts 2 weken stand, daarna vindt er downregulatie plaats. Dus voor chronisch gebruik nog niet toepasbaar. Of ze dit probleem ooit weten op te lossen met andere kisspeptine analogen betwijfel ik eerlijk gezegd, al denk ik wel dat inspelen op de KNDy neuronen (zeer interessante) mogelijkheden biedt.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                        X