anatomie rug

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

@inferno: dus wat deze man zegt is bullshit?

vanaf 30 seconde begint hij erover dat je bij een pulldown voor wijdte traind.

Instructional Fitness - Pull Downs In Front - YouTube
    If you do what you always did, you will get what you always got !

Comment

Originally posted by richard21 View Post
      @inferno: dus wat deze man zegt is bullshit?

vanaf 30 seconde begint hij erover dat je bij een pulldown voor wijdte traind.

Instructional Fitness - Pull Downs In Front - YouTube
      Vraag is wie je meer kennis toedicht, die nozem of Dorian Yates. Ik deed altijd al close grip bij lat pulldown, omdat het veel fijner voelt aan de schouders (hebben de neiging tot kraken e.d.) en omdat ik dacht dat het beter aansloot bij mijn doel op goed te kunnen chinnen (welke ik ook close grip doe).
      Train hard or go hormone

Comment

Originally posted by Toph View Post
        Vraag is wie je meer kennis toedicht, die nozem of Dorian Yates. Ik deed altijd al close grip bij lat pulldown, omdat het veel fijner voelt aan de schouders (hebben de neiging tot kraken e.d.) en omdat ik dacht dat het beter aansloot bij mijn doel op goed te kunnen chinnen (welke ik ook close grip doe).
        de keuze tussen Yates en de "nozem" is makkelijk gemaakt. Toch heeft deze man ook weel kennis van goed je oefeningen uitvoeren en welke spieren deze aanspreken.

Ook uit eigen trainings ervaring/gevoel merk ik dat rows met de ellebogen vlak langs het lichaam vooral de "lower lats" traind.

Comment

Het is niet zo dat Dorian Yates per definitie gelijk zou moeten hebben omdat hij meer heeft gewonnen dan deze man. Aangezien Richard wel wat van voetbal weet snapt hij de volgende vergelijking vast wel:

Jose Mourinho heeft als speler nooit de CL, EK of Wereldbeker gewonnen. Hij was niet eens goed genoeg om prof te worden. Toch is men het erover eens dat hij een betere trainer is dan bijvoorbeeld Marco van Basten of Maradona.

Wat ik daarmee wil zeggen is dat de beste atleet niet per definitie de betere instrukteur is.

In dit geval heeft Yates wel gelijk, want wanneer jij die stang breed vastpakt dan beperk jij je ROM en dat is makkelijk uit te proberen, zoals Yates ook zegt. Als jij je handen dichter bij elkaar hebt, dan kun jij je lats beter contracteren en de spier wordt verder gerekt. En daar gaat het uiteindelijk om.

En inderdaad, wanneer je handen dichter bij elkaar zijn heeft het als bijkomend voordeel dat je schouders in een minder kwetsbare positie zitten.
          I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
          - Dave Tate

Comment

Originally posted by inferno_0666 View Post
            Het is niet zo dat Dorian Yates per definitie gelijk zou moeten hebben omdat hij meer heeft gewonnen dan deze man. Aangezien Richard wel wat van voetbal weet snapt hij de volgende vergelijking vast wel:

Jose Mourinho heeft als speler nooit de CL, EK of Wereldbeker gewonnen. Hij was niet eens goed genoeg om prof te worden. Toch is men het erover eens dat hij een betere trainer is dan bijvoorbeeld Marco van Basten of Maradona.

Wat ik daarmee wil zeggen is dat de beste atleet niet per definitie de betere instrukteur is.

In dit geval heeft Yates wel gelijk, want wanneer jij die stang breed vastpakt dan beperk jij je ROM en dat is makkelijk uit te proberen, zoals Yates ook zegt. Als jij je handen dichter bij elkaar hebt, dan kun jij je lats beter contracteren en de spier wordt verder gerekt. En daar gaat het uiteindelijk om.

En inderdaad, wanneer je handen dichter bij elkaar zijn heeft het als bijkomend voordeel dat je schouders in een minder kwetsbare positie zitten.

Ik weet in ieder geval nu dat je lats ook ver naar het midden en de onderste delen van de rug loopt. Mijn vraag is daarmee ook beantwoord over de anatomie van de lats. Het overgrote deel van je rug is gewoon latismus dorsi.

Dan ga ik kijken welke oefeningen het beste alle delen van deze spier (lats) aanpakken in een rug training. (onderrug en achterkant schouders, trapezius ook natuurlijk)

volgens deze man zou je dus zoizo een pullup/down variant en een row variant in je schema moeten hebben om zowel "breedte" als "dikte" aan te spreken.

maar er zit dus geen verschil in welk deel een pullup/down variant (wijde grip)
            aanspreek en welk deel een row?

Comment

Chins zijn sowieso goed voor een groot deel van je rug.
              Train hard or go hormone

Comment

Originally posted by richard21 View Post
                Ik weet in ieder geval nu dat je lats ook ver naar het midden en de onderste delen van de rug loopt. Mijn vraag is daarmee ook beantwoord over de anatomie van de lats. Het overgrote deel van je rug is gewoon latismus dorsi.

Dan ga ik kijken welke oefeningen het beste alle delen van deze spier (lats) aanpakken in een rug training. (onderrug en achterkant schouders, trapezius ook natuurlijk)

volgens deze man zou je dus zoizo een pullup/down variant en een row variant in je schema moeten hebben om zowel "breedte" als "dikte" aan te spreken.

maar er zit dus geen verschil in welk deel een pullup/down variant (wijde grip)
                aanspreek en welk deel een row?
                Er zijn geen oefeningen die specifiek de dikte of de breedte van je lats aanpakken. Door training wordt de hele spier groter, en dus breder en dikker, door hypertrofie. Zo simpel is het. Chins of pull-ups zijn inderdaad goede oefeningen voor je lats.

De dikte in het midden van je rug krijg je trapezius te trainen en dat doe je met bijvoorbeeld BOR te doen. Ook de lats zijn betrokken bij deze oefening.
                I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
                - Dave Tate

Comment

Er zijn geen oefeningen die specifiek de dikte of de breedte van je lats aanpakken. Door training wordt de hele spier groter, en dus breder en dikker, door hypertrofie. Zo simpel is het. Chins of pull-ups zijn inderdaad goede oefeningen voor je lats.

De dikte in het midden van je rug krijg je trapezius te trainen en dat doe je met bijvoorbeeld BOR te doen. Ook de lats zijn betrokken bij deze oefening.
                  Oke een row en een pullup spreken dus allebij gewoon de lats breedte EN de lats dikte aan

Comment

Traps zijn trouwens volgensmij ongeveer even groot als lats qua totale omvang op rug. Sowieso pak je je hele rug hard met deadliften, ook een goede keuze.
                    Lid van de 200 club

Comment

[quote=joachimrens;919046]Traps zijn trouwens volgensmij ongeveer even groot als lats qua totale omvang op rug. Sowieso pak je je hele rug hard met deadliften, ook een goede keuze.[/qua

als we het hier tog over hebben. DL rug of benen?

pak em momenteel bij LB

Comment

Mm zou m ook bij LB houden, maar bij deadlift pak je veel minder benen dan bijvoorbeeld squat, maar vooral je hammies en je glutes worden nog wel flink aangepakt.
                        Lid van de 200 club

Comment

Ik pak alleen de romanian DL, heb die ook op LB staan.
                          "People laugh and call me lazy, while they twit around in their three-hour workout making zero progress. Sometimes, instead of what you do in the weight room, it's what you don't do that will lead to success."

Comment

Dat is dan toch vooral voor je posterior chain? Je rug hoeft iniedergeval dan minder te werken als bij conventional.
                            Lid van de 200 club

Comment

Dorian Yates heeft er wel wat zinnigs over te zeggen:
                              Zeer nuttige info! Ben je erg dankbaar.
                              Interessant is het wel, want ik maakte ook die fout te denken dat een brede grip meer voor de breedte was van de rug.

Maar wat voor voordelen bieden de wide-grip pull-up/lat-pull down/row pull dan nog eigenlijk? Want zoals Yates al zei, hij deed ze helemaal niet meer!
                              Laissez Faire

Comment

Originally posted by Yawa77 View Post
                                Zeer nuttige info! Ben je erg dankbaar.
                                Interessant is het wel, want ik maakte ook die fout te denken dat een brede grip meer voor de breedte was van de rug.

Maar wat voor voordelen bieden de wide-grip pull-up/lat-pull down/row pull dan nog eigenlijk? Want zoals Yates al zei, hij deed ze helemaal niet meer!
                                Als een bepaalde oefening geen nut heeft of als een andere variant veel meer voordelen biedt, waarom zou je die oefening nog doen?
                                - Dave Tate

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X