Isolatie oefeningen schouders?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

nee erik wat jij zegt klopt niet. het is een fout die velen maken. licht gewicht veel reps is NIET de manier. licht gewicht, veel sets met weinig reps is de juiste manier. hoe meer eerste reps hoe meer correcte technische reps. hoe meer reps in een set hoe minder kwalitatieve correcte reps. ipv 3x10 kun je in deze fase beter 10x3 doen.

De eerste 4-6 weken zet ik iedereen op een limiet. ze mogen maar 50% lichaamsgewicht aan de barbel hebben tot ze de techniek beheersen. Daarna rustig gewicht opvoeren en de limiet er af halen.

Dan gewicht en explosiviteit blijven verhogen tot ze ongeveer 150% lichaamsgewicht bij de squat/deadlift doen en minimaal 100% lichaamsgewicht bench press eer ik het volume per set ga verhogen om meer massa te laten kweken.
    Last edited by Falstyr; 02-11-2010, 13:22.

Comment

Originally posted by Falstyr View Post
      nee erik wat jij zegt klopt niet. het is een fout die velen maken. licht gewicht veel reps is NIET de manier. licht gewicht, veel sets met weinig reps is de juiste manier. hoe meer eerste reps hoe meer correcte technische reps. hoe meer reps in een set hoe minder kwalitatieve correcte reps.
      Hmmm.... We verschillen duidelijk van mening.
      ik heb het nog steeds over een reprange van 8-12, niet over 20+ e.d. wat je vaak ziet. Coordinatie is de belangrijkste pijler van een juiste techniek. Spiercoordinatie train je het best met meer herhalingen met een gepast gewicht, dus geen faillure achtige toestanden.

Comment

De eerste 4-6 weken zet ik iedereen op een limiet. ze mogen maar 50% lichaamsgewicht aan de barbel hebben tot ze de techniek beheersen. Daarna rustig gewicht opvoeren en de limiet er af halen.

Dan gewicht en explosiviteit blijven verhogen tot ze ongeveer 150% lichaamsgewicht bij de squat/deadlift doen en minimaal 100% lichaamsgewicht bench press eer ik het volume per set ga verhogen om meer massa te laten kweken.

De eerste 4 tot 6 weken Fal...? Dat gewicht redden de meesten niet eens als beginner.
        squat en DL op 150%...is teveel. Doen de meesten veel te lang over.

Dan ken je denk ik beter BB en PB of PL mixen en zoals Wippetoet dat kopiëren en er tussen in gaan hangen met setjes van 7x3 of 5x5 doen.
        Dan mag je net als Wippetoet net doen alsof je het zelf uitgevonden hebt.
        1e Masters Superbody YBF 2011!
        Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

ik kan me wel voorstellen dat je met meer sets, lager in reps, de techniek beter beklijft dan bij minder sets hoger in de reps.
          Is ook gewoon een kwestie van concentratie. Zeker in het begin... is het lastig om langere sets de hele set geconcentreerd te blijven.
          Verder merk ik het zelf nog steeds. Die eerste rep is belangrijk. Gaat die niet goed, dan is je hele set ruk.
          Met meer kleinere sets krijg je een stuk meer oefening op je eerste rep's.
          Fear is the mind killer

Comment

Originally posted by marnop View Post
            De eerste 4 tot 6 weken Fal...? Dat gewicht redden de meesten niet eens als beginner.
            squat en DL op 150%...is teveel. Doen de meesten veel te lang over.

Dan ken je denk ik beter BB en PB of PL mixen en zoals Wippetoet dat kopiëren en er tussen in gaan hangen met setjes van 7x3 of 5x5 doen.
            Dan mag je net als Wippetoet net doen alsof je het zelf uitgevonden hebt.
            De eerste 4-6 weken is trainen met max 50% van lichaamsgewicht en om techniek en explosiviteit aan te leren. Ook om het zenuwstelsel en de pezen e.d. voor te bereiden. Tijd tot ze de basiskracht hebben ontwikkeld duurt meestal circa 3-4 maanden. Echt je staat versteld hoe een beginner in no time sterk kan worden.

En wie is Wippetoet?

Comment

de pezen e.d. voor te bereiden.
              Zeer belangrijk inderdaad. Er wordt meestal in spieren gedacht maar men vergeet dat pezen minstens zo belangrijk zijn voor iedere vorm van krachtsport. Daarbij komt dat pezen slecht doorbloede weefsels zijn en daardoor langzaam herstellen en ontwikkelen.

Comment

Ik heb gekozen voor optie 1. Als je maximaal ontwikkelde schouders wilt zal je alle delen evenredig moeten belasten en wat dat aangaat belasten alle schouder voornaamlijk de voorkant.

Algelang de uitvoering wordt door de verweven structuur van de delen en de gemeenschappelijke insertie de zijkant ook in meer of mindere mate betrokken, maar dit is voornaamlijk isometrisch NIET dynamisch. (zijkant is voornaamlijk bezig de armen naar achter getrokken te houden, horizontale beweging bij vertikale belasting)

Ik weet dat veel BB boekjes claimen dat de zijkant goed belast wordt omdat de zijkant betrokken is bij abductie, maar presses is abductie bij lateraal (naar buiten) geroteerde bovenarmen waardoor de rol van de zijkant anders word. (heel simpel gezegd wordt bij vrije oefeningen het deel van de schouder dat naar boven wijst het meest belast.)
                As you are now, I once was. As I am now, you'll never be ©3XL ®2000
                Geloof niets, Probeer alles!1 Tessalonicenzen 5:21
                Rust zach Tijl, we zullen je missen :'(

Comment

Nee, eigenlijk hoef je niets te isoleren zolang het niet achterloopt/zolang je je niet specifiek ergens op wilt richten. Als bijv. jouw armen al goed groeien met rows is het echt niet nodig. Als je hier niet genoeg aan hebt is isoleren wel nodig.
                  In college, a guy from another country told me that he had been "juicing" for a few years. He was a very poor thrower and it made me wonder just how bad he would be if he were "clean."

If I can drink water, sleep more, and eat normal and still defeat you while you're juicing hard, you probably don't have the aptitude. Sorry. Blame your genes. Dan John.

Comment

En wie is Wippetoet?
                    Marc Rippetoe.

Comment

Ik doe enkel push press voor schouders (en train ze natuurlijk mee met bench press enz), en ze lopen zeker niet achter.

Ik kan wel begrijpen dat na jaren van training isolatieoef voordelig kunnen worden, maar zo ver zit ik nog niet
                      @ ketIF

Comment

daarin scheelt het ook of je BB'er of PL'er bent.
                        Ik kan me voorstellen dat je om cosmetische redenen wil isoleren

Zo wel eens een grappige discussie gehad met een van de instructeurs (hij is echt BB'er)
                        Over dat ie niet van mixed grip DL houdt, omdat ie dan misschien zijn biceps wat mee zou trainen.
                        Ik had echt zo iets van.. who cares -> Maar hij dus

Waargebeurd verhaal :P
                        Fear is the mind killer

Comment

Isoleer alleen achterkant, meer vanwege schouderstabiliteit dan cosmetische redenen. Laterale kop is sowieso al vrij sterk ontwikkeld, genetisch bepaald denk ik. Of het moeten de staande MP's zijn.

Overigens is dat mixed grip argument nog niet eens zo raar. Kans op biceps blessures is dan ineens aanwezig en onevenredige belasting op bovenrug ook. Als je op safe wilt spelen omdat je een show hebt kan ik me best voorstellen dat je tot je pronated het begeeft en dan door met straps.
                          Last edited by Yawgmoth; 04-11-2010, 11:43.
                          The internet, SERIOUS business!

Fallus; nee dombo als je dit al niet snapt wtf heb je al die tijd gedaan op dit forum? ~Fal, ik zat voornamelijk in de jailbait topic

Comment

Het ging hem niet zo zeer om blessures... meer dat ie niet zijn biceps meewilde trainen als ie zijn rug traint. Juist wel cosmetische reden dus.
                            Verder lijkt het me qua gelijkmatige belasting etc, ook gewoon een kwestie van je techniek goed onder de knie krijgen en opbouwen. Juist als je naar mixed overstapt als je al zwaar zit, kan ik me dat gevaar voorstellen.

Mijn trainmaatje is nu sinds kort overgestapt naar mixed... en ik moet hem nu nog inderdaad regelmatig corrigeren in zijn uitvoering.
                            Fear is the mind killer

Comment

Originally posted by sf01 View Post
                              Het ging hem niet zo zeer om blessures... meer dat ie niet zijn biceps meewilde trainen als ie zijn rug traint. Juist wel cosmetische reden dus.
                              Verder lijkt het me qua gelijkmatige belasting etc, ook gewoon een kwestie van je techniek goed onder de knie krijgen en opbouwen. Juist als je naar mixed overstapt als je al zwaar zit, kan ik me dat gevaar voorstellen.

Mijn trainmaatje is nu sinds kort overgestapt naar mixed... en ik moet hem nu nog inderdaad regelmatig corrigeren in zijn uitvoering.
                              Ik heb het niet zozeer over scheef trekken of slecht deadliften. Het is een onevenredige belasting op je bovenrug wanneer je mixed trekt en wanneer je dat maar lang genoeg doorzet heb je kans dat je symmetrie wat minder wordt. (Als je altijd je werksetjes rechts pronated, links suprinated trekt voor jaren kan dat wat invloed hebben) Vandaar dat sommige BBers dat niet doen.
                              The internet, SERIOUS business!

Fallus; nee dombo als je dit al niet snapt wtf heb je al die tijd gedaan op dit forum? ~Fal, ik zat voornamelijk in de jailbait topic

Comment

Originally posted by sf01 View Post

.
                                Dat je de armen/biceps mee traint is alleen maar voordeel, een goede BB'er zal daar niet moeilijk over doen. Wel zal een goede BB'er zijn grip afwisselen dus de ene keer rechts bovenhands en de andere keer dus links of beide handen altijd onderhands of altijd bovenhands De prutsers in de BB hebben altijd de mixed grip in dezelfde vaste stand, altijd.
                                Maar veel BB'ers doen geen mixed grip, is ook lang niet altijd nodig voor BB.

Pl'ers hebben vaak ook vaste grip, soms wordt er gewisseld om beide kanten even sterk te houden en om blessures te voorkomen, maar ook als de grip/lift van de arm aan 1 kant op een dag verzwakt is door welke oorzaak dan ook, dat je dan nog wel omgekeerde grip een keer kan gebruiken op een hoog gewicht.
                                De betere PL'er houd iig wel overal rekening mee.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X