Front Squat vs. Back Squat

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Front Squat vs. Back Squat

Een tijdje geleden ben ik begonnen met Front Squats i.v.m. een lichte onderrugblessure. Ik heb deze oefening weleens vaker geprobeerd, maar ben altijd te zwaar begonnen. Vandaar dat ik mijn benen niet voelde en dus niet in mn schema plaatste. Ik zag ook dat vrij veel bodybuilders eerder de front kiezen boven de back squat.

Ik d8, ik geef het gewoon nog een kans, dus ben ik een stuk lager begonnen, nl. met 50 KG en die voelde erg goed bij mijn benen. Nadat ik m perfect kon uitvoeren, kon ik mijn gewicht vrij snel verhogen en zit ik nu na 4 weken op 90 KG met een reprange van 10-15.

Ik voel het totaal niet in mijn onderrug, mn kern is wat sterker geworden en ik had het gevoel dat het meer je quad prikkelt en minder je onderrug.
    Omdat dit ook je onderrug weinig belast, kun je bijv. deadlift en quads in 1 sessie doen, zonder dat je teveel krachtverlies hebt met een van de spiergroepen.

Dus heb het voor de zekerheid even gegoogled:

Bar Placement.
    The position of the bar influences the center of gravity during Front & Back Squats.
    • Front Squat. Weight on front shoulders. Torso upright. Hip extension.
    • Back Squat. Weight on your back. Torso leans forward. Back extension.
    The Back Squat is a hip dominant exercise. But technically you’re doing a back extension — a Good Morning. Your hips stays rigid while your torso extends. With Front Squats your torso stays rigid and your hips extend.

Muscles Worked.
    Your whole legs are worked when you squat. But some muscles are worked more depending on the bar position.
    • Front Squat. Quadriceps dominant exercise.
    • Back Squat. Hip dominant exercise.
    You fear getting huge glutes: Front Squat. You need a very strong posterior chain: Back Squat.

Maximum Weight.
    Front Squats are harder than Back Squats.
    • Grip. You can’t squeeze the bar. Hands are open.
    • Upper Back. Much harder to tighten it compared to Back Squats.
    • Posterior Chain. Sit back too much & you’ll lose the bar.
    You can’t Front Squat as much as with a Back Squat. Last time I checked I had a 112,5kg rock bottom Front Squat and a 120kg Back Squat. I didn’t Back Squat for several months. So it would end up higher by doing them more.

Lower Back.
    One benefit of the Front Squat that made me drop Back Squats. The Front Squat is friendlier on your lower back.Continue to Back Squat if your lower back is healthy. Else try Front Squats.

Front Squats or Back Squats?
    3 reasons to switch to Front Squats:
    • You’re not a powerlifter. You just want strength.
    • Lower Back problems. Front Squat are the alternative if you have some.
    • Posterior Chain emphasis is less important. You’re getting plenty from Deadlifts, Power Cleans, …

k wil niet lullig doen hoor:P maar wat is de vraag?

Comment

Het belast je onderrug niet minder, maar je post. chain. (toch?)
      Groeten

Comment

Originally posted by ejfaar View Post
        k wil niet lullig doen hoor:P maar wat is de vraag?
        Ik heb geen vraag, dit was puur om mijn ervaring te delen en puur ter info. Misschien dat sommigen hier iets aan hebben. Sorry dat het wat onduidelijk is, maar nu dan toch een vraag. Wat zijn jullie ervaringen?

Comment

k wil niet lullig doen hoor:P maar in deze sectie staat duidelijk:

Oefeningen Welke oefeningen zijn het beste om hard te groeien? Bespreek
          hier met elkaar welke oefeningen het beste zijn om vooruitgang
          te boeken.

Comment

Originally posted by Tommyy View Post
            k wil niet lullig doen hoor:P maar in deze sectie staat duidelijk:
            haha, k d8 al... K post m toch wel in de goede sectie?

Comment

Originally posted by Revius View Post
              Zodra je m hebt uitgevoerd, voel je minder belasting in je onderrug. Ik heb ze beiden gedaan voor deadliften en na front squat leek ik meer kracht te hebben bij deadliften dan na back squats. En aangezien de quad meer wordt geactiveerd en de erectors minder, lijkt het me logischer om over te gaan op front squat als het je benendag is. Je pakt de erectors zowieso met deadlifts enz.

Comment

Wanneer ik op 1 dag zowel squat als deadlift, doe ik altijd front squat. Als ik eerst gewoon squat en dan deadlift kan ik bij deadlift absoluut niet voluit gaan (na front squat ook niet helemaal maar toch...)

Vind het wel pijnlijk voor de schouders
                @ ketIF

Comment

Originally posted by dedicated_athlete View Post
                  Zodra je m hebt uitgevoerd, voel je minder belasting in je onderrug. Ik heb ze beiden gedaan voor deadliften en na front squat leek ik meer kracht te hebben bij deadliften dan na back squats. En aangezien de quad meer wordt geactiveerd en de erectors minder, lijkt het me logischer om over te gaan op front squat als het je benendag is. Je pakt de erectors zowieso met deadlifts enz.
                  Dat zijn je erectors niet.
                  Groeten

Comment

Dat zijn je erectors niet.
                    Correct me if im wrong, maar de erector spinae is toch onderrug?
                    Of bedoelde je dat niet?

Comment

Ja, maar dacht dat het eerder was dat je wervel/posterior chain minder wordt belast.
                      Weet het ook niet precies uit te leggen.
                      Groeten

Comment

Ja, maar dacht dat het eerder was dat je wervel/posterior chain minder wordt belast.
                        Weet het ook niet precies uit te leggen.
                        Oo zo, ja wel minder dan bij de back squat.
                        Posterior Chain = erector spinae, glutes en hamstrings

Bij de front squat wordt dus het meest nadruk gelegd op de quads en veel minder op deze spieren. Daarom kun je bij een front squat niet zo zwaar als de back squats, omdat de quads het meeste werk doet en er minder kracht wordt verdeeld over de stabilisatiespieren.
                        Last edited by dedicated_athlete; 07-06-2010, 16:57.

Comment

Vind het ook wel een lekkere voor de afwisseling. Veel natuurlijkere beweging. Aan de andere kant is het weer lastiger een hoge load te krijgen op deze oefening. Er blijft altijd wel een kg. of 20 verschil in zitten.
                          In college, a guy from another country told me that he had been "juicing" for a few years. He was a very poor thrower and it made me wonder just how bad he would be if he were "clean."

If I can drink water, sleep more, and eat normal and still defeat you while you're juicing hard, you probably don't have the aptitude. Sorry. Blame your genes. Dan John.

Comment

Zodra je m hebt uitgevoerd, voel je minder belasting in je onderrug. Ik heb ze beiden gedaan voor deadliften en na front squat leek ik meer kracht te hebben bij deadliften dan back squats. En aangezien de quad meer wordt geactiveerd en de erectors minder, lijkt het me logischer om over te gaan op front squat als het je benendag is. Je pakt de erectors zowieso met deadlifts enz.

Comment

doe je frontsquat met je voeten op de vloer of een balkje onder je hielen?
                              Post Exercise Carbohydrates May Be Counter-Productive by Dr. Mauro DiPasquale
                              http://forum.bodynet.nl/dagelijkse-voeding/28728-post-exercise-carbohydrates-may-be-counter.html

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X