Twijfel over training rug

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ik kan me daar helemaal in vinden Nibor. Ik heb regelmatig (meestal begin van nieuw schema) dat ik weer een keer kritisch kijk naar mijn uitvoering van alle oefeningen. En ze weer even superstrak ga uitvoeren.
    Heb al een aantal keer hierdoor weer flink wat moeten zakken in gewicht waarop ik een oefening doe

Sommige oefeningen lenen zich hier ook beter voor dan anderen. Bijv de DB row heel erg. Je kan daar echt uit zoveel plekken extra kracht halen. En prima als je dat bewust doet hoor... Maar je traint daar dan in mijn optiek de doelgroep spieren niet harder mee. Dan kun je inderdaad beter de oefening correct uitvoeren en lichter pakken.

Zeker als je het negatieve stuk van de oefening ook niet goed doet. Doe je die beheerst... dan kan ik nog een eventuele meerwaarde zien in het 'smokkelen' door je hele lijf erbij te gebruiken.
    Fear is the mind killer

Comment

Originally posted by sf01 View Post
      Ik kan me daar helemaal in vinden Nibor. Ik heb regelmatig (meestal begin van nieuw schema) dat ik weer een keer kritisch kijk naar mijn uitvoering van alle oefeningen. En ze weer even superstrak ga uitvoeren.
      Heb al een aantal keer hierdoor weer flink wat moeten zakken in gewicht waarop ik een oefening doe

Sommige oefeningen lenen zich hier ook beter voor dan anderen. Bijv de DB row heel erg. Je kan daar echt uit zoveel plekken extra kracht halen. En prima als je dat bewust doet hoor... Maar je traint daar dan in mijn optiek de doelgroep spieren niet harder mee. Dan kun je inderdaad beter de oefening correct uitvoeren en lichter pakken.

Zeker als je het negatieve stuk van de oefening ook niet goed doet. Doe je die beheerst... dan kan ik nog een eventuele meerwaarde zien in het 'smokkelen' door je hele lijf erbij te gebruiken.
      Dezelfde gedachte over trainen dus...

Ik zie veel jongens bij mij op de gym die echt zwaar trainen..maar ik zie geen spieren????

Iedereen moet trainen op een manier die voor hun lekker is ,maar mijn keuze is liever wat lichter en correct dan zwaar met smokkelen.

Comment

Originally posted by nibor76nl View Post
        Dezelfde gedachte over trainen dus...

Ik zie veel jongens bij mij op de gym die echt zwaar trainen..maar ik zie geen spieren????

Iedereen moet trainen op een manier die voor hun lekker is ,maar mijn keuze is liever wat lichter en correct dan zwaar met smokkelen.
        Sommige mensen zijn van zichzelf heel sterk he .
        Kan het ook nog aan liggen

Verder no offence hoor maar wilde het alleen even zeggen.
        Er zijn geen excuses als je echt iets wilt bereiken.

Comment

Originally posted by laurann View Post
          Sommige mensen zijn van zichzelf heel sterk he .
          Kan het ook nog aan liggen

Verder no offence hoor maar wilde het alleen even zeggen.

dat is inderdaad voor iedereen anders.

Ik ben op zich niet echt sterk en groei goed op lichtere gewichten..
          Anderen moeten meer gewicht pakken omdat ze sterker zijn dan mij om een prikkel te krijgen..

Bedankt voor je reactie...

Comment

Kracht is niet per direct gerelateerd aan (spier)massa he.. Kijk maar naar sommige powerlifters op dit forum. Dat is het verschil, waarschijnlijk eten die jongens niet genoeg om te groeien in spiermassa, maar zijn zij wel sterk, omdat zij waarschijnlijk niet op "massa" trainen of minder volume hanteren.

Ikzelf probeer nu wat anders qua trainen. Ik probeer nu af en toe geen 8 hh meer te maken, maar tussen de 3-6 herhalingen bij de boeiende oefeningen. Ik wil kijken of zwaar trainen met zo min mogelijk smokkelen met hopelijk genoeg volume mij meer krachttoename oplevert, maar toch ook nog wat massa.. Verder vind ik het strak om mijn kracht zien toe te nemen en massa, want mijn kracht stagneerde de laatste tijd. Vandaar wil ik kijken of ik beter ga op zwaardere gewichten met minder herhalingen..

Dusja daarbij denk ik dat ik soms wat smokkel om bijv toch die 6 herhalingen te halen. (denk aan oefening zoals db row)

Als je puur vanuit het oogpunt kijkt om te groeien, maakt gewicht inderdaad geen reet uit, omdat je dan enkel nog maar meer gewicht hebt om je spieren later te kunnen prikkelen met dat gewicht. Ik ben het daar zeker mee eens. Ik vind het verder ook strak dat je gewoon spiermassa kan gainen door toch wat meer op kracht te trainen als je maar genoeg volume afwerkt..
            "Straight outta gym"

Comment

Originally posted by Waterpoloboy View Post
              Kracht is niet per direct gerelateerd aan (spier)massa he.. Kijk maar naar sommige powerlifters op dit forum. Dat is het verschil, waarschijnlijk eten die jongens niet genoeg om te groeien in spiermassa, maar zijn zij wel sterk, omdat zij waarschijnlijk niet op "massa" trainen of minder volume hanteren.

Ikzelf probeer nu wat anders qua trainen. Ik probeer nu af en toe geen 8 hh meer te maken, maar tussen de 3-6 herhalingen bij de boeiende oefeningen. Ik wil kijken of zwaar trainen met zo min mogelijk smokkelen met hopelijk genoeg volume mij meer krachttoename oplevert, maar toch ook nog wat massa.. Verder vind ik het strak om mijn kracht zien toe te nemen en massa, want mijn kracht stagneerde de laatste tijd. Vandaar wil ik kijken of ik beter ga op zwaardere gewichten met minder herhalingen..

Dusja daarbij denk ik dat ik soms wat smokkel om bijv toch die 6 herhalingen te halen. (denk aan oefening zoals db row)

Als je puur vanuit het oogpunt kijkt om te groeien, maakt gewicht inderdaad geen reet uit, omdat je dan enkel nog maar meer gewicht hebt om je spieren later te kunnen prikkelen met dat gewicht. Ik ben het daar zeker mee eens. Ik vind het verder ook strak dat je gewoon spiermassa kan gainen door toch wat meer op kracht te trainen als je maar genoeg volume afwerkt..
              Ben je niet bang voor blessure's door het smokkelen?

Voor de rest van je verhaal ben ik het eens als je voor kracht gaat i.p.v massa.

Comment

Ben je niet bang voor blessure's door het smokkelen?

Voor de rest van je verhaal ben ik het eens als je voor kracht gaat i.p.v massa.
                Ligt eraan hoe je smokkelt.
                Er is smokkelen en smokkelen he .
                Er zijn geen excuses als je echt iets wilt bereiken.

Comment

Dus jij los het probleem met je grip op door de oefening niet correct uit te voeren?
                  Correct volgens wie?

Als de oefening op zijn manier werkt, hoe kan jij dan stellen dat hij'm niet correct uitvoerd?

Correct is de manier die werkt en niet de manier die iemand ooit uitgeroepen heeft als ZO MOET HET!
                  Last edited by 3XL; 24-02-2011, 11:11.
                  As you are now, I once was. As I am now, you'll never be ©3XL ®2000
                  Geloof niets, Probeer alles!1 Tessalonicenzen 5:21
                  Rust zach Tijl, we zullen je missen :'(

Comment

Het is een beetje net als met een biceps curl...

sommige jongens zie je hem helemaal zwiepen, halen veel kracht uit hun benen en rug... prima hoor als je dat wilt. Maar daar train je niet perse je biceps zwaarder door.

Zeker als je BB'er bent wil je toch vooral alleen je target spiergroepen trainen.
                    Daarnaast blijft de vraag bestaan of er echt toegevoegde waarde is aan zwaarder pakken en 'smokkelen'

En tuurlijk is er geen 'perfecte' manier. Het gaat mij er vooral om... dat de meeste jongens die ik zie smokkelen... dit niet bewust doen. Maar omdat ze gewoon te zwaar pakken om de oefening 'correct' uit te voeren. Het is dus meer een 'kijk mij eens stoer veel gewicht pakken' dan een... 'ik doe hem zo want dan train ik nog wat andere spiergroepen een beetje mee'
                    Fear is the mind killer

Comment

Originally posted by 3XL View Post
                      Correct volgens wie?

Als de oefening op zijn manier werkt, hoe kan jij dan stellen dat hij'm niet correct uitvoerd?

Correct is de manier die werkt en niet de manier die iemand ooit uitgeroepen heeft als ZO MOET HET!
                      Tja... beetje kort door de bocht..( hoe jij dit stel )

Wat ik met correct bedoel is net als met tillen bijvoorbeeld.

Als je 3 balen cement kan tillen zonder een correcte manier van tillen dan kun je er donder op zeggen dat als je dit elke dag doe op je werk dat je na een poosje toch echt rugklachten krijg..

Beter is de correcte manier van tillen en maar 1 of 2 balen cement tegelijk pakken.

Zo is het eender met trainen..

Comment

Er zit een verschil tussen het correct uitvoeren van oefeningen ter preventie van blessures, en het correct uitvoeren van de oefening voor maximale prikkels voor groei van spiermassa en/of kracht toename.

Iemand die meer ervaren is met trainen zal beter weten hoe de oefening uit te voeren voor maximaal resultaat of het doorbreken van plateau`s. De manier van uitvoeren zal dan soms niet zo zijn als je die zou moeten doen volgens de boeken etc.

Maar je ziet vaak mensen smijten met gewichten, na een korte aanzet om het gewicht in beweging te brengen is verder niet veel kracht meer nodig, vaak is de oefening dan niet efficiënt. Met een lager gewicht een een meer gecontroleerde uitvoering kan men meer resultaat behalen bij het uitvoeren van de oefening.

Comment

Ik probeer (vrijwel) niet te smokkelen bij oefeningen zoals deadlift, squat en bench press en gewoon hele ROM's te maken etc.. Alleen al om rugklachten te voorkomen bij de deadlift en squat.. Verder voel ik wel of het pijnlijk is wat ik aan het doen ben bij die db row of niet. Verder vind ik dat als je 6 hh correct uit kan voeren en de laatste 2 niet meer je goed tegen failure aan het trainen bent en dus probeert progressief te trainen..
                          "Straight outta gym"

Comment

Originally posted by erik1982 View Post
                            Er zit een verschil tussen het correct uitvoeren van oefeningen ter preventie van blessures, en het correct uitvoeren van de oefening voor maximale prikkels voor groei van spiermassa en/of kracht toename.

Iemand die meer ervaren is met trainen zal beter weten hoe de oefening uit te voeren voor maximaal resultaat of het doorbreken van plateau`s. De manier van uitvoeren zal dan soms niet zo zijn als je die zou moeten doen volgens de boeken etc.

Maar je ziet vaak mensen smijten met gewichten, na een korte aanzet om het gewicht in beweging te brengen is verder niet veel kracht meer nodig, vaak is de oefening dan niet efficiënt. Met een lager gewicht een een meer gecontroleerde uitvoering kan men meer resultaat behalen bij het uitvoeren van de oefening.

dat is en blijft ook mijn mening..

Misschien om het plateu te doorbreken kun je wisselen van schema i.p.v smokkelen en niet correct trainen.

JA JA JA... CORRECT is voor sommige een relatief begrip!!!!

Comment

Tja... beetje kort door de bocht..( hoe jij dit stel Wat ik met correct bedoel is net als met tillen bijvoorbeeld.

Als je 3 balen cement kan tillen zonder een correcte manier van tillen dan kun je er donder op zeggen dat als je dit elke dag doe op je werk dat je na een poosje toch echt rugklachten krijg..

Beter is de correcte manier van tillen en maar 1 of 2 balen cement tegelijk pakken.

Zo is het eender met trainen..
                              )[/quote]

Wat jij stelt is kort door de bocht. Zomaar stellen dat iemand iets niet correct doet alleen omdat zijn vorm "los" is. Mischien is die losse vorm juist wel de meest natuurlijke vorm waardoor kans op blessures stuken kleiner is dan bij de strikte vorm (wat dat ook mag zijn) waarbij je je lichaam in soms onnatuurlijke posities moet plaatsen.

En 1-2 keer in de week iets doen is natuurlijk totaal niet te verglijken met jaar in jaar uit iedere dag op je werk iets doen.

Verders kan je met die volgens jou correcte manier net zo goed je rug slopen. Minder belasting nemen nodigt namelijk vaak uit tot onzorgvuldige vorm en hogere frequentie wat misschien wel belastender is dan de vorm die volgens jou niet goed zou zijn.

Vergeet niet dat de hoogste uitval ligt bij beroepen met hoog repeterend werk (bv straatmakers waarbij het materiaal de laatste jaren steeds lichter is geworden maar de uitval hoger).

Comment

Originally posted by erik1982 View Post
                                Er is een verschil tussen cheaten (losse vorm) om de oefening effectiever te maken en gooi en smijtwerk om de oefening makkelijker te maken.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X