Als dit je eerste bezoek aan Bodynet.nl is, kijk dan even hier. Registreer
je eerst voordat je kunt reageren. Om berichten te lezen klik je op een forum hieronder.
Als de intensiteit hoog genoeg is en het volume groot genoeg dat zorg je voor voldoende microtrauma en lactaatvorming en zal je groeien.
Hoe zie jij de relatie lactaat en spiergroei?
Tot een jaar geleden dacht ik altijd; anaerobe training = weinig zuurstof --> gedeeltelijke verbranding van koolhydraten = lactaatvorming = verzuring --> groeirespons.
Maar, lactaat word juist erg snel verbrand door de aerobe vezels tijdens de training en hoopt dus niet op in spieren. Lactaat is dan niet de oorzaak van de verzuring, en waarschijnlijk dan ook niet voor de groei/hormoonrespons.
Wat heeft melkzuur met groeien van spieren te maken dan?? Het is toch zo wanneer je korter dan 15 seconden traint dat je brand op je creatine fosfaat en vanaf 15 tot enkele minuten train je anaearobe met lactaat? Wat is dan het voordeel van het 2e t.o.v. het eerste?
Wat heeft melkzuur met groeien van spieren te maken dan?? Het is toch zo wanneer je korter dan 15 seconden traint dat je brand op je creatine fosfaat en vanaf 15 tot enkele minuten train je anaearobe met lactaat? Wat is dan het voordeel van het 2e t.o.v. het eerste?
en vanaf 15 tot enkele minuten train je anaearobe met lactaat? Wat is dan het voordeel van het 2e t.o.v. het eerste?
Lactaat ontstaat ook door het aanvullen van ATP door de onvolledige verbranding van glucose wanneer er sprake is van zuurstofschuld. Dus tijdens de KT.
Bij een set die korter duurt dan 15 seconden gebruik je dus je ATP/PC systeem (anaeroob zonder lactaat) . Tussen de 10 en 20 seconden gaat je anearoob systeem werken + lactaat (melkzuur) je brand dan op glycogeen. Welke is nou gunstiger voor je spieropbouw? Want als ik bijvoorbeeld ga toppen, werk ik dus op de Anearoob a lactisch systeem, maar wanneer ik een setje doe met 12 herhalingen komt hier ook de anaeroob lactisch systeem bij kijken. Heeft dit melkzuur een positieve op negatieve invloed op je spieropbouw?
Heeft dit melkzuur een positieve op negatieve invloed op je spieropbouw?
En dat is nou juist de vraag. Lactaat word snel weer verbrand en hoopt zich dan niet op. Dus zou lactaat niet van (directe) invloed zijn op de spiergroei.
De belangrijkste factoren voor de spiergroei is de belasting/beschadegingen op het actine en myosine filamenten systeem 9 en mogelijk de schade aan de spiercel zelf) voor hypertrofie.
Stel dat de melkzuurvorming een negatieve invloed heeft op je spieropbouw, dan lijkt het mij dus belangrijk om voldoende rust tussen je setjes te doen, zodat het lactaat weer teruggevormt word wordt tot glycogeen.
Med Sci Sports Exerc. 2004 Feb;36(2):349. Speiring Barry A [corrected to Spiering Barry A].
Abstract
PURPOSE: The mechanisms that underlie the affect of acute program variables on muscle growth and strength development for strength/power athletes have been of great interest. This investigation examined the affects of two different resistance exercise protocols on muscle oxygenation, and the anabolic hormonal response to such exercise.
METHODS: Eleven experienced resistance-trained male athletes performed four sets of the squat exercise using either a low-intensity, high-volume (LI; 15 repetitions at 60% one-repetition maximum [1-RM]) or high-intensity, low-volume (HI; 4 repetitions at 90% 1-RM) load. Venous blood samples were obtained before (Pre), immediate (IP), 20- (20P), and 40-min (40P) postexercise. Continuous-wave near-infrared spectroscopy was used to measure oxygen desaturation during exercise.
RESULTS: No differences in muscle deoxygenation were seen between LI and HI. However, time-dependent postexercise reoxygenation was significantly different between the two exercise sessions (35.3 +/- 17.4 s vs 24.5 +/- 14.3 s in LI and HI, respectively). Testosterone and growth hormone (GH) concentrations were significantly elevated from Pre at IP, 20P, and 40P in both LI and HI. GH concentrations were higher (P<0.05) for LI than at HI at 20P and 40P.
CONCLUSION: Muscle oxygen recovery kinetics appeared to be influenced by differences in the intensity and volume of exercise, and delayed reoxygenation appears to affect the GH response to exercise.
Stel dat de melkzuurvorming een negatieve invloed heeft op je spieropbouw, dan lijkt het mij dus belangrijk om voldoende rust tussen je setjes te doen, zodat het lactaat weer teruggevormt word wordt tot glycogeen.
Het is helaas iets ingewikkelder dan dat.
als je korter dan 1min rust tussen je sets maakt je lichaam ook allemaal verschillende dingen aan, moet dat stukje even opzoeken want ik weet het niet meer precies
Lactaat is gewoon een brandstof op dat moment en wordt geen glucogeen.
Maar melkzuur heeft dus geen negatieve invloed op de spiergroei, maar positief.
A Reiki Healing Course gives you a great chance to learn how to use energy healing for your well-being. This course will show you how to tap into universal...
White labeling has become a popular trend in the fleet management industry, allowing companies to rebrand products from other manufacturers and sell them...
Gary B Flom Saudi arabia is a name synonymous with success in the automotive and mobility industries, but his achievements extend far beyond the boardroom....
Silagra is a reliable and effective treatment for erectile dysfunction (ED), trusted by countless men worldwide. Its active ingredient, sildenafil citrate,...
Comment