Originally posted by jantje91
View Post
Discussie op de sportschool
Collapse
X
-
Originally posted by marnop View PostMaar melkzuur heeft dus geen negatieve invloed op de spiergroei, maar positief.
-Afgifte van groeifactoren zoals IGF-1 en FGF (Insulin-like Growth Factor 1 en Fibroblast Growth Factor)
-Langere verhoogde melkzuur aanwezigheid werk in op GH afgifte
-Afgifte van bepaalde prostaglandinen zoals PGE2 en PGF2As you are now, I once was. As I am now, you'll never be ©3XL ®2000
Geloof niets, Probeer alles!1 Tessalonicenzen 5:21
Rust zach Tijl, we zullen je missen :'(
Comment
-
Originally posted by jantje91 View PostStel dat de melkzuurvorming een negatieve invloed heeft op je spieropbouw, dan lijkt het mij dus belangrijk om voldoende rust tussen je setjes te doen, zodat het lactaat weer teruggevormt word wordt tot glycogeen.As you are now, I once was. As I am now, you'll never be ©3XL ®2000
Geloof niets, Probeer alles!1 Tessalonicenzen 5:21
Rust zach Tijl, we zullen je missen :'(
Comment
-
Originally posted by marnop View PostLactaat is gewoon een brandstof op dat moment en wordt geen glucogeen.
Maar melkzuur heeft dus geen negatieve invloed op de spiergroei, maar positief.
Als je gewoon goed sport en daarna goede rust+vocht neemt kan je lichaam het verwerken en afvoeren.-Hormonaal in balans= Lichamelijk & Geestelijk in balans-
Comment
-
Originally posted by BodyExperience View PostDeze man heeft zeer gelijk. Melkzuur is niet alleen een afval stof maar voorkomt ook blessures. Het maakt je lichaam aan om je spieren te beschermen/ "oliën" & is een korte buffer voor zuurstof. (je lichaam begint het aan te maken wanneer je spieren teveel spanning geven en er onvoldoende zuurstof/vocht aanwezig is).
Als je gewoon goed sport en daarna goede rust+vocht neemt kan je lichaam het verwerken en afvoeren.
Melkzuur wordt zeer snel verbrandt. Na de training is het melkzuur weg, het wordt gevormd en vrijwel meteen verbrand door de aerobe vezels.
Melkzuur wordt gemaakt als bij product om voldoende ATP te kunnen genereren tijdens anaerobe inspanning.
Comment
-
Naar mijn weten is het zeer inefficiënt om melkzuur te vormen, aangezien dit minder ATP oplevert dan dat het glucose wordt afgebroken mbv zuurstof, maar het is iig beter dat je lichaam melkzuur vormt en zo nog ATP doet laten ontstaan ipv dat je helemaal geen ATP kan vormen..
Over de tijd hoe snel melkzuur afgebroken wordt in de lever heb ik geen idee verder.. Volgens mij gaat dit niet super snel, maar een cooling down zou dit proces versnellen als ik me niet vergis.."Straight outta gym"
Comment
-
Originally posted by Waterpoloboy View PostNaar mijn weten is het zeer inefficiënt om melkzuur te vormen, aangezien dit minder ATP oplevert dan dat het glucose wordt afgebroken mbv zuurstof, maar het is iig beter dat je lichaam melkzuur vormt en zo nog ATP doet laten ontstaan ipv dat je helemaal geen ATP kan vormen..
Originally posted by Waterpoloboy View PostOver de tijd hoe snel melkzuur afgebroken wordt in de lever heb ik geen idee verder.. Volgens mij gaat dit niet super snel, maar een cooling down zou dit proces versnellen als ik me niet vergis..
Comment
-
Originally posted by erik1982 View PostDat is de enige reden.
Melkzuur verbrandt direct in de spiervezels op het moment dat de vezels weer in aerobe toestand komen.
Erik of iemand anders. Even een vraag. Krachttraining is voor namelijk anaerobe dissimilatie van glucose, waardoor er dus melkzuur ontstaat.. Toch heb ik nooit spierpijn door lactaatvorming, aangezien je dan heel snel spierpijn moet hebben en mijn spierpijn komt vaak pas de volgende dag. Heeft dit er mee te maken dat je in rust al direct je melkzuur afbreekt dat je vormde bij die 8 herhalingen? Hoewel de intensiteit zeker een rol zal spelen hierbij dan wanneer als je minder rust zou nemen, want dan ga je zeker verzuring krijgen..
/edit: We gaan trouwens off-topic gezien het onderwerp waarmee de TS begonnen is.. of niet?Last edited by Iron Mind; 24-02-2011, 14:26."Straight outta gym"
Comment
-
Originally posted by Waterpoloboy View PostDaarom is die cooling-down ook handig, want dan blijven je toevoer van bloed en zuurstof tijdelijk hoger dan wanneer je direct zou stoppen met je training..
Erik of iemand anders. Even een vraag. Krachttraining is voor namelijk anaerobe dissimilatie van glucose, waardoor er dus melkzuur ontstaat.. Toch heb ik nooit spierpijn door lactaatvorming, aangezien je dan heel snel spierpijn moet hebben en mijn spierpijn komt vaak pas de volgende dag. Heeft dit er mee te maken dat je in rust al direct je melkzuur afbreekt dat je vormde bij die 8 herhalingen? Hoewel de intensiteit zeker een rol zal spelen hierbij dan wanneer als je minder rust zou nemen, want dan ga je zeker verzuring krijgen..
/edit: We gaan trouwens off-topic gezien het onderwerp waarmee de TS begonnen is.. of niet?
Comment
-
Originally posted by Waterpoloboy View PostDaarom is die cooling-down ook handig, want dan blijven je toevoer van bloed en zuurstof tijdelijk hoger dan wanneer je direct zou stoppen met je training..
/edit: We gaan trouwens off-topic gezien het onderwerp waarmee de TS begonnen is.. of niet?
Tijdens de krachttraining verlaagt je ATP spiegel gedurende de set. Om ATP te regenereren word glucose deels afgebroken wat dan melkzuur als bij product geeft. Op het moment dat jij rust pakt aan het einde van de set word het melkzuur in hoge mate verbrand om de ATP voorraad te herstellen. Dus ja, je breekt het melkzuur direct af tijdens de rustperiode tussen de setjes door. De vroege spierpijn, verzuring, wordt ook niet door lactaat veroorzaakt. Late spierpijn is waarschijnlijk het gevolg van een microtrauma van de spiercellen en dan met name in de actine filamenten. De exacte oorzaak is nog steeds niet helemaal duidelijk.
Bij mij komt spierpijn ook meestal 12 tot 24 uur na de training opzetten.
Comment
-
Originally posted by erik1982 View PostDe vroege spierpijn, verzuring, wordt ook niet door lactaat veroorzaakt. Late spierpijn is waarschijnlijk het gevolg van een microtrauma van de spiercellen en dan met name in de actine filamenten. De exacte oorzaak is nog steeds niet helemaal duidelijk.
Ik dacht dat de vroege spierpijn wel te wijten was aan de lactaat vorming, kan jij misschien hier voor wat opheldering zorgen, erik?
(Mooi dat het leerzaam gevonden wordt, ikzelf vind het namelijk zeer interessant!)"Straight outta gym"
Comment
-
Voor het activeren van de spier wordt er een signaal gegeven vanuit de hersenen via het centrale zenuwstelsel naar het perifere zenuwstelsel waarna de prikkel via het calciosoom ( een opslag plek voor calcium) calcium vrij laat. Dit calcium zorgt voor de activatie van ATP waardoor de configuratie van de myosinekoppen wordt veranderd en er een verschuiving van de actinevezels plaatsvind, de spiercontractie. De myosine kop laat los en de actinevezels keren terug naar hun oude toestand, ontspanning van de spiervezel. ATP word hierbij (bij de spiercontractie) omgezet naar ADP en P.
Het calcium wordt weer terug gepompt naar het calsiosoom waardoor de spiercel gereed wordt gemaakt voor de volgende contractie. Maar ADP en P remmen de pompfunctie van de calciumpompen in de cel. Het calcium slaat ook neer met het P en waardoor het terug pompen van de calcium naar mate de oefening vordert steeds verder afneemt. Hierdoor zwakt het calciumsignaal steeds verder af en vermoeid de spier.
Eerder werd aangenomen dat kwam door een ophoping van lactaat en de daarop volgende PH daling. Dat is niet het geval. Het verminderde calciumsignaal is verantwoordelijk voor de vermoeide ( en het verzurende gevoel) spieren.
Comment
-
Originally posted by erik1982 View PostDat is niet het geval. Het verminderde calciumsignaal is verantwoordelijk voor de vermoeide ( en het verzurende gevoel) spieren.
Even voor de mensen die wat minder in de biologie zitten van groot naar klein
Spier - Spierbundel - Spiervezel - Myofibril - Sarcomeer - Actine en Myosinemoleculen
@ Erik, heb je een bron voor deze kennis of is dit jouw algemene kennis? Niet om je te bekritiseren of iets dergelijks totaal niet, maar aangezien ik graag een eigen bibliotheek bijhoudt voor mezelf van sites met dit soort nuttige informatie."Straight outta gym"
Comment
Sidebar top desktop
Collapse
Actieve discussies
Collapse
-
door GraceAmeliaQuantitative research is used in the dissertation writing process by presenting a hypothesis and using instrumentation such as surveys and questionnaires...
-
Kanaal: Algemeen
5 uur geleden -
-
door GraceAmeliaThe capacity of an individual to express consent is influenced by several factors. Cognitive abilities, emotional state, cultural background, and external...
-
23 uur geleden -
-
door arielwilsonAcademic research work requires critical thinking, systematic analysis and well-structured writing as is the case with a PhD program. Public and PhD thesis...
-
3 dagen geleden -
-
door davidsoyIt is not always easy to write a dissertation, however with the right assistance, everything turns out fine. British dissertation help is useful to guidance...
-
1 day ago -
-
Antwoord op Naruto's logdoor Naruto rulezzTraining C
Zercher squat:
- 120kg 0x
- 60kg 5x (pin zercher squat)
Safety bar back extension:
- 30kg 8x...-
Kanaal: Trainingslogjes
1 day ago -
-
door akashsingh<a href="https://yourhikes.com/forums/topic/unlock-your-intuition-a-comprehensive-guide-to-tarot-reading-courses/">https://yourhikes.com/forums/topic/unlock-your-intuition-a-comprehensive-guide-to-tarot-reading-courses/</a>...
-
Kanaal: Het Nieuws
1 day ago -
-
door flotillaiotGary B Flom a seasoned leader in the automotive industry, is playing a pivotal role in revolutionizing the transportation sector in Saudi Arabia and the...3 dagen geleden
-
Antwoord op Naruto's logdoor Naruto rulezzSinds afgelopen woensdag ochtend wat last van m'n schouders (voorkant). Begon rechts, dacht gewoon verkeerd gelegen. Gewoon getraind, ging prima >...
-
Kanaal: Trainingslogjes
3 dagen geleden -
Tag Cloud
Collapse
Comment