groeien of sterker worden?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Beaudien View Post
    Wanneer is de beste tijd om van schema te wisselen?

Zoals Falstyr zegt idd.(edit: en Brainiac)
    Als je na een maand of 3 tot 6 een keertje een andere oefening hier en daar pakt dan is dat zat.
    Alleen als je echt helemaal stil zou staan dan ga je grote veranderingen doen om de spieren een flinke shock-boost te geven, anders is niet nodig.
    Maar dan pak je een totaal andere aanpak, ander systeem en al dan niet tijdelijk.

Ik train nu een jaar met wat ik nu doe, met hier en daar af en toe iets anders, andere gewichten, andere reps, andere volgorde, ander tempo en soms een oefening wisselen.
    Dus nooit extreem van schema wisselen, dat is echt niet nodig.

Bovendien, je spieren wennen niet zomaar als je goed traint, je pakt immers altijd net even anders of zwaarder je spieren aan. Anders maak je geen progressie.
    1e Masters Superbody YBF 2011!
    Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

inderdaad

Comment

Originally posted by Falstyr View Post
        2-3x per jaar ofzo. Heel dat gedoe van regelmatig te moeten wisselen voor "afwisseling" is onzin. Er zijn ook mensen die trainen al een jaar of 2-3 op 1 schema.

Okeeeee, ik wissel nu ongeveer elke 5 weken, op advies van instructeur.
        Hoewel ik deze instructeur wel een goede gast vind, zit hij er hier wel naast dus?
        Ik heb na een week of 5 zelf het gevoel dat ik het "te makkelijk" doe en vind een nieuwe set dan altijd wel weer leuk. Maar het is dus beter om het langer te doen.
        "Bodybuilding is a long term commitment and you won’t get the results you want over night. "

Comment

na 4-5 weken ben je net geacclimatiseerd aan een schema en ga je pas echt trainen op dat schema. Na nog eens 4-5 weken kun je pas zeggen of dat betreffend schema iets voor je doet of niet. Elke 5 weken wisselen schiet niet op en brengt je niks behalve irritaties op langer termijn omdat je niet de progressie krijgt die je wilt.

Comment

Na die gewenningsperiode kan je juist flink vooruit gaan op je schema, je gaat vanaf dat punt juist meer intensiteit in je trainingen gooien en de spieren de echte groeiboost geven ipv elke maand opnieuw spierpijn te creëren. Want daar zit nl het probleem in, ze denken vaak nog steeds dat je alleen progressie maakt als je spierpijn hebt.

Voor wat recreatief BB en fitness is het niet altijd een groot probleem om wat spierpijn te hebben, maar voor de zware krachttainingen, noway.

Comment

Ok thanks, mannen.
              "Bodybuilding is a long term commitment and you won’t get the results you want over night. "

Comment

@Marnop je hebt je fitnessinstructeur diploma toch? Dan weet je heel goed waarom je na 6 weken je schema moet bewerken! Na 6 weken zijn je spieren gewend, de motor units slaken een diepe zucht aan het schema wat je doet. Je lichaam krijgt geen nieuwe prikkel meer als je met hetzelfde gewicht blijft trainen met het aantal zelfde herhalingen en dezelfde oefeningen. Daarentegen.. Je kan je schema wel uitbreiden bijv zwaarder maken of minder herhalingen. Dat is dus je prikkel! Dus mijn mening: JA wel veranderen maar hoeft niet totaal anders te zijn..

Comment

Ligt er volgens mij maar net aan wat je onder 'schema' verstaat. Als je onder 'schema' verstaat welke oefeningen je welke dagen doet, dan zie ik het nut er ook niet van in om per definitie na iedere x dagen/weken te veranderen. Dat wil niet zeggen dat je voor die oefeningen gedurende langere tijd precies hetzelfde aantal sets, reps en hoeveelheid gewicht doet.

Als je ook het aantal sets en reps en het gewicht onder je schema vindt vallen, tja.... Dan wissel ik iedere week 3 of 4 keer van schema.
                  "Just because you've always done it that way doesn't mean it's not incredibly stupid."

Comment

Originally posted by Remi1979 View Post
                    @Marnop je hebt je fitnessinstructeur diploma toch? Dan weet je heel goed waarom je na 6 weken je schema moet bewerken! Na 6 weken zijn je spieren gewend, de motor units slaken een diepe zucht aan het schema wat je doet. Je lichaam krijgt geen nieuwe prikkel meer als je met hetzelfde gewicht blijft trainen met het aantal zelfde herhalingen en dezelfde oefeningen. Daarentegen.. Je kan je schema wel uitbreiden bijv zwaarder maken of minder herhalingen. Dat is dus je prikkel! Dus mijn mening: JA wel veranderen maar hoeft niet totaal anders te zijn..

Is wat fitvak/AALO voorschrijft beter dan hoe er al decennia de beste resultaten zijn gehaald? Ik heb dat diplomaatje dan wel behaald, maar dat betekent nog niet dat alles wat mij geprobeerd is te leren ook correct is.
                    Maar fitness is overigens iets heel anders dan bodybuilding he. (en ze zijn hier en elders een beetje allergisch voor fitnessinstructeurs....) Er wordt je bijv ook geleerd dat je spierpijn MOET hebben om te groeien.....grootste kul natuurlijk, spierpijn is/geeft geen groeigarantie.

Anyhow, wie heeft het over dezelfde gewichten gebruiken en dezelfde repranges? Als het goed is train je progressief ladend op ca 75%/80% van je 1RM, dus elke keer zwaarder, waar krijg je dan minder prikkels? Als je 1RM omhoog gaat dan gaat dus ook het gewicht van je 75% omhoog......
                    Het zo vaak veranderen van schema is niet goed, neem dat nou maar aan.
                    Je zal geen kampioen vinden die elke 6 weken een nieuw schema heeft of had. Het is allemaal door de jaren al onderzocht en ondervonden en de meest basic systemen werken het best.
                    Het heeft alleen nut om je schema of je systeem totaal om te gooien als je helemaal vaststaat. Bovendien zal iedereen af en toe een plateau tegenkomen waarop die stil staat en het maakt dan echt niet uit of je lang met een schema deed of elke maand wisselde, je komt het plateau gewoon sowieso tegen.
                    Zoals we dus stellen, je zorgt altijd voor voldoende intensiteit en volume, je past elke training je intensiteit aan. De weerstand moet altijd hoog genoeg zijn om voldoende prikkels te geven. Je varieert regelmatig in aantal reps en tempo en zo nu en dan verwissel je een oefening.
                    Maar als we de mensen moeten geloven dat je MOET wisselen van schema om te groeien, waarom ben ik dan groter en zwaarder dan de meesten.....(dat was ik ook al clean trouwens)en hoe met al die andere grote jongens die erg lang met hun schema's doen?

Ik was op mijn top 130kilo zwaar en drukte 180kilo BP na volle setjes tot 160kilo, 260kg setjes squat, had armen van 49,5 cm en een borstomvang van ruim 140cm en een beenomvang van een dikke 75cm en dat op altijd hetzelfde basisschema met af en toe eens een andere oefening. Ik trainde toen net zo lang als jij nu. Wat zijn jouw stats nu?

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                    X