Wanneer gaan we wakker worden ?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Wanneer gaan we wakker worden ?

ZOETERMEER (ZH) – Afgelopen zomer was ik kennelijk in een zogenaamd veiligheidsrisicogebied. De naam doet vermoeden dat ik in Oost – Oekraïne of een andere brandhaard in de wereldwas. Maar nee, ik was in Amsterdam – West waar preventief werd gefouilleerd. Elke burger die zich in een dergelijk gebied bevindt, mag worden gefouilleerd. Er is geen enkele verdenking van een strafbaar feit voor nodig om dit te mogen doen. Dit krijgt vorm door het aftasten van de kleding en het openen en van de rugzak, handtas, fietstas of andere vorm van bagage. De politie zoekt dan naar verboden wapens. Als zij tijdens het fouilleren echter andere verboden goederen aantreffen, wordt dit gezien als legitieme bijvangst en worden die (ook) in beslag genomen. Hoewel er in Nederland al sinds 2002 preventief wordt gefouilleerd, was het de eerste keer dat ik het zelf meemaakte. Ik begon mij ergens wel een beetje schrap te zetten. Ik heb namelijk altijd vanuit een principiële overweging tegen mezelf en de mensen in mijn omgeving gezegd dat ik mij niet preventief laat fouilleren. Ik begon er dus ook rekening mee te houden dat ik zou worden aangehouden, wegens het niet opvolgen van een ambtelijk bevel. De politieagenten fouilleerden mij echter niet. Tegelijk kon ik de verleiding niet weerstaan om toch te blijven kijken hoe zo’n preventief fouilleeractie verloopt. Wat mij met name opviel was dat iedereen die gefouilleerd werd, de actie gelaten en zonder weerwoord over zich heen liet komen. Er werd zelfs niet eens gevraagd wat het doel van die fouillering was.
    De belangrijkste reden voor de wetgever om het preventief fouilleren in te voeren, was dat het een aanzienlijke bijdrage zou leveren aan de vergroting van de veiligheid. Met precies die reden is ons ook wijsgemaakt dat het nodig is dat er op zowat elke hoek van de straat een veiligheidscamera staat, dat de kentekens van onze auto’s worden geregistreerd op grote delen van de snelweg, dat het nodig is dat onze vingerafdruk in ons paspoort wordt opgenomen en ga zo maar door. Toch er is ten aanzien van die vergaande maatregelen nog nooit aangetoond dat het de maatschappij veiliger maakt, terwijl de inbreuken op de privacy van burgers toch aanzienlijk zijn.
    Tegelijk lijkt het ons maar weinig te interesseren dat de overheid beetje bij beetje steeds meer toezicht heeft over ons dagelijkse leven waarin wij worden bespied, begluurd en besnuffelt. De algehele teneur op dit vlak is: ‘ik heb toch niets te verbergen’. Een merkwaardige instelling naar mijn mening, die pakweg dertig jaar geleden ook ondenkbaar was toen er in Nederland nog een gezond wantrouwen bestond naar de autoriteiten. Maar ergens is het kennelijk gelukt een permanent gevoel van angst te creëren, waardoor permanente controle vanuit de overheid mogelijk wordt.
    Een tijd geleden was ik met vrienden in Berlijn. Met uitzondering van regeringsgebouwen, heb ik daar nergens camera’s op straat gezien. Preventief fouilleren is daar ook niet toegestaan zonder enige mate van verdenking. Dit voedt de gedachte dat je misschien eerst de absolute controlestaat moet hebben meegemaakt, om te weten dat je een overheid niet teveel inzicht mag geven in zaken die in onze privésfeer liggen. Het ligt nou eenmaal in de aard van de overheid om eenmaal verkregen controlebevoegdheden niet meer af te geven. Er zijn in Nederland weliswaar enkele organisaties zoals Bits of Freedomdie opkomen voor het recht op privacy, maar het maatschappelijk draagvlak mag wel wat groter. Dit recht is namelijk te waardevol om te denken dat de overheid er voorzichtig mee omgaat.
    Bron : http://www.camilleri.nl/2014/10/ik-h...-te-verbergen/

Dat fouilleren zou ik wel heel veel moeite mee hebben, vind dit echt een inbreuk op je privacy, als iemand toevallig net met verrijkende middelen op straat loopt, minimaal, voor eigen gebruik. Moet toch keer kunnen.

Die camera's daarentegen, tjah. Als je verder geen rare praktijken doet, heb je niets te verbergen. En ze houden je echt niet 24/7 in de gaten hoor, zodra er een plaats delict is, wordt de desbetreffende camera, de beelden van terug gehaald. Dit vind ik alleen maar goed.

En met de nummerbord registratie, ook geen problemen mee, ze mogen gerust weten waar ik m'n uitstapje doe op zaterdag hoor en waterschap wil graag weten hoeveel auto's er over de weg gaan om zo effectief mogelijke aanpassingen aan het wegdek te doen. Vind dit goed, en zal alleen maar meer moeten gebeuren.
    Technologie it is.
    In between obsessed periods

Comment

Je mag toch in nl gewoon drugs bij je hebben voor eigen gebruik.

Comment

Originally posted by quibus View Post
        Je mag toch in nl gewoon drugs bij je hebben voor eigen gebruik.
        Uhm, hier verder geen verstand van, als dit wel zo is kun je m'n eerste alinea vergeten
        In between obsessed periods

Comment

En dat kan dan ook heel hard tegen je worden gebruikt.
          Ze mogen je zelfs gijzelen toch , ben de naam van deze wet even kwijt.

De overheid knaagt toch met dit soort dingen aan onze vrijheid en er is niemand die ze tegenhoudt.
          Mensen roepen alleen maar , "ik heb toch niks te verbergen en ik wil veilig rondlopen".
          Wat eigenlijk onbegrijpelijk is , want dan wantrouw je niemand meer.

Al die camera's , opslaan van gegevens gebeurd overal , het biedt schijnveiligheid.
          De controle wordt steeds groter lijkt het wel , straks is iedereen verdacht.
          Niemand die kan bewijzen dat door de toepassing van privacybeperkende maatregelen de samenleving veiliger is geworden.
          Niet alleen kunnen de gegevens of vingerafdrukken in verkeerde handen vallen, ook is er een kans dat er op het stadhuis bijvoorbeeld een fout wordt gemaakt.

De controle op de burger zal steeds groter worden. Straks is iedereen verdacht.

Er is in mijn ogen geen verhouding tussen het schenden van de privacy van miljarden mensen om enkele verdachte jihadi's hopelijk tijdig te kunnen opmerken.

Zelfs al heb je niets verkeerds gedaan, dat zou je je bijzonder ongerust moeten maken.
          Onze privacy staat op het spel.

Identiteits fraude speelt steeds meer en voor een hacker is het bijna een koud kunstje om je apotheek of huisarts te hacken.
          Zo goed beveiligd zijn deze niet en ook de overheid instanties zelf niet , zo blijkt uit de geschiedenis.

Comment

Je vingerafdruk staat al op je paspoort , mooi kut als je paspoort kwijt raakt of gestolen wordt.

Comment

Ok sommige verwijten dat we er niks aan doen..laten we het omdraaien wat doe jij er dan aan behalve je heel druk maken?

Comment

Originally posted by Lethal View Post
                Je vingerafdruk staat al op je paspoort , mooi kut als je paspoort kwijt raakt of gestolen wordt.
                Want?

Comment

Want?
                  De argument voor een vingerafdruk op je paspoort vind ik al overdreven.
                  Na 11 september 2001 wouden politici een waterdicht paspoort hebben , want dat zou helpen tegen terrorisme.
                  Het lijkt wel alsof ze bezeten zijn door ordenings en administratiedrift en eventuele consequenties zijn voor ons.
                  Je krijgt alleen te horen dat het voor je eigen bestwil is , namelijk om bijvoorbeeld onrust , fraude en criminaliteit te voorkomen of te bestrijden.

Ze willen een onweerlegbare gegevens op je paspoort hebben , vingerafdrukken , irisscan , gezichtsscan etc..
                  Dit alles electronisch gekoppeld aan ons sofi of burgerservice nummer , eventueel patiënten dossier , strafblad , inkomensgegevens , politiedossier , belastinggegevens , banknummers enzovoort.
                  Via een centrale database worden onze privé gegevens internationaal maximaal uitwisselbaar.

Ik zie het als een verlies van me persoonlijke vrijheid en zeggenschap.
                  Allereerst wordt mijn mogelijkheid ontnomen om de controle te houden over mijn gegevens.
                  De overheid kan elke burger indentificeren aan de hand van een ergens aangetroffen vingerafdruk.
                  Hierdoor wordt feitelijk iedereen als potentiele verdachte of terrorist bestempeld.
                  Ik vind dat ze zich gewoon vast moeten houden aan het principe om pas gegevens te verzamelen als ergens rook wordt gesignaleerd.

Ik vind het ook vooral zorgelijk , omdat ook jonge kinderen hun eigen biometrisch paspoort krijgen , van jongs af aan al.
                  Juist bij kinderen kent biometrie een hoog foutpercentage.

Plus als een hacker er in slaagt door te dringen tot de centrale opslag heeft hij direct toegang tot unieke lichaamskenmerken van argeloze burgers.
                  Wil de overheid grootschalig misbruik uitsluiten , dan moet enorm worden geinvesteerd in beveiliging.

Hoe groot is precies de verhoogde pakkans van criminelen , terroristen en indenteitsfraudeurs ?
                  Is het echt noodzakelijk om van alle burgers biometrische gegevens centraal op te slaan ?

Kernvraag is wat mij betreft of wij meoten worden blootgesteld aan gevaren zoals het gekraakt worden van databases met massaal verlies van gegevens.
                  Of uitgebreid gebruik voor allerlei toekomstige overheidsdoelen met foutpercentages.
                  Niet voor niets hebben sommige EU-staten het gebruik van biometrie in een paspoort ook uitgesteld.

Probeer maar is je onschuld te bewijzen als iemand met jouw gestolen paspoort een vingerafdruk namaakt en een misdrijf pleegt , om maar een van de vele voorbeelden te noemen.

Maar dit is gewoon mijn mening over het onderwerp.

Comment

Ben het deze keer met Lethal eens. Het inleveren van vrijheden en privacy heeft nog nooit geholpen bij het oppakken van terroristen.
                    Ik doe een gok

Comment

Originally posted by Pren View Post
                      Ben het deze keer met Lethal eens. Het inleveren van vrijheden en privacy heeft nog nooit geholpen bij het oppakken van terroristen.
                      dat is dan ook een excuus van de regering natuurlijk. ze willen gewoon ten alle tijden weten waar je bent, wat je doet, en hoe je het doet...
                      Mangs wa, aait nich

Comment

Originally posted by mdejonge View Post
                        Dat fouilleren zou ik wel heel veel moeite mee hebben, vind dit echt een inbreuk op je privacy, als iemand toevallig net met verrijkende middelen op straat loopt, minimaal, voor eigen gebruik. Moet toch keer kunnen.

Die camera's daarentegen, tjah. Als je verder geen rare praktijken doet, heb je niets te verbergen. En ze houden je echt niet 24/7 in de gaten hoor, zodra er een plaats delict is, wordt de desbetreffende camera, de beelden van terug gehaald. Dit vind ik alleen maar goed.

En met de nummerbord registratie, ook geen problemen mee, ze mogen gerust weten waar ik m'n uitstapje doe op zaterdag hoor en waterschap wil graag weten hoeveel auto's er over de weg gaan om zo effectief mogelijke aanpassingen aan het wegdek te doen. Vind dit goed, en zal alleen maar meer moeten gebeuren.
                        Technologie it is.
                        heb jij gordijnen voor je ramen ?
                        Mangs wa, aait nich

Comment

Ok sommige verwijten dat we er niks aan doen..laten we het omdraaien wat doe jij er dan aan behalve je heel druk maken?
                          Wie verwijt ik trouwens dat die er niks aan doet ?

Een mening ergens over hebben is wat anders dan je heel druk maken toch.
                          Of is het beter om mensen maar naar de mond te praten en me eigen mening voor me te houden hier.
                          Maak ik me dan minder druk?

Ik heb niks te zeggen dus kan er weinig aan doen , maak me dan ook niet zo heel erg druk.
                          Betekent niet dat ik geen mening heb.

Comment

Ik ben de discussie ook niet begonnen.

Comment

Srry was niet voor jou persoonlijk maar in het algemeen.
                              ik hoor het vaker dat men zich er heel druk om maakt..er kleven ook enorm veel nadelen aan.
                              maar als van iedereen alles bekend is dan is volgens mij bijvoorbeeld het begrip serieverkrachter een oud begrip immers is zijn indentiteit ns het eerste slachtoffer bekend.
                              er zijn voor en nadelen aan..ik gebruik persoonlijk als ik inbreek een haarnetje en handschoenen dus maak me niet zo druk
                              Nogmaals was niet persoonlijk aan jou geeicht.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X