Discussie op de sportschool

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Geen wetenschappelijk artikel maar het staat er wel mooi uitgelegd. Als je googled op die namen of op pumed kijkt kom je waarschijnlijk ook de publicaties over dit onderwerp tegen.

Verzuring ingehaald - Technisch Weekblad is hét weekblad voor technici die op de hoogte wil blijven van ontwikkelingen in techniek en innovatie.

Kritiek is altijd welkom! Zolang het inhoudelijk en opbouwend is kunnen we daar alleen maar van leren. Daar gaat het toch om!

Comment

Hele mooie stukjes heren! Daar leren we nog eens wat van.
      Er zijn geen excuses als je echt iets wilt bereiken.

Comment

Originally posted by erik1982 View Post
        Geen wetenschappelijk artikel maar het staat er wel mooi uitgelegd. Als je googled op die namen of op pumed kijkt kom je waarschijnlijk ook de publicaties over dit onderwerp tegen.

Verzuring ingehaald - Technisch Weekblad is hét weekblad voor technici die op de hoogte wil blijven van ontwikkelingen in techniek en innovatie.

Kritiek is altijd welkom! Zolang het inhoudelijk en opbouwend is kunnen we daar alleen maar van leren. Daar gaat het toch om!
        Bedankt voor de link! Ik zal nog eens doorlezen..
        Zo is het maar net

Originally posted by laurann View Post
        Hele mooie stukjes heren! Daar leren we nog eens wat van.

Hier een citaat van de site:
        Building your body?
        Bodybuilders slikken grammen creatine om hun spieren te vergroten. Creatine met een gebonden fosfaatgroep is een energieleverancier voor ADP. Maar die spiervergroting werkt niet op de manier zoals bodybuilders denken. De spieren houden gewoon meer water vast. Door de opgenomen creatine in de spieren, neemt namelijk de osmotische waarde in de cellen toe. Hierdoor lijken de spieren groter, maar kunnen ze niet meer energie leveren. Er is slechts een 5 procent toename van het enzym creatine kinase, dat creatinefosfaat omzet in creatine onder afgifte van energie aan ADP.|

Trouwens apart stukje over creatine onderaan, zij pleiten dat creatine enkel tot een groter volume van de spiercel leidt en niet tot een sterkere spier.. Is het niet zo dat een groter spiervolume kan leiden tot een grotere opslag van voedingsstoffen in de spiercel, waardoor deze een groter uithoudingsvermogen krijgt en zorgt een grotere hoeveelheid creatine ervoor dat je langer kracht kan leveren. Misschien dat er niet aan toegekomen is dit gedeelte van de werking van creatine te belichten, want er staat dat er enkel een toename optreedt van het enzym dat creatinefosfaat omvormt voor de krachtlevering, maar sinds wanneer heeft het een inname van creatine monohydraat het effect om de hoeveelheid van een enzym te vergroten dat juist creatinefosfaat omzet?

Dit is wat ik ervan maak, hoewel de gegevens wel erg beperkt blijven moet ik zeggen, maar dit is mijn conclusie die ik eruit zou trekken in ieder geval. Wat ik ermee doe qua kennis, ik denk niet veel, maar toch.. Ik zal anders even een ander topic openen mocht er animo voor zijn om dit creatine verhaal uit deze tekst verder aan de kaak de stellen..
        Last edited by Iron Mind; 24-02-2011, 15:53.
        "Straight outta gym"

Comment

Originally posted by Waterpoloboy View Post

Trouwens apart stukje over creatine onderaan, zij pleiten dat creatine enkel tot een groter volume van de spiercel leidt en niet tot een sterkere spier..
          Dat is ook zo. Zo leiden koolhydraten en eiwitten ook niet direct tot een sterker lichaam. Zoal Marnop al een omschreef: "benzine in je auto gooien zonder gas te geven maakt ook niet dat je sneller kunt rijden" (o.i.d.).
          Je zult dus moeten trainen, voeden en rusten om die spiercel te laten groeien.

Is het niet zo dat een groter spiervolume kan leiden tot een grotere opslag van voedingsstoffen in de spiercel, waardoor deze een groter uithoudingsvermogen krijgt en zorgt een grotere hoeveelheid creatine ervoor dat je langer kracht kan leveren.

Het toenemen van het celvolume door een influx van water dient er alleen voor om de osmotische druk op te heffen die ontstaat door de opname van creatine in de spiercel. Het is niet zo dat de spiercel nu groter is en dus meer voedingsstoffen gaat opnemen. Zou de cel dat wel doen moet er ook meer water in de cel.

Misschien dat er niet aan toegekomen is dit gedeelte van de werking van creatine te belichten, want er staat dat er enkel een toename optreedt van het enzym dat creatinefosfaat omvormt voor de krachtlevering, maar sinds wanneer heeft het een inname van creatine monohydraat het effect om de hoeveelheid van een enzym te vergroten dat juist creatinefosfaat omzet?

Hoe meer creatine kinase hoe meer creatinefosfaat je tegelijkertijd kunt omzetten. Als enzym kinetiek rechtlijnig is kun je zeggen dat hoeveelheid creatine kinase gelijk is aan de hoeveelheid creatine (verhoudingsgewijs). Oftewel, is de toename van het enzym creatine kinase na creatine suppletie representatief voor de opname van creatine in de cel?

Dit is wat ik ervan maak, hoewel de gegevens wel erg beperkt blijven moet ik zeggen, maar dit is mijn conclusie die ik eruit zou trekken in ieder geval. Wat ik ermee doe qua kennis, ik denk niet veel, maar toch.. Ik zal anders even een ander topic openen mocht er animo voor zijn om dit creatine verhaal uit deze tekst verder aan de kaak de stellen..

Met creatine probeer je de fosfaatpoel en de ATP generatie te vergroten waardoor je langer en zwaarder kunt trainen. Juist dat langer en zwaarder kunnen trainen geeft die extra spiergroei, niet de creatine zelf of de toename van het water in de spiercel.. Dat weten de meeste creatine gebruikers ook

Comment

Dat is ook zo. Zo leiden koolhydraten en eiwitten ook niet direct tot een sterker lichaam. Zoal Marnop al een omschreef: "benzine in je auto gooien zonder gas te geven maakt ook niet dat je sneller kunt rijden" (o.i.d.).
            Je zult dus moeten trainen, voeden en rusten om die spiercel te laten groeien.

Nee, dat is ook zo..

Het toenemen van het celvolume door een influx van water dient er alleen voor om de osmotische druk op te heffen die ontstaat door de opname van creatine in de spiercel. Het is niet zo dat de spiercel nu groter is en dus meer voedingsstoffen gaat opnemen. Zou de cel dat wel doen moet er ook meer water in de cel.

Ja, dat de spiervolume toenemen enkel te danken was aan de vergrote opname van vocht, wist ik al.

Hoe meer creatine kinase hoe meer creatinefosfaat je tegelijkertijd kunt omzetten. Als enzym kinetiek rechtlijnig is kun je zeggen dat hoeveelheid creatine kinase gelijk is aan de hoeveelheid creatine (verhoudingsgewijs). Oftewel, is de toename van het enzym creatine kinase na creatine suppletie representatief voor de opname van creatine in de cel?

Als je op deze manier beredeneert is je conclusie dat een vergrote hoeveelheid enzym creatine kinase na de creatine inname de hoeveelheid opgenomen creatine weergeeft. Dit zou dan correct zijn er van uitgaat dat dit 1:1 reageert wat mij logisch lijkt.

Met creatine probeer je de fosfaatpoel en de ATP generatie te vergroten waardoor je langer en zwaarder kunt trainen. Juist dat langer en zwaarder kunnen trainen geeft die extra spiergroei, niet de creatine zelf of de toename van het water in de spiercel.. Dat weten de meeste creatine gebruikers ook

Correct, ik sprak enkel nog van krachttoename en niet over spierhypertrofie. Aangezien de tekst van de site mij de indruk gaf dat creatine niet tot een krachtoename zou leiden, hoewel zij later dit creatine kinase verhaal erin plaatste. Hierdoor is bij mij verwarring ontstaan, die aan de hand van jouw uitleg verdwenen is en ik het weer momenteel op een rijtje heb gezien het verhaal van creatine..

Bedankt!
            "Straight outta gym"

Comment

Het is maar de vraag of het 1:1 is tussen creatine kinase en de opname van creatine. Creatine kinase splitst de fosfaatgroep af van de creatinefosfaat. Daarna zou dit zelfde enzym nog 1, 2, 30 of 10.000 cp moleculen kunnen doen.
              Dan zou men moeten kijken hoeveel creatinefosfaat heb ik en hoeveel creatinekinase staat daar tegen over. Dan kun je iets zeggen over de verhoudingen van creatine opname en toename van creatine kinase.

Comment

Het is maar de vraag of het 1:1 is tussen creatine kinase en de opname van creatine. Creatine kinase splitst de fosfaatgroep af van de creatinefosfaat. Daarna zou dit zelfde enzym nog 1, 2, 30 of 10.000 cp moleculen kunnen doen.
                Dan zou men moeten kijken hoeveel creatinefosfaat heb ik en hoeveel creatinekinase staat daar tegen over. Dan kun je iets zeggen over de verhoudingen van creatine opname en toename van creatine kinase.
                Klinkt logisch, aangezien een enzym eigenlijk niet "verbruikt" wordt in een reactie. Deze zorgt er enkel voor dat een bepaalde reactie kan plaatsvinden dan wel niet. Wat wel kan is dat het totaal aantal creatine kinase enzymen tijdelijk bezet zijn, waardoor de hoeveelheid creatine die omgezet kan worden een maximum zal bereiken per tijdseenheid, dus hoe meer creatine kinase des te meer creatine kan omgezet worden per tijdseenheid.

Enfin, dit zijn enkel uitspraken die ik helaas niet kan onderbouwen en die voor mij aanneembaar klinken met mijn biologielessen in mijn achterhoofd..
                "Straight outta gym"

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                X